تاریخ انتشار: آگوست 19th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
هر آنچه لازم است در مورد بیماری سل یا توبرکلوزیس بدانید

سل یا توبرکلوزیس  Tuberculosis  یک عفونت باکتریایی است که از طریق استنشاق قطرات کوچک سرفه یا عطسه فرد مبتلا منتقل می شود.

بیماری سل

سل توسط باکتری Mycobacterium tuberculosis  یجاد می شود که بیشتر اوقات ریه ها را درگیر می کند. سل قابل درمان و پیشگیری است. سل از طریق هوا از فردی به فرد دیگر منتقل می شود. وقتی افراد مبتلا به سل ریه سرفه ، عطسه یا تف می کنند ، میکروب سل را به هوا منتقل می کنند.

این بیماری عمدتاً بر ریه ها تأثیر می گذارد ، اما می تواند بر هر قسمتی از بدن ، از جمله شکم  ، غدد ، استخوان ها و سیستم عصبی تأثیر بگذارد.

سل یک بیماری بالقوه جدی است ، اما در صورت درمان با آنتی بیوتیک های مناسب قابل درمان است.

علائم بیماری سل

علائم معمول سل عبارتند از:

سرفه مداوم که بیش از 3 هفته طول می کشد و معمولاً خلط ایجاد می کند که ممکن است خونی باشد

کاهش وزن

عرق شبانه

درجه حرارت بالا

خستگی و کسالت

از دست دادن اشتها

تورم در گردن

اگر سرفه ای دارید که بیش از 3 هفته طول بکشد یا در سرفع شما خون وجود دارد  ، باید به پزشک مراجعه کنید.

علل سل چیست؟

سل یک عفونت باکتریایی است. سل که ریه ها را تحت تاثیر قرار می دهد (سل ریوی) مسری ترین نوع است ، اما معمولاً فقط پس از تماس طولانی مدت با فردی که مبتلا به این بیماری است ، گسترش می یابد.

در اکثر افراد سالم ، دفاع طبیعی بدن در برابر عفونت و بیماری (سیستم ایمنی) باکتری ها را از بین می برد و هیچ علامتی ندارد.گاهی اوقات سیستم ایمنی نمی تواند باکتری ها را از بین ببرد ، اما می تواند از انتشار آن در بدن جلوگیری کند.

عوارض سل

در این شرایط بیمار هیچ علامتی نخواهد داشت ، اما باکتری ها در بدن او  باقی می مانند. این بیماری به عنوان سل نهفته شناخته می شود. افراد مبتلا به سل نهفته برای دیگران خطرناک نیستند و این بیماری مسری نیست

اگر سیستم ایمنی بدن نتواند عفونت را از بین ببرد یا آن را مهار کند ، ممکن است در ریه ها یا سایر قسمت های بدن گسترش یابد و علائم آن ظرف چند هفته یا چند ماه ظاهر می شود. این بیماری به عنوان سل فعال شناخته می شود.

سل نهفته ممکن است بعداً به بیماری فعال سل تبدیل شود ، به ویژه اگر سیستم ایمنی بدن بیمار ضعیف شود.

درمان سل

بیماری سل تقریباً همیشه قابل درمان است. یک دوره آنتی بیوتیک معمولاً باید به مدت 6 ماه مصرف شود. آنتی بیوتیک های مختلفی برای درمان استفاده می شود زیرا برخی از انواع سل در برابر برخی آنتی بیوتیک ها مقاوم هستند.

اگر بیماری از نوع شدید باشد ، ممکن است درمان با 6 یا چند داروی مختلف مورد نیاز باشد. فردی که دچار بیماری سل ریوی شده است و بیماری او تشخیص داده شده باشد ، حدود 2 تا 3 هفته اول در دوره درمان خود امکان انتقال بیماری به دیگران را دارد  .

در این مدت معمولاً بیمار نیازی به منزوی شدن ندارد ، اما مهم است که برخی اقدامات احتیاطی اساسی را انجام دهد تا از انتقال عفونت به خانواده و اطرافیان خود جلوگیری کند.

 

اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از انتقال بیماری به دیگران :

تا زمانی که تیم درمان سل به بیمار توصیه نکند که بازگشت او بی خطر است ، باید از محل کار ، مدرسه یا دانشگاه دوری کند

هنگام سرفه ، عطسه یا خنده همیشه دهان خود را بپوشاند

هرگونه دستمال کاغذی مورد استفاده را در کیسه پلاستیکی مهر و موم شده با دقت دور بریزد

در صورت امکان پنجره ها را باز کند تا از تامین مناسب هوای تازه در مناطقی که زمان خود را صرف می کند اطمینان حاصل کند

از خوابیدن در یک اتاق با سایر افراد خودداری کند

اگر با فردی که مبتلا به سل است در تماس نزدیک هستید ، ممکن است لازم باشد آزمایشاتی برای تشخیص اینکه آیا شما نیز مبتلا هستید انجام دهید. این موارد می تواند شامل اشعه ایکس قفسه سینه ، آزمایش خون و آزمایش پوستی موسوم به Mantoux test باشد.

تشخیص سل

واکسیناسیون سل

واکسن BCG فرد را در برابر سل محافظت می کند و برای نوزادان ، کودکان و بزرگسالان زیر 35 سال که در معرض خطر ابتلا به سل هستند ، در منابع پزشکی توصیه می شود.

واکسن BCG به طور معمول برای افراد بالای 35 سال تجویز نمی شود زیرا هیچ مدرکی مبنی بر این که برای افراد این گروه سنی مفید است وجود ندارد.

گروه های در معرض خطر بیماری سل  عبارتند از:

افرادی که قبلاً واکسینه نشده اند

کودکانی که در مناطق با نرخ بالای سل زندگی می کنند

افرادی که اعضای خانواده نزدیک آنها به کشورهای دارای نرخ بالای سل سفر نموده اند

افرادی که بیش از 3 ماه در مناطق با نرخ بالای سل زندگی و کار می کنند

کارمند مراقبت های بهداشتی در بیمارستان ها و مراکر بهداشتی که با  بیماران یا نمونه های بالینی در تماس هستند صرف نظر از سن  باید واکسیناسیون انجام دهند

نتایج آزمایش پوستی مانتو یا آزمایش خون انتشار گاما اینترفرون سل در آنها  GRA منفی است

شیوع سل

کشورهای با شیوع بالای سل

بخشهایی از جهان با شیوع  بالای سل عبارتند از:

آفریقا-به ویژه آفریقای جنوبی (همه کشورهای آفریقایی در جنوب صحرای صحرا) و غرب آفریقا

جنوب آسیا – از جمله هند ، پاکستان ، اندونزی و بنگلادش

روسیه

چین

آمریکای جنوبی

منطقه غربی اقیانوس آرام (در غرب اقیانوس آرام)  شامل ویتنام ، کامبوج و فیلیپین

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی