تاریخ انتشار: ژوئن 14th, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند
11 غذای ممنوعه سالمندان

 پیروی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل، در تمام گروه های سنی مهم است اما در سالمندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، چراکه سالمندان در مقابل مشکلات و بیماری های ناشی از تغذیه ناسالم آسیب پذیر تر هستند به همین خاطر هدف ما این است که در این مقاله با غذاهای ممنوع برای سالمندان بیشتر آشنا شوید.

 حتی ایجاد تغییرات نسبتاً جزئی در رژیم غذایی سالمندان، تأثیرات عمده ای بر تقویت سیستم ایمنی، سطح انرژی و سلامت عمومی سالمندان دارد. ما در شرکت پرستاری آسایش ایرانیان جهت بهبود رژیم غذایی و البته پرهیز های تغذیه ای سالمندان این مطالب را گردآوری کرده‌ایم.

لیستی از 11 غذاهای ممنوع برای سالمندان

با توجه به اهمیت شناخت این مواد غذایی ناسالم، دراین مقاله به بررسی 11 غذای ممنوع برای سالمندان پرداخته ایم: 

  1. غذاهای دریایی خام

سوشی و ساشیمی غذاهای محبوب و لذیذی هستند، اما سالمندان قبل از خوردن غذاهای دریایی خام باید اقدامات احتیاطی خاصی را انجام دهند. به عنوان یک قانون کلی، غذاهای دریایی باید حداقل به مدت چهار روز کامل منجمد شوند تا انگل های احتمالی آن ها از بین ببرند. افراد سالمند نیز باید برای تهیه غذاهای دریایی، تنها از مراکز و رستوران های معتبری که از مواد تازه و با کیفیت بالا استفاده می کنند، خرید انجام دهند.

غذاهای دریایی خام میتواند از غذاهای ممنوع برای سالمندان بشمار رفته و سلامتی آنها را تهدید کند.

برای سالمندانی که در تهیه وعده های غذایی مغذی یا مدیریت سایر وظایف روزانه به کمک نیاز دارند، بهتری گزینه استفاده از خدمات منزل و همچنین پرستار سالمند در منزل استفاده کنند.

  1. گریپ فروت

میوه گریپ فروت و سایر مرکبات  ممکن است با برخی داروها از جمله داروهای بی خوابی، فشار خون بالا و اضطراب تداخل منفی داشته باشند. سالمندان باید همیشه قبل از شروع هر نوع داروی جدید، با پزشک در مورد رژیم غذایی خود مشورت کنند.

  1. نوشابه

11 غذای ممنوعه سالمندان: پجای تعجب نیست که نوشابه یکی از ناسالم ترین نوشیدنی ها برای افراد سالمند است.  معمولا نوشابه ها سرشاز از قند یا کربوهیدرات های ناسالم هستند و هیچ گونه مواد مغذی و کلیدی در آنها یافت نمی شود. همچنین در برخی از نوشابه ها از شیرین کننده های شیمیایی خاصی استفاده می شود که سبب از بین رفتن باکتری های مفید دستگاه گوارش می شوند.

  1. پنیرهای نرم

پنیرهای نرم اسیدیته نسبتاً کمی دارند و به همین دلیل محیط مناسبی برای رشد و نمو میکروب های خطرناک به حساب می آیند. افراد جوان معمولاً می توانند این میکروب ها را در روده خود  هضم کنند، اما سالمندان ممکن است پس از مصرف این نوع پنیر احساس دچار بیماری شوند. پنیرهایی که حداقل یک بار پاستوریزه شده اند برای افراد سالمند بی خطر هستند.

  1. نوشیدنی های ورزشی و انرژی زا

حتی اگر نوشیدنی های ورزشی جایگزین خوبی برای نوشابه معمولی به نظر برسند، اما باز هم برای افراد سالمند  ناسالم هستند. بیشتر نوشیدنی‌های ورزشی مملو از رنگ‌های فرآوری‌شده، نگهدارنده‌ها و شیرین‌کننده‌های مصنوعی هستند و ممکن است سبب افزایش سطح قند خون، کاهش سلامت قلب، پوسیدگی دندان‌ها و آسیب به لثه‌های سالمندان شود.

  1. گوشت های فرآوری شده

مطالعات دانشمندان نشان می شدهد که گوشت‌های فرآوری‌شده فقط باید در حد اعتدال مصرف شوند، زیرا حاوی نیترات، نیتریت و سایر مواد سرطان‌زا هستند. گوشت کباب شده برای افراد سالمند و کسانی که سابقه خانوادگی سرطان دارند، گزینه بسیار بهتری است.

گوشت های فرآوری شده جز غذاهای ممنوع برای سالمندان بشمار می آیند

  1. تخم مرغ خام

ممکن است در برخی از کشورها، از تخم مرغ های نپخته و نیم پز برای تهیه انواع غذاها استفاده شود. بهتر است سالمندان، همیشه قبل از خوردن سس یا غذای حاوی تخم مرغ، از پخته بودن تخم مرغ ها اطمینان حاصل کنند. سالمونلا، E. coli و بسیاری از عوامل بیماری زا در سطح تخم مرغ رشد می کنند اما در اثر حرارت از بین می روند.

  1. شیر غیر پاستوریزه

درست مانند تخم مرغ و پنیر، شیر باید تا دمای خاصی گرم شود تا باکتری های مضر آن از بین بروند. خرید شیر تازه از یک کشاورز محلی ممکن است سالم تر به نظر برسد، اما فرآوری محصولات لبنی خام برای بدن دشوار است. سالمندانی که به دلیل مشکلات دستگاه گوارش توانایی استفاده از محصولات لبنی را ندارند، باید از جایگزین هایی مانند شیر بادام برای تامین مواد مورد نیاز بدن استفاده کنند..

  1. نان سفید

نان چند غله تقریباً همیشه سالم تر از نان سفید است، اما برخی از شرکت ها محصولات پخته شده خود را اشتباه برچسب گذاری می کنند. بسیاری از نانوایی ها نان سفید خود را رنگ می کنند تا شبیه نان گندم کامل یا چند غله شود. بنابرای  لازم است سالمندان  در هنگام خرید، لیست مواد تشکیل دهنده  نان از جمله رنگ های مصنوعی و شیرین کننده را مورد بررسی قرار دهند.

  1. جوانه ها

جوانه‌ها، سبزی‌های جوانه‌زده کلم بروکلی، گندم یا دانه‌های لوبیا و سایر غلات هستند که  عموماً به عنوان یک معجزه غذایی برای سلامتی شناخته می شوند. این جوانه های کوچک به دلیل طیف گسترده‌ای از  فواید تغذیه‌ای و گوارشی در سراسر جهان مصرف می‌شوند.

با این حال، مصرف جوانه ها برای افراد سالمند خطرناک است، زیرا محیط رشد این جوانه ها  بسترب مناسب برای رشد باکتری های بیماری زا است.

غذاهای ممنوعه سالمندان: هنگامی که دانه ها جوانه می زنند ممکن است محل مناسبی برای رشد باکتری هایی مانند سالمونلا و E-coli باشند. زمانی که سالمندان از این جوانه ها تغذیه کنند این باکتری های آلوده را می بلعند و ممکن است به شدت بیمار شوند.

گاهی اوقات در اثر مصرف جوانه های آلوده ممکن است سالمند به ذات الریه یا کاهش وزن شدید دچار شود. به منظور برخورداری از تمام فواید جوانه ها بدون خطر باکتری ها، بهتر است سالمندان از سبزیجات برگدار مانند کلم پیچ، سبزی کولارد، اسفناج و چغندر سوئیسی استفاده کنند.

  1. آبمیوه غیر پاستوریزه

آبمیوه غیر پاستوریزه یا به تعبیری تازه، از دیرباز به عنوان یک غذای سالم در نظر گرفته می شوند با این حال، متأسفانه، هر چیزی که پاستوریزه نشده باشد، محیط مناسبی برای رشد باکتری‌های خطرناک است. 

سالمندانی که از آب‌میوه‌های غیرپاستوریزه در خارج از منزل استفاده می کنند ممکن است در معرض خطر ابتلا به بیماری‌ها و مسومیت های غذایی باشند.

خوشبختانه این مشکل با نوشیدن آب میوه ها و سبزیجات تمیز و تازه که از کیفیت بالایی برخوردار هستند قابل جبران است.

همانگونه که بیان شد مصرف برخی از غذاها در دوران سالمندی ممکن است باعث ایجاد بیمار و مسمویت در سالمندان شود. اجتناب از این غذاهای ممنوع به سالمندان کمک می کند تا از خطر ابتلا به بیماری های مختلف پیشگیری کنند و  از زندگی سالم و شادتری در سال های طلایی زندگی خود بهره مند شوند.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی