تاریخ انتشار: سپتامبر 22nd, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
سه گام موثر برای سرکوب اشتیاق به خوردن شیرینی

بسیاری از مردم به طور مرتب هوس خوردن شیرینیSugar Cravings   را تجربه می کنند. متخصصان سلامت معتقدند که این یکی از دلایل اصلی است که رعایت رژیم غذایی سالم بسیار دشوار است.

علل اشتیاق به شیرینی جات

اشتیاق به شیرینی ناشی از نیاز مغز  به “پاداش” است – نه نیاز بدن به غذا. اگر می توانستید فقط یک تکه شیرینی بخورید و سپس خود را متوقف کنید ، اتفاقا داشتن اشتیاق و ولع به خوردن کاملا خوب است .

اما اگر تمایل دارید که به محض چشیدن طعم غذاهای شیرین به پرخوری و افراط بپردازید ، تسلیم شدن در برابر هوس ها بدترین کاری است که می توانید انجام دهید.

در این مقاله یک برنامه سه مرحله ای ساده برای جلوگیری از اشتیاق به خوردن شیرینی جات بیان شده است .

 

  1. اگر گرسنه هستید ، غذای سالم و سیر کننده بخورید

لازم است بدانیم که هوس با گرسنگی یکسان نیست. وقتی هوس خوردن چیزی را دارید در حقیقت بدن بدنبال انرژی نیست ، مغز شما به دنبال چیزی است که مقدار زیادی دوپامین در سیستم خود پاداش آزاد کند.

وقتی در هنگام گرسنگی هوس خوردن چیزی را می کنید ، مقاومت در برابر این احساس دشوار است. در واقع ، هوس همراه با گرسنگی انگیزه ای قوی برای خوردن شیرینی جات است که اکثر مردم نمی توانند  بر آن غلبه کنند.

اگر در هنگام گرسنگی هوس خوردن شیرینی جات می کنید ، یکی از بهترین ترفندها این است که بلافاصله یک غذای سالم بخورید. آشپزخانه خود را با غذاها و میان وعده های سالم یا غذاهای از پیش آماده پر کنید.

غذاهای غنی از پروتئین مانند گوشت ، ماهی و تخم مرغ به ویژه برای مهار گرسنگی مفید هستند. خوردن غذای واقعی وقتی اشتهای زیادی به غذاهای فوری شیرین دارد ممکن است چندان اشتهاآور نباشد. اما اگر واقعاً نیاز به کاهش وزن دارید ، انعطاف پذیری در دراز مدت ارزش آن را دارد.

بنابراین هنگامی که هوس و گرسنگی را همزمان تجربه می کنید ، خود را مجبور کنید تا یک غذای سالم بخورید تا غذای ناسالمی مانند شیرینی و شکلات .

کنترل اشتیاق به شیرینی جات

  1. دوش آب گرم بگیرید

برخی از افرادی که هوس خوردن شیرینی جات را تجربه می کنند متوجه شده اند که دوش آب گرم یا حمام باعث تسکین این احساس می شود.

آب باید داغ باشد – نه آنقدر داغ که پوست را بسوزاند ، بلکه آنقدر گرم باشد که در آستانه احساس ناراحتی باشید. جازه دهید آب از پشت و شانه های شما عبور کند تا شما را کاملا گرم کند. حداقل 5 تا 10 دقیقه در زیر دوش اب گرم بمانید.

وقتی از حمام خارج می شوید ، به احتمال زیاد احساس “گیجی” خواهید داشت ، گویی مدت طولانی در سونا نشسته اید. در این شرایط ، هوس به شیرینی جات به احتمال زیاد از بین می رود.

بنابرای گزارش های علمی نشان می دهد که دوش آب گرم یا حمام در متوقف کردن هوس ها موثر تر است

 

  1. برای پیاده روی سریع بیرون بروید

یکی دیگر از مواردی که می تواند دراین شرایط موثر واقع شود این است که برای پیاده روی سریع بیرون بروید. اگر دونده هستید ، دویدن بهتر خواهد بود. این یک هدف دوگانه دارد. اول ، شما از غذای مورد علاقه خود که شیرینی جات است فاصله می گیرید.

ثانیاً ، ورزش اندورفین یا مواد شیمیایی “احساس خوب” را در مغز  آزاد می کند ، که می تواند هوس شما را خاموش کند. اگر نمی توانید بیرون بروید ، انجام ورزش نسبتا سنگین و پر فشار ، اسکوات با وزن بدن یا هر ورزش دیگری که با وزن بدن انجام می شود موثر خواهد بود . بنابراین پیاده روی سریع یا دویدن ممکن است به کاهش اشتها کمک کند.

سایر مواردی که ممکن است  برای غلبه بر اشتیاق به خوردن شیرینی جات موثر باشد :

 

متخصصان بر این باورند که انجام سه مرحله بالا برای اکثر مردم برای کاهش میل به قند مفید است. اما البته ، بهترین گزینه در حقیقت دوری کردن از مواد قندی و شیرینی جات است .

برای انجام این کار ، همه غذاهای ناخواسته و شیرین را از خانه خود بیرون بیندازید. اگر آنها را در  کابین خانه خود نگه دارید ، اجتناب از خوردن آنها مشکل خواهد بود . در عوض ، غذاهای سالم را در دسترس قرار دهید.

همچنین ، اگر غذای سالم بخورید و چند بار در هفته ورزش کنید ، به احتمال زیاد تقریباً به همان اندازه از اشتیاق به خوردن شیرینی جات فاصله خواهید گرفت .

درمان اشتیاق به شیرینی جات

 11 نکته مفید دیگر برای جلوگیری از اشتیاق به شیرینی جات

 

یک لیوان آب بنوشید. برخی از مردم می گویند که کم آبی بدن می تواند باعث اشتیاق به شیرینی جات شود.

میوه بخورید. خوردن یک تکه میوه ممکن است برای برخی افراد اشتیاق به شیرینی جات را برطرف کند. موز ، سیب ، پرتقال عالی عمل می کنند.

از خوردن شیرین کننده های مصنوعی خودداری کنید. اگر احساس می کنید که شیرین کننده های مصنوعی برای شما هوس ایجاد می کنند ، بهتر است از آنها اجتناب کنید

پروتئین بیشتری بخورید. پروتئین برای سیری بسیار مفید است و ممکن است برای غلبه بر هوس ها نیز مفید باشد .

با یک دوست صحبت کنید. با کسی تماس بگیرید یا ملاقات کنید که درک می کند در چه شرایطی هستید. توضیح دهید که دچار اشتیاق به شیرینی جات شده اید و چند کلمه تشویق بخواهید.

خوب بخوابید. داشتن خواب مناسب و طراوت برای سلامت کلی بدن مهم است و ممکن است به جلوگیری از اشتیاق به شیرینی جات کمک کند .

از استرس بیش از حد خودداری کنید. مانند خواب ، اجتناب از استرس می تواند به جلوگیری از اشتیاق به شیرینی جات کمک کند .

از برخی محرک ها اجتناب کنید. سعی کنید از فعالیتهای خاص یا مکانهایی که به شما اشتیاق به شیرینی جات می دهد ، مانند پیاده روی در کنار شیرینی فروشی اجتناب کنید.

مولتی ویتامین بخورید زیرا این ترکیب به جلوگیری از هرگونه کمبود در بدن کمک می کند.

لیست سلامت خود را تهیه کنید . همراه داشتن فهرستی از دلایلی که می خواهید سالم غذا بخورید بسیار مفید خواهد بود ، زیرا به یاد آوردن چنین مواردی در هنگام ولع شدید به شیرینی دشوار است.

محدود کردن اشتیاق به شیرینی جات

به خود گرسنگی ندهید سعی کنید بین وعده های غذایی از گرسنگی بیش از حد خود جلوگیری کنید.

روشهای متعدد دیگر ممکن است به شما در غلبه بر اشتیاق به شیرینی جات کمک کند. اینها شامل نوشیدن یک لیوان آب ، خواب خوب و خوردن غذاهای سرشار از پروتئین  است.

اگر هر از چندگاهی غذای ناخواسته و ناسالمی مانند شیرینی جات بخورید اما دراین کار افراط نکنید بهتر است این کار را انجام دهید . اما اگر اصلاً نمی توانید خود را در اطراف چنین غذاهایی کنترل کنید ، سعی کنید تا آنجا که ممکن است از خوردن آنها اجتناب کنید.

تن دادن به هوس و اشتیاق به شیرینی جات فقط اعتیاد به این ماده خطرناک را تشدید می کند. اگر بتوانید مقاومت کنید ، هوس ها با گذشت زمان ضعیف تر می شوند و در نهایت از بین می روند.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی