تاریخ انتشار: سپتامبر 5th, 2022نویسنده: دسته بندی: بیماری, سالمند
نکات مهم برای مراقبت از سالمند پارکینسونی

نکات مهم برای مراقبت از سالمند پارکینسونی: افرادی که مسئولیت مراقبت از سالمند پارکینسونی را برعهده دارند، معمولا با چالش های متعددی روبرو می شوند که برای رفع این مشکلات باید از دانش و مهارت خاصی برخوردار باشند.

یکی از خصوصیت های این بیماری تغییر دایمی وضعیت جسمی و روانی بیماران است که به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن، برای پرستاران مشکلات عدیده ای بوجود می آورد.

 بنابراین لازم است پیش از برعهده گرفتن مسئولیت مراقبت از بیماران مبتلا به پارکینسون از این موضوع آگاه باشید که مراقبت از این بیماران امری بسیار پیچیده و دشوار است و باید توسط فردی آگاه و باتجربه انجام شود. آسایش ایرانیان در این مقاله به بررسی نکات مهم برای مراقبت از سالمند پارکینسونی می‌پردازد.

پرستاری از بیمار مبتلا به پارکینسون  

اگر یکی از اعضای خانواده شما به بیماری پارکینسون مبتلا شده و شما مسئولیت نگهداری از این فرد را برعهده دارید لازم است با رعایت نکات زیر انجام این مسئولیت را برای خود آسان تر کنید:

نکات مهم در پرستاری از بیمار مبتلا به پارکینسون  

برای استراحت خود وقت بگذارید 

از آنجایی که بیماران مبتلا به مراحل پیشرفته پارکینسون به صورت شبانه روزی به مراقبت و پرستاری نیاز دارند، بنابراین خستگی شدید و کمبود خواب یکی از مشکلات اصلی مراقبان این بیماران است. این وضعیت ممکن است در طولانی مدت سبب بروز مشکلات جسمی و روانی بسیار خطرناکی برای فرد مراقبت شود. بنابراین لازم است پرستار با تخصیص زمان کافی برای استراحت و تجدید قوا از بروز این مشکلات پیشگیری به عمل آورد. استفاده از کمک سایر اعضای خانواده یا حتی استخدام یک پرستار سالمند با تجربه برای مراقبت از این بیماران، تصمیم هوشمندانه ای برای کاهش چالش های موجود است.

افزایش آگاهی درباره بیماری پارکینسون

بیماران مبتلا به پارکینسون به دلیل پیشرفت بیماری، به صورت دایمی تغییرات مختلفی را در علایم جسمی یا ذهنی تجربه می کنند. بنابراین پرستار این بیماران باید با کسب آگاهی کافی از مراحل مختلف این بیماری، از آمادگی کافی برای شناسایی و عکس العمل مناسب به علایم بیمار برخوردار باشند. 

همراهی بیمار در امور روزمره

یکی از بزرگترین اشتباهاتی که مراقبان بیماران مبتلا به Parkinson’s مرتکب می شوند، انجام کلیه امور مربوط به بیمار بدون استفاده از مشارکت و همراهی این افراد است.

انجام این کار نه تنها هیچ کمکی به بیمار نمی کند، بلکه سبب بدتر شدن وضعیت بیمار و سرعت گرفتن پیشرفت علایم بیماری خواهد شد. بنابرای لازم است با در نظر گرفتن زمان کافی، به بیمار فرصت دهید تا در انجام امور روزمره خود مانند لباس پوشیدن یا غذا خوردن مشارکت فعال داشته باشد و تا جای ممکن این کارها را به تنهایی و بدون کمک شما به انجام برساند.

ایجاد مسئولیت و مراقبت از سالمند پارکینسونی

بهتر است با توجه به شرایط و توانایی های بیمار، اهداف واقع بینانه ای برای وی در نظر گرفته شود تا بیمار در هنگام مشارکت درانجام این امور روزمره، به راحتی از عهده مسئولیت آنها بربیاید.

در شرایطی که مسئولیت های واگذار شده به بیمار فراتر از توانایی های او باشد، سبب ایجاد ناامیدی و بروز استرس خواهد شد و نتایج نامطلوبی به دنبال خواهد داشت. البته اگر از یک پرستار بیمار متخصص کمک بگیرید بهترین نتیجه با توجه به توانایی‌های سالمندتان خواهید داشت.

حفظ ارتباط اجتماعی سالمند

انزوای اجتماعی یکی از معضلات اصلی بیماران مبتلا به بیماری Parkinson’s و مراقبان آنها است که اثرات نامطلوبی بر سلامت جسمی و روانی آنها خواهد داشت.

بنابراین برای پیشگیری از بروز این مشکلات، لازم است پرستار با ایجاد شرایط مناسب به بیمار کمک کند تا به ملاقات با دوستان خود ادامه دهد، در سرگرمی ها یا فعالیت های گروهی شرکت کند و تا حد امکان از یک برنامه زندگی روتین و عادی پیروی کند. انجام این کار نه تنها باعث کسب انرژی بیشتری خواهد شد، بلکه در بهبود روحیه و افزایش انرژی نیز موثر خواهد بود.

چالش پرستاری از بیماران پارکینسونی

چالش هایی مختلفی در راه مراقبت از بیمار مبتلا به بارکینسون وجود دارد، زیرا وضعیت این بیماران بسیار بی ثبات و متغیر است. گاهی اوقات افراد مبتلا به Parkinson’s بدون وجود عوارض و علایم جدی قادر به انجام امور روزمره زندگی خود هستند، در حالی که ممکن است با فاصله زمانی بسیار اندک، دچار علایم بسیار شدید شوند و برای انجام کوچکترین امور به کمک اطرافیان وابسته باشند.

 در واقع این وضعیت، یکی از ویژگی های طبیعی بیماری پارکینسون است، اما برای بیمار و اطرافیان او مشکلات بسیار زیادی ایجاد می کند.

بنابراین به عنوان پرستار و مراقبت بیمار مبتلا به پ این موضوع را به خاطر بسپارید که این بیماری غیرقابل پیش بینی است و هر روز شما را با یک چالش جدید روبرو خواهد کرد.

همچنین به خاطر داشته باشید که بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرونده است و روش های درمانی مانند دارو و جرحی تنها برای تسکین علائم موثر هستند و تاثیری بر کاهش پیشرفت بیماری نخواهند داشت.

بروز علایم افسردگی

افسردگی یکی از عوارض جانبی بیماری Parkinson’s است که ممکن است بر بیماران مبتلا به پ تاثیرات نامطلوبی ایجاد کند.

بنابراین لازم است که به عنوان پرستار دانش خود را در خصوص علائم و نشانه های افسردگی افزایش دهید تا در صورت مشاهده این علایم سریعتر به دنبال درمان این مشکل باشید. می توانید با ورزش مناسب سالمند هم به بهبود این بیماری کمک کنید هم علائم افسردگی را کاهش دهید. ورزش سالمند را همیشه به عنوان یکی از بهترین راه‌ها برای آرامش جسمی و روحی او در نظر می‌گیرند.

علایم افسردگی در سالمندان

با فرد بیمار به صورت رو در رو صحبت کنید

پیشرفت این بیماری سبب می‌شود که ایجاد ارتباط کلامی برای فرد مورد بیمار به تدریج دشوارتر شود. این وضعیت سبب ایجاد مشکل برای بیمار و پرستار او خواهد شد. بنابراین بهتر است در هنگام صحبت با این بیمار، حتما روبروی او قرار بگیرید و با او ارتباط چشمی برقرار کنید.

در شرایطی که بیمار در مراحل پیشرفته بیماری قرار دارد، بهتر است سوالاتی را بپرسید که فرد بیمار، بتواند با کلمه “بله” یا “خیر” به سوال شما پاسخ دهد.

وقتی فرد بیمار در تلاش است که موضوعی را بیان کند بهتر است قسمتی از جمله را که متوجه شده اید به آرامی تکرار کنید. (به عنوان مثال، “می خواهید من بروم طبقه بالا و چه چیزی را بیاورم؟”)

در صورتی که متوجه کلام فرد نشده باشید، بهتر است از او بخواهید که آنچه را که گفته است تکرار کند یا از او بخواهید که آهسته تر صحبت کند یا جمله او را بنویسید و جای کلماتی را که متوجه نشده اید خالی بگذارید و مجددا از او بخواهید تا کلمات نامفهوم را تکرار کند.

پرستاری از سالمند Parkinson’s

با توجه به موارد ذکر شده مشخص است که پرستاری از سالمند پارکینسونی به مهارت، تخصص، دانش و تجربه فراوانی نیاز دارد که ممکن است اطرافیان بیمار، قافد توانایی های لازم برای ارائه خدمات مراقبتی با کیفیت به این سالمندان باشند.

بنابراین بهترین گزینه برای مراقبت از این بیماران استفاده از خدمات پرستاری از بیمار در منزل است که به صورت شبانه روزی توسط مراکز معتبری مانند مرکز آسایش ایرانیان ارائه می شود.

مرکز پرستاری آسایش ایرانیان با بهره گیری از کادر متخصص و حرفه ای آمادگی دارد تا به صورت شبانه روزی مسئولیت مراقبت از عزیزان سالمند شما پذیرا باشد. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خدمات این مرکز با مشاوران ما در تماس باشید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی