تاریخ انتشار: جولای 5th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
شناخت انواع تغییرات کودک برای رسیدن به مرحله نوجوانی

تغییرات کودکBaby changes   از لحاظ  رشد اجتماعی ، عاطفی ، شناختی و جسمی سبب گذر کردن او از مرحله کودکی به نوجوانی می شود .

مراحل تغییرات کودک
نوجوانی مرحله گذر کردن از کودکی به بزرگسالی است. این مرحله در بطن خود شامل مراحل بسیاری است از جمله رشد اجتماعی ، عاطفی ، شناختی ، ذهنی و جسمی است. به عنوان والدین می توانید شاهد بزرگ شدن فرزندتان از کودکی به بزرگسالی کامل باشید.

در این مرحله در شخصیت فرزندان و همچنین سایر صفات آنها تغییرات زیادی ایجاد می شود. آنها یاد می گیرند که در زندگی خود مستقل تر و مسئولیت پذیرتر شوند. در دوران بلوغ ، تغییرات زیادی در رفتار ، ذهنیت و نگرش کودک نسبت به دیگران مشاهده می کنید.

نوجوانی را می توان به سه مرحله تقسیم کرد که شامل :

اوایل نوجوانی:

این دوره شامل دوره قبل از بلوغ در کودکان 10-13 ساله است. آنها اغلب به سرعت رشد می کنند و تغییرات جسمی بسیار چشمگیر است. معمولاً در سن 13 سالگی کودکان به بلوغ می رسند.

رشد پستان در دختران و بزرگ شدن بیضه در پسران دیده می شود. این مرحله آغاز کنجکاوی و تجسس در مورد تغییرات جسمی کودکان است. این یک شروع جدید برای آنها است.

 میانه نوجوانی:

دوره میانی-نوجوانی در کودکانی که بین 14 تا 17 سال دارند دیده می شود. بیشتر آنها به سن بلوغ رسیده اند و تعداد کمی از آنها در این مرحله به آن دست می یابند. تغییرات جسمی در این مرحله از بلوغ قابل توجه است.

آنها قد می کشند ، وزن می گیرند ، موی عانه و اندام های جنسی آنها رشد می کنند. مغز نیز در این مرحله بسیار بالغ می شود و آنها تمایل به مسئولیت پذیری بیشتری دارند. نیاز به حریم خصوصی در زندگی آنها افزایش می یابد.

اواخر نوجوانی:

این دوره در افرادی که 18 سال به بالا دارند دیده می شود. نوجوانان در این مرحله از نظر جسمی کاملاً رشد کرده اند. آنها به حداکثر قد خود رسیده اند. نوجوان در زندگی خود از فردیت و استقلال و همچنین حریم خصوصی بیشتری برخوردار هستند. آنها بسیار مسئول تر و بالغ تر هستند.

تغییرات کودک ا زنظر عاطفی
رشد جسمی:

بیشتر کودکان در سنین 13 تا 14 سالگی به بلوغ می رسند و این تغییرات تا اواخر نوجوانی ادامه دارد. آنها به قد کامل رسیده و اندام های جنسی آنها رشد کرده است.

دخترها به قد کامل خود می رسند در حالی که پسرها تا اوایل بیست سالگی رشد می کنند. تغییرات هورمونی در آنها رخ می دهد و کودکان علائم بلوغ را نشان می دهند.

رشد ذهنی:

توسعه و رشد ذهنی شامل فرآیند کسب دانش و تفکر منطقی و همچنین تصمیم گیری متفکرانه بدون اقدام تکانشی است. آنها به روشهای دگرگون تر ، پیشرفته ، کارآمد و موثر فکر می کنند.

نوجوانان سعی می کنند تصمیمات عاقلانه ای بگیرند ، که هیچ نوع پیامد منفی نداشته باشد . آنها قبل از اقدام فکر می کنند. همچنین نیم نگاهی به واقعیت و دشواری های زندگی پیدا می کنند . ایده زندگی کامل و ایده آل از نظر آنها توهم به نظر می رسد.

نوجوان می فهمد که جهان در عمل چگونه کار می کند و بر این اساس تصمیم می گیرند. آنها ایده های بهتر وقدرت ابتکاری به دست می آورند و سعی می کنند روش هایی برای اجرای ایده ای خود اتخاذ کنند. کودکان تمایل دارند به صورت انتزاعی فکر کنند و سعی می کنند در مورد امکانات مختلف فکر کنند.

آنها جهان را بهتر درک می کنند و توانایی تصمیم گیری بر اساس اطلاعات کامل را دارند به جای اینکه غیر منطقی رفتار کنند. آنها احساس استقلال می کنند و بلوغ عاطفی پیدا می کنند.

رشد ذهنی نوجوانان متشکل از فرایندهای پیچیده تفکر ، زیر سوال بردن هنجارهای اجتماعی و تحلیل همه چیز است. در اواخر نوجوانی آنها به فکر گزینه های شغلی خود نیز هستند و اهداف نهایی خود را در زندگی تحقق می بخشند.

رشد عاطفی:

کودکان در مرحله نوجوانی دچار تغییرات عاطفی عمده می شوند. آنها از احساسات خود و اینکه چگونه شرایط مختلف بر آن تأثیر می گذارند آگاهی بیشتری پیدا می کنند. آنها تمایل دارند تغییری در شخصیت خود ایجاد کنند تا احساساتشان به خوبی بیان شود.

در این مرحله کودکان بدخلق می شوند و تغییرات خلقی آنها غیرقابل پیش بینی است. آنها با دیگران و همچنین خودشان در تضاد هستند. نوجوانان حساسیت بیشتری نسبت به درک دیگران دارند و سعی می کنند متناسب با آن تغییر کنند.

انواع تغییرات کودک

 

نوجوان به خصوص از لحاظ اندام و شکل ظاهری خودآگاهی بیشتری پیدا می کنند. و به همین دلیل عزت نفس پایینی دارند. کودکان اکنون در خواندن و تشخیص احساسات دیگران بهتر هستند ، اما گاهی اوقات ممکن است دچار سو تعبیر نیز شوند .

میل به داشتن حریم خصوصی و استقلال در این سن بیشتر است ، که منجر به درگیری بین والدین و فرزندان می شود. آنها می خواهند بیشتر از پدر و مادر با دوستانشان وقت بگذرانند.
نوجوان از اینكه پدر و مادر در امور شخصی آنها دخالت كنند یا مداخله كنند بدشان می آید و آرزوی فضای بیشتر و آزادی عمل دارند. آنها دیدگاه متفاوتی به زندگی دارند و آرزو دارند نظر خود را در مقابل همه ارجحیت دهند.

آنها به تدریج به نقطه ای رشد می کنند که یاد بگیرند احساسات خود را به درستی کنترل و مدیریت کنند. آنها احساسات منفی خود را به سوی مثبت هدایت می کنند تا به طور کلی خوش بینی را به ارمغان بیاورند.

رشد اجتماعی:

به عنوان بخشی از رشد اجتماعی ، کودکان شخصیت خود را دگرگون می کنند تا در جهان در جای درستی قرار بگیرند. آنها می خواهند برای خود هویت ایجاد کنند و می خواهند در میان جمعیت برجسته شوند.
آنها آماده اند تا مسئولیت بیشتری بپذیرند و قدم بردارند. نوجوانان در جستجوی مداوم تجربه ها و چالش های جدید هستند. آنها تمایل دارند بیشتر ریسک کنند و در هر مرحله خود را به چالش بکشند.

نوجوانان با مسئولیت پذیری بیشتری نسبت به عملکرد خود و عواقبی که برای دیگران به همراه دارد ، نگاه می کنند . آنها قاطعانه عمل می کنند و دیگر تکانشی و هیجانی تصمیم گیری نمی کنند . آنها به راحتی تحت تأثیر جامعه به ویژه دوستان و همسالان خود قرار می گیرند.

آنها از نظر اجتماعی فعال تر می شوند و به بهانه محبوب شدن و “جا افتادن” در جامعه با همه ارتباط برقرار می کنند. آنها خود را تغییر می دهند تا مورد قبول جامعه قرار بگیرند. در حقیقت نوجوان برای ایجاد روابط جدید با دیگران تلاش می کنند.

جنبه های جسمی ، عاطفی ، اجتماعی و ذهنی از جنبه های رشد هر فرد است. رشد در این زمینه ها در تبدیل کودک به یک بزرگسال مسئولیت پذیر نقش مهمی دارند.

علایم تغییرات کودک

در این مرحله از رشد ، گذراندن وقت با کیفیت با کودک در خانه تفاوت زیادی در وضعیت شخصیت او در آینده ایجاد میکند .

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.
کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

 

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی