تاریخ انتشار: نوامبر 11th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
آیا گلودرد از علائم ابتلا به کووید-19 است؟

گلودرد Sore Throat  که به عنوان فارنژیت نیز شناخته می شود، تحریک پشت گلو در اثر یک بیماری زمینه ای یا یک آسیب موقت است. این بیماری در کودکان بیشتر دیده می شود، به خصوص زمانی که رطوبت و دما پایین است و باعث می شود هوا غشاهای مخاطی گلو را خشک کرده و باعث تحریک شود.

علایم گلو درد

در حالی که گلودرد معمولاً در عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند آنفولانزا و سرماخوردگی دیده می‌شود، طبق گفته محققان بهداشتی، می‌تواند ناشی از عفونت‌های باکتریایی و آسیب‌های فیزیکی باشد.

شایان ذکر است، گلودرد نیز یکی از علائم نوع دلتا کووید-19 است. با این حال، ممکن است گلودرد داشته باشید بدون اینکه آزمایش COVID-19 شما مثبت باشد.

در این مقاله  اطلاعات بیشتری در مورد این بیان شده است که آیا هر گلو دردی به معنای مبتلا شدن به کرونا می باشد ؟

آیا گلودرد یک علامت شایع برای بیماران COVID-19 است؟

بله . گلودرد، یک علامت کمتر شایع از سویه های اولیه SARS-CoV-2 (فقط در 5٪ تا 17.4٪ از بیماران مبتلا مشاهده می شود)، به یکی از علائم رایج نوع دلتا SARS-CoV-2 تبدیل شده است.

بر اساس مطالعه ZOE COVID، گرچه گلودرد شایع است، اما این مشکل چهارمین علامت در میان افراد کاملاً واکسینه شده، سومین علامت در میان افراد نیمه واکسینه شده، و دومین علامت در بین افراد واکسینه نشده است.

اگر آزمایش کووید-19 شما منفی بود اما همچنان گلودرد دارید، می‌تواند به  دلیل مشکلات شایع دیگری بروز  کرده باشد .

تشخیص گلو درد

اگر علت گلو درد کووید-19 نباشد چه علل دیگری می تواند باعث بروز گلو درد شود ؟

به غیر از کووید-۱۹، گلودرد همچنین می‌تواند نشانه بیماری هایی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی، گلودرد استرپتوکوکی و آلرژی باشد. به‌علاوه، همانطور که مدیکال نیوز تودی گزارش کرده است،  گلودرد ممکن است ناشی از سوختگی، تحریک ناشی از هوای خشک، فشار بیش از حد به تارهای صورتی  و رفلاکس اسید معده باشد .

آنفولانزا:

آنفولانزا یک بیماری تنفسی مسری است که توسط ویروس های آنفولانزا ایجاد می شود که بینی، گلو و ریه ها را آلوده می کند. برخی از افراد، مانند افراد مسن، کودکان خردسال، و افرادی که شرایط سلامتی خاصی دارند، در معرض خطر بیشتری از عوارض جدی آنفولانزا هستند.

دو نوع اصلی ویروس آنفولانزا  وجود دارد: انواع A و B. ویروس‌های آنفولانزای A و B که به طور معمول در افراد پخش می‌شوند (ویروس‌های آنفلوانزای انسانی) هر ساله مسئول همه‌گیری آنفولانزای فصلی هستند.

بهترین راه برای کاهش خطر آنفولانزا و عوارض بالقوه جدی آن تزریق واکسن هر ساله است.

سرماخوردگی معمولی:

سرماخوردگی یک عفونت ویروسی بینی و گلو (دستگاه تنفسی فوقانی) است. معمولاً بی ضرر است. بسیاری از انواع ویروس ها می توانند باعث سرماخوردگی شوند.

بزرگسالان سالم می توانند انتظار داشته باشند که هر سال دو یا سه سرماخوردگی داشته باشند. نوزادان و کودکان خردسال ممکن است حتی بیشتر از این تعداد دچار سرماخوردگی شوند.

علائم سرماخوردگی معمولاً یک تا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس عامل سرماخوردگی ظاهر می شود.

آبریزش یا گرفتگی بینی
گلو درد
سرفه کردن
تراکم، شلوغی
بدن درد خفیف یا سردرد خفیف
عطسه کردن
تب با درجه پایین
به طور کلی احساس ناراحتی می کند

اکثر افراد پس از یک هفته یا 10 روز پس از سرماخوردگی بهبود می یابند.

گلو درد استرپتوکوکی

گلودرد استرپتوکوکی:

گلودرد استرپتوکوکی یک عفونت باکتریایی است که می‌تواند باعث ایجاد احساس درد و خراش در گلو شود. گلودرد استرپتوکوکی تنها بخش کوچکی از گلودرد را تشکیل می دهد. در صورت عدم درمان، گلودرد استرپتوکوکی می تواند عوارضی مانند التهاب کلیه یا تب روماتیسمی ایجاد کند.

غذاها یا مایعات داغ:

بلعیدن غذاها یا نوشیدنی های با دمای گرم می تواند باعث گلودرد شود.

تحریک ناشی از هوای خشک:

گلوی خشک و خراشیده یک مشکل رایج است که  به خصوص در ماه های سرد زمستان که هوا خشک است و عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی در حال گسترش هستند بیشتر دیده می شود . معمولاً خشکی گلو نشانه چیزی جزئی مانند خشکی در هوا یا سردی هوای تنفس شده است

فشار بیش از حد بر تارهای صوتی:

صحبت کردن، آواز خواندن یا فریاد زدن طولانی مدت می تواند حنجره (جعبه صدا) شما را تحریک و ملتهب کند و منجر به گلودرد شود.

رفلاکس اسید:

رفلاکس اسید (زمانی که اسید معده به پشت گلو می رود) می تواند پشت گلو را تحریک کرده و باعث درد شود.

چه زمانی گلودرد ناشی از کووید-19 است؟

در مراحل اولیه عفونت، احتمال بیشتری دارد که احساس خستگی، درد، سرفه خشک، احتقان سر و تب داشته باشید. همچنین ممکن است علائمی مانند از دست دادن چشایی و بویایی، اسهال، بثورات پوستی، تغییر رنگ انگشتان پا و انگشتان دست و التهاب چشم را تجربه کنید.

اگر گلودرد و هر یک از این علائم دیگر را تجربه کردید، باید فوراً برای آزمایش به پزشک مراجعه کنید و در صورت تنگی نفس به اورژانس مراجعه کنید.

گلو درد ناشی از آنفلانزا

میزان ابتلا به کرونا در افراد واکسینه شده

اگرچه واریانت دلتا در بین افراد واکسینه نشده مسری و خطرناک است (97 درصد از بیماران بستری شده با کووید-19 تا 22 ژوئیه 2021 واکسینه نشده بودند)، افراد کاملاً واکسینه شده نیز ممکن است به کووید بدون علامت یا با علامت خفیف مبتلا شوند (عفونت های اولیه).

با این حال، موارد پیشرفت بیماری در افرادی که  واکسن زده اند  نادر است. طبق گزارش محققان ، 178 میلیون نفر در ایالات متحده تا 13 سپتامبر 2021 به طور کامل واکسینه شده اند، اما تنها 15790 بیمار (0.008٪) مبتلا شده اند. از این میان 3040 بیمار (001/0%) فوت کرده اند.

اگرچه افراد مبتلا به عفونت های اولیه در معرض خطر کمتری برای مرگ هستند، اما همچنان می توانند عفونت را به دیگران از جمله کودکان و کسانی که واکسینه نشده اند سرایت دهند.

بنابراین، اگر گلودرد مداوم یا گلودرد همراه با سایر علائم کووید-19 دارید، توصیه می‌شود حتما به پزشک مراجعه نمایید.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی