تاریخ انتشار: آوریل 28th, 2022نویسنده: دسته بندی: کودک
 همه چیز درباره نگهداری از کودک

پرستاری از کودک و افرادی که نمی توانند کارهای روزمره خود را انجام دهند سرویس بسیار موثری برای کیفیت زندگی خانواده ها و کاهش استرس های آنان خواهد شد. بسیاری از زوج های جوان که در سنین بچه دار شدن هستند مشغله کاری فراوانی دارند از این رو معمولاً نگهداری از کودک خصوصا بعد از دوران مرخصی زایمان شغل افراد خانواده را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

زوج های زیادی کودک و نوزاد را به خانواده های شان می سپارند تا وقتی که از کار برگردند. گزینه دیگری که در این زمینه وجود دارد بردن کودک به مهد کودک است.

مهد کودک ها مکان مناسبی برای کودکان هستند اما ایراداتی هم در نگهداری در مهد کودک وجود دارد. اولین کودکان در سنین پایین در معرض بیماری های مسری هستند و به دلیل حضور چندین کودک به طور همزمان در مهد کودک امکان ابتلا به بیماری های مسری بسیار بالاست.

مشکل دیگر مهد کودک ها این است که به دلیل تعداد زیاد بچه ها وقت و تمرکز لازم برای رسیدگی به همه بچه ها وجود ندارد. ممکن است کودکی شخصیت خاص داشته و نیاز به توجه ویژه ای داشته باشد.

خدمات پرستاری از کودک در منزل چه ویژگی هایی دارد؟

پرستار کودک در واقع امکانات مختلفی را در اختیار خانواده ها قرار می دهد. گذشته از اینکه کودک در این نوع نگهداری در منزل و اتاق خود نگهداری می شود می تواند حس امنیت را برای خانواده ها بیشتر فراهم کند.

پرستار بچه متخصص رسیدگی به کودکان است. از کودکان شیرخوار تا خردسالان که نمی توانند کار های روزمره و شخصی خود را انجام دهند نیاز مند پرستاری هستند. با پیشرفت علم نگهداری از کودکان پرستاران با داشتن علم روز نگهداری از کودک می توانند فرصت بسیار خوبی را برای تربیت و آموزش کودک از کودکی ایجاد کنند. 

پرستار کودک در استعداد یابی و شناخت نقاط ضعف و قوت کودک تسلط دارد و می تواند مسیر درستی برای رفتار های کودک در آینده ایجاد کند.

امور بهداشت و تغذیه کودکان کاملاً توسط پرستار کودک در منزل انجام می شود. این پرستاران دوره های حرفه ای نگهداری از کودکان را دیده اند و بسیاری از آنها هم به دلیل تجربه بالایی که در نگهداری از کودکان دارند می توانند خیال خانواده ها را از نگهداری از فرزند خود زمانی که خودشان نمی توانند این کار را انجام دهند راحت کنند. 

پرستاران کودک به دلیل تجربه و یا تحصیلات مناسبی که در این زمینه دارند قادر به شناسایی نوع رفتار کودک و واکنش مناسب هستند. این افراد زمانی که کودک بیمار یا خشمگین است با اتخاذ روش درست رفتاری وی را ارام کرده و استرس کودک را کاهش می دهد. 

پرستاری از کودک اگر در منزل انجام شود پرستار به دلیل تنها بودن با کودک می تواند تاثیر شگرفیبر روی شخصیت و رفتار کودک داشته باشد. این رفتار ها می توانند اینده کودک را به کلی دگرگون کنند.

گذشته از این پرستار کودک باید با تغذیه صحیح و اصولی کودکان آشنا باشد تا بتواند مواد غذایی درست را تشخیص داده و از آنها برای تهیه غذا برای کودک کمک بگیرد.

کودکان در این سنین نیاز های ویزه ای برای رشد صحیح دارند در صورت تغذیه ناصحیح ممکن است کودک در همین کودکی یا در سنین بالاتر مستعد ابتلا به بیماری های خاصی باشد. 

از موارد دیگری که یک پرستار کودک خوب می تواند انجام دهد تشویق کودک به انجام حرکات بدنی است. ورزش هایی که در حیاط یا آپارتمان می توان انجام تا حد زیادی روی روحیه و سلامت و جسم و وروان کودک تأثیر می گذارد. 

خدمات پرستاری از کودک در منزل

وظایف پرستار کودک

هر کودکی بسته به وضعیت سلامتی و جسمی که دارد نیاز های مختلفی ممکن است داشته باشد اما عموم کار هایی که پرستار بچه باید در نگهداری از کودک در منزل انجام دهد موارد زیر هستند:

  • مسئولیت ایمنی کودک بر عهده پرستار است
  • پرستار برای کودک وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها را باید آماده کند. 
  • از دیگر وظایف پرستار کمک به انجام تکالیف مدرسه و کارهای روزانه است. 
  • کودکان عاشق بازی و سرگرمی هستند. پرستار کودک را سرگرم کرده و با وی بازی می کند.
  • در مورد کودکان نوزاد تعویض پوشک هم جزو کارهای پرستار کودک است.
  • پرستار کمک می کند تا کودک در زمان مناسب بخوابد.
  • شستشوی لباس ها و کار های سبک داخل خانه.
  • لباس پوشیدن و حمام کردن کودک.
  • حمل و نقل کودکان به مدرسه یا مکان های مختلف.
  • در مورد نوزادان تهیه شیر و شستن بطری جزو کارهای پرستار است.
  • در صورت نیاز پرستار باید از خانه برای خرید موارد ضروری خارج شود و خریدهای واجب را انجام دهد. 

پرستار کودکی موفق است که در درجه اول ارتباط خوبی با کودک برقرار کند. البته بسیار مهم است که هم با کودک و هم خانواده رابطه خوبی داشته باشد. با ایجاد ارتباط درست با مادر کودک پرستار می تواند خلقیات و عادت های کودک را شناسایی کند. با این کار ارتباط بهتری بین پرستار و کودک و خانواده وی برقرار خواهد شد. 

پرستار باید با کودک حرف زده و طریقه صحبت کردن را به وی یاد بدهد. پرستار در برخی مواقع باید مثل یک بزرگتر با کودک صحبت کرده و تربیت وی را جدی بگیرد. 

نکته دیگری که پرستار باید سرلوحه کارهای روزانه خود قرار دهد مطالعه روزانه در باره روش های نگهداری و برخورد کردن با کودک است. در ضمن ادبیاتی که پرستار با کودک صحبت می کند در نحوه رفتار و طرز حرف زدن کودک تاثیر زیادی دارد.

در مورد شغل پرستاری از کودک چه می دانیم؟

پرستاری از کودک کاری نسبتا تخصصی است که افراد برای انجام ان به اموزش یا تجربه نیاز دارند. پرستاری از کودک از گذشته در جوامع بشتری وجود داشته و مکان هایی برای نگهداری از کودکان برای انها ایجاد میکردند. افراد وقتی نتوانند خود از کودک به دلیل نداشتن توان جسمی یا وقت مورد نیاز نگهداری کنند باید از شخصی دیگر کمک بگیرند یا به مراکز تامین پرستار کودک مراجعه کرده و پرستار مورد نیاز خود را برای نگهداری از کودک در منزل استخدام کنند. 

در کشور ماهم مثل بسیاری از کشور های دیگر جهان که سیستم آموزشی مدون و دولتی وجود دارد مراکز اموزشی برای تامین نیاز به پرستار کودک را حس کرده اند و با ایجاد دوره ها و برنامه های مختلف سعی در تامین نیاز جامعه به پرستار کودک دارد.

افرادی که به عنوان پرستار کودک مشغول به کار می شوند یا باید تجربه لازم و کافی در زمینه سلامت و نگهداری از کودک داشته باشند همچنین دتر برخی موارد برای نگهداری از کودک نیاز است تا پرستار کودک تخصص های خاصی داشته و دوره های متنوعی را گذرانده باشد.

افرادی که به عنوان پرستار کودک استخدام می شوند یا قصد دارند در این زمینه کار کنند گذشته از تجربه بهتر است در دوره های مدرک کمک پرستاری و نگهداری از کودک که در سازمان فنی حرفه ای و از طریق آموزشگاه های آزاد برگزار می شود شرکت کنند.

در مورد شغل پرستاری از کودک

نکاتی که قبل از گرفتن پرستار کودک باید بدان توجه شود

پرستار کودک نقش مهمی در سلامت و تربیت کودک دارد. از این رو برای خاوالده ها مهم است که مناسب ترین پرستار کودک را برای فرزند خود انتخاب کنند برای انتخاب یک پرستار کودک مناسب به نکته های زیر توجه کنید.

مصاحبه با پرستار کودک

در وهله اول بعد از معرفی پرستار با او مصاحبه کنید. در مصاحبه می توانید مزان تجربه و تا حدی شخصیت و توانمندی یا ضعف داوطلب را تشخیص دهید.

توجه به سن کودک در انتخاب پرستار

کودکان در سنین مختلف نیاز ها و رفتار های متفاوتی ممکن است از خود بروز بدهند از این رو بهتر است پرستار در زمینه کودکان همسن فرزند شما تجربه و تخصص کافی را داشته باشد.

تحصیلات پرستار کودک

تحصیلات پرستار نشان دهنده میزان سواد و مهارت وی در زندگی عمومی است. اگر در زمینه کودکیاری پرستار مدرکی داشته باشد یا دوره ای دیده باشد این مورد می تواند باعث تقویت مهارت و توان فرد برای نگهداری از کودک شما شود.

قیمت پرستار بچه در منزل

قیمت نگهداری از کودکان با توجه به سن و حجم فعالیت های درخواست شده از پرستار مشخص می شود. در برخی موارد از پرستار کودک خواسته می شود تا کار های منزل هم جزو برنامه هایش باشد که در این صورت با حالت های موقتی که صرفا برای نگهداری از ساعاتی محدود در روز است هزینه فرق زیادی خواهد داشت. 

قرارداد پرستار کودک در منزل

قرارداد پرستار کودک در منزل از طرف مرکز تامین پرستار نوشته می شود و طبق این قرار داد پرداختی ها و وظایف پرستار کودک مشخص می شود. این قرارداد رسمی بوده و در مراجع حقوقی قابل پیگیری است. 

مدرک بین المللی پرستاری از کودک

مدرک پرستاری از کودک در قالب رشته کمک پرستاری در مراکز مجاز از سوی سازمان فنی و حرفه ای (IVTO) بعد از گذراندن دوره هایی مشخص و یادگیری مهارت های اولیه به متقاضیان اعطا می شود.

مدرک بین المللی پرستاری از کودک 

این مدرک قابل ترجمه بوده و در اکثر کشور های مهم دنیا قابل ترجمه و استفاده است. افراد می توانند با داشتن این مدرک پرستاری از کودک به عنوان کودک یار و مربی مهد کودک در این مراکز مشغول به کار شوند.

از مکان های دیگزری که می توان از افراد متخصص در ارتباط با کودکان استفاده کرد مدارس است، این افراد با استخدام در آموزش و پرورش می توانند به عنوان معلم و مسئول بهداشت مدرسه کار کنند.

گذشته از این به دلیل قابل ترجمه بودن این مدرک برای کشور های دیگر فرصتی برای مهاجرت افراد به خارج از کشور را نیز مهیا می کند. 

از کجا پرستار کودک بگیریم؟

پرستار کودک در گذشته ساماندهی درستی نداشتند اما امروزه مراکزی معتبر با داشتن مجوز های لازم اقدام به تامین پرستار و مراقب برای افرادی کرده اند که به این موارد نیاز دارند.

این مراکز با ارائه اموزش و دریافت تعهد های مناسباز کسانی که توان و علاقه به این کار دارند انها را در لیست های انتظار ثبت کرده و در صورت نیاز به پرستار با شرایط افراد مختلف تخصیص ها انجام می گیرد.

نکات جامع نگهداری از کودک

برای نگهداری اصولی و هرچه بهتر از کودکان راهکارها و نکاتی وجود دارد که در ادامه به هریک اشاره ای خواهیم داشت:

توجه به تغذیه کودک

کودکان در سنین رشد قرار دارند و توان بدنی و سلامتی و کارکرد درست ارگان های بدن وی در بزرگسالی ربط زیادی دارد با نحوه تغذیه وی در نوزادی و کودکی در مورد نوزادان شیر خوار تغذیه با شیر مادر از مهم ترین مواردی است که ثابت شده در سلامت کودک نقش بی نظیری دارد.

رفتار درست با کودک

وقتی که سن کودک افزایش یافته و می تواند ا شما و اطراف خود ارتباط برقرار کند رفتار والدین و پرستار کودک در شکل گیری شخصیت وی اثر زیادی خواهد داشت. کسی که از کودک نگهداری می کند باید مراقب رفتار های کودک باشد و برای تربیت درست رفتار و کلام درستی برای ارتباط با کودک به کار بگیرد.

گنجاندن ورزش در فعالیت های روزمره کودک

ورزش در کودکی مانند تمام عمر موثر است. ورزشی که در کودکی انجام می شود ماهیچه های در حال رشد را درگیر کرده و با عث تقویت آنها خواهد شد. جست و خیز و بازی های کودکانه می تواند در روحیه و سلامت و نشاط کودک تاثیر زیادی داشته باشد.

در واقع کودکان به طور فطری و ذاتی باید بازی و جست و خیر کنند تا ارگان های بئدن انها تکامل پیدا کرده و تقویت شوند.

بیماری های مربوط به دوران کودکی

کودکان به دلیل عدم رشد کافی سیستم ایمنی تا حدی ضعیفی دارند. در طول زمان که عم کودک افزایش پیدا می کند  کودک در مواجهه با محیط و آلودگی ها و میکروب ها قرار می گیرد و این باعث ایجاد ایمنی و تقویت سیستم ایمنی وی می شود. اما در کودکی به دلیل نبود این مورد کودک ممکن است به راحتی به انواع بیماری هایی که در این سنین رایج هستند مبتلا شود. 

بیماری های مربوط به دوران کودکی

این بیماری ها در برخی موارد نیاز به واکسیناسیون دارند مانند بیماری های فلج اطفال، سرخک و … . در برخی موارد نیز بیماری ها به صورت انواع ویروس های مختلف بوده که واکسنی برای ان تولید نمی شود مانند سرماخوردگی های رایجی که در جامعه دیده می شود.

کودکان در سنین پایین ممکن است زیاد بیمار شوند از این رو دانستن نشانه های بیماری ها برای جلوگیری از وخیم شدن حال کودک بسیار ضروری است.

بیماری های مختلف میکروبی و ژنتیکی و تا حدی اعصاب و روان در کودکان دیده می شوند که برای مقابله با هر کدام و پ=یشگیری و در مان هر کدام از این بیماری ها روش های پزشکی ویژه ای وجود دارد.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی

ارسال دیدگاه