تاریخ انتشار: دسامبر 14th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
بدترین غذاها برای افراد مبتلا به فشار خون بالا

فشار خون بالا  که هایپرتنشن hypertension  نیز نامیده می شود، فشار خونی است که بالاتر از حد طبیعی است. فشار خون در طول روز بر اساس فعالیت های شما تغییر می کند. اگر در اندازه گیری ها فشار خون به طور مداوم بالاتر از حد طبیعی باشد ممکن است منجر به تشخیص فشار خون بالا شود.

تغذیه و فشار خون بالا

هرچه سطح فشار خون فرد بالاتر باشد، خطر ابتلا به سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته بیشتر است. پزشک متخصص می تواند با بررسی سطح فشار خون سیستولیک و دیاستولیک و مقایسه آنها با سطوح موجود در دستورالعمل های خاص، فشار خون بالا را تشخیص داده و تصمیمات درمانی را اتخاذ کند.

روش های مورد استفاده برای تشخیص فشار خون بالا ممکن است از یک متخصص یک متخصص دیگر متفاوت باشد:

برخی از متخصصان  در صورتی که فشار خون بیماران به طور مداوم 90/140 میلی متر جیوه یا بالاتر باشد، فشار خون بالا را تشخیص می دهند.
سایر متخصصان  در صورتی که فشار خون بیماران به طور مداوم 80/130 میلی متر جیوه یا بالاتر باشد، فشار خون بالا را تشخیص می دهند.

خطرات فشار خون بالا

در این مقاله به بررسی این موضوع پرداخته ایم که چه غذاهایی برای فرد مبتلا به فشار خون بالا مضر می باشد و باید از آنها اجتناب کند :

غذای رستوران

مزه غذاهای سوخاری یا کباب های پرچرب در رستوران ها ممکن است شگفت انگیز باشد، اما احتمالا پر از سدیم است. تحقیقات نشان می دهد که بیشتر سدیم موجود در رژیم غذایی مردم در سرتاسر جهان علی الخصوص آمریکا از رستوران ها و غذاهای بسته بندی شده تامین می شود.

به دنبال گزینه های غذای کم سدیم باشید یا از سرآشپز بخواهید که غذای شما را بدون نمک درست کند. به جای نمک از طعم دهنده هایی دیگری مانند آب لیمو روی ماهی و سبزیجات را امتحان کنید. بیشتر بزرگسالان نباید بیش از 2300 میلی گرم سدیم در روز مصرف کنند. این اندازه به معنای یک قاشق چایخوری است.

وعده های غذایی منجمد

آماده سازی و استفاده از این غذاها سریع و راحت هستند اما غذاهای منجمد مملو از سدیم هستند، بنابراین بهتر است از آنها اجتناب کنید. اگر هر چند وقت یکبار به غذایی سریع نیاز دارید، به دنبال غذاهایی باشید که به مقدار 600 میلی گرم یا کمتر سدیم داشته باشند.

فشار خون بالا و نمک

تنقلات نمکی

اکثر چیپس ها، کراکرها و ذرت بو داده سرشار از سدیم هستند. به عنوان مثال، یک بسته چیپس سیب زمینی ساده حدود 50 تا 200 میلی گرم سدیم دارد. زمانی که هوس خوردن این نوع غذاها را پیدا کردید بهتر است از آجیل، دانه‌ها، چیپس یا چوب شور کم سدیم یا بدون سدیم استفاده کنید. بهتر است گاهی اوقات هویج تازه یا چوب کرفس را برای لذت بردن از یک غذای ترد امتحان کنید.

غذاهای ترش

کیمچی، کلم ترش و سایر غذاهای ترشی یا آب نمکی اغلب حاوی مقدار زیادی سدیم هستند. سه اونس آب ترشی حدود 900 میلی گرم سدیم دارد . سعی کنید مقدار غذاهای ترشی که می خورید را محدود کنید.

مارینادهای تهیه شده از سرکه، آب آناناس یا مرکبات مانند لیمو، لیموترش و پرتقال را امتحان کنید. این نوع غذاها طعم ترش را با سدیم کمتر ارائه می کنند.

فشار خون بالا و نان

نان

با این که نان مزه شوری ندارد، اما مقدار زیادی از نان ها حاوی مقادیر زیادی از سدیم هستند. یک تکه نان سفید بین 80 تا 230 میلی گرم سدیم دارد.

دفعه بعد که ساندویچ درست می‌کنید، نان سبوس‌دار، کلوچه انگلیسی یا یک تورتیلا را برای کاهش سدیم استفاده کنید. همچنین می توانید ساندویچ خود را با “روی باز” تنها با یک برش نان بخورید.

سوپ

سوپ معمولا در روزهای سرد سال بسیار لذیذ و خوشمزه است، اما اغلب سرشار از سدیم می باشد  یک فنجان سوپ گوجه فرنگی می تواند از 700 تا 1260 میلی گرم سدیم داشته باشد. به جای این که این سوپ را به صورت آماده تهیه کنید بهتر است  خودتان در منزل این غذای سالم را  درست کنید و با گیاهان و ادویه های خوشمزه آن را مزه دار کنید.

درمان فشار خون بالا

آب گوجه فرنگی و سس

سه چهارم فنجان آب گوجه فرنگی کنسرو شده حاوی 660 میلی گرم سدیم است. بنابراین لازم است از خوردن سس  گوجه فرنگی آماده اجتناب نمایید و یا به دنبال نسخه های کم سدیم این سس ها باشید.

گوشت فرآوری شده

گوشت فرآوری شده معمولاً حدود 750 میلی گرم یا بیشتر سدیم در هر وعده غذایی دارد. این مقدار تقریباً شش برش نازک از گوشت فرآوری شده است. از دیگر گوشت های فرآوری شده نیز می توان به هات داگ ، بیکن و سوسیس اشاره کرد.

بهتر است به جای استفاده از محصولات فرآوری شده از ماهی تازه ، مرغ تازه و تکه های گوشت بدون چربی استفاده نمایید .

اثر پیتزا بر فشار خون بالا

پیتزا

پیتزا چه منجمد باشد و چه آن را از مغازه مورد علاقه خود تهیه کنید ، احتمالا دارای سدیم بالایی است. یک تکه پیتزا پنیر منجمد 370 تا 730 میلی گرم سیدم دارد. و یک برش پیتزا از یک رستوران حتی بیشتر از 510-760 میلی گرم سدیم دارد.

برای کاهش سدیم مصرفی، یک پیتزا کوچکتر سفارش دهید و پوسته پر شده را جدا کنید. برای مزایای سلامتی بیشتر، پیتزا نازک و سبزیجات را انتخاب کنید.

آبجو، شراب و الکل

با مصرف الکل، احتمال ابتلا به فشار خون بالا افزایش می یابد. این آمار در مردان و زنان چندان تفاوتی ندارد و آثار سو مصرف این مواد بر همه یکسان است.

فشار خون بالا و پنیر

پنیر

برخی از انواع  پنیر ها که شور هستند بیشتر احتمال دارد فشار خون را افزایش دهند. می توانید انواع شور پنیر ارا با پنیرهایی که به طور طبیعی سدیم کمی دارند، مانند پنیر سوئیسی که 75 میلی گرم در هر وعده دارد، کاهش دهید.

پنیر بز، ریکوتا و موزارلای تازه نیز پنیر های خوبی هستند. پنیرهای فرآوری شده و سفت مانند پنیر آمریکایی و کوتیج سدیم بیشتری دارند. نصف فنجان پنیر معمولی 455 میلی گرم سدیم دارد.

چاشنی ها

سس کچاپ، سس سویا و سس های سالاد همگی سرشار از سدیم هستند. لازم است برای همه این سس ها از جایگزین های کم سدیم استفاده کنید .می توانید از آب لیمو و سرکه برای طعم دهی بیشتر به غذا استفاده کنید.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

 

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی