تاریخ انتشار: آگوست 17th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
ده باور نادرست در مورد اسکیزوفرنی که باید بدانید

بسیاری از ما به طور مبهم  اطلاعاتی در مورد اسکیزوفرنی schizophrenia  داریم ، اما متأسفانه تصورات غلط و دروغ های زیادی در مورد این بیماری روانی شایع است و متخصصان هشدار می دهند که این اطلاعات غلط برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و اطرافیان  آنها به شدت مضر است.

علایم اسکیزوفرنی

فرد مبتلا به  اسکیزوفرنی دو بار رنج می برد زیرا هم از بیماری رنج می برد و همچنین از تبعیض هایی که به دلیل بیماری و عدم آگاهی مردم از این بیماری با آن روبرو می شوند ، رنج می برند.

و با این حال ، بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی می توانند با درمان و پشتیبانی زندگی کاملاً طبیعی داشته باشند و درمان برای بسیاری از افراد مبتلا ، آنها واقعا خوب عمل می کند.

در این مقاله باورهای نادرست و در مقابل حقایق را در مورد اسکیزوفرنی بیان می نماییم :

  • باور نادرست: افراد مبتلا به اسکیزوفرنی چند شخصیتی هستند.

واقعیت: باور نادرست چند شخصیتی بودن افراد اسکیزوفرنیایی یک باور نادرست است. به گفته موسسه ملی بهداشت روانی ، اسکیزوفرنی در واقع با علائم روان پریشی مانند توهم ، هذیان و شیوه های غیرمعمول تفکر (یا اختلال تفکر) مشخص می شود.

برخی از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی علائم دیگری نیز دارند ، مانند اختلال شناختی یا مشکل در ارتباطات اجتماعی یا کاهش احساسات . در همین حال ، اختلال شخصیت چندگانه ، که امروزه به آن اختلال هویت تجزیه ای (DID) گفته می شود ، علایم تشخیصی کاملاً متفاوتی دارد .

  • باور نادرست: تشخیص اسکیزوفرنی آسان است.

واقعیت: شاید تعجب کنید که تشخیص یک مورد از اسکیزوفرنی چقدر دشوار است. در واقع ، علائم بسیار کوچک می توانند زود ظاهر شوند و سالها مورد توجه قرار نگیرند.

برخی رفتارهای غیرمعمول و برخی اختلالات شناختی می توانند در دوران کودکی ایجاد شوند ، اما سایر علائم در واقع تا نوجوانی یا حتی اوایل بزرگسالی ظاهر نمی شوند.

تشخیص اسکیزوفرنی

  • باور نادرست: اسکیزوفرنی یک بیماری بسیار نادر است.

حقیقت: متخصصان گزارش می دهند که “این یک بیماری است که بسیار بسیار رایج است.” به گفته سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، تقریباً 20 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به اسکیزوفرنی هستند. به گفته اتحادیه ملی بیماریهای روانی (NAMI) ، شیوع سالیانه اسکیزوفرنی در ایالات متحده حدود 1.5 میلیون مورد جدید است ، اگرچه بدست آوردن اعداد دقیق دشوار است.

  • باور نادرست: در صورت ابتلا به اسکیزوفرنی ، بیمارمقصر است .

واقعیت: متأسفانه انگ زدن در مورد بیماری روانی هنوز بسیار فراگیر است و این شامل اسکیزوفرنی نیز می شود. متخصصان بیان می کنند  “برخی از مردم این احساس را دارند که نه تنها فردی به بیماری مبتلا می شود بلکه به نوعی مسئول آن است ، به نحوی که انگار برای بیمار شدن درخواست داده و ثبت نام کرده اند.”

واقعیت این است که دانشمندان واقعاً نمی دانند چه چیزی باعث ایجاد اسکیزوفرنی می شود. طبق گفته متخصصان روان  ،این بیماری ممکن است ترکیبی از عوامل ژنتیکی ، محیطی و شیمی مغزی منحصر به فرد در بیمار باشد. به نظر می رسد سابقه خانوادگی اسکیزوفرنی خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد.

 

  • باور نادرست: هیچ درمان موثری برای اسکیزوفرنی وجود ندارد.

واقعیت: این درست است که هیچ درمان قطعی ای  برای اسکیزوفرنی وجود ندارد. اما این بیماری قابل درمان و مدیریت است.

به گفته متخصصان ، رایج ترین انواع درمان شامل روان درمانی ، داروهای ضد روان پریشی و استراتژی های خودمدیریتی است.

پزشکان  می گویند ، بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی برای توسعه مهارت های مقابله ای موثر به شدت تلاش می کنند.

اگرچه نمی توان از اسکیزوفرنی جلوگیری کرد ، اما پایبندی به یک برنامه درمانی موثر ممکن است به جلوگیری از عود یا جلوگیری از بدتر شدن علائم کمک کند.

بیماری اسکیزوفرنی

  • باور نادرست: افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نیاز به بستری طولانی مدت دارند.

واقعیت: در گذشته ، مواقعی وجود داشت که افراد مبتلا به بیماری های روانی ، بستری می شدند ، گاهی برای مدت طولانی و در برخی موارد ، حتی برای مادام العمر. اما امروزه ، وقتی که بیماری روانی فردی تشخیص داده می شود و درمان را آغاز می کند ، نباید از بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان ترسید و این جزئی از مراحله درمان موثر فرد است .

 

  • باور نادرست: افراد مبتلا به اسکیزوفرنی نمی توانند زندگی کاملی داشته باشند.

واقعیت: بسیاری از افراد مبتلا به اسکیزوفرنی زندگی معنادار و کاملی دارند. آنها دارای خانواده هستند ، خانه دارند و در مشاغلی کار می کنند که علایق حرفه ای آنها را برآورده می کند و از آنها حمایت مالی می کند.

متخصصان بر این باروند که  بسیاری از مبتلایان به این بیماری وکلا ، پزشکان ، معلمان و کارآفرینانی هستند که در زندگی عالی عمل می کنند.

هنگامی که فردی تحت درمان قرار می گیرد ، زندگی او می تواند مانند زندگی دیگران کامل باشد. آنها می توانند مانند بقیه خانواده و فرزند داشته باشند.

زندگی با اسکیزوفرنی

  • باور نادرست: افراد مبتلا به اسکیزوفرنی باهوش نیستند.

واقعیت: اسکیزوفرنی طیف وسیعی از افراد با سطوح مختلف هوش را تحت تاثیر قرار می دهد. یک فرد ممکن است کاملاً باهوش و با استعداد باشد و همچنین مبتلا به اسکیزوفرنی باشد.

یک مثال کلیدی: جان اف نش ، ریاضی دان آمریکایی ، برنده جایزه نوبل اقتصاد در سال 1994 به دلیل کار در زمینه ریاضیات نظریه بازی ها (شاید داستان او را از ذهن زیبا ، فیلم 2001 با بازی راسل کرو به خاطر بسپارید). او همچنین مبتلا به اسکیزوفرنی بود.

 

  • باور نادرست: نمی توان کمک زیادی به فرد مبتلا به اسکیزوفرنی انجام داد.

واقعیت: در واقع کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای کمک به یکی از عزیزان مبتلا به اسکیزوفرنی انجام دهید.

به عنوان مثال ، مهم است که یکی از اعضای خانواده یا دوستان خود را که به شما می گوید به تازگی علائم خاصی را در شما مشاهده می نماید ؛ نادیده نگیرید یا او را کنار نگذارید.

هرچه زودتر درمان را شروع شود ، بهتر است ، زیرا ممکن است به فرد کمک کند تا بخشی از انزوا را که ممکن است هنگام ابتلا به اسکیزوفرنی ایجاد شود ، دفع کند.

همچنین به عنوان خانواده فرد بیمار بهتر است همواره علاقه و محبت خود را  به  او نشان دهید و به او بگویید که او را همانطور که هست قبول دارید ، مایل هستید به او کمک کنید و در درمان از او حمایت می کنید.

خشونت در اسکیزوفرنی

  • باور نادرست: افراد مبتلا به اسکیزوفرنی خشن هستند.

واقعیت: برخی افراد تصور می کنند که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی تمایل به خشونت دارند. این یک باور اشتباه است که توسط فیلم ها و نمایش ها القا شده است که بیماری روانی را به عنوان دلیل احتمالی اعمال خشونت نشان می دهند.

اما واقعیت این است که افراد مبتلا به اسکیزوفرنی بسیار بیشتر از عاملان قربانی خشونت هستند. و تحقیقات نشان می دهد که برداشت نادرست ممکن است یکی از دلایل اصلی این باشد که این برچسب همچنان بر مبتلایان این اختلال پابرجاست.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی