تاریخ انتشار: اکتبر 13th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
اسهال در نوزدان چه علایمی دارد و چگونه درمان می شود

اسهال در نوزدان به معنای مدفوع شل و آبکی ناشی از (حرکات سریع روده) است. اگر مدفوع سه بار یا بیشتر در یک روز دفع گردد به این معنی است که کودک اسهال دارد.

اسهال حاد اسهالی است که مدت کوتاهی طول بکشد. این بیماری یک مشکل شایع است. معمولاً حدود یک یا دو روز طول می کشد ، اما ممکن است گاهی بیشتر طول بکشد.

شما می توانید بافت ، رنگ و بوهای متفاوتی را در پوشک نوزادان بر اساس آنچه می خورند (شیر مادر ، شیر خشک یا غذاهای جامد) پیدا کنید.

به طور معمول مدفوع نوزادان بسیار نرمتر از بزرگسالان است و غیر معمول نیست که گاهی حتی نرم تر از حد معمول باشد.

اما اگر مدفوع نوزاد ناگهان بسیار شل یا آبکی شود و در تعداد زیادتر اتفاق بیفتد ، ممکن است این علایم نشان  دهنده  اسهال در کودک باشد.

علل اسهال در نوزدان

بسیاری از موارد می تواند باعث ایجاد اسهال در کودک شود ، از جمله:

علل اسهال در نوزدان

عفونت با ویروس ، باکتری یا انگل. نوزادان ممکن است این میکروب ها را از طریق تماس با غذا یا آب آلوده یا هنگامی که سطوح میکروبی را لمس می کنند ، جمع آوری کرده و سپس دست خود را در دهان خود قرار دهند.

  • حساسیت غذایی یا حساسیت به داروها
  • نوشیدن بیش از حد آب میوه
  • مسمومیت

اثرات اسهال نوزاد

اسهال باعث می شود بدن آب و مواد معدنی زیادی به نام الکترولیت ها را از دست بدهد. که منجر به کم آبی بدن می شود.

نوزادان ممکن است به سرعت آب بدن خود را از دست بدهند و در عرض یک یا دو روز پس از شروع اسهال وضعیت نوزاد بسیار خطرناک باشد. این شرایط به ویژه در نوزادان تازه متولد شده از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است سریعا برای درمان آن اقدام شود .

در صورت مشاهده علائم کم آبی بدن در نوزاد ، سریعا نوزاد را به اورژنس منتقل نمایید . مهم ترین علایم کم آبی بدن کودک شامل موارد زیر می باشد :

  • دفع کمتر ادرار (پوشکی که به مدت مرطوب نشود)
  • رفتار ناراحت یا تحریک پذیری بیش از حد
  • دهان خشک
  • کودک وقتی گریه می کنند اشک نمی ریزد
  • خواب آلودگی یا کندی غیر معمول
  • قسمت نرم فرو رفته در بالای سر نوزاد
  • پوستی که مانند همیشه الاستیک یا کش سان نیست (هنگامی که پوست را کشیده می شود و به آرامی آن  رها می کنید ، به حالت اولیه بر نمی گردد )

همچنین اگر کودک اسهال دارد و کمتر از 6 ماه سن دارد یا علائم زیر را دارد با پزشک تماس بگیرید:

  • تب 102 درجه فارنهایت یا بیشتر
  • شکم درد
  • خون یا چرک در مدفوع ، یا مدفوع سیاه ، سفید یا قرمز
  • کندی حرکات
  • استفراغ

درمان های اسهال نوزاد

پزشکان معمولاً داروهای ضد اسهال بدون نسخه را برای کودکان توصیه نمی کنند. اما ممکن است پزشک  یک آنتی بیوتیک برای عفونت باکتریایی یا داروی ضد انگلی برای عفونت انگلی تجویز کند.

نوزادان مبتلا به اسهال شدید که دچار کم آبی می شوند باید برای دریافت مایعات از طریق IV در رگ های خود به بیمارستان مراجعه کنند.

پزشک ممکن است توصیه کند که به کودک محلول آب رسانی دهانی یا او آر اس بدهید. این محصولات ، که می توانید از داروخانه خریداری کنید ، دارای مایعات و الکترولیت هستند و می توانند از کم آبی بدن کودک جلوگیری کرده یا آن را درمان کنند.

درمان های اسهال نوزاد

اگر کودک غذاهای جامد می خورد ، پزشک ممکن است توصیه نماید تا زمانی که اسهال متوقف نشود ، از غذاهای شیرین و نشاسته ای مانند موز ، سیب و غلات برنج استفاده کنید.

مادرانی که در حال تغذیه  نوزاد با  شیر مادر هستند ممکن است نیاز به اصلاح رژیم غذایی خود داشته باشند تا از غذاهایی که باعث اسهال در نوزادان می شود اجتناب کنند.

همچنین آب برنج یکی دیگر از داروهای سریع و موثر برای درمان اسهال است. 1 فنجان برنج و 2 فنجان آب را برای حدود 10 دقیقه یا تا زمانی که آب کدر شود بجوشانید.

برنج را صاف کرده و آب آن را برای مصرف نگه دارید . آب برنج نه تنها مایعات بدن را برای جلوگیری از کم آبی بدن تامین می کند ، بلکه می تواند مدت زمان اسهال را نیز کاهش دهد.

آب برنج دارای اثرزیادی در دستگاه گوارش است و در نتیجه مدفوع سفت تر و حجیم تری ایجاد می کند. مصرف مکمل پروبیوتیک یا خوردن غذاهای پروبیوتیک مانند برخی از مارک های ماست نیز ممکن است اسهال را متوقف کند.

گاهی اسهال ناشی از عدم تعادل باکتری ها در روده است. پروبیوتیک ها با بوجود آوردن سطح بالاتری از باکتری های خوب به بازگرداندن تعادل کمک می کنند. این موضوع می تواند عملکرد طبیعی روده را افزایش داده و مدت زمان اسهال را کوتاه کند در مقاله علائم مشکلات روده در کودکان درباره مشکلات گوارشی مختلف در کودکان صحبت کرده ایم تا با مطالعه آن بتوانید به مشکلات گوارشی فرزندتان تاحدودی پی ببرید.

اسهال ناشی از باکتری یا انگل ممکن است به آنتی بیوتیک نیاز داشته باشد. در این حالت ، اسهال می تواند پس از تماس با غذا یا آب آلوده ، اغلب در سفر رخ دهد.

به خاطر داشته باشید که وقتی عفونت های ویروسی باعث اسهال می شوند ، آنتی بیوتیک ها بی اثر هستند. این نوع اسهال باید دوره خود را طی کند.

ممنوعیت غذایی کودکان مبتلا به اسهال

  • غذاهای چرب
  • غذاهایی که فیبر بالایی دارند
  • محصولات لبنی مانند شیر و پنیر
  • شیرینی هایی مانند کیک ، بیسکویت و نوشابه

اسهال ناشی از عفونت ویروسی یا باکتریایی بسیار مسری است. هر بار که پوشک کودک خود را عوض می کنید ، دستان خود را با آب گرم و صابون بشویید تا از گسترش عفونت جلوگیری شود.

محل تعویض پوشک را تمیز و ضد عفونی نگه دارید. کودک را به مهد کودک نفرستید و او را تا بهبودی کامل در خانه نگه دارید.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

منبع: webmd.com

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی