تاریخ انتشار: آگوست 29th, 2021نویسنده: دسته بندی: بیماری
آیا ارتباطی بین رنگ مخاط بینی و بیماری ها وجود دارد؟

به آخرین باری که سرما خورده‌اید و از دستمال برای تخلیه مخاط بینی خود استفاده کرده اید فکر کنید- آیا به آنچه در داخل دستمال باقی مانده بود نگاه کردید؟ اگرچه همه به آسانی آن را نمی‌پذیرند، اما بسیاری از مردم به دلیل کنجکاوی یا انزجار از مایعی که از بینی می آید- یا مخاطی- که از بینی آنها بیرون می‌آید، نگاهی مخفیانه می‌اندازند.با این حال، آنچه ممکن است متوجه نشوید این است که مخاط شما چقدر می‌تواند در مورد سلامتتان به شما اطلاعات بدهد. مخاط، اگرچه ممکن است ناخالص باشد، اما نقش مهمی در بدن ایفا می کند.
خدمات پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید و ما در این مقاله از پرستار در منزل جهت کمک به شما عزیزان توضیح داده ایم کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.
جهت درک بهتر این مطلب مقاله انواع خدمات پرستاری را مطالعه کنید.
این ماده چسبنده متخصص در به دام انداختن باکتری ها، ویروس ها، گرد و غبار و جلوگیری از ورود آنها به بدن از طریق بینی است. محققان اظهار می‌کنند که در صورت وجود مقدار زیاد میکروب- مانند سرماخوردگی- بدن مخاط بیشتری ایجاد می کند تا میکروب ها را به دام اندازد و آنها را از بدن خارج کند. اگر به بیماری دیگری مبتلا هستید، مخاط به دلیل نقش مهم آن می تواند رنگ متفاوتی به خود بگیرد. در این، ممکن است واقعاً خوب باشد که نگاهی طولانی‌تر به آنچه در بافت مخاط وجود دارد بیندازید.

مخاط به شما نمایی منحصر به فرد از سلامت بدن می دهد. در اینجا نگاهی عمیق تر به این موضوع این است که چگونه رنگ مخاط می تواند آنچه را که در داخل بدن شما می‌گذرد منعکس کند.

چرا مخاط بینی تغییر رنگ می دهد

مخاط بینی شفاف

تغییر رنگ مخاط بینی در کودکان

لازم است بدانید که مخاط بینی دوست بدن شماست. این مایع به بدن کمک می کند که در مقابل عوامل عفونی محافظت شود و عاری از میکروب بماند. بدن روزانه حدود 1.5 لیتر از این مایع را تولید می کند.
متخصصان توصیه می کنند که رنگ مخاط از نحوه سازگاری آن برای محافظت از بدن ناشی می شود و این رنگ می تواند نشانه بیماری و سایر مشکلات در بدن باشد.
پیشنهاد مقاله: روش های پیشگیری از آنفولانزا کودکان در مدرسه

مخاط شفاف

مخاط بینی از مولکول های بلند ( موسین ) با آب مخلوط شده است. این ماده یک ژل تشکیل می دهد که معمولاً شفاف باقی می‌ماند.
در بیشتر مواقع، حتی متوجه خلط نمی شوید که وظیفه پشت صحنه خود را انجام می دهد.
با این حال، اگر شروع به تولید مخاط بیش از حد شفاف کنید، ممکن است نشان دهنده حساسیت باشد زیرا بدن شما سعی می‌کند گرد و غبار، گرده و سایر ذرات تحریک کننده را دفع کند.
پیشنهاد مقاله: آیا گلودرد از علائم ابتلا به کووید-19 است؟

مخاط سفید

اگر ویروسی وارد بینی شما شود و در حفره های پر از هوا در پشت پیشانی، گونه ها و بینی-که سینوس نامیده می شوند – وارد شود، بینی ممکن است شروع به ترشح مخاط اضافی برای از بین بردن ویروس کند.
پس از چند روز، ممکن است مخاط شروع به سفید شدن کند. این فقط بدان معنی است که وظیفه خود را در جمع آوری سلول های دشمن و بیرون راندن آنها از بدن انجام می دهد.
بیشتر بخوانید: 6 راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مخاط سبز یا زرد

یکی از اولین علائم سرماخوردگی، مخاط سبز یا زرد است. این موضوع هیچ دلیلی برای نگرانی نیست و در واقع این بدان معناست که بدن برای مقابله با عفونت به سختی در حال فعالیت است .
گلبول های سفید خون برای مبارزه با عفونت می شتابند و وقتی کار خود را انجام دادند، همراه با ویروس از بدن خارج می شوند. رنگ زرد از گلبول های سفید مرده ناشی می شود که در صورت وجود تعداد زیادی گلبول سفید و سایر بقایای آن می تواند سبز شود.

مخاط قرمز یا صورتی

خون اصلی‌ترین دلیل این است که مخاط می تواند قرمز یا صورتی شود و احتمالا به این دلیل است که دائماً بینی خود را تخلیه می کنید یا می‌مالید. همچنین خون می تواند برای مدتی در حفره بینی بچسبد، بنابراین خون ماندگار ممکن است فقط یک رنگ صورتی روشن باشد، با این حال ممکن است مخاط خونی در نتیجه چیزی به سادگی خشکی هوا باشد.

مخاط قهوه ای یا نارنجی

مخاط تیره که قهوه ای یا نارنجی به نظر می رسد ممکن است باعث وحشت فرد شود، اما یکی از دلایل احتمالی آن ساده است: خون خشک شده، همچنین می تواند ناشی از استنشاق چیزی قهوه ای مانند خاک یا دود سیگار باشد. جدی ترین علت ایجاد مخاط قهوه ای برونشیت است که التهاب لوله هایی است که هوا را به ریه ها می رسانند. بنابراین ، در صورت سرفه کردن مخاط قهوه ای ، فوراً به پزشک مراجعه کنید.
بیشتر بخوانید: هر آنچه باید در مورد بیماری فولیکویت دکلوانس بدانید

خلط سیاه

مخاط بینی و خلط

مخاط بینی و خلط سیاه

مشابه مخاط قهوه ای، مخاط سیاه و تیره می تواند در نتیجه استنشاق چیزی تیره مانند دود سیگار یا گرد و غبار باشد. با این حال ، ممکن است علامتی از عفونت قارچی باشد، به ویژه اگر سیستم ایمنی بدن دچار نقص شود، مانند بیماری هایی مانند سرطان. لازم است که از آنچه در بدن شما می گذرد، از جمله آنچه از آن بیرون می آید آگاه باشید. اگر متوجه تغییراتی در مخاط خود شده اید، با پزشک خود مشورت کنید.
پزشک از طریق آزمایش های تشخیصی به راحتی علت تغییر رنگ را متوجه می گردد. همچنین، اگر تغییر رنگ مخاط در کنار سایر علائم، مانند مشکل تنفس، کم آبی بدن، درد یا علائمی که بیش از 10 روز طول می کشد رخ می دهد، حتما برای معاینه به پزشک مراجعه نمایید. رنگ خلط نیز می‌تواند نشانگر خوبی از بیماری یا سایر مشکلات در بدن باشد و یکی از راه های ارتباطی بدن با شما است. آگاهی بسیار مهم است – حتی وقتی صحبت از چیزی ناخوشایند به عنوان ترشحات بینی می شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.


سوالات متداول

خلط سیاه نشان دهنده چیست؟

مخاط سیاه و تیره می‌تواند در نتیجه استنشاق چیزی تیره مانند دود سیگار یا گرد و غبار باشد.

مخاط بینی چیست؟

مخاط بینیئ دوست بدن شماست. این مایع به بدن کمک میکند که در مقابل عوامل عفونی مراقبت شود

چرا مخاط بینی تغییر رنگ می‌دهد؟

بدن روزانه حدود 1.5 لیتر از این مایع را تولید می‌کند که رنگ مخاط به نحوه سازگاری برای محافظت از بدن ناشی است؟

رنگ سبز مخاط نشان دهنده چیست؟

در واقع بدان معناست که بدن برای مقابله با عفونت به سختی در حال فعالیت است.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی

ارسال دیدگاه