تاریخ انتشار: دسامبر 12th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
رسانه های اجتماعی چگونه بر عادات غذایی ما تاثیر می گذارند؟

عادات غذایی در نسل امروزی تا حد زیادی تحت تاثیر رسانه‌های اجتماعی Social Media Affect Eating Habits می باشد.  در حقیقت اینترنت انقلاب بسیار بزرگی در نحوه زندگی ما ایجاد کرده‌ است.

در میان تغییرات بزرگ در مواردی مانند روابط و کار، یکی از حوزه‌های تأثیر رسانه‌های اجتماعی که اغلب نادیده گرفته می‌شود، رژیم غذایی افراد است.

عادات غذایی مناسب
خوب یا بد، نحوه تغذیه ذهن خود از طریق رسانه های اجتماعی بر نحوه تغذیه ما در زندگی واقعی تأثیر می گذارد. از آنجایی که مردم در سرتاسر جهان زمان فزاینده ای را در سیستم عامل هایی مانند فیس بوک، اینستاگرام و توییتر می گذرانند ، ممکن است به راحتی تحت تأثیر پیام هایی که این پلت فرم های اجتماعی در مورد غذا می رسانند قرار گیرند.

در واقع، یک مطالعه در سال 2020 نشان داد که تصور افراد در مورد تعداد میوه و سبزیجاتی که سایر کاربران فیس بوک می‌خوردند با تعداد میوه‌ها و سبزیجاتی که خودشان می‌خوردند مرتبط است.

استفاده منظم ما از رسانه های اجتماعی به ما این حس را می دهد که برای اندازه غذا یا وزن بدن باید با اطلاعات این رسانه ها هماهنگ باشیم.

در این شرایط ممکن است رسانه های اجتماعی تاثیرات مثبت و منفی فراوانی بر سبک زندگی ما بگذارند که در این مقاله با چند مورد از اثرات آن بر عادات غذایی آشنا می شویم:

مزایای بالقوه رسانه های اجتماعی

همه ما گزارش‌های غم‌انگیز و ناراحت کننده ای در مورد روش‌هایی که رسانه‌های اجتماعی بر ما تأثیر منفی می‌گذارند شنیده‌ایم. اما، اگر  استفاده از این ابزار ها به خوبی انجام شود، پیگیری حساب های کاربری آموزند و مورد علاقه ممکن است در واقع نتایج مثبتی به همراه داشته باشد.

رسانه های تشویق کننده و الهام بخش

در رسانه‌های اجتماعی، مرز باریکی بین آرزو و غیرواقعی بودن کاملاً وجود دارد، اما وقتی افرادی را دنبال می‌کنید که الگوی سالمی ارائه می‌دهند، ممکن است احساس کنید برای ایجاد تغییرات مثبت تواناتر هستید .

سعی کنید دنبال کننده افرادی شوید که رژیم غذایی یا سطح تناسب اندام آنها را تحسین می کنید. بهتر است این افراد در مورد چالش های خود صادق باشند و اطلاعات حقیقی و سودمندی را در مورد تجارب خود در اختیار دیگران قرار دهند

رسانه های آموزش اطلاعات و مهارت های سودمند

آیا می خواهید بریدن آناناس را به روش صحیح یاد بگیرید؟  آیا به برنامه غذایی یک ماهه حاوی سدیم کم نیاز دارید؟ قطعا یک آموزشی در اینترنت برای پاسخ به این سوال ها وجود دارد.

دسترسی به اطلاعاتی که برای نیازهای غذایی منحصر به فرد شما  مناسب است، هرگز به آسانی اکنون نبوده است.

عادات غذایی سالم
یک جامعه غذایی مثبت ایجاد می کند

یکی از زیبایی های رسانه های اجتماعی توانایی آن در گرد هم آوردن افراد همفکر است. چه از علاقه مندان به میوه های استوایی باشید و چه برای اولین بار رژیم کم کربوهیدرات را امتحان می کنید، می توانید به راحتی دیگران را در همان موقعیت در پلتفرم های آنلاین پیدا کنید.

هنگامی که با افراد همفکر خود در یک صفحه ارتباط برقرار کردید می توانید برای سلامتی بهتر اطلاعات غذایی خود را با آنها در میان بگذارید  برای مثال، یک مطالعه در سال 2016 نشان داد که افرادی که در یک جامعه مدیریت وزن آنلاین با دیگران ارتباط بیشتری برقرار می‌کنند کاهش وزن بیشتری را تجربه می کنند.

قرار گیری در معرض تجربه های جدید

امروزه با چند کلیک، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی این قدرت را دارند که ما را در معرض دستور های پخت غذاهای جدید، مواد اولیه و حتی روش‌های جدید تفکر در مورد غذا قرار دهند.

در بهترین صفحات آشپزهای سراسر جهان مشترک شوید. با این کار ممکن است الهام بگیرید که به دنبال موادی باشید که هرگز امتحان نکرده اید. از طرف دیگر، برای رویکردی آگاهانه تر به غذا می توانید از این صفحات بیشتر بیاموزید.

معایب احتمالی رسانه های اجتماعی

با وجود پتانسیل خوبی که رسانه های اجتماعی دارند، اما این دسته از ابزار دارای معایب منفی نیز هستند که بهتر است از این نکات منفی بالقوه آگاه باشید.

حواس پرتی خوردن در هنگام غذا خوردن باعث اضافه وزن می شود

همیشه محتوای رسانه‌های اجتماعی نیست که می‌تواند برای عادات غذایی مضر باشد، بلکه تماشای آنها در هنگام غذا خوردن نیز می تواند باعث حواس پرتی شود .

حواس پرتی د رهنگام غذا خوردن (معمولا) به معنای پرخوری است. یک متاآنالیز در سال 2013 از 24 مطالعه نشان داد که وقتی مردم به وعده غذایی خود توجه نمی کنند، در نهایت مقدار بیشتری از آن می خورند.

در مطالعه دیگری در سال 2020، غذا خوردن در هنکام حواس پرتی در واقع افراد را به خوردن غذای کمتری سوق می دهد و افراد از غذای خود نیز به میزان قابل توجهی کمتر لذت بردند. کنار گذاشتن تلفن، تبلت یا رایانه هنگام غذا خوردن همیشه ایده خوبی است.

عادات غذایی ناسالم

رسانه های اجتماعی باورها و انتظارات غیر واقعی ایجاد می کند

بیایید صادق باشیم: رسانه های اجتماعی دقیقاً برای تعیین انتظارات واقع بینانه معروف نیستند. هم اینفلوئنسرها و هم افراد دیگر می توانند از پلتفرم های آنلاین برای به نمایش گذاشتن بهترین و درخشان ترین جنبه های زندگی خود، به ویژه عادات غذایی خود استفاده کنند.

اکثر محتوایی که توسط بسیاری از افراد در اینترنت به اشتراک گذاشته می شود شامل مواردی است که از استانداردهای زندگی واقعی به دور می باشد و تنها جنبه تبلیغات و بزرگ نمایی دارد .

وقتی فردی در حال خوردن یک ناهار پرکالری یا هیکل بی عیب و نقص در اینترنت است و باعث می شود شما نسبت به خود احساس بدی پیدا کنید، سعی کنید به خاطر داشته باشید این صحنه تنها یک قطعه از فیلم ساختگی است نه تمام حقیقت .

در همین حال، فراموش نکنید که برای بسیاری از مردم، رسانه های اجتماعی یک شغل تمام وقت است. برای مثال، افرادی که به طور تمام وقت به دنبال آشپزی بدون گلوتن و وگان هستند در حال انجام شغل خود می باشند بنابراین صرف این زمان برای همه افراد ممکن است.

به جای دنبال کردن حساب‌هایی که باعث می‌شود تغذیه سالم دور از دسترس به نظر برسد، به دنبال مواردی باشید که برای شرایط زندگی شما قابل انجام تر است

تبلیغات در رسانه ها بر ما تأثیر می گذارند

در حال حاضر ، با تبلیغات هدفمندی که بر اساس اطلاعات شخصی شما در رسانه های اجتماعی به سمت شما می آید، تبلیغات به طور فزاینده ای فردی وشخصی سازی شده است.

بر اساس تحقیقات در سال  2016، تبلیغات نه تنها می تواند بر عادات خرید ما تأثیر بگذارد، بلکه می تواند بر ادراک و رفتارهای ما از خود موثر باشد.

اگرچه تحقیقات بیشتری در مورد تأثیر متقابل بین تبلیغات رسانه‌های اجتماعی و انتخاب غذا مورد نیاز است، اما واضح است که تبلیغات تأثیر قدرتمندی بر عادات و رفتار ها دارند و ممکن است ما را تحت تأثیر قرار دهند.

ممکن است باعث اختلالات خوردن شود

تحقیقات فراوان نشان داده است که رسانه های اجتماعی می توانند برای وضعیت روانی ما نسبت به غذا، به ویژه برای افراد در گروه های سنی جوان تر مضر باشند.

براساس تحقیقات دانشمندان استفاده از رسانه های اجتماعی را با افکار و رفتارهای غذایی اختلال در کودکان کلاس هفتم و هشتم مرتبط است.

مسائلی مانند مقایسه با همسالان، ایده‌آل کردن استانداردهای دست نیافتنی و دریافت نظرات ناخوشایند در مورد وزن، همگی می‌توانند در اختلال خوردن نقش داشته باشند.

مطالعات نشان می‌دهد که دختران هنگام ارسال تصاویر خود در شبکه‌های اجتماعی تمایل به فتوشاپ یا استفاده از فیلترها دارند. همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد دختران نوجوانی که زمان بیشتری را صرف فتوشاپ سلفی و دستکاری تصویر خود در شبکه‌های اجتماعی می‌کنند، نسبت به ظاهر بدن و غذا خوردن نگرانی بیشتری  دارند.

مطالعات همچنین نشان داده‌اند که استفاده از برخی رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های ویرایش عکس ممکن است با افزایش پذیرش جراحی زیبایی و کاهش عزت نفس مرتبط باشد.

عادات غذایی سالمندان

چگونه یک غذای سالم تهیه کنیم

با تمام اطلاعات موجود در فیس بوک یا پینترست در مورد خوب غذا خوردن، تشخیص اینکه چه چیزی مفید است و چه چیزی غیرممکن است، می تواند دشوار باشد.

آیا می خواهید گردش خود در اینترنت را به تجربه ای سالم تر و مثبت تر تبدیل کنید؟ ممکن است زمان آن رسیده باشد که به غذای خود نگاهی دقیق بیندازید .

ابتدا، برای اطمینان از دریافت اطلاعات دقیق در مورد غذا و سلامت، سعی کنید کارشناسان خبره ای را پیدا کنید. کسانی که تحصیلات خود را به پایان رسانده اند اغلب اعتبار بیشتری ارائه می دهند.بهتر است حساب‌های متخصصان تغذیه، مربیان دارنده گواهی دیابت، پزشکان و سایر افراد دارای مجوز و تخصص را فالو نمایید .

سپس، با توجه به اینکه پست‌ها چه احساسی در شما ایجاد می‌کنند، کمی ذهن‌آگاهی را به صفحه نمایش بیاورید. اگر محتوای آنها شما را در مورد امتحان یک دستور غذای جدید هیجان زده می کند، شما را به برنامه غذایی الهام می بخشد، یا به سادگی باعث می شود لبخند بزنید، عالی است!

اما اگر پست‌ها باعث می‌شود شما نسبت به خود احساس ناراحتی کنید، اشتراک را لغو کنید. برای بسیاری از ما، رسانه های اجتماعی به بخشی از زندگی روزمره تبدیل شده اند. این به ما بستگی دارد که تصمیم بگیریم چگونه اجازه دهیم آن را روی ما و عادات غذایی ما تأثیر بگذارند.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی