تاریخ انتشار: ژانویه 1st, 2022نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
علل جراحی دندان عقل و روش های تسکین درد پس از جراحی

جراحی دندان عقل  Wisdom tooth removal (یا آسیاب سوم) یکی از رایج ترین روش های جراحی است که در سرتاسر جهان انجام می شود.

عوارض جراحی دندان عقل

دندان های عقل در پشت لثه رشد می کنند و آخرین دندان هایی هستند که از بین می روند. اکثر مردم 4 دندان عقل دارند (1 دندان در هر گوشه).

دندان عقل معمولاً در اواخر نوجوانی یا اوایل دهه بیست از گوشه های لثه رشد می کند. در این زمان، 28 دندان بزرگسال دیگر معمولاً در جای خود قرار دارند، بنابراین همیشه فضای کافی در دهان برای رشد صحیح دندان عقل وجود ندارد.

به دلیل کمبود فضا، گاهی اوقات دندان عقل ممکن است در یک زاویه اشتباه بیرون بیاید یا در زیر لثه گیر کند و فقط تا حدی بیرون بیاید. دندان های عقلی که برای خروج از لثه با مانع روبرو می شوند  به عنوان دندان نهفته شناخته می شوند.

چه زمانی به دندانپزشک مراجعه کنیم؟

اگر دندان عقل باعث درد شدید می شود، باید برای ملاقات با دندانپزشک خود وقت بگیرید. متخصص دندان‌ها را بررسی می‌کند و به بیمار توصیه می‌کنند که آیا باید دندان کشیده شود یا خیر.

اگر دندانپزشک تشخیص دهد که ممکن است لازم باشد دندان عقل کشیده شود، معمولاً از دهان عکسبرداری با اشعه ایکس انجام می دهد. این عکس به پزشک دید واضح تری از موقعیت دندان های می دهد.

 

علل جراحی دندان عقل

علل انجام جراحی دندان عقل چیست؟

اگر دندان عقل از نوع نهفته باشد، اما مشکلی ایجاد نکند، معمولاً نیازی به کشیدن ندارد. این امر به این دلیل است که انجام این کار هیچ فایده اثبات شده ای ندارد و خطر عوارض دیگر را به همراه دارد.

گاهی اوقات، دندان عقل که نهفته شده یا به طور کامل از سطح لثه خارج نشود می تواند باعث مشکلات دندانی شود. در این شرایط غذا و باکتری ها می توانند در اطراف لبه دندان عقل به دام بیفتند و باعث ایجاد پلاک شوند که می تواند منجر به موارد زیر شود:

پوسیدگی دندان- پوسیدگی دندان آسیب به دندان است که در اثر پلاک دندانی که قندها را به اسید تبدیل می کند، ایجاد می شود.
بیماری لثه (همچنین ژنژیویت یا بیماری پریودنتال نیز نامیده می شود) یک بیماری بسیار شایع است که در آن لثه ها متورم، زخم یا عفونی می شوند.
پریکورونیت – زمانی که پلاک باعث عفونت بافت نرم اطراف دندان می شود
سلولیت – یک عفونت باکتریایی در گونه، زبان یا گلو می باشد که با آنتی بیوتیک درمان می شود. اگر به سرعت درمان نشود، می تواند جدی باشد.
آبسه – مجموعه ای دردناک از چرک است که معمولاً در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می شود. آبسه می تواند در هر نقطه از بدن ایجاد شود.
کیست و رشد خوش خیم – به ندرت، دندان عقلی که از  لثه خارج نشده باشد دچار کیست (ورم پر از مایع) می شود.
بسیاری از این مشکلات را می توان با آنتی بیوتیک ها و دهانشویه های ضد عفونی کننده درمان کرد.

جراحی دندان عقل معمولاً زمانی توصیه می شود که سایر درمان ها مؤثر واقع نشده باشند.

نحوه  جراحی دندان عقل

دندانپزشک ممکن است دندان عقل را در مطب بکشد  یا ممکن است فرد را برای درمان در بیمارستان به یک جراح متخصص ارجاع دهد. قبل از عمل معمولاً این روش جراحی برای فرد توضیح داده می شود و ممکن است از فرد خواسته شود که یک فرم رضایت نامه را امضا کند.

معمولاً برای بی حس کردن ناحیه اطراف دندان، یک بی حسی موضعی به دهان تزریق می شود. درست قبل از کشیدن دندان فشاری را احساس خواهید کرد، زیرا دندانپزشک یا جراح دهان باید با تکان دادن دندان به جلو و عقب، حفره دندان را باز کند.

گاهی اوقات یک برش کوچک در لثه ضروری است و ممکن است لازم باشد دندان قبل از برداشتن به قطعات کوچکتر بریده شود. جراحی دندان عقل از چند دقیقه تا 20 دقیقه یا حتی گاهی بیشتر طول می کشد.

پس از جراحی دندان عقل، ممکن است تورم و ناراحتی در داخل و خارج دهان ایجاد شود. گاهی اوقات، مقداری کبودی خفیف نیز قابل مشاهده است. این کبودی معمولاً در 3 روز اول بدتر است، اما می تواند تا 2 هفته ادامه یابد.

عوارض پس از جراحی دندان عقل

عوارض احتمالی جراحی دندان عقل

مانند تمام جراحی‌ها، کشیدن دندان عقل با خطراتی همراه است. این عوارض شامل عفونت یا تأخیر در بهبودی است که هر دوی آنها در صورت سیگار کشیدن در دوران نقاهت احتمال بیشتری دارد.

یکی دیگر از عارضه های احتمالی، “حفره خشک” است که احساس ناراحت کننده و درد در لثه یا فک است و گاهی اوقات بوی بد یا طعم بدی از حفره خالی دندان بیرون می آید. اگر دستورالعمل‌های مراقبت‌های بعد از جراحی  را به درستی رعایت نکنید، احتمال خشک شدن حفره بیشتر است.

همچنین خطر کمی آسیب عصبی وجود دارد که می تواند باعث احساس گزگز یا بی حسی در زبان، لب پایین، چانه، دندان ها و لثه شود. این حس معمولا موقتی است، اما در موارد نادر می تواند دائمی باشد.

ضرورت جراحی دندان عقل

بهبودی پس از جراحی

بهبودی ممکن است به مدت دو هفته طول بکشد و در این مدت ممکن است عوارض زیر وجود داشته باشد:

دهان و گونه‌های متورم – در چند روز اول بدتر می‌شود اما به تدریج بهبود می‌یابد. فشار دادن ملایم یک پارچه سرد روی صورت به کاهش تورم کمک می کند
مقداری کبودی خفیف قابل مشاهده در گونه  – پوست ممکن است تا 2 هفته کبود شود
فک سفت و دردناک – این مشکل فک باید طی 7 تا 10 روز از بین برود
درد – اگر جراحی سخت یا پیچیده باشد، این درد بدتر است
طعم ناخوشایند در دهان
سوزن سوزن شدن یا بی حسی صورت، لب ها یا زبان (اگرچه این وضعیت غیر معمول است)
هر گونه خونریزی زیاد، درد شدید یا هر علامت غیرعادی دیگری را فوراً به دندانپزشک یا جراح دهان اطلاع دهید.

خود مراقبتی پس از جراحی دندان عقل

برای کاهش درد و کمک به بهبودی، موارد زیر مفید هستند:

  • از مسکن هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید – شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ایبوپروفن بهترین مسکن برای مصرف پس از کشیدن دندان عقل است.
  • برای چند روز از فعالیت های شدید و ورزش خودداری کنید
  • از یک بالش اضافی برای حمایت از سر خود در شب استفاده کنید
  • به مدت 24 ساعت از آبکشی، تف کردن، نوشیدنی‌های داغ یا هر چیز دیگری که ممکن است لخته‌های خونی را که در حفره خالی دندان ایجاد می‌شود از بین ببرد خودداری کنید (آنها به روند بهبودی کمک می‌کنند).
  • به مدت 24 ساعت از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل خودداری کنید
  • برای چند روز غذای نرم یا مایع بخورید و با دندان های دیگر بجوید
  • بعد از 24 ساعت محل جراحی را با دهانشویه ضد عفونی کننده به آرامی بشویید و این کار را به طور منظم در چند روز آینده به خصوص بعد از غذا خوردن تکرار کنید – همچنین می توانید از آب گرم با یک قاشق چایخوری نمک به عنوان دهانشویه برای کاهش درد و التهاب لثه استفاده کنید.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی