تاریخ انتشار: نوامبر 24th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
5 مزیت استفاده از رژیم مدیترانه ای برای سالمندان

رژیم مدیترانه ای برای سالمندان: رژیم غذایی مدیترانه ای شامل عادات سنتی زندگی سالم مردم کشورهای حاشیه دریای مدیترانه از جمله فرانسه، یونان، ایتالیا و اسپانیا است.

رژیم غذایی مدیترانه ای بر اساس کشور و منطقه متفاوت است، بنابراین طیف وسیعی از تعاریف مختلف را دارد. اما به طور کلی، سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، آجیل، لوبیا، غلات، غلات، ماهی و چربی‌های غیراشباع مانند روغن زیتون در این رژیم بسیار زیاد است. معمولاً شامل مصرف کم گوشت و غذاهای لبنی است. از آنجایی که آسایش ایرانیان به صورت تخصصی در زمینه سالمندان فعالیت می‌کند؛ تحقیقاتی نیز در این زمینه گردآوری کرذه‌ایم.

بهترین رژیم مدیترانه ای

با استفاده از موارد زیر می توان از رژیمی مشابه رژیم مدیترانه‌ای بهره‌مند گردید:

  • خوردن مقدار زیادی غذاهای نشاسته ای مانند نان و پاستا
  • خوردن میوه و سبزیجات فراوان
  • قرار دادن ماهی و غذاهای دریایی در رژیم غذایی
  • خوردن گوشت کمتر
  • انتخاب محصولات ساخته شده از روغن های گیاهی مانند روغن زیتون

افزایش سن می تواند چالش های سلامتی بسیاری را برای سالمندان ایجاد کند. با این حال، حفظ عادات خوب مانند تغذیه سالم می تواند به آنها کمک کند تا زندگی بهتری داشته باشند.

مزایای رژیم مدیترانه ای

تشویق سالمندان برای تغییر سبک زندگی و استفاده از رژیم غذایی سالم مانند رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند برای سلامتی آنها بسیار مفید باشد. در اینجا برخی از دلایلی که سالمندان باید از  رژیم مدیترانه ای استفاده کنند بیان شده است.

مدیریت قند خون با رژیم مدیترانه ای برای سالمندان

پانکراس، انسولین و گلوکاگون ترشح می کند. هر دو هورمون در تعادل و تنظیم سطح قند خون نقش حیاتی  ایفا می کنند. اگر سطح یک هورمون بالاتر یا کمتر از محدوده ایده آل باشد، سطح قند خون ممکن است افزایش یا کاهش یابد.
مواد غذایی موجود در رژیم غذایی مدیترانه ای سرشار از فیبر و سرشار از چربی های غیراشباع  است که می توانند فشار خون و سطح کلسترول  و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند.

قند خون بالا همچنین می تواند منجر به ضعیف شدن عضلات شود که خطر لغزش و زمین خوردن را در سالمندان افزایش می دهد. پیروی از رژیم غذایی مدیترانه ای می تواند به سالمندان کمک کند تا قند خون خود را مدیریت کنند و سلامت جسمانی  را افزایش دهند.

سالمندانی که می‌خواهند با بالا رفتن سن سالم بمانند، می‌توانند با دریافت مراقبت‌های خانگی حرفه‌ای از راه‌های مختلفی بهره ببرند. امنیت و آرامش عزیزان سالمند اولیت کاری مرکز پرستاری آسایش ایرانیان می باشد و کلیه پرستاران این مرکز با تعهد و دلسوزی در هر ساعت از شبانه روز آماده ارائه خدمات به سالمندان گرامی می باشند.

رژیم مدیترانه ای برای سالمندان

مبارزه با سرطان و رژیم مدیترانه ای برای سالمندان

افزایش سن و سالمندی یکی از بالاترین عوامل خطرساز مرتبط با بروز سرطان است. ماهی، میوه و سبزیجات غذاهایی هستند که سالمندان هنگام پیروی از رژیم مدیترانه ای مصرف می کنند و مصرف بیشتر این غذاهای ضد سرطان می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه، روده بزرگ و ریه را کاهش دهد.

اگر فرد سالمند به سرطان مبتلا گردد پیروی از رژیم مدیترانه ای می تواند پیشرفت بیماری را کند کرده و علائم آن را کاهش دهد. انجام کارهای روزانه و همزمان مدیریت علائم یک بیماری جدی می تواند برای سالمندان چالش برانگیز باشد.

با استفاده از پرستار سالمند در منزل سالمند می تواند از مراقبت های لازم برخوردار گردد و با آرامش و امنیت در محل زندگی خود مورد مراقبت و پرستاری قرار گیرد. کادر  مجرب و متخصص شرکت پرستاری آسایش ایرانیان در هر ساعت از شبانه روز آماد ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل می باشد.

رژیم مدیترانه ای برای سالمندان و سلامت قلب

بیماری قلبی یکی از دلایل اصلی مرگ و میر بعد از سن  65 سال است. همچنین بیماری قلبی علت اصلی مرگ و میر در ایالات متحده است که باعث حدود 1 مرگ از هر 4 مرگ می شود.

اصطلاح “بیماری قلبی” به چندین نوع بیماری قلبی اشاره دارد.  شایع ترین نوع بیماری قلبی، بیماری عروق کرونر (CAD) است که می تواند منجر به حمله قلبی شود.

این امر به دلیل افزایش ابتلا به بیماری هایی است که سالمندان با افزایش سن با آن مواجه می شوند، مانند فشار خون بالا، چاقی، و کلسترول بالا به همین خاطر سالمندان نیاز به مراقبت دارند پیشنهاد می‌شود مطلب همه چیز درباره خدمات نگهداری از سالمند را مطالعه کنید.

برای افراد سالمند ورزش منظم و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل برای حفظ وزن مناسب بسیار مهم است. پیروی از رژیم مدیترانه ای سالمندان را تشویق به خوردن غذاهایی می کند که تجمع کلسترول بد را در شریان های آنها کاهش می دهد و خطر سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش می دهد.

تنوع رژیم مدیترانه ای

افزایش توانایی تحرک و انعطاف

برخی از چالش‌هایی که سالمندان با افزایش سن با آن‌ها مواجه می‌شوند عبارتند از مشکل تعادل و انعطاف‌پذیری ضعیف، که می‌تواند به دلیل ضعیف شدن عضلات و مفاصل منقبض باشد.

استفاده از رژیم مدیترانه ای Mediterranean Diet می تواند به سالمندان کمک کند تا تعادل و تحرک خود را افزایش دهند. این رژیم مستلزم خوردن مقدار زیادی پروتئین بدون چربی، میوه ها و سبزیجات و چربی های سالم است که می تواند خطر تحلیل رفتن عضلات را با افزایش سن کاهش دهد.

تنوع رژیم مدیترانه ای

پیشگیری از بروز آلزایمر

آلزایمر نوعی زوال عقل است که بر حافظه، تفکر و رفتار سالمند تأثیر می گذارد. علائم در نهایت آنقدر شدید می شوند که فرد سالمند در انجام کارهای روزانه دچار اختلال و مشکل شود. پیشنهاد می‌شود: عوارض جسمی و روانی آلزایمر

سالمندان باید از عادات غذایی سالم و روتین های ورزشی برای کاهش خطر اختلال شناختی و ذهنی استفاده نمایند. هنگامی که سالمند تصمیم به استفاده از رژیم مدیترانه ای می گیرد، می تواند سطح کلسترول و قند خون سالم تری داشته باشد.

وقتی ورزش و استفاده از رژیم غذایی مناسب در کنار هم مورد استفاده قرار گیرند، می توانند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر، زوال عقل و سایر بیماری های مغزی و فکری را کاهش دهند.

این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی