تاریخ انتشار: نوامبر 26th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
چگونه از ایجاد پوسیدگی دندان در کودکان جلوگیری کنیم

پوسیدگی دندان در کودکان Childhood cavities  در سراسر جهان شایع است. دو دلیل اصلی ایجاد پوسیدگی وجود دارد: بهداشت نامناسب دندان و رژیم غذایی حاوی قند.

علل پوسیدگی دندان

پوسیدگی دندان ها می توانند فوق العاده دردناک باشند و در صورت عدم درمان اغلب منجر به پوسیدگی عمیق دندانی و پریودنتیت دوران کودکی می شوند.
مهم ترین اقداماتی که می توان برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و سلامت دهان کودکان انجام داد شامل سه گام اصلی است

1- اطمینان از اینکه کودکان از یک رژیم غذایی متعادل استفاده می کنند
2- شروع یک روال مراقبت از دهان و دندان در خانه
3- مراجعه سالانه به دندانپزشک اطفال

چه چیزی باعث ایجاد پوسیدگی دندان می شود؟

پوسیدگی دندان ها زمانی ایجاد می شوند که دندان های کودکان به طور منظم در معرض غذاهای شیرین قرار می گیرند. قندها و کربوهیدرات ها (مانند کربوهیدرات هایی که در نان سفید یافت می شوند) بعد از خوردن غذا روی دندان ها و اطراف آن جمع می شوند.

سپس یک لایه چسبنده (پلاک) روی مینای دندان تشکیل می شود. باکتری های دهان داخل پلاک به طور مداوم ذرات قند را می بلعند و اسید ساطع می کنند.

در ابتدا اسید به مینای دندان حمله می کند و آن را ضعیف می کند و در برابر پوسیدگی دندان آسیب پذیر می کند. اگر شرایط بدتر شود، اسید شروع به نفوذ به مینای دندان می کند و عملکرد داخلی دندان را فرسایش می دهد.

اگرچه دندان های شیری در نهایت از بین می روند، اما مسئول انجام چندین عملکرد مهم در دهان هستند و باید محافظت شوند. ضروری است که کودکان حداقل دو بار در روز مسواک بزنند و نخ دندان بکشند و برای معاینه دندان ها دو سال یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند.

گاهی اوقات دندانپزشک اطفال دندان ها را با سیلانت می پوشاند و مکمل های فلوراید را برای تقویت بیشتر سیستم دفاعی دهان تجویز می نماید.

علایم پوسیدگی دندان

چگونه می توان متوجه پوسیدگی دندان در کودکان شد؟

پوسیدگی دندان های بزرگ می توانند به شدت دردناک باشند، در حالی که پوسیدگی دندان های ریز ممکن است اصلا احساس نشوند.
با بدتر شدن اوضاع، گاهی اوقات پوسیدگی دندان ‌ها، بین دندان‌ها ایجاد می‌شود که دیدن آنها را با چشم غیرمسلح ناممکن می سازد.

تصویر برداری با اشعه ایکس از دندان و چشمان آموزش دیده دندانپزشک به شناسایی کوچکترین پوسیدگی دندان ها کمک می کند تا بتوان آنها را قبل از بدتر شدن درمان کرد.

برخی از علائم اصلی پوسیدگی دندان ها عبارتند از:

حساسیت شدید به غذاهای سرد یا گرم
شب بیداری و گریه
درد
حساسیت به غذاهای تند
دندان درد

اگر کودک هر یک از این علائم فوق را داشت، مراجعه به دندانپزشک اطفال ضروری است. اگر این کار را انجام ندهید مشکل پوسیدگی بدتر می شود، و دندان کودک بسیار دردناک می شود و احتمالاً ممکن است منجر به از دست دادن دندانی شود که مشکل آن قابل درمان بوده است.

درمان پوسیدگی دندان

تکنیک های خانگی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان

حداقل هر دو سال یک بار به دندانپزشک اطفال مراجعه نمایید و این کار تنها بخشی از مبارزه با پوسیدگی دندان ها است. در اینجا چند دستورالعمل مفید برای پیشگیری از پوسیدگی دندان بیان شده است:

اصلاح رژیم غذایی  –
میان وعده های شیرین یا نشاسته ای زیاد می تواند تشکیل پوسیدگی دندان را تسریع کند. در صورت امکان، تنقلات شیرین مانند آب نبات را با غذاهای طبیعی جایگزین کنید و به طور مشابه نوشابه را با آب جایگزین کنید.

تنقلات را قطع کنید –
مصرف زیاد میان وعده ها می تواند دندان ها را به طور غیر ضروری در معرض قند قرار دهد. بهتر است شکر و نشاسته در وعده‌های غذایی، زمانی ناهار یا صبحانه به کودک داده شود که کودک بزاق بیشتری تولید می‌کند و آب می‌نوشد. مطمئن شوید که کودک آب کافی برای تمیز کردن دندان ها می نوشد.

از لیوان های نی دار استفاده نکنید –
تصور می شود که لیوان های نی دار باعث “پوسیدگی دندان کودک” می شوند البته اگر بیش از سن مورد نظر (تقریباً دوازده ماهگی) استفاده شوند. مقدار کم مایع خارج شده با هر جرعه باعث می شود که مایع قندی به طور مداوم در اطراف دندان بچرخد و تا اعماق دندان ها نفوذ کند .

اجتناب از خوردن غذاهای چسبنده –
غذاهای چسبنده (مانند تافی) به سرعت پلاک تشکیل می دهند و جدا کردن آنها از دندان ها بسیار دشوار است. در صورت امکان از آنها دوری کنید.

تشخیص پوسیدگی دندان

پستانک را بشویید –
باکتری های دهان می توانند از مادر یا پدر به نوزاد منتقل شوند. پستانک کثیف را به جای مکیدن با آب جاری بشویید تا از آلوده شدن دهان کودک جلوگیری کنید.

قطع نوشیدنی های قبل از خواب –
فرستادن کودک به رختخواب با یک بطری یا فنجان نوشیدنی کار اشتباهی است. شیر، شیر خشک، آبمیوه یا آب شیرین اساساً تمام شب روی دندان می نشیند – به مینای دندان حمله کرده و خطر ایجاد پوسیدگی دندان را به حداکثر می رساند. اطمینان حاصل کنید که کودک آخرین نوشیدنی را قبل از خواب می خورد و سپس دندان ها را مسواک بزنید.

پستانک را شیرین نکنید –
والدین گاهی اوقات پستانک را در عسل فرو می کنند تا کودک بداخلاق را آرام کنند. برای انجام این کار وسوسه نشوید. به جای آن از پتو، اسباب بازی یا در آغوش گرفتن برای آرام کردن کودک استفاده کنید.

مسواک زدن و نخ دندان کشیدن –
والدین باید هر روز تا زمانی که کودک به سن هفت سالگی برسد ، دو بار دندان های کودک خود را مسواک زده و نخ دندان بکشند . قبل از این زمان، کودکان برای مسواک زدن موثر دهان چندان دقیق نیستند

درمان با فلوراید را بررسی کنید –
در صورت استفاده صحیح، فلوراید می تواند مینای دندان را تقویت کرده و به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند. فلوراید زیاد یا خیلی کم می تواند به دندان آسیب برساند، بنابراین از دندانپزشک اطفال برای ارزیابی فلوراید مشورت بخواهید.

طبق دستورالعمل های آکادمی دندانپزشکی اطفال آمریکا اولین ویزیت دندانپزشکی کودک باید در اولین سالگرد تولد او برنامه ریزی شود. به یک برنامه  ملاقات منظم با دندانپزشک برای داشتن دندان های سالم پایبند باشید.

مرکز پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

 

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی