تاریخ انتشار: دسامبر 29th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
هر آنچه لازم است درباره خواص آنتی اکسیدانی قهوه بدانید

نظرات محققان در مورد نوشیدن قهوه  Coffee and Antioxidant بسیار متفاوت است – برخی آن را سالم و انرژی زا می دانند، در حالی که برخی دیگر ادعا می کنند که این ماده اعتیادآور و مضر است.

مزایای نوشیدن قهوه

قهوه یک نوشیدنی دم شده است که از دانه‌های قهوه بو داده بدست می آید. این دانه ها از برخی گیاهان گلدار در گونه‌های قهوه تهیه می‌شود.

ابتدا دانه ها از میوه قهوه جدا می شوند تا محصولی پایدار و خام تولید شود که به آن قهوه سبز بو خام می گویند. دانه‌ها سپس بو داده می‌شوند و در طی این فرآیند قهوه خام به یک محصول مصرفی تبدیل می‌شود که به آن قهوه برشته یا بو داده می گویند.

قهوه بو داده به ذرات ریز آسیاب می‌شود و معمولاً قبل از فیلتر شدن در آب داغ غوطه‌ور می‌شود و یک فنجان قهوه لذیذ نتیجه این فرآیند است.

با نگاهی به شواهد مشخص می شود که بیشتر مطالعات در مورد قهوه و سلامتی، مفید بودن آن را اثبات نموده اند. به عنوان مثال، نوشیدن قهوه با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، بیماری های کبدی و آلزایمر مرتبط است.

بسیاری از اثرات مثبت قهوه بر سلامتی ممکن است به دلیل محتوای چشمگیر آنتی اکسیدان های قوی موجود در آن باشد. در واقع، مطالعات نشان می دهد که قهوه یکی از بزرگترین منابع آنتی اکسیدان در رژیم غذایی انسان است.

این مقاله هر آنچه باید در مورد محتوای آنتی اکسیدانی چشمگیر قهوه بدانید به شما می گوید.

قهوه مملو از چندین آنتی اکسیدان قوی است

بدن شما تحت حمله مداوم رادیکال‌های آزاد است که می‌توانند به مولکول‌های مهمی مانند پروتئین‌ها و DNA آسیب برسانند. آنتی اکسیدان ها می توانند به طور موثر رادیکال های آزاد را خلع سلاح کنند، بنابراین در برابر پیری و بسیاری از بیماری هایی که تا حدی ناشی از استرس اکسیداتیو از جمله سرطان هستند، از بدن محافظت می کنند.

قهوه به صورت ویژه سرشار از چندین آنتی اکسیدان قوی است، از جمله اسیدهای هیدروسینامیک و پلی فنول ها از مهم ترنی آنتی اکسیدان ها می باشد. اسیدهای هیدروسینامیک در خنثی کردن رادیکال های آزاد و جلوگیری از استرس اکسیداتیو بسیار موثر هستند.

علاوه بر این، پلی فنول های موجود در قهوه ممکن است از تعدادی از بیماری ها مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع 2 جلوگیری کنند.

 

قهوه و آنتی اکسیدان ها
قهوه بزرگترین منبع غذایی سرشاز از آنتی اکسیدان ها

اکثر مردم روزانه حدود 1 تا 2 گرم آنتی اکسیدان مصرف می کنند که عمدتاً آن را از نوشیدنی هایی مانند قهوه و چای بدست می آورند. نوشیدنی ها منبع بسیار مهمی از آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی غربی نسبت به غذا ها هستند.

در واقع، 79 درصد از آنتی اکسیدان های رژیم غذایی در غرب از نوشیدنی ها به دست می آیند، در حالی که تنها 21 درصد از مواد غذایی منبع تامین آنتی اکسیدان ها می باشند.

این امر به این دلیل است که مردم تمایل دارند به جای خوردن غذاها، وعده های بیشتری از نوشیدنی های غنی از آنتی اکسیدان مصرف کنند.

در یک مطالعه، محققان محتوای آنتی اکسیدانی غذاهای مختلف را با توجه به اندازه وعده مورد بررسی قرار دادند. قهوه پس از چندین نوع توت در رتبه یازدهم لیست قرار گرفت.

با این حال، از آنجایی که بسیاری از مردم به مقدار اندکی توت می خورند اما در مقابل چندین فنجان قهوه در روز می نوشند، مقدار کل آنتی اکسیدان های تامین شده با قهوه بسیار بیشتر از انواع توت ها است.

در مطالعات نروژی و فنلاندی، قهوه بزرگترین منبع آنتی اکسیدانی است که حدود 64 درصد از کل آنتی اکسیدان مصرفی افراد را تامین می کند.

در این مطالعات، متوسط ​​مصرف قهوه 450-600 میلی لیتر در روز یا 2-4 فنجان بود . علاوه بر این، مطالعات اسپانیا، ژاپن، لهستان و فرانسه نشان داد که قهوه تا حد زیادی بزرگترین منبع غذایی آنتی اکسیدان در این رژیم غذایی مردم در این کشورها است.

فواید نوشیدن قهوه

قهوه با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مرتبط است

قهوه با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری ها مرتبط است. به عنوان مثال، افرادی که قهوه می نوشند 23 تا 50 درصد کمتر در معرض ابتلا به دیابت نوع 2 هستند. هر فنجان روزانه با 7٪ کاهش خطر ابتلا به دیابت مرتبط است.

به نظر می رسد که قهوه برای کبد نیز بسیار مفید است، زیرا در افرادی که قهوه می نوشند خطر ابتلا به سیروز کبدی بسیار کمتر است.  علاوه بر این، نوشیدن قهوه ممکن است خطر ابتلا به سرطان کبد و کولورکتال را کاهش دهد و چندین مطالعه کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی را با نوشیدن قهوه اثبات کرده است.

نوشیدن منظم قهوه همچنین ممکن است خطر ابتلا به آلزایمر و بیماری پارکینسون را تا 32 تا 65 درصد کاهش دهد . برخی از مطالعات نشان می دهد که قهوه ممکن است برای جنبه های دیگر سلامت روان نیز مفید باشد. زنانی که قهوه می نوشند کمتر افسرده شده و به میزان بسیار کمتری در اثر خودکشی می میرند.

مهمتر از همه، نوشیدن قهوه با طول عمر بیشتر و 20 تا 30 درصد کاهش خطر مرگ زودرس مرتبط است . با این حال، به خاطر داشته باشید که بیشتر این مطالعات مشاهده ای هستند.

به این معنا که این تحقیقات نمی توانند ثابت کنند که قهوه باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری می شود – فقط اینکه مصرف کنندگان قهوه کمتر به این بیماری ها مبتلا می شوند را اثبات می کند.

مقایسه قهوه با سبزیجات
انواع مختلفی از آنتی اکسیدان های رژیمی وجود دارد و قهوه منبع بسیار خوبی برای برخی از آنهاست.

با این حال، لازم است به این نکته توجه نمایید که قهوه آنتی اکسیدان های مشابه غذاهای گیاهی مانند میوه ها و سبزیجات را ارائه نمی دهد بنابراین اگرچه قهوه ممکن است بزرگترین منبع غذایی آنتی اکسیدان باشد، هرگز نباید تنها منبع تامین آنتی اکسیدان در رژیم غذایی  باشد.

برای سلامتی مطلوب، بهتر است انواع ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی را از منابع مختلف دریافت کنید.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی