تاریخ انتشار: سپتامبر 4th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
هر آنچه لازم است در مورد دیابت بدانید

دیابت شیرین Diabetes  به گروهی از بیماری ها اطلاق می شود که بر نحوه استفاده بدن از قند خون (گلوکز) تأثیر می گذارد. گلوکز برای سلامتی بدن حیاتی است زیرا منبع مهمی از انرژی برای سلول های عضلات و بافت ها است. همچنین منبع اصلی سوخت مغز است.

علایم دیابت

علت زمینه ای دیابت بسته به نوع آن متفاوت است. اما ، مهم نیست که چه نوع دیابت دارید ، می تواند منجر به قند اضافی در خون  شود. قند زیاد در خون می تواند منجر به مشکلات جدی برای سلامتی شود.

بیماریهای مزمن دیابت شامل دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 است. شرایط بالقوه برگشت پذیر دیابت شامل پیش دیابت و دیابت بارداری است.پیش دیابت زمانی رخ می دهد که سطح قند خون  بالاتر از حد طبیعی باشد ، اما آنقدر بالا نباشد که بتوان آن را در گروه دیابت طبقه بندی کرد.

پیش دیابت اغلب زمینه ساز دیابت است مگر اینکه اقدامات مناسب برای جلوگیری از پیشرفت انجام شود. دیابت بارداری در دوران بارداری رخ می دهد اما ممکن است پس از زایمان برطرف شود.

علائم

بسته به میزان قند خون ، علائم دیابت متفاوت است. برخی از افراد ، به ویژه کسانی که مبتلا به پیش دیابت یا دیابت نوع 2 هستند ، ممکن است گاهی علائم را تجربه نکنند. در دیابت نوع 1 ، علائم به سرعت ظاهر می شوند و شدیدتر می شوند.

برخی از علائم و نشانه های دیابت نوع 1 و دیابت نوع 2 عبارتند از:

تشنگی زیاد

تکرر ادرار

گرسنگی شدید

کاهش وزن بدون دلیل

وجود کتون در ادرار (کتونها محصول جانبی تجزیه ماهیچه و چربی است که در صورت عدم وجود انسولین کافی در دسترس است)

خستگی

تحریک پذیری

تاری دید

زخم های آهسته التیام بخش

عفونت های مکرر ، مانند عفونت های لثه یا پوست و عفونت های واژن

دیابت نوع 1 می تواند در هر سنی ایجاد شود ، اگرچه اغلب در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می شود. دیابت نوع 2 ، شایع ترین نوع ، می تواند در هر سنی ایجاد شود ، اگرچه در افراد بالای 40 سال شایع تر است.

انواع دیابت

زمان مراجعه به پزشک:

اگر مشکوک هستید که  به دیابت مبتلا هستید در صورت مشاهده علائم احتمالی دیابت ، با پزشک خود تماس بگیرید. هرچه این بیماری زودتر تشخیص داده شود ، درمان تاثیر گذار تر خواهد بود .

علل

برای درک دیابت ، ابتدا باید نحوه پردازش معمولی گلوکز در بدن را درک کنید.

نحوه عملکرد انسولین

انسولین هورمونی است که از غده ای که در پشت و زیر معده (لوزالمعده) قرار دارد ، تولید می شود.

لوزالمعده انسولین را در جریان خون ترشح می کند. انسولین در گردش است و باعث می شود قند وارد سلول های  شود.

انسولین میزان قند خون را کاهش می دهد. با کاهش سطح قند خون ، ترشح انسولین از لوزالمعده نیز کاهش می یابد.

نقش گلوکز

گلوکز که یک نوع قند است . یک منبع انرژی برای سلول های تشکیل دهنده ماهیچه ها و سایر بافت ها است.

گلوکز از دو منبع اصلی تامین می شود: غذا و کبد.

قند جذب جریان خون می شود و با کمک انسولین وارد سلول ها می شود.

کبد  گلوکز را ذخیره می کند .

وقتی سطح گلوکز  پایین است ، مانند زمانی که مدتی غذا نخورده اید ، کبد گلیکوژن ذخیره شده را به گلوکز تجزیه می کند تا سطح گلوکز  در محدوده طبیعی حفظ شود.

درمان دیابت

علل دیابت نوع 1

علت دقیق دیابت نوع 1 ناشناخته است. آنچه مشخص است این است که سیستم ایمنی بدن -که به طور معمول با باکتری ها یا ویروس های مضر مبارزه می کند-به سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله کرده و آنها را از بین می برد.

این وضعیت باعث می شود انسولین کمی تولید شود و یا اصلا انسولین نداشته باشید. به جای اینکه به سلول های بدن  منتقل شود ، قند در جریان خون  تجمع می یابد.

تصور می شود که دیابت نوع 1 ناشی از ترکیبی از حساسیت ژنتیکی و عوامل محیطی است ، اگرچه این عوامل دقیقاً هنوز مشخص نیست. اعتقاد بر این نیست که وزن عاملی در دیابت نوع 1 است.

علل پیش دیابت و دیابت نوع 2

در پیش دیابت – که می تواند منجر به دیابت نوع 2 شود – و در دیابت نوع 2 ، سلول های بدن در برابر عمل انسولین مقاوم می شوند و پانکراس  قادر به تولید انسولین کافی برای غلبه بر این مقاومت نیست.

قند به جای حرکت به سلولهای بدن در شرایطی که برای تامین انرژی مورد نیاز است ، در جریان خون  تجمع می یابد. اینکه چرا این اتفاق می افتد دقیقاً مشخص نیست ، اگرچه اعتقاد بر این است که عوامل ژنتیکی و محیطی نیز در ایجاد دیابت نوع 2 نقش دارند. اضافه وزن با پیشرفت دیابت نوع 2 ارتباط زیادی دارد ، اما همه افراد مبتلا به نوع 2 دارای اضافه وزن نیستند.

علل دیابت بارداری

در دوران بارداری ، جفت برای حفظ حاملگی هورمون تولید می کند. این هورمون ها سلول های بدن  را در برابر انسولین مقاوم تر می کند.

به طور معمول ، لوزالمعده  با تولید انسولین اضافی کافی برای غلبه بر این مقاومت پاسخ می دهد. اما گاهی اوقات لوزالمعده  نمی تواند کار خود را ادامه دهد.

هنگامی که این اتفاق می افتد ، گلوکز بسیار کمی وارد سلول های بدن می شود و مقدار زیادی در خون  باقی می ماند و در نتیجه دیابت بارداری ایجاد می شود.

جلوگیری

دیابت نوع 1 قابل پیشگیری نیست. با این حال ، همان انتخاب شیوه زندگی سالم که به درمان پیش دیابت ، دیابت نوع 2 و دیابت بارداری کمک می کند ، می تواند از آنها جلوگیری کند:

غذاهای سالم بخورید. غذاهایی با چربی و کالری کمتر و فیبر بیشتر انتخاب کنید. روی خوردن میوه ها ، سبزیجات و غلات کامل تمرکز کنید. برای جلوگیری از یکنواختی ، به دنبال تنوع باشید.

فعالیت بدنی بیشتری داشته باشید. حدود 30 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​در بیشتر روزهای هفته یا حداقل 150 دقیقه فعالیت هوازی متوسط ​​در هفته را هدف بگیرید.

دیابت و ورزش

از دست دادن وزن  اضافی. اگر اضافه وزن دارید ، از دست دادن حتی 7  از وزن بدن – به عنوان مثال ، 14 پوند (6.4 کیلوگرم) اگر وزن  200 پوند (90.7 کیلوگرم) است – می تواند خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد.

با این حال سعی نکنید در دوران بارداری وزن کم کنید. با پزشک خود در مورد میزان افزایش وزن در دوران بارداری مشورت کنید. برای حفظ وزن خود در محدوده سالم ، بر تغییرات دائمی عادات غذایی و ورزشی خود تمرکز کنید. با به خاطر سپردن مزایای کاهش وزن ، مانند قلب سالم ، انرژی بیشتر و افزایش عزت نفس ، به خود انگیزه دهید.

گاهی اوقات دارو نیز یک گزینه است. داروهای خوراکی دیابت مانند متفورمین ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهند – اما انتخاب شیوه زندگی سالم ضروری است.

حداقل سالی یکبار قند خون خود را چک کنید تا مطمئن شوید به دیابت نوع 2 مبتلا نشده اید.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی