تاریخ انتشار: آگوست 2nd, 2022نویسنده: دسته بندی: بیماری, سالمند
مراقبت از سالمند در دوران کرونا

مراقبت از سالمند در دوران کرونا: شیوع بیماری کرونا باعث ایجاد ترس و نگرانی بی سابقه ای در سرتاسر جهان به خصوص در میان افراد سالمند شد. از آنجایی که افراد سالمند بیشتر از هر گروه سنی دیگری در جامعه در معرض پیامدهای ناگوار ابتلا به ویروس کرونا هستند باید توجه ویژه ای به مراقبت از سالمند در دوران کرونا بیش از پیش شود. رعایت پروتوکل های بهداشتی و مدیریت شرایط سالمند نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا سالمند به این بیماری خطرناک دارد.

حضور یک پرستار سالمند با تجربه و حرفه ای در کنار سالمند در دوران شیوع کرونا، تاثیر بسیار مطلوبی بر کیفیت زندگی سالمند خواهد داشت. شرکت پرستاری آسایش ایرانیان در این مقاله به بررسی روش های کاربردی و اقدامات لازم برای مراقبت از سالمند در دوران کرونا می‌پردازد: 

روش پیشگیری از ابتلای سالمند به کرونا

حفظ سلامت سالمندان عزیز در دوران شیوع کرونا، موضوع مهمی است که باید در سرتاسرجامعه با حساسیت ویژه ای مورد توجه قرار گیرد. با رعایت موارد زیر می توان از ابتلای سالمندان به کرونا یپشگیری کرد: 

اطمینان از سلامتی اطرافیان و مراقبان سالمند

یکی از مهم ترین موارد برای پیشگیری از ابتلای سالمند به بیماری کرونا، اطمینان از سلامت کامل و عدم ابتلای اطرافیان سالمند به ویروس کرونا است. به همین دلیل لازم است پرستارسالمند با رعایت کلیه اقدامات احتیاطی و رعایت اصول زیر از ابتلا به این بیماری پیشگیری کند:

  • شستشوی مکرر دست ها با آب و صابون، به مدت 20 ثانیه به ویژه قبل و بعد از حضور در کنار سالمند، تهیه غذا، استفاده از دستشویی، یا دست زدن به سطوح در اماکن عمومی
  • اجتناب از حضور در اماکن شلوغ و پرازدحام 
  • استفاده از دستمال در هنگام عطسه کردن در غیر این صورت استفاده از خم آرنج برای جلوگیری از انتشار احتمالی ویروس در فضای منزل
  • دور نگه داشتن دست ها از لمس صورت به ویژه دهان و چشم ها 
  • ضدعفونی مکرر سطوحی که اغلب توسط سالمند لمس می شود از جمله وسایل کمک حرکتی و تجهیزات پزشکی مانند واکرها، عصا و نرده های کمکی

رعایت فاصله گذاری فیزیکی و حفظ ارتباط اجتماعی

یکی از راه‌های مهم برای کاهش خطر ابتلای اعضای سالمند خانواده به کووید-۱۹، محدود کردن دیدارهای حضوری است. اما ممکن است تحمل این شرایط برای افراد سالمندی که به حضور سایر اعضای خانواده در اطراف خود عادت داشته اند دشوار باشد.

البته باید به این نکته توجه کرد که فاصله‌گذاری فیزیکی لزوماً به معنای انزوا یا تنهاگذاشتن سالمند نیست زیرا قطع روابط اجتماعی با تأثیرات منفی بر ایمنی و سلامت روان سالمندان همراه خواهد بود.

در این شرایط استفاده از ابزارهای آنلاین برای حفظ روابط اجتماعی روش مناسب و بی‌خطری به نظر می رسد. در این شرایط لازم است پرستار سالمند با ایجاد شرایط مناسب امکان استفاده سالمند از این ابزارها را فراهم آورد. توصیه ما به شما مطالعه همه چیز درباره خدمات نگهداری از سالمند است تا با رعایت نکات آرامش را برای خود و سالمندتان آرامش را مهیا کنید.

رعایت فاصله گذاری فیزیکی و حفظ ارتباط اجتماعی

مشارکت سالمند در انجام فعالیت مورد علاقه

بهتر است در دوران کرونا برای کاهش خلا ایجاد شده ناشی از کاهش روابط اجتماعی از ترفندهایی برای مشغول کردن سالمند استفاده کرد. یکی از بهترین کارها در این دوران همکاری و مشارکت سالمند در انجام پروژه های سرگرم کننده ای مانند مرتب کردن آلبوم های قدیمی، تماشای فیلم و سریال های جذاب یا نوشتن خاطرات خوش زندگی سالمند است. 

همراهی سالمند در آشپزی و انجام امور ساده منزل نیز تاثیر مطلوبی برروحیه سالمند خواهد گذاشت و زمان مناسبی است که دیگران نیز از تجارب زندگی سالمند بهره مند شوند. 

به حداقل رساندن خطر ابتلا به کووید-19 

برای به حداقل رساندن خطر ابتلای سالمند به کرونا لازم است از مراجعات غیر ضروری به مراکز درمانی اجتناب شود. اگر سالمند در شرایطی قرار دارد که لازم است توسط پزشک مورد معاینه قرار گیرد بهتر است از خدمات پزشک در منزل استفاده شود. به خاطر داشته باشید که حفظ ارتباط سالمندان مبتلا به بیماری مزمن با پزشک معالج از اهمیت ویژه ای برخوردار است. 

خوشبختانه در دوران کرونا تدابیر خاصی برای حفظ ارتباط سالمندان با پزشکان اندیشیده شد که از مهم ترین آنها ایجاد تماس های آنلاین و انجام معاینات پزشکی از راه دور از طریق ویدئو، ایمیل یا سایر ابزارهای دیگر به جای ملاقات حضوری است.

رعایت کلیه پروتوکل های بهداشتی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت به خصوص استفاده از ماسک و تزریق واکسن، تاثیر زیادی در کاهش احتمال ابتلا به کرونا دارد. 

اقدامات پس از ابتلا به کرونا در سالمندان 

مراقبت از سالمند در دوران کرونا: در شریطی که پرستارسالمند علایمی مانند سرفه، تب یا تنگی نفس را در سالمند مشاهده کرد لازم است در اسرع وقت با پزشک سالمند تماس گرفته و مشورت لازم را دریافت کند. البته در شرایطی که سالمند دچار تنگی نفس شدید یا تب بالا شده باشد، بهترین اقدام تماس با اورژانس است.

افراد سالمند مبتلا به فشار خون بالا، دیابت و بیماری قلبی، بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کووید-19 هستند. براساس نظر متخصصان بهترین روش برای مراقبت از سالمندان مبتلا به کرونا نگهداری از این بیماران در منزل است زیرا افراد سالمند به دلیل آرامش و احساس امنیتی که در منزل شخصی خود دارند روند بهبودی از بیماری را سریع تر طی خواهند کرد.

پرستاری از سالمند در صورت ابتلا به ویروس کرونا

در شرایطی که سالمند به بیماری کرونا دچار شده باشد ممکن است در اثر احساس ضعف و ناتوانی از انجام امور شخصی و منزل خود ناتوان باشد. در این شرایط بهترین گزینه استفاده از خدمات پرستاری از سالمند در منزل است.

پرستار برای سالمند مبتلا به کرونا

حضور پرستار درکنار سالمند، تاثیر بسیار مطلوبی بر روند بهبودی بیمار خواهد داشت . زیرا پرستار با ارائه خدمات مراقبتی تخصصی از شدت گرفتن بیماری پیشگیری به عمل می آورد و شرایط مناسبی را برای بهبود سالمند مهیا می سازد. به عنوان مثال مدیریت داروهای سالمند یا بررسی علایم حیاتی او از مهم ترین اقداماتی است که توسط برعهده دارد.

از سویی دیگر رسیدگی به تغذیه، نظافت شخصی سالمند، انجام امور منزل و کمک به حمل و نقل سالمند برای ملاقات با پزشک جزو امور مهم در حوزه وظایف پرستار سالمند به شمار می آید. اطمینان از تزریق به موقع واکسن های سالمند برای ایجاد مقاومت در برابر موج های احتمالی شیوع این ویروس نیز از مهم ترین وظایف پرستار سالمند به حساب می آید. 

مرکز پرستاری آسایش ایرانیان یکی از معتبرترین مراکز ارائه خدمات مراقبت از سالمند، کودک و همچنین پرستار بیمار در منزل است. کادر پرستاری حرفه ای این مرکز از دانش تجربه کافی برای مراقبت از عزیزان سالمند به خصوص در دوران شیوع کرونا برخوردار هستند و با رعایت پروتوکل های بهداشتی سلامت و امنیت این عزیزان را تضمین می کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران این مرکز در هر ساعت از شبانه روز تماس حاصل فرمایید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی