تاریخ انتشار: جولای 3rd, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
تحلیل رفتن مغز چه دلایلی دارد و چگونه درمان می شود

تحلیل رفتن مغز (تحلیل رفتن فکر)

تحلیل رفتن مغز یا تحلیل رفتن فکر Brain Atrophy  حاصل از دست دادن سلول های مغزی که آن ها را نورون می نامیم، است. تحلیل رفتن همچنبن باعث می شود اتصالاتی که به سلول ها کمک می کند تا با هم ارتباط برقرار کنند، از بین برود.

علایم تحلیل رفتن مغز

این بیماری می تواند از بیماری های مختلفی مانند آلزایمر و سکته مغزی که به مغز آسیب می رسانند ناشی شود . هنگامی که پیر می شوید، به طور طبیعی بعضی از سلول های مغزی خود را از دست می دهید. اما وقتی این فرایند آهسته تحلیل رفتن مغز ناشی از یک بیماری یا زخمی باشد ، سریعتر اتفاق می افتد و آسیب بیشتری می زند.

تحلیل رفتن ممکن است روی قسمت های مختلفی از مغز تاثیر بگذارد.

تحلیل رفتن موضعی:

روی سلول های مناطق خاصی از مغز تاثیر می گذارد و باعث از کار افتادن عملکرد آن مناطق می شود.
تحلیل رفتن کلی:

روی سلول های تمام قسمت های مغز تاثیر می گذارد.
افزایش امید به زندگی در بین افرادی که دچار به این بیماری (تحلیل رفتن مغز) هستند ممکن است به دلیل شرایطی باشد که به سبب آن مغز آنها تحلیل رفته و کوچک شده است.

بیماران مبتلا به آلزایمر پس از تشخیص بیماری به طور میانگین بین 4 تا 8 سال زندگی می کنند. آن بیمارانی که دچار تحلیل رفتگی چند گانه شده اند، اگر به طور موثر درمان شوند طول عمری تقریبا مانند یک فرد عادی را خواهند داشت.

علائم تحلیل رفتن مغز چیست؟

علائم تحلیل رفتن مغز بسته به قسمت یا قسمت هایی که مغز درگیر است، متفاوت است.

زوال عقل:

زوال عقل به معنای از دست دادن حافظه، کم شدن قدرت یادگیری، تفکر انتزاعی و عملکرد های اجرایی مانند برنامه ریزی و سازماندهی است.
تشنج:

تشنج حاصل از فعالیت هی الکتریکی غیر طبیعی در مغز است که باعث حرکات تکرار شونده، تکانه های عصبی و گاهی اوقات از دست دادن هوشیاری می شود.
زبان پریشی:

زبان پریشی به معنای ناتوانی در گفتار و متوجه شدن گویش است.

علل تحلیل رفتن مغز

علل تحلیل رفتن مغز چیست؟

آسیب دیدگی ها ، بیماری ها و عفونت ها می توانند به سلول های مغز آسیب برسانند و سبب تحلیل رفتن مغز بشوند.

آسیب دیدگی ها

سکته مغزی: سکته مغزی هنگامی اتفاق می افتد که جریان خون در مناطقی از مغز بدون وجود خون غنی از اکسیژن قطع می شود. عملکرد هایی که در آن نقاط کنترل می شد که می تواند حرکت کردن یا صحبت کردن باشد از کار می افتند.

آسیب های ناشی از ضربه مغزی: آسیب های ناشی از ضربه مغزی، آسیب هایی است که به سبب زمین خوردن، با موتور سیکلت تصادف کردن یا هر گونه ضربه ای به مغز اتفاق می افتد.

بیماری ها و اختلالات

بیماری آلزیمر و دیگر حالت های زوال عقل: شامل شرایطی است که سلول های مغزی به شدت آسیب می بینند و توانایی ارتباط برقرار کردن و با یکدیگر را ندارند.

این اتفاق سبب از دست دادن حافظه و توانایی فکر کردن می شود و آنقدر جدی است که باعث تغییر در سبک زندگی شود. بیماری آلزایمر معمولا بعد از 60 سالگی پدیدار می شود و عامل اصلی زوال عقل است. این بیماری در 60 تا 80 درصد موارد عامل تحلیل رفتن مغز در افراد است.

فلج مغزی: فلج مغزی یک اختلال حرکتی است که به دلیل رشد غیر طبیعی مغز در رحم مادر اتفاق می افتد که سبب عدم هماهنگی عضلات، دشواری در راه رفتن و دیگر اختلالات حرکتی جنین می شود.

بیماری هانتینگتون: بیماری هانتینگتون یک بیماری ارثی است که به تدریج به سلول های عصبی آسیب می رساند. این بیماری معمولا در میان سالی پدیدار می شود. این بیماری با گذشت زمان روی توانایی های ذهنی و جسمی فرد تاثیر می گذارد و سبب افسردگی شدید و داءالرقص ( حرکاتی غیر ارادی مانند رقص در سراسر بدن) می شود.

عوارض تحلیل رفتن مغز
لکودایستروفی ها: لکودایستروفی ها گروهی از اختلالات نادر و ارثی هستند که به غلاف چربی که از سلول های عصبی محافظت می کند آسیب می رساند. این اختلال معمولا در کودکی پدیدار می شود و می تواند سبب مشکلاتی در حافظه، حرکت، رفتار، بینایی و شنوایی شود.
فلج چندگانه: فلج چندگانه معمولا در سنین جوانی پدیدار می شود و بیشتر روی بانوان نسبت به آقایان تاثیر می گذارد. این بیماری یک بیماری خود ایمنی است که سبب می شود سیستم ایمنی بدن به پوشش محافظ اطراف سلول های عصبی حمله کند.

با گذشت زمان سلول های عصبی آسیب می بینند و در نتیجه ممکن است سبب مشکلاتی در ادراک حسی، حرکت و هماهنگی بدن بوجود بیاید. همچنین، مانند دیگر بیماری های ذکر شده می تواند منجر به زوال عقل و تحلیل رفتن مغز هم بشود.

عفونت ها

بیماری ایدز: بیماری ایدز، بیماری است که بوسیله ویروس HIV بوجود می آید و به سیستم ایمنی بدن حمله می کند. گرچه این ویروس مستقیم به نورون ها حمله نمی کند بلکه بوسیله پروتئین ها و دیگر مواد آزاد شده به اتصالات بین آنها آسیب می رساند. عفونت انگلی همراه با ایدز می تواند به نورون های مغز هم آسیب برساند.

ورم مغزی: ورم مغزی گونه ای عفونت مغزی است. ورم مغزی اکثرا با یک تبخال ساده HSV)) به وجود میاید گرچه ویروس های دیگر مانند نیل غربی و زیکا هم ممکن است باعث به وجود آمدن ورم مغزی بشود. ویروس به نورون ها آسیب می زند و سبب بروز علائمی مانند گیجی، تشنج و بی حالی می شود. یک بیماری خود ایمنی هم ممکن است باعث بروز این بیماری بشود.

سیفلیس اعصاب: سیفلیس اعصاب بیماری است که به مغز و پوشش محافظ آن آسیب می زند. این بیماری می تواند از رابطه جنسی انتقال پیدا کند و به طور کامل هم درمان نمی شود.

بعضی از این بیماری ها مانند، سیفلیس اعصاب، ایدز، آسیب های ناشی از ضربه مغزی قابل پیشگیری هستند. انجام رابطه جنسی به صورت امن با استفاده از پوشش های محافظتی می تواند سبب پیشگیری از سیفلیس و بیماری ایدز شود.

بستن کمربند ایمنی در اتومبیل و استفاده از کلاه ایمنی هنگام سوار شدن موتور سیکلت یا دوچرخه می تواند به پیشگیری از آسیب های مغزی کمک کند. دیگر بیماری ها مانند بیماری هانتینگتون، لکودایستروفی ها و فلج چند گانه قابل پیشگیری نیستند.

تشخیص تحلیل رفتن مغز

تشخیص

روند تشخیص بستگی به این دارد که دکتر شما چه شرایطی را در شما محتمل می داند. این روند معمولا شامل معاینه فیزیکی و آزمایش های مخصوصی است. تحلیل رفتن مغز در تصاویر اسکن های مغزی زیر نمایان می شود:

رادیولوژی کامپیوتری (CT) : در رادیولوژی کامپیوتری از اشعه ایکس برای تصویر برداری در زوایای مختلف استفاده می شود تا تصویر های دقیقی از مغز شما ساخته شود.
تصویر برداری رزونانس مغناطیسی (MRI) : بعد از قرار دادن مغز در یک پرتو میدان مغناطیسی تصاویر مغزی روی نوار ضبط می شود.

چشم انداز یا پیش آگهی شما بستگی به این دارد که چه شرایطی باعث تحلیل رفتن مغز شما شده است. بعضی از این شرایط مانند سکته مغزی، ورم مغزی، فلج چندگانه یا ایدز با درمان قابل کنترل هستند.

در بعضی شرایط روند تحلیل رفتن مغز ممکن است کند یا متوقف شود. در دیگر شرایط مانند آلزایمر و بیماری هانتینگتون علائم و تحلیل رفتن مغز با گذشت زمان بشدت بدتر می شود. با دکتر خود درباره ی دلیل تحلیل رفتن مغزتان، پیشگری های احتمالی و چشم اندازی که باید از بیمار داشته باشید مشورت کنید.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

 

 

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی