تاریخ انتشار: جولای 17th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
مناسب ترین زمان برای تغذیه نوزاد از غذای جامد چه موقع است

وارد نمودن غذای جامد به رژیم غذایی نوزاد یکی از مهم ترین بخش های پرورش نوزاد می باشد و در حقیقت سوالی متداول که والدین اغلب پس از تولد نوزاد خود می پرسند این است: “چه زمانی می توانم غذای جامد را به کودک خود بدهم ؟”

شروع غذای جامد

تغذیه نوزادان

پس از تولد نوزاد ، برای بسیاری از توصیه های ناخواسته دوستان ، اقوام و حتی غریبه ها آماده باشید. برخی از توصیه ها خوب خواهند بود ، اما قطعاً باید یاد بگیرید که از توصیه های منسوخ  و نامناسب که ممکن است مغایر با توصیه های پزشک متخصص اطفال باشد ، صرف نظر کنید

یکی از موضوعات بحث برانگیز که ممکن است با آن روبرو شوید تغذیه کودک است. ممکن است دوستان یا اقوام از روی محبت به شما بگویند که به نوزاد شیرخوار خود از طریق شیشه شیر ترکیبی از غلات بدهید تا به او کمک کند شب راحت تر بخوابد.

همچنین ممکن است توصیه کنند غذاهای جامد کودک را در دو یا سه ماهگی شروع کنید. این دو توصیه شایع است که به دلایل زیادی نباید از آنها پیروی کنید.

کودک شما آنقدر بالغ نیست که بتواند مفهوم خوردن غذاهای جامد را درک کند.

سیستم هضم کودک شما ممکن است بدون ایجاد ناراحتی قادر به هضم غذاهای جامد نباشد.

نوزاد شما اگر خیلی زود با غذاهای جامد آشنا شود ، ممکن است به آلرژی غذایی دچار شود.

نوزاد شما باید در طی چهار تا شش ماه اول زندگی تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از شیرخشک یا شیر مادر دریافت کند.

انواع غذای جامد

چه موقع می توانید به نوزاد خود غذای جامد بدهید

با در نظر گرفتن این اطلاعات ، پاسخ به این سوال که چه زمانی می توانم  به نوزاد تازه متولد شده غذای جامد بدهم این است که در واقع ، تنها غذایی که می توانید و مجاز هستید که به نوزاد بدهید شیر مادر یا شیر خشک است. طبق گزارش آكادمی اطفال آمریكا ، نوزادان در بین چهار تا شش ماهگی آمادگی دارند که  خوردن غذاهای جامد را شروع كنند.

تا رسیدن به این سن ، نوزادان معمولاً غذای خود را به جای تلاش برای قورت دادن ، به سمت قاشق پس می دهند.  با این حال ، هنگامی که کمی بزرگتر می شوند ، شروع به تسلط بر مفهوم بلعیدن غذا می کنند. با رسیدن کودک به چهار تا شش ماهگی ، خود کودک نیز فعالیت بیشتری خواهد داشت و او را مشتاق تر می کند تا مفهوم جدید غذا خوردن را امتحان کند.

 

نشانه های آمادگی کودک برای خوردن غذای جامد

از کجا می دانید کودک شما آماده شروع تغذیه از غذاهای جامد است؟

او شروع به تسلط بر هنر جویدن و بلعیدن می کند.

او می تواند سر خود را در حالت ثابت و ایستاده نگه دارد.

او قادر به نشستن با پشتیبانی است.

سطح فعالیت او افزایش یافته است ، و او به وضوح در حال افزایش وزن است.

او به غذا خوردن افراد دیگر علاقه نشان می دهد.

اشتهای او زیاد شده است.

غذای جامد نوزاد

وقتی تشخیص دادید که می توانید غذای جامد کودک خود را تغذیه کنید ، بعد باید چه کار کنید؟

با یک وعده غذا شروع کنید. فقط به این دلیل که روزانه سه وعده یا بیشتر می خورید ، به این معنی نیست که کودک شما باید این وعده ها را همراه شما بخورد.

برای شروع غذاهای جامد ، با یک وعده در روز شروع کنید. با رشد کودک ، سرانجام مقدار دفعات شیردهی یا تغذیه از شیر خشک را کاهش  دهید ،و  وعده های اضافی غذای جامد را جایگزین شیر نمایید .

در ابتدا ، ایده آل  این است که اگرچه در حال عادت دادن کودک به تغذیه از مواد جامد می نمایید  ولی باید هنوز اکثر مواد مغذی را از شیر مادر یا شیر خشک دریافت نماید .

کار را ساده شروع کنید. ابتدا با فرنی برنج ، جو یا غلات بلغور جو دوسر شروع کنید و فقط چند بار قاشق غذاخوری را امتحان کنید. هنگامی که کودک شما ایده جویدن و بلعیدن را درک کرد ، می توانید به سراغ غذاهای دیگر بروید.

هر بار تنها یک غذای جدید به رژیم غذایی کودک وارد نمایید . برای رد هرگونه احتمال حساسیت ، فقط هر چند روز یکبار غذای جدید معرفی کنید. بعد از اینکه تشخیص دادید کودک شما به آن غذا حساسیت ندارد ، می توانید غذای بعدی را وارد نمایید .

میوه ها و سبزیجات صاف شده را اضافه کنید. پس از شروع تغذیه با  غلات و حبوبات برای مدت یک هفته ، می توانید میوه ها و سبزیجات صاف شده را یک به یک اضافه کنید.

اولین غذای جامد

این کار را با گوشت ادامه دهید. گوشت ها باید بعد از میوه ها و سبزیجات اضافه شوند. گوشت ها باید خالص ، بسیار نرم و تکه ای باشند.

در حالی که معرفی مواد جامد یک نقطه عطف مهم در زندگی کودک شما است ، لازم است به یاد داشته باشید که  نوزاد برای اولین سال باید از شیر خشک یا شیر مادر تغذیه شود. با این حال ، تا زمانی که او تقریباً هشت ماهه است ، باید علاوه بر شیرخشک یا شیر مادر ، در یک روز سه وعده غذایی جداگانه داشته باشد.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی

2 دیدگاه

  1. شهلا آگوست 27, 2023 at 9:20 ق.ظ - Reply

    آیا استفاده از پنیر و ماست کودک که در سوپرمارکت ها هست برای کودک 5 ماهه خوب است؟

    • امیر تفرشی آگوست 28, 2023 at 3:04 ب.ظ - Reply

      حتما باید با پزشک مشورت بشه

ارسال دیدگاه