تاریخ انتشار: اکتبر 20th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
سرگیجه در بارداری چه دلایلی دارد و چگونه درمان می شود

سرگیجه در بارداری Dizziness in pregnancy  اغلب به این دلیل اتفاق می افتد که تغییرات هورمونی و سایر تغییرات در بدن زن باعث شل شدن دیواره رگ های خونی شده و افت فشار خون متعاقبا اتفاق می افتد . فشار خون پایین می تواند باعث احساس ضعف یا سبکی سر شود.

علل سرگیجه

همچنین اگر زن باردار حالت تهوع صبحگاهی داشته باشد ممکن است دچار سرگیجه نیز شود. اگر بیماری یا ویار شدید حاملگی دارید ، ممکن است بروز سرگیجه در شما بسیار بدتر باشد.

ممکن است در سه ماهه اول ، از حدود شش هفتگی ، هنگامی تغییرات هورمونی شدید شروع می شود ، دچار سرگیجه شوید.

در سه ماهه دوم و سوم ، رحم در حال رشد است و می تواند به عروق خونی فشار وارد کند و باعث سرگیجه هنگام ایستادن طولانی مدت یا دراز کشیدن به پشت شود.

 

دلایل دیگر اینکه چرا ممکن است یک زن باردار احساس سرگیجه کند عبارتند از:

بلند شدن سریع از روی زمین .

خون بدن ممکن است زمان کافی برای رسیدن به مغز نداشته باشد. به این وضعیت (افت فشار خون وضعیتی) گفته می شود .

عوارض یک داروی جدید .

برخی از داروهای تجویزی برای تهوع شدید صبحگاهی در دوران بارداری می تواند باعث ایجاد سرگیجه در فرد شود.

کاهش قند خون

اگر مدتی غذا نخورده اید یا زیاد ورزش کرده اید ممکن است دچار کاهش قند خون شوید .  در دوران بارداری ، به احتمال زیاد در صورت داشتن دیابت و درمان آن با انسولین ، قند خون پایین (هیپوگلیسمی) در زن بادار ایجاد می شود.

 آب و هوای گرم و کم آبی بدن

در صورت قرار گرفتن در فضای گرم ممکن است بدن به دلیل تعرق آب زیادی از دست دهد و باعث بروز کم آبی و سرگیجه گردد .

اگر استرس دارید یا مضطرب هستید. حملات پانیک نیز می تواند باعث سرگیجه شود.

عوارض سرگیجه

سرگیجه در بارداری

بسیاری از افراد باردار در دوران بارداری احساس سبکی سر یا سرگیجه می کنند. اما پاسخ به این سوال که چگونه می توان احساس سرگیجه را متوقف نمود بستگی به این دارد که چه چیزی باعث سرگیجه شده است .

لازم است به محض اینکه احساس گیجی ، عدم تعادل یا سبکی سر می کنید ، بنشینید یا دراز بکشید. این امر می تواند به برطرف شدن سرگیجه و جلوگیری از افتادن و سقوط کمک کند.

سعی کنید اکنون که باردار هستید ، حتی اگر عجله دارید ، از روی صندلی یا تخت به آرامی بلند شوید و به این کار عادت کنید.

اگر هنگام ایستادن طولانی مدت یا دراز کشیدن احساس سرگیجه می کنید ، ممکن است به این دلیل باشد که جنین روی رگ بزرگ در سمت راست بدن (ورید اجوف تحتانی) فشار می آورد.

 

ورید اجوف تحتانی (IVC) یک رگ بزرگ پشت شکمی است که از تلاقی وریدهای ایلیاک مشترک راست و چپ تشکیل شده است. IVC یک رگ خونی بزرگ است که وظیفه انتقال خون بی اکسیژن  را از اندام تحتانی و شکم به دهلیز راست قلب بر عهده دارد.

این رگ ، خون را از اندام تحتانی دریافت می کند. در این شرایط به پهلو دراز بکشید ، زیرا این کار به قلب کمک می کند تا خون را به راحتی در اطراف بدن پمپ کند.

سرگیجه ممکن است یک پیغام از طرف بدن باشد که به استراحت بیشتر یا افزایش انرژی نیاز دارد. اگر یک یا دو ساعت غذا نخورده اید ، یک میان وعده سریع و سالم می تواند سطح قند خون شما را افزایش دهد و سرگیجه را متوقف نماید .

مقدار زیادی آب و نوشیدنی های بدون کافئین بنوشید تا دچار کم آبی نشوید. اگر آب میوه یا کدو سبز را ترجیح می دهید ، به دنبال انواع بدون شکر باشید.

دفعات مکرر سرگیجه می تواند در هر زمان از بارداری اتفاق بیفتد ، و ممکن است آزار دهنده و ناراحت کننده باشد.

متأسفانه ، ممکن است کار زیادی نتوانید برای کاهش سرگیجه انجام دهید جز اینکه به پهلو بنشینید یا دراز بکشید ، چند نفس عمیق بکشید و منتظر بمانید تا سرگیجه از بین برود.

درمان سرگیجه

چه زمانی برای سرگیجه باید با پزشک یا ماما مشورت نمایم ؟

اگر در دوران بارداری به دفعات دچار سرگیجه شده اید یا چنان سرگیجه دارید که ممکن است بیهوش شوید ، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

در صورت از دست دادن هوشیاری ممکن است به طرز ناخوشایندی به زمین بخورید.

کمبود آهن و بارداری

کم خونی انواع مختلفی دارد ، اما کم خونی فقر آهن شایع ترین آن در دوران بارداری است. حدود یک چهارم زنان باردار به این نوع کم خونی مبتلا می شوند.

سرگیجه می تواند ناشی از سطح پایین آهن در بدن شما باشد (کم خونی) ، که یکی از عوارض جانبی شایع دوران بارداری است. آهن در بارداری برای مادر و جنین در حال رشد بسیار مهم است.

بدن در دوران بارداری بیش از حد معمول به آهن نیاز دارد. در طول بارداری، پزشک سطح آهن خون مادر را کنترل می کند و اگر سطح آهن خیلی کم باشد، مکمل های آهن را تجویز می کند.

قبل از بارداری ، روزانه به 14.8 میلی گرم  آهن نیاز دارید. این مقدار زیادی است و بسیاری از زنان برای وارد کردن این مقدار آهن به رژیم غذایی خود تلاش می کنند.

شما برای کمک به حفظ سلامت خود در حین رشد کودک به آهن بیشتری نیاز خواهید داشت. در سه ماهه سوم بارداری ، باید روزانه 30 میلی گرم آهن مصرف کنید.

آهن عنصر مهمی در دوران بارداری است زیرا بدن برای ساخت سلول های خونی و هموگلوبین به آن نیاز دارد ، که به گلبول های قرمز خون  کمک می کند تا اکسیژن را در بدن ما ذخیره و حمل کنند.

بدون آهن کافی در خون ، اندام ها و بافت های بدن  به اندازه معمول اکسیژن دریافت نمی کنند ، که برای مادر و نوزاد  خوب نیست.

 

یا ممکن سرگیجه ناشی از عاملی باشد که ارتباطی با بارداری ندارد ، مانند عفونت گوش یا میگرن. به همین دلیل ، اگر نگران علت سرگیجه هستید ، باید به پزشک خود مراجعه کنید.

به خاطر داشته باشید که احساس سرگیجه از گرما ، گرسنگی ، حالت تهوع یا بلند شدن سریع از خواب اغلب بخشی طبیعی  از بارداری است.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

 

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی