تاریخ انتشار: ژوئن 22nd, 2022نویسنده: دسته بندی: کودک
7نکته طلایی در رابطه با تغذیه کودکان

7نکته طلایی در رابطه با تغذیه کودکان: براساس یافته های محققان غذاهایی که کودکان در سال های اول زندگی می خورند، زمینه را برای سلامتی جسمی و ذهنی آنها در آینده فراهم می کند.

در واقع این دوره از زندگی کودک یک دوره حیاتی برای برخورداری او از رشد و نمو کافی است و در صورت  عدم برخورداری از  تغذیه مناسب اثرات مخرب و غیر قابل برگشتی بر سلامت و رشد مغز کودک خواهد داشت. به همین دلیل آسایش ایرانیان قصد دارد به صورت تخصصی به این مطلب بپردازد.

رژیم غذایی اصولی

اصول تغذیه کودکان تفاوت چندانی با قوانین تغذیه ای بزرگسالان ندارد. کلیه گروه های سنی به مواد مغذی در گروه های ویتامین ها، مواد معدنی، کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی ها نیاز دارند. با این حال، کودکان در سنین مختلف به مقادیر متفاوتی از مواد مغذی نیاز خواهند داشت. بنابراین برای برخورداری کودک از رژیم غذایی مناسب لازم است از مواد مغذی زیر استفاده کنید:

پروتئین

برای تامین این ماده مغذی از غذاهای دریایی، گوشت و مرغ بدون چربی، تخم مرغ، لوبیا، نخود، فرآورده های سویا و آجیل  بدون نمک استفاده کنید.

پروتئین

میوه

 کودکان راتشویق کنید که به جای مصرف آب میوه از  انواع میوه های تازه، کنسرو شده، منجمد یا خشک شده استفاده کنند. در شرایطی که کودک تمایل زیادی به نوشیدن آب میوه دارد بهتر است از انواع 100 درصد طبیعی آبمیوه بدون قند اضافه شده استفاده شود . به خاطر داشته باشید که یک چهارم فنجان میوه خشک معادل یک فنجان میوه تازه در نظر گرفته می شود. پس لازم است برای پیشگیری از دریافت کالری اضافی در هنگام مصرف میوه های خشک از مصرف بیش از حد آنها اجتناب شود.

سبزیجات

برای تغذیه کودک از انواع سبزیجات تازه، کنسرو شده، منجمد یا خشک شده استفاده کنید. سعی کنید هر هفته انواع سبزیجات رنگارنگ از جمله سبز تیره، قرمز و نارنجی، لوبیا و نخود، نشاسته ای و غیره را تهیه کنید. هنگام انتخاب سبزیجات کنسرو شده یا منجمد، به دنبال گزینه های کم نمک باشید.

غلات

 مصرف غلات کامل مانند نان سبوس دار، بلغور جو دوسر، ذرت بو داده، کینوآ یا برنج قهوه ای یا وحشی بهترین گزینه برای تغذیه کودک است. از غلات تصفیه شده مانند نان سفید، ماکارونی و برنج به صورت محدودتر استفاده کنید.

لبنیات

تشویق کودک به مصرف لبنیات بدون چربی یا کم چرب مانند شیر، ماست، پنیر یا نوشیدنی های سویای غنی شده اقدام مطلوبی در جهت تغذیه سالم کودک است.

حذف غذای ناسالم از رژیم کودک

یکی از مهم ترین اقدامات در جهت تغذیه سالم کودک حذف غذاهای ناسالم زیر از برنامه غذایی کودک است، برای آگاهی از این موارد پیشنهاد می‌شود مطلب آشنایی با 10 غذای مضر برای کودکان را مطالعه کنید.

غذای تهیه شده با شکر زیاد

 مصرف قندهای طبیعی، مانند قندهای موجود در میوه و شیر برای کودک بی ضرر است اما استفاده از قند های اضافه شده در شیرینی جات، مربا و سایر غذاهای قندی برای سلامت کودک مضر است. محدودکردن غلات شیرین شده و نوشیدنی های حاوی قندهای اضافه و انرژی زا برای کودک ضروری است.

چربی اشباع و ترانس

 چربی هایی که عمدتاً از منابع غذایی حیوانی مانند گوشت قرمز، مرغ و لبنیات پرچرب بدست می آیند حاوی چربی های شباع شده و ترانس هستند و لازم است به صورت محدود تری در تغذیه کودک استفاده شوند. به دنبال راه هایی برای جایگزینی چربی های اشباع شده با روغن های گیاهی و آجیل باشید تا اسیدهای چرب ضروری و ویتامین E کافی را برای کودک فراهم کنید. چربی های سالم تر نیز به طور طبیعی در زیتون، آجیل، آووکادو و غذاهای دریایی وجود دارد.

نمک

 اکثر کودکان در رژیم غذایی روزانه خود سدیم زیادی مصرف می کنند. لازم است کودک به جای مصرف چیپس و پفک به خوردن میان وعده های میوه و سبزیجات تشویق شود. برچسب های مواد غذایی را بررسی کنید و به دنبال محصولاتی باشید که حاوی سدیم کمتری باشند.

هرگز کودک را در حین صرف غذا تنها نگذارید 

از آنجایی که کودک  تصمیم گرفته که به صورت مستقلانه غذا بخورد لازم است که والدین با حفظ فاصله مناسب هموراه در کنار کودک حضور داشته باشند.

قطعا هیچکس نمی خواهد که شاهد فرورفتن غذا در گوش یا بینی کودک خود باشد و سرعت عمل کودک در انجام این کارها شما را حیرت زده خواهد کرد. برای پیشگیری از این مشکل حضور والدین در کنار کودک برای نظارت بر روند غذاخوردن ضروری است تا در صورت لزوم کودک را راهنمایی کنند.

از سویی دیگر کنترل اندازه و حجم غذایی که کودک در دهان خود می گذارد نیز از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا  ممکن است قطعات بزرگ غذا در گلوی کودک گیر کنند و حضور والدین برای بازکردن راه های تنفسی کودک حیاتی است.

نگران کثیف شدن لباس کودک نباشید

وقتی به کودک دلبندتان اجازه می دهید تا برای کشف مزه های جدید، غذاهای جدید را لمس کند، ممکن است اوضاع میز غذا کمی به هم بریزد و این وضعیت کاملا طبیعی است!

 در این مورد استرس نداشته باشید و به کودک اجازه دهید تا هر کاری که دوست دارد انجام دهد. البته می توانید از یک پیش بند مناسب برای پیشگیری از آلوده شدن لباس های کودک استفاده کنید اما مراقبت باشید که امکان حرکت کودک را محدود نکند.

اگر نگران افتادن غذا بر روی فرش هستید بهتر است از یک روفرشی مناسب استفاده کنید و آن را در زیر صندلی غذای کودک قرار دهید.

برخی از والدین ترجیح می دهند  که در طی غذاخوردن کودک را راحت بگذارند و پس از هر وعده غذایی کودک را به حمام ببرند یا حداقل دست و صورت او را بشورند.

در هر صورت صرف یک وعده غذایی نامرتب هنوز هم برای تغذیه کودک یک موفقیت بزرگ خواهد بود، زیرا کودک یک قدم به مستقل غذاخوردن نزدیک شده است. به زودی کودک در مدیریت غذا خوردن بهتر عمل خواهد کرد و آشفتگی کمتری در حین صرف وعده های غذایی ایجاد خواهد شد.

کثیف شدن لباس کودک

مزایای غذا خوردن کودک همراه با خانواده 

یکی از بهترین روش ها برای تشویق کودک به غذا خوردن همراهی کودک با سایر اعضای خانواده در مواقع صرف غذا است.

از آنجایی که کودکان همیشه در حال یادگیری چیزهای جدید هستند با تماشای اعضای خانواده از رفتارهای آنها را الگوبرداری خواهند کرد.

در این شرایط کودکان با تماشای نحوه استفاده سایرین از ظروف سر سفره، تلاش خواهند کرد که رفتارهای مشابهی را تقلید کنند.

کودکان با تماشای سایرین که از ظروف مختلف استفاده می کنند، احساس اعتماد به نفس بیشتری پیدا می کنند و باور خواهند کرد که آنها نیز قادر به انجام این کار هستند!

 بنابراین اگر در زمان متفاوتی نسبت به سایر اعضای خانواده به کودک غذا بدهید، یک فرصت طلایی برای یادگیری و رعایت آداب غذا خوردن را از کودک خواهید گرفت.

صبور باشید

به یاد داشته باشید که صبور بودن والدین و پرستار کودک در حین تغذیه کودک از اهمیت زیادی برخوردار است. کودک برای یادگیری نحوه تغذیه مناسب و آشنایی با طعم های جدید به زمان کافی نیاز دارد.

هرگز برای گذاشتن قاشق غذای بعدی به دهان کودک عجله نکنید زیرا با این کار سبب مضطرب شدن کودک خواهید شد و احتمال گیر کردن غذا در گلوی او افزایش خواهد یافت.

همواره برای معرفی یک غذای جدید به کودک صبر زیادی از خود نشان دهید زیرا ممکن است کودک در دفعات اول از پذیرش غذاهای جدید خودداری کند و ممکن است تلاش بیشتری نیاز باشد.

از آنجایی که کودک هنوز قادر به درک دقیق نشانه های سیری و گرسنگی خود نیست بهتر است زمان بیشتری را برای صرف یک وعده غذایی در نظر بگیرید تا کودک با تمرین و حوصله زیاد متوجه نیازهای تغذیه ای خود شود.

مشورت با متخصص تغذیه اطفال

از آنجایی که دوران کودکی مهم ترین زمان در رشد کودک است، برخورداری کودک از تغذیه مناسب تاثیر زیادی بر فرآیند رشد و نمو کودک خواهد داشت. ممکن است بسیاری از والدین از دانش کافی برای تغذیه بهینه کودک برخوردار نباشند و به کمک یک فرد باتجربه و متخصص نیاز داشته باشند.

در این شرایط استفاده از دستورالعمل های یک متخصص تغذیه تاثیر زیادی در بهبود کیفیت تغذیه و روند رشد کودک خواهد داشت.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی

ارسال دیدگاه