تاریخ انتشار: جولای 12th, 2022نویسنده: دسته بندی: کودک
تغذیه مناسب برای کودکان دارای اضافه وزن

تغذیه مناسب برای کودکان دارای اضافه وزن: مشکل چاقی یکی از معضلات زندگی بی تحرک امروزی است که دامان تمام گروه های سنی از جمله کودکان را گرفته است. برای رفع این مشکل روش های مختلفی پیشنهاد شده است اما پیروی از تغذیه مناسب و انجام منظم ورزش از جمله کارآمدترین روش ها برای کنترل مشکل اضافه وزن در کودکان است. 

دوران کودکی فرصت مناسبی برای ایجاد الگوهای سالم برای ادامه زندگی و جلوگیری از مشکلات وزن در دوران بزرگسالی است. در این مقاله به بررسی توصیه های افراد حرفه ای در حوزه تغذیه مناسب برای کودکانی که اضافه وزن دارند می پردازیم.

مشکل اضافه وزن در کودکان 

در سال های اخیر، تعداد کودکان مبتلا به اضافه وزن در سرتاسر جهان به طرز چشمگیری افزایش یافته است. تقریباً 10 درصد از کودکان 4 و 5 ساله اضافه وزن دارند که این عدد در حدود دو برابر 20 سال قبل است. اضافه وزن در دختران بیشتر از پسران و در سنین پیش دبستانی بزرگتر (سنین 4 تا 5 سال) نسبت به سنین 2 تا 3 سال شیوع بیشتری دارد.

با افزایش سن کودکان مشکل چاقی شیوع بیشتری پیدا کرده است و در سنین 6 تا 11 سال، از هر پنج کودک حداقل یک کودک دارای اضافه وزن است. در طی دو دهه گذشته، این تعداد بیش از 50 درصد افزایش یافته و تعداد کودکان چاق تقریباً دو برابر شده است.

براساس تحقیقات انجام شده، بروز اضافه وزن نتیجه پیروی از الگوهای غذایی ناسالم (کالری زیاد) و فعالیت بدنی بسیار کم است. از آنجایی که این عادات در اوایل کودکی شکل می گیرند بهترین زمان برای مبارزه با اضافه وزن ایام کودکی است.

آیا کودکان چاق می توانند رژیم بگیرند؟

استفاده از رژیم های غذایی پیچیده و سنگین برای اکثر کودکان خردسال اقدام نامناسبی است زیرا بدن کودکان در حال رشد و تکامل است.

 کودکان مبتلا به اضافه وزن نباید تحت رژیم های غذایی سنگین قرار گیرند مگر اینکه پزشک به دلایل خاصی تصمیم به این موضوع بگیرد. یک رژیم غذایی نامتعادل همراه با محدویت های زیاد ممکن است انرژی و مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و نمو طبیعی بدن کودکان را تامین نکند.

تغذیه مناسب برای کودکان دارای اضافه وزن: مهم ترین راهکارهای پیشگیری از اضافه وزن در کودکان پیروی از برنامه غذایی سالم، فعالیت بدنی منظم و کاهش فعالیت های کم تحرک (مانند تماشای تلویزیون و بازی های رایانه ای) است. 

این استراتژی های پیشگیرانه بخشی از  سبک زندگی سالم در کودکان است که باید در اوایل دوران کودکی در فرد نهادینه شود.

پیروی از دستورالعمل های تغذیه ای افراد متخصص، قدم مهمی در کمک به ارتقای سلامت و کاهش خطر ابتلا به بیماری های مزمن در کودکان است.

رژیم در کودکان چاق

تغذیه مناسب برای کودکان مبتلا به اضافه وزن

والدین و پرستار کودک نقش بسیار مهمی در آماده سازی وعده های غذایی و میان وعده های سالم برای کودکان دارند. باتوجه به این که بدن کودکان در حال رشد و تکامل است به مواد غذایی متنوعی نیاز دارد که لازم است در  وعده‌های غذایی کودک گنجانده شوند.

آموزش تغذیه مناسب به کودکان خردسال کمک می کند تا در طول عمر خود نسبت به تغذیه خوب و عادات غذایی سالم آگاهی پیدا کنند.

بهترین رژیم غذایی برای کودکان مبتلا به اضافه وزن شامل موارد زیر است( البته این مقادیر براساس وزن و سن کودک متغیر است و باید براساس دستور متخصص تغذیه تعیین شود):

گروه غلات

  • 1 تکه نان.
  • 1/2 فنجان برنج یا پاستا پخته شده.
  • 1/2 فنجان غلات پخته شده.
  • 28 گرم غلات آماده مصرف.

گروه سبزیجات

  • 1/2 فنجان سبزیجات خام یا پخته خرد شده.
  • 1 فنجان سبزیجات برگدار خام.

گروه سبزیجات

گروه میوه

  • 1 قطعه میوه یا خربزه.
  • 3/4 فنجان آب میوه.
  • 1/2 فنجان میوه کنسرو شده.
  • 1/4 فنجان میوه خشک.

گروه لبنیات

  • 1 فنجان شیر یا ماست کم چرب یا بدون چربی .
  • 48 گرم پنیر.

گروه پروتئین

  • 85 گرم گوشت بدون چربی پخته شده، مرغ یا ماهی.
  • 1/2 فنجان لوبیا خشک پخته شده یا 1 تخم مرغ معادل 28 گرم گوشت بدون چربی است.
  •  2 قاشق غذاخوری کره بادام زمینی معادل 28 گرم گوشت است.

چربی ها و شیرینی ها

بهتر است این دسته از مواد غذایی در رژیم غذایی کودک محدود شوند.

نکته : کودکان 4 تا 6 ساله می توانند از الگوهای غذایی فوق استفاده کنند و کودکان 2 تا ۶ ساله در مجموع به ۲ وعده از گروه شیر در روز نیاز دارند.

تکنیک های تغذیه ای برای کمک به کاهش وزن کودکان

اجرای توصیه های زیر تاثیر زیادی در کاهش اضافه وزن در کودکان دارد که لازم است مورد توجه والدین و پرستار کودک قرار گیرد.

تکنیک های تغذیه ای برای کمک به کاهش وزن کودکان

  • هنگام تماشای تلویزیون از خوردن وعده های غذایی یا میان وعده ها خودداری کنید. غذا خوردن جلوی تلویزیون ممکن است توجه به احساس سیری را دشوار کند و ممکن است منجر به پرخوری شود.
  • سعی کنید که کمتر از غذاهای پرکالری و فاقد مواد مغذی استفاده کنید. به کودکان کمک کنید تا به این درک برسند که استفاده از شیرینی ها و غذاهای پرچرب (مانند آب نبات، کلوچه یا کیک) نباید به یک برنامه غذایی روزمره تبدیل شود. با این حال، کودکان گاهی به کودک اجازه مصرف این شیرینی ها را بدهید زیر محرومیت زیاد سبب تمایل بیشتر کودک به خوردن شیرینی می شود و کودک را بیشتر در معرض پرخوری قرار می دهد.
  • از برچسب زدن “خوب” یا “بد” به غذاها خودداری کنید. تمام غذاها در حد اعتدال می توانند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.
  • کودکان را در روند برنامه ریزی، خرید و تهیه مواد غذایی مشارکت دهید. از این فعالیت‌ها برای درک ترجیحات غذایی کودکان، آموزش تغذیه به کودکان و تشویق آن‌ها برای امتحان انواع غذاها استفاده کنید.
  • از میان وعده ها نهایت استفاده را ببرید. مصرف مداوم میان وعده ممکن است منجر به پرخوری و چاقی کودکان شود. مصرف میان وعده های سالم را در زمان های خاص برنامه ریزی کنید.
  •  در یک رژیم غذایی متعادل از میوه ها، سبزیجات، غلات، غلات کم قند، محصولات لبنی کم چرب، و گوشت بدون چربی و جایگزین های گوشت استفاده کنید.
  •  از مصرف بیش از حد آب میوه‌ها که حاوی کالری زیادی و مواد مغذی کمی هستند، خودداری کنید. 
  • روی خانواده تمرکز کنید و برنامه غذایی کودکان دارای اضافه وزن را از  خانواده جدا نکنید. تمام خانواده را در این موضوع درگیر کنید و برای تغییر تدریجی عادات غذایی خانواده تلاش کنید.زمان وعده های غذایی و میان وعده های روزانه را تعیین کنید و تا حد امکان با هم غذا بخورید.

تغذیه مناسب برای کودکان دارای اضافه وزن: نقش پرستار کودک در کنار والدین برای کنترل اضافه وزن در کودکان بسیار پررنگ است زیرا در بسیاری از مواقع این پرستار است که مسئولیت تهیه و آماده سازی غذای کودک را برعهده دارد. در این شرایط پرستار از تسلط مناسبی برای کنترل رژیم غذایی کودک برخوردار است و قادر خواهد بود با استفاده از تکنیک های فوق به شکل گیری عادات غذایی سالم در کودکان کمک شایانی کند،تشویق فرزندتان به خوردن غذای سالم و فعالیت بدنی برای آینده سالم او مهم است. این می تواند یک چالش باشد و نیاز به صبر، مثبت بودن، تمرین و زمان دارد.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی

ارسال دیدگاه