تاریخ انتشار: ژانویه 16th, 2022نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
علت سوزاندن رگ‌های بینی و عوارض آن

علت سوزاندان رگ‌های بینی چیست؟ و عوارض آن کدام است؟

سوزاندن رگ‌های بینی Nose cautery روشی برای درمان زخم‌های ناشی از بریدگی و مبارزه با عفونت است. اگر بینی به صورت مکرر دچار خونریزی شود ممکن است پزشک تصمیم بگیرد تا رگ‌های بینی را بسوزاند. این کار با ایجاد حرارت در محل مورد نظر انجام می‌شود. حرارت ناگهانی که به رگ‌ها داده می‌شود باعث بسته شدن آنها و قطع جریان خون می‌شود. این کار ظرف چند دقیقه انجام می‌شود و معمولاً این عمل به صورت سرپایی انجام می‌شود.

جراحی سوزاندن رگ‌های بینی

اگر سینوس و یا بینی دچار مشکلات مداوم است و مصرف دارو تأثیری روی آن ندارد ممکن است درمان توسط سوزاندن رگ‌های بینی تجویز شود. این عمل سرپایی به تشخیص پزشک متخصص و در صورت جواب ندادن سایر درمان‌ها انجام می‌شود.

دلایل خونریزی بینی

در بینی رگ‌های خونی وجود دارند که باعث گرم شدن هوا و مرطوب شدن هنگام ورود به ریه می‌شود. در بینی جریان زیادی از خون وجود دارد از این رو در این قسمت خونریزی زیاد اتفاق می‌افتد. خون دماغ یا خونریزی بینی در بین کودکان و نوجوانان بسیار شایع است. خونریزی بینی ممکن است به دلیل خشکی غشای داخل بینی باشد. سن و ژنتیک نیز در خونریزی بینی می‌تواند موثر باشد. اگر انگشت وارد بینی شود و یا هوا به شدت در آن دمیده شود ممکن است خون ریزی اتفاق بیفتد. این خونریزی معمولاً از سیاهرگی که در دیواره بینی متورم شده است ناشی می‌شود. اغلب خونریزی بینی نیاز به درمان ندارد اما اگر این اتفاق به صورت مکرر رخ دهد ممکن است پزشک معالج روش سوزاندن رگ‌های بینی را پیشنهاد دهد.

فرآیند سوزاندن رگ‌های بینی
فرایند سوزاندن رگ‌های بینی

پزشک از یک سوزن پلاتینی که با جریان برق داغ شده است استفاده می‌کند. گاهی اوقات از نیترات نقره یا عوامل سوزآور دیگر جهت سوزاندن بافت دچار خونریزی شده استفاده می‌کنند. این روش بسیار آسان و سریع است و با بررسی حفره بینی شروع می‌شود. ابتدا پزشک تشخیص می‌دهد که جراحت و خونریزی از کدام قسمت است و سپس آن قسمت را می‌سوزاند. در بعضی مواقع پزشک آزمایشات خون تجویز می‌کند تا در صورت ابتلا به کم خونی و وجود عوامل ضد انعقاد خون این عوامل مشخص شوند. معمولاً از بی حسی موضعی برای این کار استفاده می‌شود. پزشک از سوزن داغ برای سوزاندن و متصل کردن رگ‌ها به هم استفاده می‌کند. با این کار محل پارگی رگ درمان و خونریزی متوقف می‌شود.

مواردی که باید بعد از جراحی رعایت شود

پس از اتمام عمل دکتر با استفاده از ژلفوم یا سرجی سل برای پانسمان بینی استفاده می‌کند. داخل بینی با پلی اسپورین پر می‌شود. پانسمان و پلی اسپورین از بافت سوخته در داخل بینی محافظت می‌کنند و این ترکیب بعد از سه تا پنج روز تجزیه می‌شود.

مراقبت پس از سوزاندن رگ‌های بینی
مراقبت پس از درمان

پس از عمل سوزاندن رگ‌های بینی نیاز به درمان و مراقبت بیشتروجود ندارد. سعی کنید حدود یک هفته تا 10 روز از بینی بسیار مراقبت کنید تا خونریزی اتفاق نیفتد. این جراحت ظرف یک هفته بهبود خواهد یافت. باید دقت کنید تا یک هفتاه هیچ ضربه‌ای به بینی بر اثر سرفه کردن یا ورزش وارد نشود. در صورتی که بینی به هر دلیلی در این وضعیت دچچار خونریزی شد سریعاً به پزشک معالج مراجعه کنید.

اقدامات زیر را رعایت کنید تا پس از جراحی سوزاندن رگ‌های بینی در زمان لازم بهبودی صورت پذیرد:
• دم و باز دم را از بینی انجام ندهید و موقع عطسه دهان خود را باز کنید.
• از الکل و یا دخانیات به مدت یک هفته بعد از جراجی استفاده نکنید
• از بلند کردن اجسام سنگین یا ورزش‌های پرفشار طی یک هفته بعد از سوزاندن رگ‌های بینی خودداری کنید.
• برای چرب کردن و مرطوب ساختن غشای داخل بینی از قطره‌های بینی مخصوص استفاده کنید.

پس از این حراجی ممکن است تا چند روز در بینی خود احساس سوزش یا درد داشته باشید. مصرف تیلنول و اسپری کردن محلول سالین درد را کنترل خواهد کرد. در حالت ایده ال این کار در یک جلسه انجام می‌شود.

در سوزاندن رگ‌های بینی افراط نکنید

این کار را به تعداد بار‌های بالا انجام ندهید. این کار باعث آسیب دیدن بینی شما خواهد شد. سوزاندن این رگ‌ها باید با احتیاط انجام شود. هربار که خونریزی در بینی اتفاق می‌افتد نبایستی از روش سوزاندن رگ‌های بینی استفاده شود. کمپرس آب سرد روی بینی می‌تواند باعث بند آمدن خونریزی شود نشستن و خم شدن به جلو یا فشار دادن لبه بینی می‌تواند باعث متوقف شدن خونریزی بینی شود.
توصیه پزشکان انجام این عمل در هر جلسه روی یک سوراخ بینی استو سوزاندن مکرر بینی و انجام آن در هر دو سوراخ بینی ممکن است باعث سوراخ شدن آن شود. این سوراخ‌ها در تیغه بینی بوجود می‌آیند و در صورت شکل گیری برای همیشه خواهند ماند. سوراخ شدن بینی باعث خونریزی، عفونت‌های سینوسی و کاهش مقاومت به سرما خوردگی و در نهایت مشکلات تنفسی می‌شود.

مراحل سوزاندن رگ‌های بینی

عوارض سوزاندن رگ‌های بینی

از شایع ترین عوارض این عمل می‌توان به خونریزی نقطه‌ای و یا تراوش جزئی خون اشاره کرد. درد و ناراحتی خفیفی در داخل بینی حس خواهد شد که دکتر این مشکلات را با تجویز مسکن حل خواهد کرد. این عوارض طی یک یا دوروز برطرف می‌شوند. سایر عوارض که ممکن است به ندرت رخ دهند شامل واکنش‌های منفی الرژیک به ماده بی حس کننده و عفونت‌ها هستند.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.
کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.
برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی