تاریخ انتشار: ژوئن 28th, 2022نویسنده: دسته بندی: سالمند
پرستاری از سالمند معلول

پرستاری از سالمند معلول: اگر یکی از اعضای خانواده شما به معلولیت دچار است و مسئولیت مراقبت از او را برعهده شما است قطعا با چالش های زیاد روبرو هستید زیرا رسیدگی به نیازهای شخصی، مراقبتی و روزمره فرد معلول مسئولیت بسیار سنگینی است.

آسایش ایرانیان در این مقاله سعی دارد به نکات طلایی درباره پرستاری از سالمند معلول اشاره کند.

افزایش اطلاعات در حوزه معلولیت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و حساسیت این موضوع به قدری زیاد است که در تقویم جهانی، ماه مارس به عنوان ماه آگاهی از معلولیت در نظر گرفته شده است. 

افراد معلول ممکن است در ابتدای تولد با یک ناتوانی متولد شده باشند و یا در طول زندگی به دلیل آسیب های مختلف به معلولیت دچار شده باشند.

صرف نظر از عامل معلولیت موضوعی که اهمیت دارد این است که افراد معلول به دلیل شرایط ویژه جسمی و ذهنی به مراقبت های تخصصی نیاز دارند و سالمند معلول نیز از این قاعده مستثنی نیست. 

سالمند معلول برای ادامه یک زندگی مستقل و دور از استرس به حضور یک پرستار سالمند با تجربه و حرفه ای نیاز دارد.

 با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به بیان نکات کاربردی برای پرستاری از سالمند معلول پرداخته ایم 

تکنیک کاربردی برای پرستاری از سالمند معلول

روند مراقبت از سالمند معلول ممکن است سرشار از فراز و نشیب های ناگهانی باشد، به همین جهت لازم است که پرستار سالمند از تجربه و دانش کافی برای مقابله با شرایط خارج از کنترل برخوردار باشد. رعایت برخی نکات در حین مراقبت از سالمند معلول سبب تسهیل وظایف پرستار و بهبود شرایط سالمند می شود از جمله:

تکنیک های کاربردی برای پرستاری از سالمند معلول

همراهی و حمایت عاطفی

بسیاری از سالمندان معلول به دلیل ناتوانی های جسمی یا ذهنی از ایجاد ارتباط موثر با دیگران ناتوان هستند. در این شرایط پرستار سالمند نقش موثری در همراهی و حمایت عاطفی سالمند دارد و قادر است با فراهم آوردن زمینه مناسب برای بهبود ارتباطات اجتماعی سالمند با اعضای خانواده و دوستان و ….  از بروز افسردگی و مشکلات عاطفی در سالمند پیشگیری کند.

مدیریت امور منزل 

وقتی صحبت از خدمات منزل و مدیریت امور منزل می شود، پرستار سالمند با طیف وسیعی از کارهای ریز و درشت روبرو است که باید برای انجام آن برنامه ریزی شود.

انجام امور منزل برای بسیاری از سالمندان معلول چالش برانگیز و خطرناک است اما می توان در انجام کارههای سبک مانند تاکردن لباس ها، از کمک این سالمندان استفاده کرد.

امور اصلی منزل که باید توسط پرستار سالمند انجام شود شامل حفظ نظافت منزل، انجام خرید های مورد نیاز، شستشوی ظروف و لباس ها، پرداخت قبوض است. 

انجام مراقبت شخصی

اغلب سالمندان معلول برای انجام امور شخصی خود به حضور و کمک یک پرستار حرفه ای نیاز دارند. امور مانند استفاده از دستشویی، استحمام و رعایت بهداشت فردی، غذاخوردن، پیاده روی برای سالمندی که به مشکلات حرکتی شدید دچار است، عملا غیرممکن به نظر می رسد.

در این شرایط لازم است که پرستار سالمند با توجه به نوع معلولیت فرد و شدت آن نسبت به انجام مراقبت های شخصی اقدام می کند. البته ما در مقاله همه چیز درباره خدمات نگهداری از سالمند تمام شرح وظایف را گردآوری کرده‌ایم.

نکته ای که نباید فراموش شود این است که رعایت حریم خصوصی سالمند بسیار اهمیت دارد و تنها در صورتی که سالمند درخواست کمک داشته باشد، پرستار اجازه مداخله در امور شخصی سالمند را خواهد داشت.

مراقبت ویژه پزشکی در منزل

برخی از سالمندان معلول به دلیل ابتلا به بیماری های جدی، به دریافت مراقبت های ویژه پزشکی نیاز دارند.  دراین شرایط لازم است که علایم حیاتی سالمند به صورت منظم ارزیابی شود. حتی ممکن است سالمند برای ادامه زندگی به تجهیزات کمکی پزشکی مانند دستگاه تنفس مصنوعی یا انجام اقداماتی مانند سوندتراپی یا تزریقات تخصصی نیاز داشته باشد.

بنابراین برای مراقبت از  چنین بیمارانی، حضور یک پرستار سالمند حرفه ای که از مدرک آکادمیک برخوردار باشد تصمیم هوشمندانه ای به نظر می رسد. این پرستاران برای اجرای دستورات پزشک و ارزیابی شرایط بیمار از تخصص و تجربه کافی برخوردار هستند. 

مدیریت بر نظارت و مصرف داروها

بسیاری از سالمندان به دلیل مشکلات حافظه، توانایی به خاطر سپاری دوز و زمان مصرف داروهای تجویز شده را ندارند. در این شرایط احتمال بروز مسمومیت های دارویی یا مشکلات ناشی از عدم استفاده صحیح از داروها به شدت افزایش پیدا می کند. در این شرایط پرستار سالمند قادر است با تهیه لیستی از داروهای مورد نیاز سالمند و ثبت زمان و دوز داروهای مصرف شده از مشکلات فوق پیشگیری به عمل آورد. از سویی دیگر پرستار سالمند با ارزیابی و پیگیری اثرات داروها قادر به شناسایی عوارض ناخواسته داروها و گزارش آنها به پزشک معالج است.

مدیریت بر نظارت و مصرف داروها

رانندگی و کمک به تحرک سالمند 

برخی از سالمندان معلول که به مشکلات حرکتی دچار هستند، برای تحرک و جابه جایی به وسایل کمکی نیاز دارند. عصا، واکر و ویلچر جزو مهم ترین وسایل کمک حرکتی در سالمندان معلول است و حمایت پرستار در حین استفاده از این وسایل برای سالمند ضروری است. 

از سویی دیگر تسلط بر مهارت رانندگی برای انتقال سالمند به مراکز درمانی و سایر اماکن یکی از مهارت های ضروری پرستار سالمند معلول است. در این شرایط لازم است که از تجربه کافی برای کمک به سالمند درحین سوار یا پیاده شدن به اتومبیل برخوردار باشد و در صورت نیاز از دستگاه های کمکی مانند بالابرها، برای بلند کردن ویلچر استفاده کند.

ارتباط با تیم درمانی سالمند معلول

یکی از مهم ترین وظایف پرستار سالمند، ثبت و نگهداری از سوابق پزشکی بیمار است تا در صورت نیاز به پزشک معالج ارائه شود. حضور پرستار سالمند درحین مراجعه به پزشک تاثیر زیادی در افزایش اطلاعات پزشک از وضیت کنونی بیمار دارد.

ارتباط مستمر پرستار با تیم درمانی سالمند معلول، به بهبود شرایط جسمی و ذهنی سالمند کمک شایانی خواهد کرد و احتمال بروز خطاهای پزشکی را به حداقل خواهد رساند. پرستاری از سالمند معلول طیف وسیعی از وظایف را شامل می شود و نیاز به تخصص و تجربه فراوان دارد. یکی از بهترین روش ها، برای دسترسی به خدمات پرستاری از سالمندان معلول، استفاده از خدمات مراکز پرستاری در منزل است.

مرکز پرستاری آسایش ایرانیان یکی از معتبرترین مراکز پرستاری با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه درخشان در امر ارائه خدمات پرستاری به سالمندان،کودکان و بیماران است.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی