تاریخ انتشار: سپتامبر 27th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
آشنایی با انواع کمر درد و روش درمان آنها

واقعیت این است که 80 درصد از ما در برهه ای از زندگی از کمردرد   Back Problem رنج خواهیم برد. و با این حال ، دریافت درمان صحیح برای تسکین کمردرد می تواند برای بیماران و ارائه دهندگان خدمات درمانی یک کار خسته کننده و چالش برانگیز باشد.

علایم کمر درد
به همین دلیل ، در مورد روش های جدید و منحصر به فرد برای “درمان” کمردرد گزارش های زیادی وجود دارد. با رویکرد درمانی مناسب می توانید کمردرد را به طور موثر مدیریت کرده و تأثیرات منفی آن را بر زندگی خود کاهش دهید.

لازم است بدانیم که چندین نوع مختلف  کمردرد وجود دارد. یک فیزیوتراپیست ماهر می تواند مشکل کمر درد  را با شناسایی  و  تشخیص دهد و یک برنامه درمانی سفارشی  ایجاد کند .

تطبیق دقیق تشخیص با برنامه درمانی برای کاهش کمردرد بسیار مهم است. این یک مهارت نسبتاً نادر است که برای توسعه مهارت های تشخیصی نیاز به آموزش و تجربه دارد ، بنابراین یافتن یک فیزیوتراپیست ماهر واجد اهمیت است.

 انواع کمر درد

1.کمر درد ناشی از  فلکسیون کمر (خم شدن به سمت جلو)

اغلب ، این نوع کمردرد از نظر صدمه به دیسک توصیف می شود (اگرچه همیشه اینطور نیست).  مهمتر از همه ، درد و علائم از یک الگوی خاص پیروی می کنند:

علائم با نشستن ، خم شدن ، بلند کردن وسایل بدتر می شوند
علائم پس از ایستادن و راه رفتن به مدت کوتاه بهبود می یابند
ممکن است شامل درد ستون فقرات ، ساق پا یا هر دو باشد
ممکن است احساس سوزن سوزن شدن/بی حسی کنید

می تواند به ضعف پا منجر شود
اغلب با سرفه/عطسه درد احساس می شود
از دست دادن دامنه حرکتی (مشکل در راست شدن بعد از بلند شدن از حالت نشسته)

مراقبت موثر برای این کمر درد  شامل یک تمرین/کشش جهت دار است که در طول روز برای حفظ دامنه حرکتی ستون فقرات و کاهش درد انجام می دهید.

پس از انجام این حرکت کششی ، باید درد کمتری داشته باشید و کمرتان نیز انعطاف پذیری بیشتری احساس کند. کشش دقیق که برای شما مناسب است بهتر است توسط یک فیزیوتراپیست آموزش دیده تعیین شود ، اما اغلب کشش غیرفعال و مکرر ستون فقرات کمری  جای خوبی برای شروع است.

فیزیوتراپیست شما با یک معاینه خوب می تواند تغییراتی در ورزش  ایجاد کند تا اثربخشی آن افزایش یابد. درمان همچنین ممکن است شامل درمان دستی برای کمک به بازگرداندن دامنه حرکتی ستون فقرات  باشد و همچنین ممکن است شامل تکنیک های تسکین درد باشد.

برخی از بیماران با طب سوزنی کاهش درد را مشاهده می کنند ، که می تواند به عنوان مکمل سایر درمان ها استفاده شود. پس از برطرف شدن درد ، یک فیزیوتراپیست ماهر به شما کمک می کند تا دریابید که مشکل چگونه شروع شده و چه تغییراتی باید در سبک زندگی  انجام شود ، از جمله:

ارزیابی ارگونومیک محل کار  برای اطمینان از وضعیت مناسب کمر یا از بین بردن خطرات شغلی
آموزش بلند کردن وسایل به صورت مناسب
تمرینات اصلی برای افزایش قدرت عضلات
تقویت یا کشش ماهیچه های ضعیف یا سفت ران
تمرینات تحرک ستون فقرات

تشخیص علل کمر درد

2. انتشار کمر درد در عضلات زیگاپوفیز

این نوع کمر درد بر دلیل درد در مفاصل پشت ستون فقرات به نام مفاصل زیگاپوفیز (یا مفاصل Z) توصیف می شود.  این نوع کمردرد ممکن است از الگوی قابل شناسایی پیروی کند:

علائم و نشانه ها

درد بعد از ایستادن طولانی مدت
رهایی موقت هنگام نشستن یا خم شدن
دامنه  درد  معمولاً ثابت است و در بازه های زمانی کوتاه تغییر نمی کند.
عضلات پشت ممکن است سفت باشد
درد بعد از فعالیتهای ضربه ای شدید (دویدن یا حرکات ژیمناستیک) تشدید می شود
معمولاً شامل درد موضعی ستون فقرات است

ممکن است شامل درد پا ، سوزن سوزن شدن یا حتی بی حسی در موارد شدید باشد
مراقبت برای کاهش این نوع کمر درد  یافتن راه هایی برای کاهش فشار بر ستون فقرات در کشش هدایت می شود. افرادی که از این نوع درد رنج می برند اغلب با کمر خمیده پایین قوس دارند.

تمرینات خاص تثبیت کننده شکم و حرکات حرکتی مفصل ران (به ویژه حرکات خم کننده ران) می تواند ب کاهش این درد کمک نماید . تکنیک های تسکین درد مانند طب سوزنی یا درمان ماساژ دستی نیز ممکن است نقش موقت داشته باشند.

مراقبت طولانی مدت بر قدرت و ثبات ستون فقرات و تحرک خوب لگن متمرکز است. هنگامی که درد بیمار کنترل می شود ، برنامه درمانی می تواند تهاجمی تر باشد. هدف برنامه درمانی ایجاد عضله در اطراف ستون فقرات و افزایش طول در صورت کوتاه شدن عضلات ران است.

3. کمر درد عصبی

کمر درد عصبی نوعی خاص از کمردرد است که تمایل دارد افراد مسن (60+) را تحت تأثیر قرار دهد. این  درد به دلیل فشرده شدن اعصاب هنگام ایستادن و راه رفتن بیمار ایجاد می شود و می تواند توانایی راه رفتن بیمار در مسافت های طولانی را به میزان قابل توجهی محدود کند.

علائم و نشانه ها

در حالت نشسته معمولاً هیچ علامتی وجود ندارد
هنگام بلند شدن و راه رفتن: درد ، بی حسی یا ضعف در پاها پس از مدت زمان قابل پیش بینی شروع می شود (مدت زمان بستگی به شدت آن دارد)
بسیاری از این بیماران هیچ گونه درد موضعی در ستون فقرات ندارند
پس از شروع علائم ، بیمار باید بنشیند یا به جلو خم شود تا علائم کاهش یابد

هنگامی که بیماران مبتلا به کمردرد عصبی دچار التهاب شدید می شوند ، تحمل راه رفتن آنها بسیار کاهش می یابد و آنها باید استراحت های مکرر داشته باشند تا اعصاب آنها بهبود یابد.

به این بیماران باید انواع حرکات کششی و راهکارهای مختلف برای استفاده در طول روز داده شود و مسافت های پیاده روی را موقتا کاهش دهند.

با کاهش علائم ، انجام ورزش هایی برای کاهش شیب قدامی لگن در حالت ایستاده ممکن است موثر باشد. این بیماران نباید سعی کنند “با درد مبارزه کنند” یا “خود را آموزش دهند تا بیشتر راه بروند ، که مانند ریختن سوخت بر روی آتش است.

مراقبت های ترمیمی برای افرادی که از حملات کمر درد عصبی  رنج می برند ، باید دو اولویت اصلی را در نظر داشته باشند: اول اینکه قدرت عضلات شکم باید زیاد باشد تا فرد بتواند بدون افتادن ستون فقرات در حالت قوس دار یا کشیده راه برود. ثانیاً باسن بیمار باید به قدری متحرک باشد که لگن هنگام ایستادن و راه رفتن به شیب قدامی کشیده نشود.

یک فیزیوتراپیست که در مراقبت از ستون فقرات به خوبی آموزش دیده است می تواند یک برنامه ورزشی برای کاهش کشش پایدار کمر هنگام راه رفتن تنظیم کند.

درمان کمر درد

4. درد التهابی کمر

کمردرد التهابی کمتر از کمر درد مکانیکی شایع است ، اما اغلب به اشتباه تشخیص داده می شود. این نوع درد ناشی از التهاب بیش از حد در مفاصل ستون فقرات است .  این نوع کمر درد به دلیل حمله سیستم ایمنی به مفاصل ستون فقرات ایجاد می شود.

یک مثال از بیماری که باعث کمردرد التهابی می شود ، اسپوندیلیت آنکیلوزان است. با این حال ، تعدادی از بیماری ها وجود دارد که می تواند منجر به التهاب کمردرد شود.

وظیفه فیزیوتراپیست این است که درد را به عنوان التهاب تشخیص داده و بیمار را برای ارزیابی پزشکی (اغلب توسط روماتولوژیست) و آزمایش بیشتر ارجاع دهد . با این حال ، هنگامی که این درد تشخیص داده شد و مدیریت بر آن انجام شد ، فیزیوتراپ در مدیریت علائم کمک کمر درد کمک خواهد کرد.

علائم و نشانه ها

شروع درد معمولاً در بیماران زیر 35 سال رخ می دهد و معمولا علت آن ضربه نمی باشد .
درد بیش از سه ماه ادامه دارد
کمردرد و سفتی با بی حرکتی بدتر می شود ، به خصوص در شب و صبح زود
کمردرد و سفتی با فعالیت بدنی و ورزش ملایم کاهش می یابد

داروهای ضدالتهابی (NSAIDs ، مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن) می توانند در تسکین درد و سفتی عضلات کمر در اکثر بیماران موثر باشند.
شواهدی وجود دارد که نشان می دهد زردچوبه می تواند به عنوان راهی طبیعی برای کاهش التهاب بدون عوارض جانبی داروهای ضد التهابی عمل کند.

به بیماران باید برنامه درمانی داده شود که به آنها موقعیت های تسکین دهنده و همچنین فعالیتهایی را که باید در هنگام عود بیماری از آنها اجتناب شود ، آموزش دهند.

متأسفانه هیچ راهی برای تغییر مسیر طبیعی این بیماری با فیزیوتراپی وجود ندارد ، اما یک برنامه ورزشی ملایم برای حفظ تحرک و کاهش درد مفید است.

هنگامی که علائم به خوبی کنترل می شوند و سطح درد کاهش می یابد ، بیمار می تواند از برنامه ترمیمی تهاجمی تری استفاده کند که توسط یک فیزیوتراپیست ماهر طراحی شده است. علاوه بر این ، برخی از تمرینات قدرتی می تواند مفید باشد.

کمر درد مزمن

5. اختلالات دردی مزمن

اختلال درد شامل کمردرد یکی از چالش برانگیزترین بیماری ها برای متخصصان پزشکی برای درمان است. سیستم عصبی محرک هایی را که معمولاً برای بدن دردناک یا مضر نیستند ، به عنوان خطرناک تفسیر می کند ، که مغز آن را دردناک تلقی می کند.

این یک مسئله پیچیده است که نیاز به درک عمیق از وضعیت بیمار دارد ، و اینکه چه عاملی باعث این مشکل شده است . هنگامی که متخصصان پزشکی به طور مکرر به آنها می گویند هیچ علت ارگانیکی برای درد آنها وجود ندارد  ، می تواند برای بیماران بسیار ناامید کننده باشد. توجه به دردی که این بیماران احساس می کنند بسیار مهم است.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی