تاریخ انتشار: دسامبر 27th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
چرا هنگام خمیازه دچار ریزش اشک می‌شویم؟

خمیازه کشیدن Yawning غیرارادی است و هدف آن کاملاً مشخص نیست، اما چیزی که مشخص است این است که همه ما این کار را انجام می دهیم. شرکت خدمات پرستاری آسایش ایرانیان داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید. گاهی اوقات، خمیازه می‌تواند رضایت بخش باشد.

احتمالاً به این دلیل که هنگام خمیازه کشیدن ماهیچه‌های صورت منقبض می‌شوند و چشم‌ها تحت فشار قرار می‌گیرند اشک ها از چشم ها بیرون می‌ریزند. اگر هنگام خمیازه کشیدن چشم ها دچار اشک ریزش زیادی می‌شود ممکن است به دلیل خشکی چشم، آلرژی یا سایر بیماری هایی باشد که بر تولید اشک تأثیر می‌گذارد. در این مقاله به دلیل اشک ریزش در هنگام خمیازه پرداخته‌ایم.

پیشنهاد مقاله: هنگام استفاده از مواد شوینده به این نکات توجه کنید

علت آبریزش چشم هنگام خمیازه

ریزش.اشک.هگام.خمیازه

خمیازه کشیدن غیرارادی است و هدف آن کاملاً مشخص نیست.

دلایل متعددی وجود دارد که چرا هنگام خمیازه کشیدن چشم ها دچار اشک ریزش می‌شوند، اگرچه هیچ پاسخ قطعی ای برای همه آنها وجود ندارد.

خمیازه خنک کننده مغز

در تحقیقات دقیقی که در سال 2013 انجام شد مشخص شد که هنوز پاسخ قاطعی در مورد اینکه چرا در وهله اول خمیازه می کشیم وجود ندارد. محققان فرضیه های مختلفی را بررسی کردند که یکی از آنها این است که خمیازه دمای مغز را خنک می کند. آنها این نظریه را مطرح کردند که ریزش اشک از چشم ممکن است در دفع گرما از جمجمه نقش داشته باشد.

فشار به صورت

احتمالاً متوجه شده اید که عضلات صورت هنگام خمیازه منقبض می‌شوند، از جمله ناحیه اطراف چشم. این کار به غدد مولد اشک فشار می‌آورد و قبل از اینکه متوجه شویم باعث بروز اشک ریزش از چشمان می‌شود. اگر به هر دلیلی مستعد آبریزش از چشم ها هستید، ممکن است هنگام خمیازه کشیدن بیشتر از دیگران دچار این مشکل شوید.

اگر به سندرم خشکی چشم مبتلا هستید، با خمیازه کشیدن به راحتی چشم ها دچار آبریزش می‌شود. ممکن است متوجه شوید که گاهی اوقات هنگام خمیازه مانند گریه کردن از چشم ها اشک سرازیر می‌شود. این تغییر می‌تواند ناشی از عوامل دیگری باشد که همزمان رخ می‌دهند، مانند:

  • هوای سرد یا خشک
  • نسیمی که از طرف پنکه ها یا کولرهای گازی می وزد
  • مواد محرک مانند گرد و غبار، عطرها و اسپری ها
  • آلرژی
  • ورم ملتحمه
  • گل مژه
  • قرنیه خراشیده شده

آیا چشم‌های همه در هنگام خمیازه دچار اشک می‌شود؟

نه. بعضی ها بدون اینکه حتی یک قطره اشک بریزند خمیازه می‌کشند. همانطور که خشکی چشم ها باعث می‌شود اشک از چشم جاری شود، تولید اشک را نیز سخت تر می‌کند. اگر به طور کلی چشم فردی اشک کمتری تولید کند، ممکن است هنگام خمیازه کشیدن از چشم های او اشکی خارج نشود. تحقیقات زیادی وجود ندارد که به ما بگوید اشک ریزش به چه مقدار در هنگام خمیازه شایع است. اما می‌توان مطمین بود که این مورد را هر کسی یکبار تجربه نموده است. قطعا اشک ریزش در هنگام خمیازه با عوامل مختلف ازجمله وضعیت فیزیکی و همچنین شرایط محیطی مربوط می‌باشد.

پیشنهاد مقاله: تشخیص و علائم بیماری بهجت چیست؟

در چه مواقعی اشک ریختن در هنگام خمیازه غیر طبیعی است؟

همه افراد متفاوت هستند، بنابراین آنچه برای یک فرد عادی است ممکن است برای شخص دیگری کاملاً غیر طبیعی باشد. اگر زیاد خمیازه می‌کشید، خیلی بیشتر از قبل اشک می‌ریزید، یا این موضوع خیلی آزارتان می‌دهد، ممکن است میزان آن را بیش از حد بدانید. در این زمان است که مراجعه به چشم پزشک ایده خوبی است. چشم پزشکان در درمان بیماری های چشمی مانند سندرم چشم خشک تخصص دارند و می‌توانند علت اصلی اشک ریزش را درمان نمایند.

چگونه می‌توان جلوی آبریزش چشم در هنگام خمیازه را گرفت؟

احتمالاً نمی‌توانید کار زیادی برای جلوگیری از آبریزش چشم هنگام خمیازه انجام دهید. دریافت درمان برای آلرژی، سندرم خشکی چشم، یا سایر بیماری های چشمی ممکن است شرایط را بهبود بخشد. همچنین نمی‌توان جلوی خمیازه کشیدن را گرفت، اما ممکن است بتوان با داشتن خواب کافی و باکیفیت و تحرک در زمانی که بی حوصله یا تنبل هستید، خمیازه کشیدن را کاهش دهید.

چرا گاهی ریزش اشک باعث سوزش چشم می‌شود؟

هنگام خمیازه کشیدن یا هر زمان دیگری اشک نباید چشم ها را بسوزاند. سوزش چشم ناشی از اشک ریزش ممکن است به دلایل زیر باشد:

  • آلرژی چشم
  • لنزهای تماسی آسیب دیده یا کثیف
  • عفونت چشم
  • سندرم خشکی چشم
  • بلفاریت

اگر سوزش بیش از چند روز طول کشید، یا اگر علائم همراه با سوزش چشم وجود داشت لازم است برای ارزیابی به چشم پزشک مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: بیماری قرمزی چشم؛ علت، نشانه و روش درمان آن

آیا خمیازه کشیدن واقعا مسری است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که چیزی به نام خمیازه‌های مسری وجود دارد و آن‌ها هم با همدلی مرتبط هستند. همچنین به نظر می‌رسد که افراد در مقابل یک غریبه بیشتر مستعد خمیازه کشیدن در مقایسه با کسی که خوب می‌شناسند هستند.

خنک.کننده مغز

عضلات صورت هنگام خمیازه منقبض می‌شوند.

این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که فرد دیگری را می‌بینید، صدای او را می‌شنوید یا حتی به خمیازه کشیدن شخص دیگری فکر می‌کنید. مطالعه ای در سال 2013 روی کودکان 3 تا 17 ساله انجام شد.مشخص شد هنگامی که کودکان 3 ساله به چشم‌ها نگاه می‌کنند، خمیازه‌های مسری انجام می‌دهند. آنها همچنین کودکان کوچکتر را در حال تقلید از خمیازه مشاهده کردند.

سخن پایانی

اگر بیش از حد خمیازه می‌کشید یا آب‌ریزش چشم‌ها شما را آزار می‌دهد، با پزشک مشورت کنید. ممکن است یک بیماری قابل تشخیص داشته باشید که قابل درمان باشد. در غیر این صورت، اگر هنگام خمیازه کشیدن چشمانتان آب می‌ریزد، جای نگرانی نیست. کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می‌باشد.


سوالات متداول

علت ریزش اشک در هنگام خمیازه چیست؟

احتمالاً  به این دلیل که هنگام خمیازه کشیدن ماهیچه‌های صورت منقبض می‌شوند و چشم‌ها تحت فشار قرار می گیرند اشک ها از چشم ها بیرون می ریزند. اگر هنگام خمیازه کشیدن چشم ها دچار اشک ریزش زیادی می شود ممکن است به دلیل خشکی چشم، آلرژی یا سایر بیماری هایی باشد

علت خمیازه کشیدن چیست؟

خمیازه کشیدن Yawning غیرارادی است و هدف آن کاملاً مشخص نیست، اما چیزی که مشخص است این است که همه ما این کار را انجام می دهیم

علت سندرم خشکی چشم چیست؟

سندرم خشکی چشم زمانی است که چشم ها مایع روان کننده با کیفیت کافی برای محافظت کافی از چشم تولید نمی کنند. این مشکل باعث تولید بیش از حد اشک های آبکی می شود. اگر به سندرم خشکی چشم مبتلا هستید، با خمیازه کشیدن به راحتی چشم ها دچار آبریزش می شود

آیا خمیازه کشیدن واقعا مسری است؟

تحقیقات نشان می دهد که چیزی به نام خمیازه های مسری وجود دارد و آنه هم با همدلی مرتبط هستند. همچنین به نظر می رسد که افراد در مقابل یک غریبه بیشتر مستعد خمیازه کشیدن در مقایسه با کسی که خوب می شناسند هستند.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی