تاریخ انتشار: می 22nd, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند
نرخ پرستاری از سالمند در منزل

نرخ پرستاری از سالمند در منزل: بسیاری از سالمندان تمایل زیادی به گذراندن دوران پیری در منزل شخصی خود دارند. با توجه به کاهش تدریجی توانایی های جسمی و ذهنی، ممکن است سالمندان برای انجام امور زندگی روزمره خود به کمک نیاز داشته باشند از این رو استخدام پرستار به منظور نگهداری از سالمند میتواند انتخاب مناسبی باشد در این مقاله سعی کردیم عوامل تاثیرگذار بر نرخ پرستاری از سالمند در منزل را بیشتر مورد بررسی قراردهیم.

در این شرایط استخدام پرستار سالمند در منزل گزینه مناسبی به نظر می آید در واقع حضور پرستار در منزل سالمند، امکان ادامه زندگی مستقل را برای سالمند فراهم می آورد وسبب کاهش مسئولیت های اطرافیان سالمند نیز می شود. 

اما سوالی که ممکن است در این شرایط برای سالمند و اطرافیان او مطرح شود تعیین میزان نرخ پرستاری از سالمند در منزل است. با توجه به بازنشستگی سالمند و  عدم پوشش بیمه ای خدمات مراقبت در منزل، ممکن است مسئله پرداخت دستمزد پرستار به یکی از نگرانی های سالمند و اطرافیان او تبدیل شود.

مرکز پرستاری آسایش ایرانیان یک از معتبرترین مراکز ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل است. کادر مجرب این مرکز به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات پرستاری به سالمندان ،کودکان و بیماران هستند.

عوامل موثر بر نرخ پرستاری از سالمند در منزل

تعرفه پایه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل به صورت سالانه از طریق وزارت بهداشت به مراکز ابلاغ می شود . اما عوامل دیگری نیز وجود دارند که بر تعیین میزان دقیق دستمزد پرستار تاثیر گذار هستند.

 بنابراین برای برنامه ریزی مالی و تنظیم بودجه خانواده، ضروری است که از تاثیر این عوامل بر هزینه های پرستاری از سالمند اطلاعات دقیقی جمع آوری شود. در این مقاله به بررسی عواملی که بر نرخ پرستاری از سالمند در منزل اثر گذار است پرداخته ایم:

تاثیر وضعیت جسمی و ذهنی سالمند بر نرخ پرستاری

مهم ترین عامل تاثیرگذار بر دستمزد پرستار وضعیت جسمی و ذهنی سالمند است. وجود هرگونه مشکل جسمی یا بیماری خاص که بر توانایی های سالمند تاثیر گذار باشد به صورت مستقیم دستمزد پرستار را افرایش خواهد داد.

گاهی ناتوانی سالمند در تحرک یا نیاز به استفاده از پوشک، سبب افزایش مسئولیت های پرستار سالمند می شود. مسلما پرستار برای رفع این نیاز های سالمند باید از توانایی های فیزیکی قابل قبولی برخوردار باشد. این موضوع در مواقع پرستاری از سالمندان مبتلا به زوال عقل از اهمیت بیشتری برخوردار است، زیرا مراقبت از این سالمندان مهارت هایی ویژه ای را طلب می کند.

تاثیر وضعیت جسمی و ذهنی سالمند بر نرخ پرستاری

گاهی لازم است فرد سالمند به دلیل مشکلات پزشکی جدی، تحت مراقبت های تخصصی قرار گیرد. معمولا این نوع خدمات توسط کارشناس پرستار با مدارک آکادمیک انجام می شود و قطعا مستلزم پرداخت هزینه بیشتری خواهد بود.

مدت زمان حضور پرستار در منزل سالمند

مدت زمان حضور پرستار در منزل سالمند یکی دیگر از عوامل موثر در میزان دستمزد پرستار است. قاعدتا هر چه پرستار زمان بیشتری را در منزل سالمند حضور داشته باشد دستمزد بیشتری دریافت خواهد کرد. مدت زمان حضور پرستار به سه نوع روزانه (8 ساعت)- شبانه ( 12 ساعت)- شبانه روزی (24 ساعت) دسته بندی می شود که براساس نیاز سالمند تعیین می شود.

فاصله مکانی محل زندگی سالمند و پرستار از یکدیگر

 نزدیک بودن فاصله محل زندگی پرستار و فرد سالمند، سبب کاهش هزینه های رفت و آمد و متعاقبا کاهش دستمزد پرستار خواهد شد.

همچنین دسترسی راحت پرستار به وسایل حمل و نقل عمومی نیز بر هزینه های رفت و آمد او تاثیرگذار است . در شرایطی که محل زندگی سالمند به صورت محسوسی از پرستار فاصله دارد، استخدام پرستار به صورت شبانه روزی تصمیم هوشمندانه تری است. در این شرایط دیگر هزینه ای صرف رفت و آمد روزانه پرستار نمی شود و سالمند نیز در تمام ساعات شبانه روزی از حضور پرستار بهره مند خواهد شد.

وظایف مورد انتظار از پرستار سالمند

شرح وظایف مورد انتظار از سالمند به صورت مستقیم بر محاسبه هزینه های پرستاری از سالمند تاثیر گذار است. هر چه طیف وظایف پرستار در منزل سالمند متنوع تر باشد ،دستمزد پرستار سالمند نیز به همان نسبت بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال انجام امور خانه مثل نظافت، استحمام، نظارت بر مصرف داروها، خرید مواد غذایی ، پخت و پز، پذیرایی از مهمانان و حمل و نقل از جمله مواردی است که بر هزینه نگهداری از سالمند در منزل تاثیر می‌گذارد.

وظایف مورد انتظار از پرستار سالمند

همچنین سکونت سایر اعضای خانواده در منزل سالمند باعث افزایش مسئولیت های پرستار خواهد شد و باید به ازای هر فرد هزینه اضافه ای به پرستار پرداخت شود.

مهم ترین خدمات پرستاری تخصصی در منزل 

  • مراقبت های تخصصی پس از اعمال جراحی.
  • مراقبت از زخم و تعویض پانسمان .
  • انواع تزریقات و سرم تراپی.
  • مراقبت نگهداری از کولوستومی و سوند ادراری.
  • نظارت بر مصرف داروها و پیشگیری از تداخلات دارویی.
  • استفاده از تجهیزات پیشرفته درمانی.
  • مراقبت از زخم بستر .
  • خدمات گاواژ و لاواژ.

روش کاهش نرخ پرستاری از سالمند

برای بسیاری از سالمندانی که در مرحله بازنشستگی قرار دارند، ممکن است پرداخت هزینه های خدمات مراقبتی و پرستار شبانه روزی سالمند در منزل در انواع قیمت‌ها می‌باشد. در این شرایط می توان برای کاهش هزینه ها از ترفند های کاربردی خاصی استفاده کرد.

به عنوان مثال، استفاده از خدمات پرستاری همدم سالمند سبب کاهش هزینه های پرستاری خواهد شد. حضور همدم در کنار سالمندانی که از لحاظ جسمی در وضعیت مناسبی قرار دارند و تنها برای مصاحبت و اجتناب از تنهایی به حضور فرد دیگری نیاز دارند ایده آل است.

همدم با مشارکت در انجام تعدادی از امور مربوط به سالمند و همچنین معاشرت و هم نشینی با سالمند به ارائه خدمت می پردازد.

یکی دیگر از اقداماتی که برای کاهش هزینه های پرستار سالمند سودمند است، استفاده از کمک سایر اعضای خانواده برای برعهده گرفتن تعدادی از مسئولیت های موجود است. به عنوان مثال پذیرفتن مسئولیت استحمام سالمند یا کمک به حمل ونقل سالمند سبب کاهش دستمزد پرستار سالمند خواهد شد. همچنین عدم حضور پرستار سالمند در ایام تعطیل و مناسبت های خاص بر هزینه های دستمزد پرستار تاثیر گذار خواهد بود.

مشاوران این مرکز با توجه به درخواست های مشتری و نیازهای سالمند، نسبت به محاسبه دستمزد پرستار اقدام می کنند. نهایتا دستمزد پرستار سالمند حاصل توافقات نهایی پرستارسالمند و کارفرما خواهد بود به همین خاطر ضروری است که این دو طرف راجع به ساعات کاری و دستمزد به صورت واضح و روشن صحبت کنند.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی