تاریخ انتشار: اکتبر 6th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
با علائم شایع افسردگی بیشتر آشنا شوید

همه افراد گاهی اوقات احساس غم می کنند ، اما افسردگی  symptoms of depression چیز متفاوت است. این بیماری با گذشت زمان ادامه می یابد و می تواند علائم مختلف دیگری را ایجاد کند.

علایم افسردگی شدید

به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، افسردگی یک مشکل پزشکی است که بیش از 300 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است . گارشناسان گاهی آن را افسردگی بالینی یا اختلال افسردگی اساسی می نامند.

در این مقاله با علائم شایع افسردگی و همچنین گزینه های درمانی و زمان مناسب برای درخواست کمک آشنا شوید.

13 نشانه افسردگی

انواع مختلفی از افسردگی وجود دارد و علائم آن در افراد متفاوت است.

در حالی که هرکسی می تواند برخی از این علائم را هر از گاهی تجربه کند ، پزشک تنها زمانی افسردگی را تشخیص می دهد که دسته ای از علائم با هم ظاهر شوند و به مدت 2 هفته یا بیشتر ادامه پیدا کنند.

1. احساس غم یا خالی بودن

تغییرات خلقی یکی از شایع ترین علائم افسردگی است. فردی که افسردگی دارد ممکن است برای مدت طولانی احساس ناراحتی یا افسردگی کند.

آنها همچنین ممکن است بگویند احساس می کنند “خالی” و تهی هستند یا قادر به احساس شادی یا خوشبختی نیستند. برخی ممکن است این غم را ناامیدی توصیف کنند.

2. احساس ناامیدی یا درماندگی

افسردگی می تواند باعث ناامیدی افراد شود ، گویی هیچ احساسی برای احساسات آنها قابل پیش بینی نیست.
همچنین ممکن است فرد احساس درماندگی کند. آنها ممکن است بگویند یا فکر کنند هیچ کس نمی تواند به آنها کمک کند تا بهتر شوند و همیشه احساس افسردگی خواهند کرد.

3. احساس بی ارزشی

فردی که افسردگی دارد ممکن است احساس کند که بی ارزش است یا هیچ معنایی در زندگی خود ندارد. آنها ممکن است معتقد باشند که برای دیگران سر بار هستند یا دنیا یا خانواده آنها بدون آنها وضعیت بهتری دارند.

علایم افسردگی و احساس بی ارزشی

4. احساس گناه بیش از حد

احساس گناه یک واکنش عادی پس از آن است که شخص چیزی را می گوید یا انجام می دهد که از آن پشیمان است ، اما افراد مبتلا به افسردگی ممکن است احساس گناه مداوم داشته باشند که با موقعیت آنها ناهمانگ یا نامتناسب است.

آنها ممکن است انرژی زیادی را روی این گناه متمرکز کنند و نسبت به خود و کارهایی که گفته اند یا انجام داده اند احساس بدی داشته باشند – حتی رویدادهایی که مدتهاست از وقوع آن گذشته است.

5. عدم علاقه و لذت بردن از فعالیتها

برخی از افراد مبتلا به افسردگی علاقه خود را به چیزهایی که قبلاً از آن لذت می بردند ، مانند ورزش ، بیرون رفتن با دوستان ، موسیقی یا فعالیت جنسی از دست می دهند.
آنها ممکن است پیشنهادات یا فرصتهایی را برای انجام فعالیتها یا بودن با دیگران رد کنند.

6. عصبانیت و تحریک پذیری

به نظر می رسد فرد مبتلا به افسردگی از دست دیگران عصبانی است. آنها ممکن است به راحتی اذیت شوند و تحریک شوند. موسسه ملی سلامت روان می گوید مردان بیشتر از زنان تحریک پذیری و عصبانیت را به عنوان علائم افسردگی تجربه می کنند. با این حال ، این علائم ممکن است در زنان و کودکان نیز ظاهر شود.

تحریک پذیری همچنین با سایر علائم افسردگی ارتباط دارد. به عنوان مثال ، اگر فردی خوب نمی خوابد و احساس خستگی می کند ، ممکن است بیشتر مستعد تحریک پذیری باشد.

7. احساس خستگی و از دست دادن انرژی

برخی از افراد مبتلا به افسردگی ممکن است صبح ها دیر از خواب بیدار شوند زیرا احساس خستگی و ناتوانی می کنند. آنها ممکن است برای انجام کارهای روزمره ، مانند رفتن به محل کار یا پختن غذا ، بسیار خسته باشند. آنها ممکن است زمان زیادی را در خانه به استراحت یا خواب اختصاص دهند.

خستگی افسردگی می تواند این احساس را در فرد ایجاد کند که با وجود خواب کافی در شب ، همیشه احساس خستگی می کند. با این حال ، دیگران مبتلا به افسردگی خواب ضعیفی را تجربه می کنند.

8. بی خوابی یا کم خوابی

با توجه به تحقیقات دانشمندان ، حدود 75 درصد از افراد مبتلا به افسردگی علائم بی خوابی را تجربه می کنند. گاهی اوقات ، فرد مبتلا به افسردگی ممکن است نتواند خوب بخوابد و به طور بالقوه خوابیدن مشکل داشته باشد . آنها ممکن است شب ها خیلی تا دیر وقت بیدار باشند یا صبح خیلی زود از خواب بیدار شوند.

علایم افسردگی و عدم تمرکز

9. مشکل در تمرکز ، به خاطر سپردن و تصمیم گیری

فرد مبتلا به افسردگی ممکن است تغییرات خلقی مختلفی را تجربه کند. افسردگی می تواند در توانایی های شناختی فرد اختلال ایجاد کند.

آنها ممکن است در تمرکز روی مسائل شخصی یا حرفه ای مشکل داشته باشند. آنها همچنین ممکن است برای تصمیم گیری از جمله انتخابهای کوچک و روزمره دچار مشکل شوند.

افراد مبتلا به افسردگی همچنین ممکن است متوجه شوند که نمی توانند مانند گذشته اطلاعات را به خاطر بسپارند. آنها ممکن است قرارها یا تعهدات خود را فراموش کنند و ممکن است چیزهایی را که اخیراً گفته اند یا انجام داده اند را به خاطر نیاورند.

10. کمبود اشتها

افراد مبتلا به افسردگی ممکن است تمایل و اشتهای خود را برای غذاخوردن از دست بدهند که می تواند باعث کاهش وزن شود. آنها ممکن است علاقه چندانی به غذا نداشته باشند و برای مدت طولانی بدون غذا بمانند.

11. پرخوری و افزایش وزن

برخی افراد ممکن است هنگام افسردگی بیشتر غذا بخورند. غذا می تواند مکانیسم رها شدن از احساسات منفی یا راهی برای مقابله با کسالت یا تنهایی باشد.

افسردگی می تواند برای افراد احساس انگیزه برای بیرون رفتن یا ورزش را دشوار کند. همراه با افزایش مصرف غذا ، این مشکل می تواند منجر به افزایش وزن شود.

12. بروز دردها و علائم جسمی

فرد مبتلا به افسردگی ممکن است علائم جسمی و درد های مداومی را تجربه کند که به درمان پاسخ نمی دهد.
این درد ها شامل:

سردرد
اختلالات گوارشی
دردهای بی دلیل ناگهانی
دردهای مزمن

13. افکار مرگ یا خودکشی

فرد مبتلا به افسردگی ممکن است بیشتر به مرگ فکر کند. آنها همچنین ممکن است به خودکشی و چگونگی پایان زندگی خود فکر کنند. این افکار را ایده خودکشی می نامند.

گاهی ممکن است شخصی این افکار را به دیگران بگوید. اگر کسی در مورد مرگ یا خودکشی صحبت می کند ، ممکن است این روش او برای درخواست کمک باشد وکمک به او ضروری است. در موارد شدید افسردگی ، فرد ممکن است به خودیا دیگران آسیب برساند .

افسردگی یک بیماری شایع اما جدی است که می تواند زندگی را تهدید کند. هر فردی که به خودکشی فکر می کند احتمالا این کار را انجام نخواهد داد .

با این حال ، اگر شخصی به خودکشی اشاره کرد ، یا با پزشک تماس بگیرید یا به او در جستجوو یافتن مراقبت های فوری پزشکی کمک کنید.

علایم افسردگی و خود کشی

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی