تاریخ انتشار: آگوست 13th, 2022نویسنده: دسته بندی: بیماری, کودک, مطالب عمومی
پرستاری از کودک معلول در منزل

مشکلات عاطفی مانند نا امیدی، احساس گناه و احساس بی کفایتی در خانواده‌هایی که صاحب کودک معلول هستند دیده شده است. این مشکلات بیانگر میزان سنگینی مسئولیت پرستاری از کودک معلول در منزل است. در نهایت تمام این مشکلات عاطفی خانواده، بر کودکی که دچار معلولیت است هم تأثیرات منفی می‌گذارد. در نتیجه بهتر است این مسئولیت را با فردی ماهر و با تجربه که در منزل خودتان خدمت رسانی می‌کند، تقسیم کنید.

نکات مهمی که پرستار کودک معلول باید بداند

از آنجایی که پرستاری از یک کودک معلول بسیار مسئولیت سنگینی است، نیاز به توجه و حساسیت بالایی دارد. هنگامی که شما پرستار یک کودک معلول هستید، باید به این موضوع آگاه باشید که کودک معلول از لحاظ فیزیکی و عاطفی نیاز به توجه بالایی دارند. در نتیجه باید هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ عاطفی از کودک معلول پرستاری کنید. با مشورت با اعضای خانواده کودک معلول میتوانید فرایند شناخت کودک معلول را تسریع بخشید و روند کاری راحت تری را تجربه کنید.

معلولیت در کودکان

کودکان معلول دارای مشکلاتی در عملکرد فکری (مانند برقراری ارتباط با دیگران، یادگیری و حل مشکلات) و در رفتارهای انطباقی (مانند مهارت‌های اجتماعی، کارهای روزمره و رعایت بهداشت) هستند. سطح معلولیت ممکن است شدید یا خفیف باشد. کودکان دارای معلولیت شدید نیاز بیشتری به مراقبت و نگهداری دارند. در مقابل کودکان دارای معلولیت خفیف با آموزش مناسب و اصولی، می‌توانند بعد از مدتی مانند دیگر افراد وارد جامعه بشوند. اگر کودک شما دارای معلولیت شدید می‌باشد می‌توانید با استفاده از خدمات پرستاری از کودک معلول شرکت … آرامش و آسایش را برای خود و کودک دلبندتان فراهم کنید. در صورتی که کودک شما دارای معلولیت خفیف می‌باشد شما می‌توانید با استفاده از خدمات پرستاری از کودک معلول شرکت … فرایند آموزش و نگهداری از کودک معلول خود را تسهیل بخشید.

چه عواملی سبب بروز معلولیت در کودکان می‌شود؟

دلیل بروز معلولیت در کودکان این است که، مغز کودک آسیب می‌بیند یا حادثه‌ای سبب عدم رشد طبیعی مغز می‌شود. این حوادث ممکن است ممکن است هنگام رشد کودک در بدن مادر، هنگام تولد و یا پس از تولد کودک اتفاق بیافتد. با این حال بسیاری از اوقات، پزشکان علت اصلی بروز معلولیت در کودکان را نمی‌دانند.

عوامل موثربر معلولیت در کودکان

. عوامل ژنتیکی: ژن در تمام سلول‌ها وجود دارد و نحوه رشد بدن کودک را تعیین می‌کند. ژن از هر دو والدین به ارث می‌رسد، به همین دلیل ممکن است کودک ژن‌های غیر طبیعی دریافت کند. البته ژن ممکن است هنگام رشد کودک تغییر کند.

. مشکلات هنگام بارداری: هنگامی که کودک به درستی در بدن مادر رشد نکند، ممکن است دچار معلولیت شود. هنگامی که مادر در دوران بارداری خود به بیماری مبتلا می‌شود، ممکن است در این مدت به کودک آسیب برسد. مصرف برخی داروها و یا مصرف الکل در دوران بارداری، سبب آسیب به روند رشد مغزی کودک می‌شود.

. مشکلات در بدو تولد: اگر نوزاد در هنگام زایمان با مشکلاتی مانند کمبود اکسیژن دچار شود، ممکن است در آینده دچار معلولیت شود.

. بیماری: بیماری‌های مختلف مانند سیاه سرفه، سرخک یا عفونت مغزی ممکن است سبب معلولیت کودک در آینده شود. سوء تعذیه، عدم مراقبت کافی از کودک و یا قرار گرفتن در معرض سمومی مانند سرب یا جیوه نیز می‌توانند از عوامل بروز معلولیت در کودک شوند.

. آسیب جدی به سر: آسیب جدی به سر در هر مقطعی از زندگی ممکن است باعث معلولیت جسمی یا مغزی شود. در نتیجه بهتر است استفاده از کلاه ایمنی هنگام دوچرخه سواری را همیشه به کودکان خود یادآوری کنید.

سطوح مختلف معلولیت در کودکان

معلولیت در کودکان براساس میزان سختی که دارد سطوح مختلفی دارد که در ادامه به آن اشاره کرده ایم :

1- معلولیت خفیف

کودکان دارای معلولیت خفیف علائم زیر را نشان می دهند.

. دارای ضریب هوشی بین 50 تا 70

. علائم فیزیکی غیر عادی ندارند.

. در همه مراحل رشد مانند یادگیری نحوه صحبت کردن و برقراری ارتباط آهسته تر از بقیه هستند.

. نیاز به مراقبت دیگران ندارند.

. توانایی یادگیری مهارت های مختلف را دارند.

.توانایی یادگیری خواندن، نوشتن و ریاضی بین کلاس سوم تا ششم

. قادر به برقراری ارتباط با دیگران و سازگاری با اجتماع است.

. توانایی کار در جامعه را دارد.

2- معلولیت متوسط

کودکان دارای معلولیت متوسط علائم زیر را نشان می دهند.

. دارای ضریب هوشی بین 35 تا 49

. ممکن است علائم فیزیکی غیر عادی داشته باشند.

. در تمامی مراحل یادگیری مانند گفتار، خواندن و نوشتن به طور محسوسی تاخیر دارند.

. توانایی برقراری ارتباطی ساده با دیگران را دارند.

. توانایی یادگیری مهارت‌های اولیه مانند رعایت بهداشت، مراقبت از خود و رعایت ایمنی را دارند.

. می‌تواند فعالیت‌های ساده را تحت نظر دیگران انجام دهد.

3- معلولیت شدید

کودکان دارای معلولیت شدید علائم زیر را نشان می‌دهند.

. ضریب هوشی بین 20 تا 34

. به طور محسوسی اختلال حرکتی دارند.

. در یادگیری برخی از مهارت‌ها مانند راه رفتن تأخیر قابل توجهی دارند.

. عدم توانایی یا توانایی بسیار کمی در برقراری ارتباط با دیگران دارند، اما تا حدودی توانایی درک گفتار دیگران و پاسخ گویی کوتاه به آنها را دارند.

. توانایی یادگیری فعالیت‌های روزانه و ساده را دارند.

. در محیط‌های اجتماعی نیاز به نظارت و نگهداری دارند.

4- معلولیت محسوس

کودکان دارای معلولیت محسوس علائم زیر را نشان می‌دهند.

. ضریب هوشی آنها کمتر از 20 است.

. در تمامی مراحل رشد تأخیر دارند و آهسته‌تر از دیگران هستند.

. نیاز به نظارت دقیق دارند.

. نیاز به مراقبت یک پرستار دارند.

. با تمرین و تکرار می‌توان توانایی‌های فیزیکی و توانایی‌های برقراری ارتباط کودک معلول را افزایش داد.

معلولیت محسوس در کودکان

خدمات پرستاری از کودک معلول

قطعاً واگذار کردن کودک خود به شخصی که نمی‌شناسید، به ویژه هنگامی که کودک شما دارای معلولیت است، بسیار کار دشواری است. اما پرستاران حرفه‌ای و ماهر مرکز … با ارائه خدماتی منعطف و سازگار با شیوه تربیتی شما، نه تنها این کار را برای شما آسان می‌کنند بلکه سبب آرامش خاطر شما نیز خواهند شد. پرستاران مرکز … تمامی خدمات زیر را به شما ارائه می‌دهند.

. انتقال کودک معلول از بیمارستان به محیط خانه و بالعکس

. پرستاری حرفه‌ای در منزل

. کمک به رشد توانایی برقراری ارتباط با دیگران در کودک معلول

. کمک به کودک معلول در انجام فعالیتهای روزانه خود

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی

One Comment

  1. احمد سپتامبر 2, 2023 at 11:36 ق.ظ - Reply

    چطور میتونم برای پرستار بچه معلول درخواست بدم؟

ارسال دیدگاه