تاریخ انتشار: جولای 14th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
با مراحل رشد یک نوزاد پنج ماهه آشنا شوید

آشنایی با مراحل رشد یک نوزاد پنج ماهه five month old’s development  می تواند به والدین کمک کند تا با تغییرات نوزاد خود در طی این ماه آشنا شوند

آشنایی با مراحل رشد

کودک من در پنج ماهگی چه کاری می تواند انجام دهد؟

کودک شما در بیان وضع خود بسیار بهتر می شود. او با در آغوش گرفتن و بوسیدن شما ، و در حالی که می خواهد دستانش را بالا بکشید ، محبت خود را نشان می دهد. حتی ممکن است هنگامی که شما چهره خنده دار و سر و صدایی ایجاد می کنید در پاسخ بخندد.

هنگامی که با او صحبت می کنید ممکن است کودک با دقت شما را تماشا می کند. او هر روز در مورد نحوه کار زبان بیشتر می آموزد. حتی وقتی او را صدا می کنید ممکن است سرش را به سمت شما برگرداند.

کودک من کی می تواند خودش به تنهایی بنشیند؟

در حال حاضر ، رشد جسمی کودک شما با سرعت زیاد و جهشی  در حال پیش رفتن است . اگر او را روی پایتان بنشانید ، یا او را روی زمین بگذارید ، ممکن است بتواند لحظه ای بدون کمک بنشیند.

 

برای کمک به کودک در نشستن ، پاهای او را حرکت دهید تا به شکل V درآید. این امر به او در حفظ تعادل در حالت نشسته کمک می کند و خطر واژگونی او را کاهش می دهد.

هنگامی که او در این موقعیت قرار گرفت ، بهتر است یک اسباب بازی را جلوی او قرار دهید تا با آن بازی کند. او را با بالش محاصره کنید تا اگر افتاد ، به روی یک بالشتک قرار گیرد .

 

ادامه قرار دادن کودک به روی شکم به کودک شما کمک می کند تا عضلات گردن خود را تقویت کرده و کنترل مورد نیاز برای نشستن را ایجاد کند. همچنین می توانید با ایستادن روی رانها و بالا و پایین بردن پاها ، به او کمک کنید تا پاهای خود را تقویت کند.

چرا کودک من مرتباً همان صدا را بارها و بارها تکرار می کند؟

کودک شما مهارت های زبان خود را با افزودن صداهای جدید به کارنامه خود  پررنگ تر می کند . مورد علاقه فعلی او احتمالاً دمیدن در کف یا ایجاد حباب است.

در این سن ، کودک شما ممکن است تحت تأثیر یکی از توانایی های تازه کشف شده خود قرار گیرد و به همین دلیل ممکن است برای مدتی روی آن توقف کند. او دوست دارد قبل از رفتن به مهارت دیگر ، بر یک مهارت تسلط یابد.

 

هنگامی که کودک شما سر و صدایی ایجاد می کند ، آنها را به او تکرار کنید. این تکرار او را به کپی کردن کلام شما ترغیب می کند ، که به او در شروع یادگیری صحبت کمک می کند و همچنین از اینکه “با شما” گفتگو می کند خوشحال خواهد شد.

علایم مراحل رشد

توانایی بینایی کودک من چقدر است ؟

بینایی کودک شما هر روز بهتر می شود و او اکنون می تواند اشیاء کوچک مانند  طرح فرش را روی زمین تشخیص دهد. در این مرحله ، بینایی او به اندازه کافی رشد کرده است تا بتواند چیزی کوچک و سریع را دنبال کند ، بنابراین او می تواند پروانه ای را که در باغ در حال چرخش است ببیند.

 

کودک شما ممکن است پس از دیدن تنها بخشی از آن ، بتواند  عروسک خود را تشخیص دهد. به زودی او می فهمد که اشیا حتی زمانی که نتواند آنها را ببیند ، بشنود یا آنها را لمس کند (ماندگاری جسم) هنوز وجود دارند.

آیا کودک من وقتی او را می زنم نامش را تشخیص می دهد؟

کودک شما ممکن است اکنون نام خود را تشخیص دهد. در واقع ، او حتی ممکن است وقتی از آن طرف اتاق او را صدا می زنید  سر خود را برگردانید یا در گفتگو با دوستان و خانواده نام خود را ذکر کنید.

اگر مستقیماً با او صحبت کنید و به کلمات او پاسخ دهید ، به کودک کمک می کند تا مهارت های زبانی خود را توسعه دهد.

وقتی صحبت می کنید دهان شما را به دقت تماشا می کند و سعی می کند از لحن صدای شما تقلید کند. در این مدت ممکن است متوجه شوید که کودک شما صداهای صوتی مانند “m” و “b” را ایجاد می کند.

کودک شما خیلی زود متوجه می شود که صداها از کجا می آیند. او به سرعت با صداهای روزمره مانند جاروبرقی یا بوق مایکروویو آشنا می شود و دیگر  علاقه زیادی به آنها نخواهد داشت.

اما اگر او صدای جدیدی بشنود ، به سرعت به سمت آن می چرخد. او خیلی دوست دارد به صدای شما گوش دهد که یک سری کلیدها را صدا می کنید یا یک جغجغه را تکان می دهد.

مراحل رشد نوزاد پنج ماهه

وقتی خارج از خانه هستیم چگونه می توانم جلوی گریه کودک خود را بگیرم؟

بیرون بردن کودک خود و آشنایی او با تجربیات جدید که علاقه او را به خود جلب کند ، همیشه سرگرم کننده است. با این حال ، زمان هایی وجود دارد که کودک شما شروع به سر و صدا می کند که معمولاً میتواند به دلیل تحریک بیش از حد ، خستگی ، گرسنگی یا هر سه مورد باشد .

اگر کودک شما شروع به سر و صدا کرد ، حواس پرتی او برای مدت کوتاهی ممکن است کمک کننده باشد . چهره های بامزه را با صورت خود بسازید یا قافیه ها یا لالایی های کودکانه مورد علاقه او را بخوانید.

دست زدن یا دادن چیزی برای نگه داشتن ، مانند اسباب بازی مورد علاقه یا جغجغه ، نیز می تواند کارساز باشد.

اکنون بسیاری از سوپرمارکت ها و مراکز خرید دارای امکاناتی برای تغییر پوشک و تغذیه کودک هستند. سعی کنید به کودک خود غذا بدهید یا پوشک او را عوض کنید تا ببینید آیا این امر به کاهش احساس کسالت کمک می کند.

آیا کودک من می تواند محبت خود را نشان دهد؟

تاکنون کودک تنها  قادر به نشان دادن عصبانیت ، ناراحتی ، بی حوصلگی یا خوشحالی بوده است. اما اکنون او شروع به ابراز عشق ، علاقه و شوخ طبعی کرده است.

کودک شما ممکن است وقتی می خواهد در آغوش گرفته شود لبخند بزند  و با گریه هنگام بیرون آمدن از اتاق ، احساسات خود را نسبت به شما نشان دهد.

او همچنین ممکن است اکنون بتواند شما را در آغوش گرفته و ببوسد. و او شروع به درک شوخی می کند. او ممکن است به حالت های خنده دار صورت شما بخندد و سعی کند شما را نیز بخنداند.

این زمانی است که بخش بسیار پر خاطره وشاد فرزند پروری شروع می شود. از آنجا که تقریباً هر کاری برای خنداندن کودک خود انجام می دهید ، متوجه خواهید شد که لحظه ای متوجه چهره های احمقانه ، صداهای خنده دار و اجرای رقص های خنده دار می شوید. و برای شما مهم نیست که چه کسی شمارا  تماشا می کند.

مراحل رشد کودک

آیا کودک من به طور طبیعی رشد می کند؟

هر نوزادی بی نظیر و منحصر به فرد است. کودک شما با سرعت خودش مراحل رشد فیزیکی را طی خواهد نمود .

اگر کودک شما زودتر از موعد به دنیا آمده باشد (قبل از هفته 37 بارداری) ، احتمالاً خواهید دید که او قبل از اینکه بتواند کارهای مشابه سایر بچه های همسن خود را انجام دهد ، کمی بیشتر به زمان نیاز دارد. به همین دلیل است که به پزشکان اکثر نوزادان نارس متولد می شوند:

سن تقویمی که از تاریخ تولد کودک شما محاسبه می شود.

سن اصلاح شده ، که از تاریخ تولد کودک شما محاسبه می شود.

شما باید رشد نوزاد نارس خود را با سن اصلاح شده ، نه تاریخ تولد واقعی او اندازه گیری کنید. پزشک  همچنین از زمان تولد نوزاد نارس شما را ارزیابی می کنند.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.
کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی