تاریخ انتشار: دسامبر 19th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
اقدامات مراقبتی پس از انجام عمل پیوند قلب

بعد از عمل پیوند قلب Heart transplant  بیمار چند روز در بخش مراقبت‌های ویژه (ICU) می‌ماند، سپس به یک اتاق معمولی بیمارستان منتقل می‌شود.

به احتمال زیاد لازم است که بیمار یک یا دو هفته در بیمارستان بستری بماند. مدت زمانی که در ICU و در بیمارستان سپری می شود از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

مراقبت از بیمار پیوند قلب

مرخص شدن از بیمارستان پس از عمل پیوند قلب :

پس از خروج از بیمارستان، تیم پیوند در مرکز پیوند سرپایی بیمار را تحت نظر خواهند داشت. به دلیل فراوانی و شدت نظارت، بسیاری از افراد در سه ماه اول در نزدیکی مرکز پیوند می مانند. پس از آن، بازدیدهای بعدی کمتر انجام می شود و رفت و آمد راحت تر خواهد شد.

همچنین بیمار برای هر گونه علائم یا نشانه های پس زدن پیوند، مانند تنگی نفس، تب، خستگی، دفع نکردن ادرار یا افزایش وزن، تحت نظر خواهد بود. لازم  است که در صورت مشاهده علائم یا نشانه های پس زدن پیوند یا عفونت فرد سریعا به تیم پیوند خود مراجعه نماید.

برای تعیین اینکه آیا بدن فرد قلب جدید را رد می کند یا خیر، در چند ماه اول پس از پیوند قلب( محدوده زمانی که احتمال پس زدن پیوند قلب وجود دارد،) انجام مکرر بیوپسی قلب ضروری است. فراوانی بیوپسی های لازم با گذشت زمان کاهش می یابد.

در طول بیوپسی قلب، پزشک لوله ای را در رگ گردن یا کشاله ران فرد وارد کرده و آن را به سمت قلب او هدایت می کند. پزشک با استفاده از یک دستگاه بیوپسی برای برداشتن یک نمونه کوچک از بافت قلب استفاده میکند و آن را  از طریق یک لوله وارد بدن فرد می نماید. سپس این نمونه در آزمایشگاه مورد بررسی قرار میگیرد.

اقدامات پزشکی ضروری پس از انجام پیوند قلب:

مصرف داروهای سرکوب کننده ایمنی

این داروها فعالیت سیستم ایمنی بیمار را کاهش می دهند تا از حمله به قلب اهدایی جلوگیری کنند. لازم است بیمار برخی از این داروها را تا آخر عمر مصرف نماید.

از آنجایی که سرکوب‌کننده‌های ایمنی بدن فرد را در برابر عفونت آسیب‌پذیرتر می‌کنند، پزشک ممکن است داروهای ضد باکتری، ضد ویروسی و ضد قارچی را نیز برای بیمار تجویز کند. برخی داروها می توانند شرایطی مانند فشار خون بالا، کلسترول بالا، سرطان یا دیابت را بدتر کنند – یا خطر ابتلا به آنها را افزایش دهند.

با گذشت زمان و با کاهش خطر پس زدن پیوند، دوز و تعداد داروهای ضد پس زدن پیوند را می توان کاهش داد.

مراقبت از پیوند قلب

مدیریت داروها، درمان ها و برنامه مراقبت مادام العمر.

پس از پیوند قلب، مصرف تمام داروها طبق دستور پزشک و پیروی از یک برنامه مراقبت مادام‌العمر حیاتی است. ممکن است پزشک در مورد  تغییر سبک زندگی‌ دستورالعمل‌هایی را به بیمار اعلام نماید.

لازم است بیمار مواردی را رعایت کند مانند استفاده از کرم ضد آفتاب، عدم استفاده از محصولات تنباکو، ورزش کردن، مصرف یک رژیم غذایی سالم و پیشگیری از خطر ابتلا به عفونت.

ضروری است که بیمار تمام دستورالعمل های پزشک را رعایت نمایدو  به طور منظم برای قرار ملاقات های بعدی به پزشک مراجعه نموده و در صورت داشتن علائم یا علائم عوارض به پزشک  اطلاع دهد.

بهتر است فرد یک برنامه روزانه برای مصرف داروهای خود تنظیم کند تا مصرف آنها را فراموش نکند. در صورت نیاز به مراقبت های پزشکی اورژانسی، لازم است بیمار لیستی از تمام داروهای مصرفی خود را همیشه به همراه داشته باشد و هر بار که برای او یک داروی جدید تجویز می شود، به همه پزشکان اطلاع رسانی نماید که چه داروی جدیدی مصرف می کند.

توانبخشی قلبی.

برنامه های توانبخشی شامل ورزش و آموزش برای کمک به بهبود سلامت و بهبودی پس از پیوند قلب می باشد. توانبخشی قلبی، که ممکن است قبل از مرخص شدن از بیمارستان شروع شود، می تواند به فرد کمک کند قدرت خود را بازیابد و کیفیت زندگی او ارتقا یابد.

نتیجه پیوند قلب :

اکثر افرادی که پیوند قلب دریافت می کنند از کیفیت زندگی خوبی برخوردار هستند. بسته به شرایط بیمار، ممکن است فرد بتواند بسیاری از فعالیت های روزمره زندگی خود را از سر بگیرد، مانند بازگشت به کار، شرکت در سرگرمی ها و ورزش های سبک. لازم است فرد پس از پیوند با پزشک  در مورد فعالیت هایی که برای او مناسب است مشورت نماید.

برخی از زنانی که پیوند قلب انجام داده اند ممکن است باردار شوند. با این حال، اگر فردی قصد بچه دار شدن بعد از پیوند  را دارد،  لازم است در این مورد با پزشک مشورت نماید. بیمار احتمالاً قبل از باردار شدن به تنظیمات دارویی خاصی نیاز خواهد داشت، زیرا برخی از داروها می توانند باعث بروز عوارض در هنگام بارداری شوند.

میزان بقا پس از پیوند قلب بر اساس تعدادی از عوامل متفاوت است. علیرغم افزایش دریافت کنندگان پیوند قلب مسن تر و با خطر بالاتر، میزان بقا همچنان رو به بهبود است. در سراسر جهان، میزان بقای کلی بیش از 85 درصد پس از یک سال و حدود 69 درصد پس از پنج سال برای بزرگسالان است.

عدم موفقیت پیوند قلب :

پس زدن پیوند قلب
پیوند قلب برای همه افراد موفقیت آمیز نیست. قلب جدید ممکن است به دلایل مختلفی از کار بیفتد. سپس پزشک ممکن است توصیه کند بیمار داروهای خاصی را مصرف کند یا در موارد شدیدتر پیوند قلب دیگری انجام شود.

اگر گزینه های درمانی اضافی محدود است، ممکن است پزشک تصمیم بگیرید که درمان را متوقف کند. گفتگو با تیم پیوند قلب، پزشک و خانواده باید به انتظارات و ترجیحات بیمار برای درمان، مراقبت های اورژانسی و مراقبت های پایان عمر باشد.

 

 

پیوند قلب و تغذیه
رژیم و تغذیه

پس از پیوند قلب، ممکن است لازم باشد رژیم غذایی خود را برای حفظ سلامت و عملکرد خوب قلب برنامه ریزی کنید. حفظ وزن مناسب از طریق رژیم غذایی و ورزش می تواند به شما در جلوگیری از عوارضی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و دیابت کمک کند.

یک متخصص تغذیه (متخصص تغذیه) می تواند در مورد نیازهای تغذیه و رژیم غذایی شما صحبت کند و به سوالات شما پس از پیوند پاسخ دهد. متخصص تغذیه چندین گزینه و ایده های غذایی سالم را در اختیار شما قرار می دهد تا در برنامه غذایی خود از آنها استفاده کنید. توصیه های متخصص تغذیه شما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • خوردن مقدار زیادی میوه و سبزیجات در روز
  • خوردن نان های سبوس دار، غلات و سایر غلات
  • نوشیدن شیر کم چرب یا بدون چربی یا خوردن سایر محصولات لبنی کم چرب یا بدون چربی، برای کمک به حفظ کلسیم کافی در بدن
  • خوردن گوشت های بدون چربی مانند ماهی یا مرغ
  • حفظ یک رژیم غذایی کم نمک
  • اجتناب از چربی های ناسالم، مانند چربی های اشباع شده یا چربی های ترانس
  • اجتناب از گریپ فروت و آب گریپ فروت به دلیل اثر آن بر گروهی از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (مهارکننده های کلسینورین)
  • اجتناب از مصرف بیش از حد الکل
  • با نوشیدن آب کافی و سایر مایعات هر روز هیدراته بمانید
  • پیروی از دستورالعمل های ایمنی مواد غذایی برای کاهش خطر عفونت
  • ورزش
    پس از پیوند قلب، پزشک و تیم درمانی ممکن است توصیه کنند که ورزش و فعالیت بدنی را بخشی منظم از زندگی خود قرار دهید تا به بهبود سلامت کلی جسمی و روانی خود ادامه دهید.

ورزش منظم می تواند به فرد در کنترل فشار خون، کاهش استرس، حفظ وزن سالم، تقویت استخوان ها و افزایش عملکرد فیزیکی کمک کند.

ورزش و پیوند قلب

تیم درمانی با ارائه یک برنامه ورزشی طراحی شده برای برآوردن نیازها و اهداف به بیمار کمک خواهد نمود. لازم است بیمار برای کمک به بهبود استقامت، قدرت و انرژی در فعالیت های توانبخشی قلبی شرکت نماید. توانبخشی قلبی شامل آموزش و ورزش برای کمک به بهبود سلامت و بهبودی پس از پیوند قلب است.

برنامه ورزشی  ممکن است شامل تمرینات گرم کردنی مانند کشش یا پیاده روی آهسته باشد. تیم درمانی ممکن است فعالیت های بدنی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری و تمرینات قدرتی را به عنوان بخشی از برنامه ورزشی پیشنهاد کند.

متخصصان تیم درمان احتمالاً به فرد توصیه می کنند پس از ورزش با راه رفتن آهسته بدن خود را سرد نماید. لازم است اگر فرد احساس خستگی می کند ورزش کردن را متوقف نماید.

اگر فرد علائمی مانند تنگی نفس، حالت تهوع، ضربان قلب نامنظم یا سرگیجه را احساس نمود باید سریعا ورزش را متوقف کند. اگر علائم از بین نرفت، لازم است سریعا با پزشک خود تماس بگیرد.

مراحل پیوند قلب

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی