تاریخ انتشار: دسامبر 22nd, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
آیا اچ آی وی و ایدز با یکدیگر تفاوت دارند؟

اچ آی وی HIV – human immunodeficiency virus یا (ویروس نقص ایمنی انسانی) ویروسی است که به سلول های سیستم ایمنی بدن آسیب می رساند و توانایی فرد را برای مبارزه با عفونت ها و بیماری های روزمره ضعیف می کند.

درمان اچ آی وی

ایدز یا (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) نامی است که برای توصیف تعدادی از عفونت‌ها و بیماری‌های بالقوه تهدیدکننده زندگی استفاده می‌شود که ناشی از ضعف سیستم ایمنی بدن توسط ویروس HIV است.

در حالی که ایدز نمی تواند از یک فرد به فرد دیگر منتقل شود، ویروس HIV می تواند بین افراد منتقل شود. در حال حاضر هیچ درمانی برای HIV وجود ندارد، اما درمان‌های دارویی بسیار مؤثری وجود دارد که اکثر افراد مبتلا به این ویروس را قادر می‌سازد تا زندگی طولانی و سالمی داشته باشند.

با تشخیص زودهنگام و درمان های موثر، اکثر افراد مبتلا به HIV به هیچ بیماری مرتبط با ایدز مبتلا نخواهند شد و عمری تقریباً طبیعی خواهند داشت.

علائم عفونت اچ آی وی

اکثر افراد 2 تا 6 هفته پس از عفونت HIV یک بیماری کوتاه مانند آنفولانزا را تجربه می کنند که یک یا 2 هفته طول می کشد. پس از ناپدید شدن این علائم، HIV ممکن است برای سال‌ها هیچ علامتی ایجاد نکند، اگرچه ویروس همچنان به سیستم ایمنی بدن فرد آسیب می‌زند.

این بدان معناست که بسیاری از افراد مبتلا به HIV نمی دانند که آلوده هستندبنابراین لازم است هر کسی که مشکوک شده است که ممکن است HIV داشته باشد باید آزمایش دهد.

به برخی از افراد توصیه می شود که آزمایشات منظمی را انجام دهند زیرا به دلایل مختلفی ممکن است در معرض ابتلا به ویروس قرار داشته باشند.

علایم اچ آی وی

علل عفونت اچ آی وی

اچ آی وی در مایعات بدن فرد مبتلا یافت می شود. این مایعات شامل مایع منی، مایعات واژن و مقعد، خون و شیر مادر است. اچ آی وی یک ویروس شکننده و ضعیف است و برای مدت طولانی در خارج از بدن زنده نمی ماند. خوشبختانه HIV نمی تواند از طریق عرق، ادرار یا بزاق منتقل شود.

رایج ترین راه ابتلا به اچ آی وی در سر تا سرجهان از طریق رابطه جنسی مقعدی یا واژینال بدون کاندوم است.

راه های دیگر ابتلا به HIV عبارتند از:

استفاده مشترک از سوزن، سرنگ یا سایر تجهیزات تزریقی
انتقال از مادر به نوزاد در دوران بارداری، تولد یا شیردهی
احتمال ابتلا به اچ آی وی از طریق رابطه جنسی دهانی بسیار کم است و به فاکتورهای زیادی بستگی دارد، مانند اینکه آیا فرد با هسمر آلوده خود رابطه جنسی دهانی دارد یا خیر و بهداشت دهان و دندان او چگونه است؟

تشخیص اچ آی وی

اگر فردی در معرض HIV قرار گرفته باشد، لازم است در اسرع وقت به دنبال دریافت مشاوره پزشکی باشد. بسیاری از آزمایشگاه ها این آزمایش را انجام میدهند و نتایج آن را در اسرع وقت به اطلاع فرد می رسانند.

تنها راه برای فهمیدن اینکه آیا فردی HIV دارد یا خیر انجام آزمایش HIV است. این آزمایش شامل بررسی نمونه ای از خون یا بزاق فرد برای تشخیص علائم عفونت است.

آزمایش اچ آی وی

نکات مهم در رابطه با ایدز:

داروی اورژانسی ضد اچ آی وی به نام پروفیلاکسی پس از مواجهه (PEP) در صورت شروع در عرض 72 ساعت پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ممکن است از ابتلای شما جلوگیری کند – توصیه می شود در اسرع وقت و در حالت ایده آل ظرف 24 ساعت آن را شروع کنید.

تشخیص زودهنگام به این معنی است که می توان درمان را سریعتر شروع نمود، این کار باعث افزایش شانس فرد برای کنترل ویروس و بهبود می گرد. پس از تشخیص این مشکل خطر ابتلا به بیماری های عفونی کاهش می یابد و شانس انتقال ویروس به دیگران تنزل می کند.

هر دو آزمایش مثبت و منفی HIV ممکن است نیاز به تکرار 1 تا 3 ماه پس از مواجهه احتمالی با عفونت HIV داشته باشند (این دوره به عنوان دوره پنجره شناخته می شود)، اما لازم است فرد در این مدت نیز تحت نظر پزشک باشد.

کلینیک ها ممکن است آزمایش خون با انگشت را ارائه دهند، که می تواند در عرض چند دقیقه نتیجه را ارائه دهد، اما در مورد آزمایش دقیقتر ممکن است چند روز طول بکشد تا نتایج را دریافت کنید.

در بعضی از کشورها کیت‌های تست خانگی اچ ای وی یا نمونه‌برداری خانگی برای خرید آنلاین یا داروخانه‌ها در دسترس هستند – بسته به نوع آزمایشی که استفاده می‌کنید، نتیجه در عرض چند دقیقه یا چند روز در دسترس خواهد بود.

اگر اولین آزمایش فرد حاکی از ابتلای او به اچ آی وی باشد، برای تایید نتیجه باید آزمایش خون بیشتری انجام شود. اگر این مثبت باشد، بیمار برای آزمایش های بیشتر و بحث در مورد گزینه های درمانی به یک کلینیک تخصصی HIV ارجاع داده می شود.

درمان اچ آی وی

داروهای ضد ویروسی خاصی وجود دارد که برای درمان HIV استفاده می شود. این داروها با متوقف کردن تکثیر ویروس در بدن اثر می گذارند و به سیستم ایمنی اجازه می دهند خود را ترمیم کند و از آسیب بیشتر جلوگیری کند.

درمان اچ آی وی

این داروها به شکل قرص هستند که باید هر روز مصرف شوند.ویروس HIV می تواند به راحتی در برابر یک داروی ضد HIV مقاومت ایجاد کند، اما مصرف ترکیبی از داروهای مختلف این احتمال را بسیار کمتر می کند.

اکثر افراد مبتلا به HIV ترکیبی از داروها را مصرف می کنند. مصرف داروها به صورت منظم و طبق توصیه پزشک از اهمیت زیادی برخوردار است.

هدف از درمان HIV، داشتن بار ویروسی غیرقابل شناسایی در آزمایش ها است. این بدان معناست که سطح ویروس اچ آی وی در بدن بیمار به اندازه ای پایین است که با آزمایش تشخیص داده نمی شود.

زندگی با اچ آی وی

اگر با اچ آی وی زندگی می کنید، استفاده از درمان موثر HIV و غیرقابل شناسایی شدن سطح ویروس در بدن به طور قابل توجهی خطر انتقال HIV را به دیگران کاهش می دهد.

همچنین لازم است سبک زندگی خود را اصلاح نمایید و از تکنیک های زیر استفاده کنید :
  • انجام ورزش منظم
  • استفاده از یک رژیم غذایی سالم
  • ترک سیگار و دخانیات
  • برای به حداقل رساندن خطر ابتلا به بیماری های جدی، تزریق سالانه واکسن آنفولانزا را در نظر داشته باشید

لازم است بیماران به این نکته توجه کنند که بدون درمان ، سیستم ایمنی بدن به شدت آسیب می بیند بنابراین لازم است همواره تحت درمان و مشورت با پزشک قرار داشته باشند.

زندگی با اچ آی ویآی

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی