تاریخ انتشار: ژوئن 7th, 2022نویسنده: دسته بندی: بیماری, کودک
بیماری کرونا در کودکان و عوارض آن

بیماری کرونا در کودکان یک بیماری تنفسی بسیار عفونی است که توسط ویروس SARS-CoV-2 ایجاد می‌شود. با این که این ویروس گاهی در بزرگ‌سالان مشکلات جدی به وجود می‌آورد، اما اکثر کودکان مبتلا به کرونا  هیچ علامت مشخصی ندارند و یا تنها علائم خفیفی مانند سرماخوردگی را تجربه می‌کنند. 

اما ممکن است برخی از کودکان که به مشکلات زمینه‌ای دچار هستند، علایم جدی‌تری از این بیماری را تجربه کنند. در این شرایط لازم است والدین و پرستار کودک در ابتدا نسبت به انواع بیماری های رایج در کودکان آگاهی داشته باشد به همین خاطر در مقاله بیماری های خاص کودکان اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار والدین آنها گذاشته ایم تا با کسب آگاهی کافی در رابطه با انواع بیماری های شایع در کودکان در مورد علائم و عوارض بیماری کرونا نسبت به شناسایی به موقع این عوارض در کودکان اقدام کرده و در اسرع وقت برای دریافت خدمات پزشکی مورد نیاز به پزشک مراجعه کنند.

عوارض بیماری کرونا در کودکان

با توجه به اهمیت این موضوع در این مقاله به بررسی عوارض بیماری کرونا در کودکان پرداخته‌ایم:  

عوارض بیماری کرونا در کودکان

سندرم التهابی چند سیستمی(MIS-C)خطرناک ترین عارضه ابتلا به کرونا در کودکان

مهم‌ترین عارضه ابتلا به کرونا در کودکان  سندرم التهابی چند سیستمی است که ممکن است سبب بروز مشکلات جدی در قلب و سایر اندام‌های کودکان شود. در این وضعیت، قسمت‌های مختلف بدن مانند قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها، مغز، پوست، چشم‌ها یا اندام‌های گوارشی دچار التهاب شدید می‌شوند. 

علائم سندرم التهابی چند سیستمی در کودکان 

  • بروز تبی که بیش از چند روز طول بکشد
  • کهیر
  • چشم‌های خون آلود (قرمزی قسمت سفید چشم)
  • معده درد
  • استفراغ و/یا اسهال
  • تورم غدد لنفاوی در گردن
  • گردن درد
  • لب‌های قرمز و ترک خورده
  • قرمز شدن زبان بیشتر از حد معمول با ظاهری شبیه به توت فرنگی
  • تورم دست‌ها و پاها 
  • تحریک‌پذیری بیش از حد کودک
  •  احساس خواب‌آلودگی غیر معمول
  • ضعف غیرمعمول

هر چند که علایم فوق ممکن است در بسیاری از بیماری‌های کودکان مشاهده شود و تشخیص دقیق این بیماری تنها توسط پزشک انجام پذیر است.

پزشک با انجام آزمایش‌های تخصصی احتمال وجود ویروس کرونا را بررسی کرده و با انجام معاینات فیزیکی احتمال هرگونه التهاب و اختلال در عملکرد در اندام‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

در شرایطی که تب کودک به مدت چند روز طول کشید لازم است برای بررسی وضعیت کودک حتماً به پزشک اطفال مراجعه شود.

خوشبختانه اکثر کودکانی که دچار این سندرم می‌شوند بهبود پیدا می‌کنند و پزشکان با استفاده از درمان‌های ضد التهابی و همچنین درمان‌هایی برای تقویت اندام‌های درگیر قادر به درمان این مشکل هستند. 

چه علائمی درکودکان نشان دهنده نیاز به  مراقبت های پزشکی اورژانسی است؟

در صورت مشاهده علایم زیر در کودکان، لازم است سریعاً به اورژانس بیمارستان مراجعه شود:

  • تنگی نفس و تنفس سریع 
  • کبود شدن لب‌ها یا رنگ صورت
  • احساس درد یا فشار در قفسه سینه
  • احساس گیجی یا سردرگمی
  • ناتوانی کودک در بیدار بودن
  • بروز مشکل در حفظ تعادل
  • عدم توانایی نوشیدن مایعات
  • درد شدید در ناحیه شکم

آیا سویه های مختلف کرونا تأثیر متفاوتی روی کودکان می گذارد؟ 

دانشمندان همچنان در حال تحقیق در مورد ویژگی‌های ویروس SARS-CoV-2 هستند و آنچه اکنون مورد تأیید است این حقیقت است که ابتلا به کرونا در گروه‌های سنی مختلف سبب بروز علایم متفاوتی می‌شود.

خوشبختانه، کودکان و نوجوانان در مقایسه با بزرگ‌سالان به بیماری خفیف‌تری دچار می‌شوند و اکثراً علایم تنفسی خفیف، تب، احساس کسالت، سرفه، گلودرد و عطسه را تجربه می‌کنند. 

تاثیر سویه های مختلف کرونا در کودکان

بروز علائم گوارشی و از دست دادن حس بویایی یا حس چشایی نیز از جمله علایمی است که ممکن است در کودکان مبتلا به کرونا مشاهده شود.  البته یکی از مواردی که باید مورد توجه پزشکان قرار گیرد این است که برخی از کودکان ممکن است در شرایط ابتلا به کرونا دچار عفونت‌های شوند که هیچ‌گونه علایم ظاهری نداشته باشد.

هم اکنون پزشکان در حال شناسایی انواع تغییرات به وجود آمده در ویروس کووید 19  هستند.  بسیاری از این تغییرات از نظر قدرت انتقال ویروس یا بیماری‌زایی هیچ تأثیری بر ویروس نداشته است اما برخی از تغییرات نیز نگران کننده گزارش شده‌اند و نیاز به مطالعه بیشتری وجود دارد.

 خوشبختانه نتایج تحقیقات به‌دست آمده نشان می‌دهد که هیچ کدام از سویه‌های کرونا به‌صورت  خاص و ویژه کودکان را مورد هدف قرار نمی‌دهد.

بهترین روش های پیشگیری از ابتلا به کرونا در کودکان

 جمله معروف «پیشگیری بهتر از درمان است» در مورد بیماری کرونا نیز صادق است.  در صورتی که در سرتاسر جهان با رعایت پروتکل های بهداشتی از انتشار ویروس کرونا پیشگیری به عمل‌آورده شود احتمال کنترل این بیماری بیشتر خواهد شد.

شستشوی مکرر دست‌ها در کودکان اهمیت زیادی دارد، زیرا کودکان با لمس اشیا پیرامون با دنیای اطراف ارتباط برقرار می‌کنند و به همین دلیل احتمال آلوده شدن دست‌ها در آنها افزایش پیدا می‌کند.

آموزش روش صحیح شستشوی دست‌ها به کودکان با استفاده از شعرخوانی و حباب سازی تأثیر مثبتی بر یادگیری کودکان دارد

استفاده از ترکیبات حاوی الکل در صورت عدم دسترسی به آب و صابون گزینه مناسبی است که لازم است روش استفاده از این ترکیبات نیز به کودکان آموزش داده شود.

یادگیری روش مناسب عطسه و سرفه با استفاده از دستمال یا در قسمت داخلی آرنج نیز از انتشار ویروس‌های تنفسی مانند کرونا پیشگیری می‌کند.

بر اساس نظر متخصصان استفاده از ماسک برای کودکان زیر دو سال ممنوع است اما برای کودکان بزرگ‌تر با رعایت اصول مراقبتی صحیح بلامانع است

علاوه بر موارد فوق رعایت فاصله گذاری فیزیکی برای کاهش انتقال ویروس کرونا یکی از مهم‌ترین اصولی است که باید به کودکان آموزش داده شود.

تزریق واکسن بهترین و مطمئن ترین راه برای کاهش احتمال ابتلای کودکان و بزرگ‌سالان به ویروس کرونا است. به همین جهت لازم است والدین با انجام تحقیق و مشورت با پزشک اطفال، نسبت به شناسایی موثرترین واکسن و تزریق به موقع آن برای فرزندان خود اقدام کنند.

در حال حاضر اطلاعات گیج کننده زیادی در مورد عوارض ویروس کرونا وجود دارد و ممکن است کودکان در این شرایط دچار وحشت و نگرانی شوند، بنابراین لازم است والدین و پرستار کودک زمانی را برای صحبت با کودک و پاسخ به سؤالات آنها در مورد کرونا اختصاص دهند. در این شرایط ادامه رعایت پروتکل های بهداشتی ضروری است و نقش والدین و پرستار کودک به عنوان الگوهای رفتاری، تأثیر زیادی بر عملکردهای بهداشتی کودکان دارد.

گاهی والدین ممکن است به دلیل مشغله زیاد و عدم مهارت کافی قادر به آموزش پروتکل های بهداشتی به کودک نباشند. در این شرایط حضور یک پرستار کودک باتجربه و آگاه در کنار کودک و خانواده تاثیر زیادی در پیشرفت سطح بهداشت خانواده دارد و سبب کاهش احتمال ابتلا به انواع بیماری ها می شود.

مرکز پرستاری آسایش ایرانیان با کادر پرستاری مجرب و حرفه ای به صورت 24 ساعته در 7 روز هفته آماده ارائه خدمت به کودکان، سالمندان و بیماران است. 

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما در تماس باشید. 

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی

ارسال دیدگاه