تاریخ انتشار: سپتامبر 15th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
حقایق و باورهای نادرست در مورد دویدن در بارداری

 دویدن در بارداری و ورزش   Exercise and Pregnancy یکی از تصمیمات مهم در دوران بارداری می باشد که همواره موافقان و مخالفان سرسختی دارد .

ممکن است وقتی در دوران بارداری تصمیم به دویدن گرفته اید و یا صرفا تمایل دارید مانند قبل به دویدن در این دوران ادامه دهید با افرادی روبرو شوید که تلاش می کنند شما را از این کار منع نمایند .

فواید دویدن در بارداری

وقتی باردار هستید ، اهداف دویدن شما بسیار دور و کاملاً دست نیافتنی به نظر می رسند. بسیاری از دونده های باردار می پرسند که آیا باید از دویدن خودداری کنند یا می توانند در دوران بارداری بدوند. تحقیقاتی انجام شده است که نشان می دهد این کار برای بسیاری از زنان بی خطر و قابل انجام است .

ممکن است گروهی از افراد با داشتن باورهای نادرست در این مورد که دویدن ممکن است برای سلامت مادر و جنین خطرناک باشد طرفدار دویدن در این دوران نباشند .

در این مقاله به بررسی برخی از رایج ترین باورهای نادرستی که در مورد دویدن در دوران بارداری است پرداخته ایم و  در مقابل حقایق را دراین خصوص بیان نموده ایم تا زنان باردار بتوانند با آرامش به دویدن خود ادامه دهند .

باورهای نادرست و حقایق در مورد ورزش و دویدن در بارداری :

باور نادرست : اگر قبل از بارداری نمی دویدید ، اکنون زمان شروع آن نیست.

واقعیت: بارداری زمان ایده آل برای شروع فعالیت است. اگر به تازگی شروع به ورزش کرده اید ، پیاده روی و دویدن بهترین نقطه برای شروع است و ناامن تلقی نمی شود.

خطر واقعی عدم تحرک است که به افزایش وزن اضافی ، فشار خون بالا ، دردها و همچنین خطر بالای سزارین و دیابت بارداری منجر می شود.

 

باور نادرست : دویدن باعث افزایش تولد نوزاد به صورت نارس ، مرده زایی یا مرگ نوزادان می شود.

واقعیت: هیچ شواهدی مبنی بر افزایش خطر سقط جنین ، مرده زایی یا مرگ نوزادان با هرگونه ورزش وجود ندارد. برعکس ، ورزش رشد جفت و رشد جنین را بهبود می بخشد.

مزایا دویدن در بارداری

باور نادرست : مواردی مانند تمرینات مقاومتی و قدرتی در دوران بارداری می تواند باعث آسیب مفصل شود زیرا رلاکسین باعث شل شدن رباط ها می شود ، بنابراین شما بیشتر در معرض آسیب رساندن به  مفاصل خود هستید.

واقعیت: خطر ریلکسین بیشتر یک نظریه است. فقدان مطالعات معتبری وجود دارد که خطر آسیب را افزایش می دهد ، اگرچه منطقی است که ممکن است احتمال این خطر وجود داشته باشد.

اما اکنون زمان بلند کردن وزنه های سنگین نیست (می توانید به خانواده و دوستان خود اطمینان دهید که وزنه برداری نخواهید کرد). به خاطر داشته باشید که وقتی بچه به دنیا می آید باید قوی باشید و تمرینات قدرتی بهترین راه آمادگی است.

در یک مطالعه 12 هفته ای روی 32 زن باردار که هرگز هیچ وزنه ای ورزش نکرده بودند ، محققان دریافتند که آنها تنها با دو بار بلند کردن وزنه سبک در هفته قدرت خود را (با فشار ساق پا) 36 درصد بهبود می بخشند.

این زنان  هیچگونه آسیبی ندیدند و فشار خون آنها در طول یا بعد از تمرین افزایش نیافت. به محض اینکه زنان تکنیک های تنفس مناسب را آموختند و از آنها استفاده کردند ، عوارض جانبی جزئی مانند سرگیجه ، سردرد و درد لگن فروکش کرد.

باور نادرست : اگر شما ورزشکار حرفه ای هستید ، باید شدت ورزش خود را تا حد زیادی کاهش دهید. در غیر این صورت عضلات بدن شما  بیش از حد فعالی می شود و نوزاد را از اکسیژن محروم می کنید.

واقعیت: شما به طور طبیعی باید شدت ورزش خود را در این دوران کاهش دهید. قطعا قصد ندارید در 9 ماه آینده هیچگونه موفقیت ورزشی جهانی را کسب کنید یا برنده مسابقات شوید ، بنابراین نباید تمرینات تناوبی شدید را در دوران بارداری انجام دهید.

ادامه دادن به ورزش متعادل با تأیید پزشک کاملاً مناسب است. از انجا ممکن است  بدن یک فرد ورزشکار به فشار ورزش عادت کرده باشد ، بنابراین وضعیت معمول بدن  و متابولیسم فعلی او بر اساس سطحی است که شامل ورزش است.  اگر ناگهان ورزش را متوقف کنید ، خطر افزایش وزن ، کاهش تناسب اندام و رشد کمتر از حد مطلوب جنین وجود دارد.

خطرات دویدن در بارداری

باور نادرست : دویدن به ویژه در دوران بارداری ناامن است. ممکن است کودک را  بیش از حد تکان دهید

واقعیت: تا زمانی که درد یا تغییری در مفاصل ندارید ، دویدن در دوران بارداری خوب است. نوزاد توسط مایع آمنیوتیک محافظت می شود و نمی توان آن را به شدت تکان داد.

درد رباط گرد می تواند سرعت ، قدم و توانایی حفظ سرعت و فاصله فعلی را مهار کند. بنابراین به بدن خود گوش دهید اگر لازم است که سرعت خود را کاهش دهید اشکالی ندارد.

 

باور نادرست : نباید ورزشهایی را انجام دهید که  عضلات شکم را درگیر می کند . دراز کشیدن به پشت می تواند ورید اجوف را فشرده کرده و اکسیژن رسانی به جفت را قطع کند.

واقعیت: شما به یک هسته داخلی قوی در بدن خود احتیاج دارید و انجام کیگل کافی نیست! درست است ، شما باید فشار را روی عضلات اصلی شکم کنار بگذارید در عوض حرکات اصلی کلیدی مانند حرکات عضلات کناری شکم را امتحان کنید.

در حال حاضر ، همه ما می دانیم که دویدن یک راه سریع و موثر برای کار بر روی وضعیت جسمی و روحی زنان باردار محسوب می شود. علاوه بر این ، این ورزش مقرون به صرفه است و دویدن در دوران بارداری به راحتی در برنامه زنان باردار قابل قرار اجرا است .

با این وجود ، دویدن یا دویدن در دوران بارداری نباید به خاطر شروع یک روتین دویدن یا تمرین برای یک ماراتن انجام شود. موارد زیر را در نظر داشته باشید:

 

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

اثرات دویدن در بارداری
کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی