تاریخ انتشار: سپتامبر 6th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
روش تقویت عادات غذایی سالم در کودک

داشتن عادات غذایی سالم  Healthy eating habits برای رشد کودکان بسیار مهم است. اما شروع تغذیه سالم ، پایه و اساس یک شیوه زندگی سالم را که در بزرگسالی  ، ایجاد می کند.

عادات تغذیه سالم

کودکان این عادات سالم را از طریق تجربیات مستقیم با غذا و تماشای دیگران یاد می گیرند.متخصصان بر این باورند که هیچ وقت برای آموزش عادات غذایی خوب به بچه ها زود نیست.

در این مقاله پنج روش سودمند برای آموزش عادات غذایی سالم به کودکان بیان شده است:

 

  1. از همه دعوت کنید تا هنگام صرف غذا کنار هم بنشینند.

غذا خوردن در کنار یکدیگر به این صورت است که بچه ها یاد می گیرند که غذای سالم انتخاب کنند و بر رفتار درست غذا خوردن  مسلط شوند. بهتر است اصرار نمایید که بچه های کوچک با شما بر سر میز شام بنشینند – حتی اگر برای غذای جامد آماده نباشند یا از خوردن غذا امتناع می کنند زیرا با این کار آنها قوانین غذا خوردن را یاد می گیرند.

از عادات غذایی خوب الگو بگیرید و به فرزندان خود اجازه دهید غذاهای مختلف را امتحان کنند.  برای مثال ، اگر می خواهید فرزندتان سبزیجات بخورد بهتر است ابتدا شما آنها را بخورید  .

همچنین ، کودک می تواند با مشاهده رفتار شما بر سر میز غذا،  رفتارهای اجتماعی مناسب را بیاموزد . محدود کردن وعده های غذایی به مدت زمان معقول در این میان مهم است . بهتر است یک وعده غذایی  بیش از 30 دقیقه طول نکشد.

در صورت لزوم ، حتی می توانید از یک تایمر برای تنظیم زمان صرف غذا استفاده نمایید . اینکار به بچه ها کمک می کند تا هنگام غذا خوردن تمرکز کنند.

وعده های غذایی و میان وعده ها را در ساعات منظم بخورید. این کار به کودک شما کمک می کند تا در طول روز به جای خوردن غذاهای میان وعده ، غذاهای اصلی خود را در زمان مناسب بخورد.

بهبود عادات تغذیه

  1. به بچه ها اجازه دهید از آنچه در بشقابشان است انتخاب کنند.

بهتر است که به کودکان اجازه دهیم (حتی کودکان نوپا) از غذایی که در بشقابشان است انتخاب کنند ، و اگر آنها فقط یک یا دو مورد را انتخاب کنند ، مشکلی نیست.

اگر فرزند شما نمی خواهد تمام یا قسمتی از وعده غذایی را بخورد ، سعی کنید از تهیه غذا تازه یا متفاوت برای او اجتناب کنید.

نکات دیگر:

قبول کنید که بچه ها برخی از وعده های غذایی را می خورند و برخی دیگر را دست نخورده می گذارند. به استثنای برخی موارد ، کودکان معمولاً در هنگام گرسنگی غذا می خورند.

ارتقا عادات تغذیه

 برای تقویت فرصت اکتشاف مواد غذایی جدید  به ارائه انواع غذاهای جدید در طول وعده های غذایی ادامه دهید. انتظار نداشته باشید بچه های شما به اندازه شما غذا بخورند. اندازه غذای هر کودک متناسب با سن و اندازه بدن آنها است.

یک وعده گوشت بزرگسال تقریباً به اندازه کف دست بزرگسال است ، در حالی که یک وعده گوشت به اندازه کودک به اندازه کف دست کودک است.

  1. در صورت عدم موفقیت به تلاش خود ادامه دهید.

گاهی بچه ها ممکن است قبل از تصمیم به خوردن یک غذا ،  10 تا 20 بار آن غذا را رد کنند و از خوردن آن امتناع نمایند . ممکن است 10 تا 20 بار دیگر طول بکشد تا مشخص شود که کودک یک غذا را دوست دارد یا خیر. بنابراین ، اگر کودک شما چیزی را رد کرد ، چند هفته دیگر دوباره آن را امتحان کنید.

نکات دیگر:

گهگاه به بچه ها اجازه دهید در تهیه و پخت سبزیجات خود همکاری کنند . زیرا کودک با احساس غروری که از کمک به تهیه سبزی به دست می آورد ممکن است تمایل بیشتری به خوردن آن نشان دهد .

سعی کنید غذاهای جدید را با غذاهایی که بچه ها دوست دارند ترکیب کنید: ارائه انواع رنگ ها و بافت ها ، به ویژه در مورد میوه ها و سبزیجات ، مهم است.

کودکی که در غذای خود هرگز سبزی نمی بیند ، تبدیل به یک فرد بالغ می شود که هرگز سبزی نمی خورد. وجود یک غذای جدید در بشقاب کودک به او کمک می کند تا کم کم با آن غذا راحت تر شود. برای غذاهای جدیدی که ارائه می شود ، به ازای هر لقمه لازم است کودک را مورد تشویق قرار دهید .

مثبت بمانید و در مورد غذاها ساده صحبت کنید.ممکن است کودک شما آنچه را که به او پیشنهاد شده است  امتحان نکند. در این شرایط بدون جهت گیری در مورد غذاها صحبت کنید و به جای بد گفتن از غذاهای نا مناسب از فواید غذای سالم بگویید . غذاهاي جديد را يك به يك ارائه كنيد تا كودك شما را تحت فشار قرار ندهد.

تشویق عادات تغذیه

4- بچه ها را مجبور نکنید شام خود را برای دریافت دسر تمام کنند.

بسیاری از والدین اصرار دارند که بچه ها  غذای خود را تا انتها بخورند و در ازای آن مقدار بیشتری دسر دریافت کنند . در عوض ، ما باید آنها را تشویق کنیم تا یاد بگیرند که گرسنگی درونی و نشانه های سیری خود را تشخیص دهند.

  1. جذابیت غذاهای ممنوع

شاید فرزند شما اضافه وزن داشته باشد. ممکن است وسوسه شوید که برخی از غذاها را کاملاً ممنوع کنید ، اما غذاهای “ممنوعه” برای بچه ها جذاب تر هستند و آنها هر زمان که فرصتی پیدا کرد تمایل به پرخوری از این غذاها دارند.

در عوض ، با تشویق به خوردن غذاهای سالم و بخشهای کوچکتر از غذای نامطلوب ، رویکرد متعادلی را در پیش بگیرید. باز هم ، اینجاست که مدل سازی اهمیت دارد. به عنوان مثال ، خوردن بستنی خوب است ، اما کودک باید بداند که سهم او در هر روز تنها یک بستنی است و نباید به دنبال خوردن بستنی بیشتر باشد. به جای بستنی می توانید به او ماست میوه ای بدهید.

راهی برای ترکیب این غذاها در موارد نادر پیدا کنید ، و در نتیجه کودک رویکرد سالم تری نسبت به این غذاخا خواهند داشت.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی