تاریخ انتشار: اکتبر 11th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
8 ماده غذایی سودمند برای درمان آرتروز

استفاده از یک رژیم غذایی متعادل best diet for osteoarthritis  و مغذی ممکن است از آسیب بیشتر به مفاصل  جلوگیری کند. غذاهای خاص یا مکمل های غذایی نمی توانند آرتروز را درمان کنند ، اما طبق نظر بنیاد آرتروز ، رژیم های غذایی خاص می تواند علائم افراد بیمار را بهبود بخشند.

 آرتروز و رژیم غذایی

برخی از غذاها دارای قابلیت های ضد التهابی هستند که می توانند به کاهش علائم کمک کنند در حالی که سایر غذاها ممکن است التهاب را تشدید نماید .

رژیم غذایی مناسب می تواند به بهبود آرتروز از راه های زیر کمک کند:

کاهش التهاب و جلوگیری از آسیب

یک رژیم غذایی متعادل و مغذی به بدن ابزار لازم برای جلوگیری از آسیب بیشتر به مفاصل را می دهد که برای افراد مبتلا به آرتروز ضروری است.

برخی از غذاها باعث کاهش التهاب در بدن می شوند و رعایت رژیم غذایی ضدالتهاب می تواند علائم را بهبود بخشد.
خوردن مقدار کافی آنتی اکسیدان ، از جمله ویتامین A ، C و E ، ممکن است به جلوگیری از آسیب بیشتر مفاصل کمک کند.

کاهش کلسترول

افراد مبتلا به آرتروز بیشتر در معرض کلسترول بالا هستند و کاهش کلسترول ممکن است علائم این بیماری را بهبود بخشد. با رژیم غذایی مناسب ، افراد می توانند به سرعت سطح کلسترول خود را بهبود بخشند.

حفظ وزن متعادل

اضافه وزن می تواند فشار بیشتری بر مفاصل وارد کند و ذخایر چربی اضافی در بدن می تواند باعث التهاب بیشتر شود. حفظ وزن سالم می تواند علائم آرتروز را کاهش دهد.

حفظ وزن سالم می تواند برای برخی از افراد دشوار باشد ، به ویژه برای افرادی که بیماری هایی دارند که باعث کاهش تحرک آنها می شود ، مانند آرتروز. پزشک یا متخصص تغذیه می تواند در این شرایط مشاوره ارائه دهد.

 آرتروز و غذا

8 ماده غذایی که باید در هنگام ابتلا در رژیم غذایی قرار گیرد :

گنجاندن غذاهای خاص در رژیم غذایی می تواند استخوان ها ، ماهیچه ها و مفاصل را تقویت کرده و به بدن در مبارزه با التهاب و بیماری کمک کند.

افراد مبتلا به آرتروز می توانند هشت غذای زیر را به رژیم غذایی خود اضافه کنند تا علائم آنها کاهش یابد:

1. روغن ماهی

ماهی قزل آلا حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است که دارای خواص ضد التهابی هستند. ماهی های چرب حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. این چربی های غیر اشباع دارای خواص ضد التهابی هستند بنابراین ممکن است برای افراد مبتلا به آرتروز مفید باشد.

افراد مبتلا به آرتروز باید حداقل یک وعده ماهی چرب در هفته بخورند. ماهی های روغنی عبارتند از:

ساردین
ماهی خال مخالی
ماهی سالمون
ماهی تن تازه

کسانی که ترجیح می دهند ماهی نخورند ، می توانند از مکمل هایی که حاوی امگا 3 هستند استفاده کنند ، مانند روغن ماهی ، روغن کریل یا روغن دانه کتان. سایر منابع امگا 3 شامل دانه های چیا ، روغن دانه کتان و گردو است. این غذاها می توانند به مبارزه با التهاب کمک کنند.

2. روغن گیاهی

علاوه بر ماهی های روغنی ، برخی روغن های دیگر می توانند التهاب را کاهش دهند. روغن زیتون فوق بکر حاوی سطوح بالای اولئوکانتال است که ممکن است دارای خواص مشابه داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) باشد.

روغن آووکادو و گلرنگ گزینه های مفیدی هستند و ممکن است به کاهش کلسترول نیز کمک کنند.

 آرتروز و آووکادو

3. لبنیات

شیر ، ماست و پنیر سرشار از کلسیم و ویتامین D هستند. این مواد مغذی قدرت استخوان را افزایش می دهند که ممکن است علائم دردناک بیماری را بهبود بخشد.

لبنیات همچنین حاوی پروتئین هایی است که می تواند به عضله سازی کمک کند. افرادی که قصد دارند وزن خود را کنترل کنند می توانند لبنیات کم چرب را انتخاب کنند.

4. سبزیجات با برگ تیره

سبزیجات با رنگ برگ تیره سرشار از ویتامین D و مواد شیمیایی گیاهی و آنتی اکسیدان های ضد استرس هستند. ویتامین D برای جذب کلسیم ضروری است و همچنین می تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و به بدن در مقابله با عفونت کمک کند.

سبزیجات با برگ تیره عبارتند از:

اسفناج
کلم پیچ
چارت
سبزه کلارد

5. کلم بروکلی

کلم بروکلی حاوی ترکیبی به نام سولفورافان است که محققان معتقدند می تواند پیشرفت آرتروز را کند کند. این سبزی همچنین سرشار از ویتامین K و C و همچنین کلسیم تقویت کننده استخوان است.

6. چای سبز

پلی فنول ها آنتی اکسیدان هایی هستند که کارشناسان معتقدند ممکن است بتوانند التهاب را کاهش داده و سرعت آسیب غضروف را کاهش دهند. چای سبز حاوی مقادیر بالایی پلی فنول است.

 آرتروز و سیر

7. سیر

دانشمندان معتقدند ترکیبی به نام دیالول دی سولفید که در سیر وجود دارد ممکن است در برابر آنزیم های بدن که به غضروف آسیب می رسانند موثر باشد .

8. آجیل

آجیل برای قلب مفید است و حاوی مقادیر بالای کلسیم ، منیزیم ، روی ، ویتامین E و فیبر است. آنها همچنین حاوی آلفا لینولنیک اسید (ALA) هستند که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

تاثیر رژیم مدیترانه ای بر آرتروز :

مطالعات نشان داده است که رژیم مدیترانه ای می تواند التهاب ناشی از علائم آرتروز را کاهش دهد. رژیم غذایی مدیترانه ای علاوه بر کاهش درد ناشی از آرتروز ، مزایای سلامتی بسیاری دیگر از جمله کاهش وزن را نیز به همراه دارد.

استفاده از رژیم مدیترانه ای همچنین ممکن است خطر موارد زیر را کاهش دهد:

بیماری قلبی و سکته مغزی
ضعف عضلانی در سنین بالاتر
بیماری آلزایمر
بیماری پارکینسون
مرگ زودرس

رژیم غذایی مدیترانه ای شامل میوه و سبزیجات ، غلات کامل ، حبوبات ، ماهی ، ماست و چربی های مفید مانند روغن زیتون و آجیل است.

افراد مبتلا می توانند تغییرات ساده ای در رژیم غذایی خود ایجاد کنند تا بیشتر شبیه رژیم غذایی مدیترانه ای شود. این تغییرات شامل موارد زیر باشد:

خوردن غذاهای پر فیبر و نشاسته دار ، مانند سیب زمینی شیرین
لوبیا ، عدس و نان و ماکارونی غلات کامل
خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات
مصرف ماهی در رژیم غذایی
خوردن کمتر گوشت
انتخاب محصولات ساخته شده از روغن های گیاهی خالص ، مانند روغن زیتون
انتخاب گزینه های آرد سبوس دار نسبت به غذاهای حاوی آرد تصفیه شده

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی