تاریخ انتشار: نوامبر 20th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
آیا بین بیماری انسدادی مزمن ریه و ابتلا به سرطان ریه ارتباطی وجود دارد

بیماری انسدادی مزمن ریه COPD ، گروهی از بیماری‌هایی است که ممکن است نهایتا منجر به سرطان ریه گردد و  شامل آمفیزم و برونشیت . این دو بیماری تنفس را دشوارتر می کنند و می توانند کیفیت زندگی را در فرد مبتلا کاهش دهند.

علایم بیماری مزمن انسدادی ریه

طبق یک تحقیق در سال 2012، حدود 1٪ از افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) هر ساله به سرطان ریه مبتلا می شوند. با این حال، تأثیر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه  و به صورت همزمان سرطان ریه  بر امید به زندگی بیماران نامشخص است.

یک مطالعه در سال 2018  که شامل 110 فرد مبتلا به سرطان ریه بود مشخص نمود که 57 نفر از آنها از قبل مبتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه بودند .  بنابراین بر طبق تحقیقات  مشخص شده است که ابتلا به بیماری انسدادی مزمن ریه  می تواند وضعیت بیماران مبتلا به سرطان ریه را بدتر کند.

نتایج تحقیقات درباره بیماری اسندادی مزمن ریه و سرطان

تحقیقات به طور مداوم ارتباط واضحی را بین بیماری مزمن انسدادی ریه و سرطان ریه را نشان می دهد. احتمال ابتلا به سرطان ریه در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه بیشتر است و افراد مبتلا به سرطان ریه بیشتر در معرض ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه هستند.

محققان به طور کامل درک نمی کنند که چرا این دو بیماری چنین ارتباط قوی با هم دارند، اما آنها معتقدند که چندین عامل با یکدیگر تعامل دارند تا خطر ابتلا به سرطان ریه را در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه  تشدید کنند.

سیگار کشیدن یک عامل خطرساز  قابل توجه برای بروز هر دو بیماری است. اکثر افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه  در طول زندگی خود سیگار کشیده اند، اگرچه زنانی که سیگار نمی کشند بیشتر از مردان غیرسیگاری به بیماری مزمن انسدادی ریه  مبتلا می شوند.

محققان چندین نظریه دیگر را برای توضیح ارتباط بین این دو بیماری بیان نموده اند . آنها عبارتند از:

آسیب ریه مرتبط با COPD:

بیماری مزمن انسدادی ریه به طور قابل توجهی به ریه ها آسیب می رساند و این  آسیب به مرور زمان بدتر می شود. این آسیب ممکن است با افزایش احتمال رشد غیرطبیعی سلول ها ، خطر سرطان ریه را افزایش دهد.

خطر ابتلا به سرطان ریه حتی در میان افراد مبتلا به آمفیزم که هرگز سیگار نکشیده اند، بیشتر است، که به نقش آسیب ریه اشاره دارد.

حساسیت ژنتیکی:

برخی افراد ممکن است از نظر ژنتیکی در برابر دود سیگار آسیب پذیرتر باشند. محققان چندین ژن را شناسایی کرده اند که ممکن است خطر ابتلا به COPD یا سرطان ریه را در افراد سیگاری افزایش دهد.

التهاب:

تحقیقات التهاب مزمن ریه را با بیماری مزمن انسدادی ریه و سرطان ریه مرتبط می دانند . بیماری انسدادی، ریه ها را بیشتر ملتهب می کند و به طور بالقوه خطر سرطان را افزایش می دهد. فرآیند ترمیمی که التهاب ایجاد می کند ممکن است خطر ابتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه و سرطان را بیشتر افزایش دهد.

با وجود این ارتباط واضح، بسیاری از افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه از افزایش آسیب پذیری خود در برابر سرطان ریه بی اطلاع هستند.

یک مطالعه در سال 2019 مبتنی بر مصاحبه  روی 40 نفر مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه نشان داد که بسیاری از شرکت کنندگان از اینکه در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان هستند آگاه نبودند.

اکثر شرکت کنندگان تغییرات در علائم خود را به بیماری مزمن انسدادی ریه نسبت دادند، نه اینکه به دنبال غربالگری سرطان ریه باشند. افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه باید هرگونه تغییر در علائم را به پزشک خود گزارش دهند.

سرطان ریه در مراحل اولیه قابل درمان است. حتی افراد مبتلا به سرطان در مراحل نهایی ممکن است با درمان زودهنگام بیشتر عمر کنند. بنابراین، عدم آگاهی از ارتباط بیماری انسدادی مزمن ریه و سرطان ریه ممکن است عمر افراد مبتلا به اختلالات مزمن تنفسی را کوتاه کند.

علاوه بر این، علائم بیماری مزمن انسدادی ریه ممکن است علائم سرطان ریه را پنهان کند و تشخیص زودهنگام را دشوارتر کند.

عوارض بیماری مزمن انسدادی ریه

عوامل خطرساز

تنها مهم ترین عامل خطر برای COPD و سرطان ریه سیگار کشیدن است. افرادی که در طول زندگی خود به شدت سیگار کشیده اند با بیشترین خطر مواجه هستند. ترک سیگار در هر سنی خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد

تا زمانی که فرد از سیگار اجتناب کند، خطر ابتلا به سرطان همچنان کاهش می یابد. حتی افرادی که قبلا بیماری مزمن انسدادی ریه دارند می توانند با ترک سیگار عمر خود را طولانی کرده و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

یک ابزار غربالگری خطر به نام امتیاز غربالگری سرطان ریه بیماری انسداد مزمن ریه (COPD-LUCSS) می تواند به پزشکان کمک کند تا افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه را که در معرض خطر بالاتر ابتلا به سرطان ریه هستند شناسایی کنند. خطر ابتلا به سرطان ریه در افرادی که امتیاز بالاتری دارند، تا سه برابر بیشتر است.

برخی از عوامل زمینه ساز خطر اضافی سرطان ریه در میان افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه عبارتند از:

بالای 60 سال بودن
سابقه قرار گرفتن در معرض تنباکو
شاخص توده بدنی پایین (BMI)
سیگار کشیدن برای بیش از 60 پاکت در سال، که معادل کشیدن 20 نخ سیگار در روز به مدت یک سال است.

افرادی که علائم تنفسی جدید یا بدتر شده دارند نیز ممکن است در معرض خطر باشند. افراد مبتلا به COPD نباید تصور کنند که سرفه، مشکل در تنفس، تورم، خلط غیر معمول یا علائم مشابه نتیجه بیماری مزمن انسدادی ریه است.

غربالگری های پزشکی منظم می تواند به افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه کمک کند تا سریع تر سرطان ریه در آنها تشخیص داده شود .

نرخ بالای مرگ و میر در میان افرادی که هم مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه و هم سرطان ریه هستند به این معنی است که غربالگری سرطان در افراد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه بسیار مهمتر از افراد بدون این اختلال است.

تشخیص بیماری مزمن انسدادی ریه

چشم انداز زندگی بیمار مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه

بیماری مزمن انسدادی ریه یک بیماری مزمن است که با گذشت زمان بدتر می شود.  با این حال، با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، افراد می توانند سال ها با بیماری مزمن انسدادی ریه زندگی کنند.

سرطان ریه ممکن است عمر فرد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه را کوتاه کند و تقریباً همیشه کیفیت زندگی را تضعیف می کند. اگرچه سرطان ریه می تواند کشنده باشد، اما تشخیص زودهنگام جان انسان ها را نجات می دهد.

نرخ بقای 5 ساله کلی برای سرطان ریه 18.6 درصد است، اما این رقم زمانی که پزشک سرطان ریه را قبل از انتقال به سایر نواحی بدن تشخیص دهد، به 56 درصد می رسد.

بنابراین، اگر فرد مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه به دنبال درمان فوری باشد، ممکن است سال‌ها حتی با سرطان ریه زندگی کند. از آنجایی که تشخیص علائم بیماری مزمن انسدادی ریه از علائم COPD دشوار است، برای افراد مبتلا به هر یک از این بیماری ها مهم است که به پزشک خود مراجعه کنند، که می تواند علائم و پیشرفت آنها را تحت نظر داشته باشد.

بیماری مزمن انسدادی ریه و سرطان ریه هر دو بیماری هایی جدی هستند که اغلب کشنده هستند. با این حال، شخص هرگز نباید اجازه دهد که ترس مانع از جستجوی تشخیص و درمان شود. درمان فوری پزشکی به افراد مبتلا به هر یک از این بیماری ها شانس بیشتری برای زندگی طولانی تر و سالم تر می دهد.

حتی با وجود یک بیماری لاعلاج، برنامه درمانی مناسب می تواند به فرد کمک کند سال های بیشتری با کیفیت زندگی بالاتری زندگی کند.

درمان بیماری مزمن انسدادی ریه

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی