تاریخ انتشار: جولای 2nd, 2022نویسنده: دسته بندی: کودک
مزایا و‌معایب استخدام پرستار کودک در منزل

انتخاب پرستار کودک یکی از استرس زا ترین تصمیماتی است که ممکن است والدین با آن روبرو شوند زیرا یافتن فردی قابل اعتماد که والدین با خیالی آسوده مسئولیت مراقبت از کودک را به او بسپارند کار آسانی نیست ،در این مقاله به بررسی مزایا و‌معایب استخدام پرستار کودک در منزلپرداخته‌ایم.

 گاهی والدین به دلیل اشتغال و سایر مسئولیت‌ها، ناگزیر هستند که بخشی از ساعات روز را  در خارج از منزل سپری کنند و در این شرایط فرزندان کوچک به حضور یک پرستار کودک نیاز خواهند داشت.

پرستار کودک فردی است که مسئولیت مراقبت و نگهداری از کودک را بر عهده دارد و با ایجاد یک محیط مثبت و آموزنده به پرورش توانایی‌های جسمی و ذهنی کودک می‌پردازد.

از آنجایی که استخدام پرستار کودک یک تصمیم بسیار مهم است، بنابراین لازم است والدین هر دو جنبه منفی و مثبت آن را با دقت مورد ارزیابی دقیق انجام دهند.

مزایای استخدام پرستار کودک

استخدام پرستار کودک در منزل مزایای زیادی برای والدین و کودک به همراه دارد که در ادامه با چند مورد آن آشنا خواهید شد:

1.آرامش والدین با کنترل بر وضعیت کودک

والدینی که در تمام ساعات روز از وضعیت کودک خود با خبر هستند و نسبت به سلامت و امنیت او اطمینان دارند از احساس آرام بیشتری برخوردار هستند.

پرستار کودک با حضور مداوم در کنار کودک کنترل بهتری بر برنامه‌های زندگی کودک دارد و این بدان معناست که قادر است با سازماندهی اموری مانند زمان صرف وعده‌های غذایی، زمان بازی و حتی زمان خواب به زندگی کودک چهارچوب و نظم بدهد.

آرامش والدین با کنترل بر وضعیت کودک

علاوه بر این، والدین این امکان را خواهند داشت که با دریافت گزارش‌های دایمی از جانب پرستار، به صورت مداوم از وضعیت کودک با خبر باشند.

2.انعطاف پذیری ساعات کار

بسیاری از والدین ممکن است در مشاغلی مانند پزشکی مشغول به فعالیت باشند که برخورداری از یک برنامه کاری قابل پیش بینی برای این افراد امری غیرممکن است.

در این شرایط ممکن است والدین در هر ساعت از شبانه روز یک تماس اورژانسی دریافت کنند و مجبور به حضور در محل کار خود باشند.

در چنین مواردی بهترین گزینه برای اطمینان از آرامش و امنیت کودک در هر ساعت از شبانه روز استخدام یک پرستار کودک است.

در صورتی که امکان استخدام پرستار شبانه روزی برای والدین وجود نداشته باشد، باز هم پرستاران زیادی وجود دارند که ساعات کاری انعطاف پذیری دارند و امکان هماهنگ شدن با موقعیت‌های ناگهانی را خواهند داشت. مسلماً لازم است که والدین با توجه به ساعات اضافه‌ای که پرستار در منزل حضور داشته است نسبت به پرداخت دستمزد این ساعات اقدام کنند.

3.مراقبت های اختصاصی از کودک 

مسلماً کودکی که در منزل مورد مراقبت یک پرستار کودک قرار دارد در مقایسه با مهدکودک از توجه و مراقبت بیشتری برخوردار می‌شود. زیرا در مهد کودک پرستار باید به صورت همزمان به نیازهای چندین کودک رسیدگی کنند و ممکن است زمان زیادی به صورت جداگانه برای هر کودک وجود نداشته باشد.

علاوه بر این، حضور پرستار کودک در منزل باعث می‌شود که  کودک برای جلب توجه پرستار به هیچ رقابتی با دیگران نیاز نداشته باشد.

در این شرایط بین پرستار و کودک وابستگی عمیقی ایجاد می‌شود که به کودک کمک می‌کند تا در هر محیط جدید با آرامش بیشتری واکنش نشان دهد.

4.انجام امور منزل توسط پرستار

حضور یک پرستار کودک در خانه برای والدین شاغل بسیار کمک کننده خواهد بود. در شرایطی که والدین برای انجام امور منزل به کمک نیاز داشته باشند می توانند با پرستار کودک تماس حاصل کنند و از او درخواست کنند تا برخی از کارها را به انجام برساند. در صورتی که برای انجام امور سبک در منزل با پرستار توافق انجام شود، پرستار علاوه بر مراقبت از کودک موظف به انجام این امور خواهد بود. اموری مانند نظافت منزل، جاروبرقی، شستن لباس‌ها یا پختن غذای کودک اموری هستند که در صورت انجام توسط پرستار کودک فرصت بیشتری به والدین می دهد تا در زمان حضور در منزل وقت بیشتری را با کودک بگذرانند.

انجام امور منزل توسط پرستار

5.حفظ تعادل زندگی والدین

والدینی که به تازگی صاحب فرزند شده یا دارای چند فرزند کوچک هستند معمولا برای حفظ تعادل در زندگی خود با مشکل مواجه می شوند. در این شرایط والدین زمان کافی برای معاشرت های اجتماعی، ورزش یا تغذیه مناسب ندارند و ممکن است برای انجام این امور با مشکلات جدی روبرو شوند. در حالیکه پرستار کودک با پذیرش مسئولیت های نگهداری از کودک فرصت کافی برای والدین بوجود می آورد تا تعادل زندگی خود را بازیابند.

معایب استخدام پرستار کودک

درکنار تمام محاسنی که بیان شد، ممکن است استخدام پرستار کودک بامعایب خاصی نیز همراه باشد که در ادامه به بیان چند مورد مهم پرداخته ایم:

1.هزینه های استخدام

یکی از معایب استخدام پرستار کودک هزینه استخدام این افراد است. برآورد هزینه استخدام پرستار کودک به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله سن و تعداد کودکان تحت مراقبت، وضعیت سلامت جسمی یا  ذهنی کودک، میزان ساعات حضور پرستار در منزل و غیره

بدیهی است که هزینه استخدام پرستار کودک شبانه روزی ( دایمی)  بیشترین هزینه را در بر خواهد داشت و لازم است والدین با توجه به امکانات مالی خود نسبت به استخدام پرستار مقطعی یا دائمی اقدام کنند.

2.عدم اطلاع از سوابق پرستار

در شرایطی که والدین شخصاً نسبت به استخدام پرستار کودک اقدام کنند ممکن است امکان دسترسی به سوابق کاری گذشته یا مدارک تحصیلی پرستار به راحتی وجود نداشته باشد.

البته برای حل این مشکل راه بهتری وجود دارد و آن هم  استخدام پرستار کودک به واسطه یک مرکز خدمات پرستاری در منزل است.

مرکز پرستاری آسایش ایرانیان یکی از مراکز معتبر در عرصه ارائه خدمات پرستاری در منزل است که با بررسی کامل سوابق شغلی و تحصیلی فرد و همچنین دریافت گواهی عدم سو سابقه و عدم اعتیاد نسبت به استخدام پرستاران اقدام می‌کند.

3.وابستگی کودک به پرستار

سپردن دائمی فرزندتان به پرستار کودک، سبب ایجاد وابستگی زیاد کودک به پرستار می‌شود و در شرایطی که پرستار به هر دلیلی قادر به ادامه همکاری و حضور در کنار کودک نباشد ممکن است کودک از نظر عاطفی دچار مشکل شود.

وابستگی کودک به پرستار

پیدا کردن یک جایگزین مناسب برای پرستار قبلی معمولاً امر ساده‌ای نیست و معمولاً پذیرش پرستار کودک جدید برای کودک چالش برانگیز خواهد بود.

4.عدم حفظ حریم خصوصی

در نهایت، پذیرش این موضوع که هر روز یک فرد غریبه به منزل و حریم خصوصی خانواده وارد شود، برای بسیاری از افراد قابل قبول نیست. البته خوشبختانه این پرستاران افرادی قابل اعتمادی هستند که برای حفظ حریم خصوصی خانواده آموزش‌های کافی دریافت کرده‌اند.

همان‌گونه که بیان شد استخدام پرستار کودک تصمیمی مهم و دشوار است که از جهات مختلفی باید مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرد. در نظر گرفتن مزایا و معایب استخدام پرستار کودک سبب می‌شود تا والدین با ذهن باز و آگاهی از تمام جوانب نسبت به انجام این کار اقدام کنند. فراموش نکنید که امن‌ترین راه برای استخدام پرستار کودک استفاده از خدمات مراکز پرستاری در منزل است. مرکز پرستاری آسایش ایرانیان با مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال‌ها تجربه درخشان، آماده ارائه خدمات پرستاری از کودک در منزل است.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی

One Comment

  1. سپهری سپتامبر 4, 2023 at 9:09 ق.ظ - Reply

    ممنونم. خدمات پرستارانتان خیلی عالی است.

ارسال دیدگاه