تاریخ انتشار: اکتبر 27th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
توصیه های زمستانی برای حفظ سلامت سالمندان

با افزایش سن، تغییرات خاصی در بدن سالمند اتفاق می افتد که باعث می شود هوای سردتر و آنفولانزای زمستانی بیشتر از قبل سالمندان را تحت تأثیر قرار می دهد.

سلامت سالمند در زمستان

در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که چگونه پیری بر پاسخ‌های بدن تأثیر می‌گذارد و چه کارهایی می‌توانیم انجام دهیم تا به سلامت سالمند در زمستان کمک کنیم.

سیستم ایمنی بدن سالمند با افزایش سن ضعیف می شود

سیستم ایمنی از بدن در برابر مهاجمان خارجی مانند باکتری ها، ویروس ها، سموم و قارچ ها محافظت می کند.

سیستم ایمنی بدن از اندام ها، پروتئین ها و سلول های مختلفی تشکیل شده است که با هم کار می کنند.

آنفولانزا، ذات‌الریه و سرماخوردگی همگی در فصل زمستان شایع‌تر هستند. برای انتشار ویروس های فصلی اندکی کاهش دما کافی است .

سالانه بیش از 60 درصد موارد آنفولانزا که نیاز به درمان بیمارستانی داشتند در افراد بالای 65 سال بوده است و همه ما می دانیم که کووید 19 برای افراد در سنین بالا بسیار خطرناک تر است.

بنابراین انجام اقدامات احتیاطی بیشتر برای جلوگیری از ضعیف شدن بدن در برابر هر یک از این  بیماری ها مهمتر از همیشه است.

چگونه از بدن سالمند در برابر ویروس های فصلی محافظت کنیم؟

واکسن آنفولانزا بهترین محافظت را در برابر ویروس آنفولانزا به سالمند می دهد. واکسن‌های آنفولانزا به محافظت در برابر انواع اصلی ویروس‌های فصلی کمک می‌کنند.

اگر بعد از تزریق واکسن به آنفولانزا مبتلا شوید، احتمالاً خفیف‌تر است و طولانی‌تر نمی‌شود. واکسن آنفولانزای زمستانی باید به جلوگیری از بستری شدن در بیمارستان در سالمندان کمک کند و همه افراد واجد شرایط به شدت تشویق می شوند تا از این واکسن استفاده نمایند .

در بعضی از کشورها همه افراد بالای 65 سال حق دریافت واکسن رایگان آنفولانزا را دارند که لازم است در کشور ما نیز این امکان برای سالمندان عزیز میسر شود .

واکسن سالمند

در صورت نیاز واکسن ذات الریه دریافت کنید

واکسن پنوموکوک که به عنوان Pneumo Jab  شناخته می شود، به محافظت از سالمند در برابر عفونت های پنوموکوکی جدی و کشنده کمک می کند.

هنگامی که واکسن آنفولانزا را دریافت کردید، از پزشک خود بپرسید که که آیا واجد شرایط این واکسن هستید یا خیر.

مصرف داروهای سرماخوردگی و گلودرد

زمانی که سالمند در شرایط سرماخوردگی قرار دارند و به داروهای بدون نسخه نیاز دارد می تواند به دارخانه محلی خود مراجعه نماید .

در کنار داروهایی که مصرف می نمایید،  درمان‌های سنتی مانند عسل و لیمو یا حتی یک سوپ داغ را برای کمک به دفع میکروب ها را فراموش نکنید.

 

دست های خود را مرتب بشویید

شستن مرتب دست ها یک راه ساده اما موثر برای جلوگیری از انتشار میکروب ها است. به یاد داشته باشید که هنگام بیرون رفتن از خانه مقداری ضدعفونی کننده دست همراه خود داشته باشید تا پس از لمس سطوح، میکروب ها را از دستانتان پاک کنید.

گرم ماندن در طول زمستان

هوای سرد فشار بیشتری بر قلب و سیستم گردش خون  وارد می کند. با افزایش سن، بدن سالمند مجبور است سخت‌تر کار کند تا بدن او را گرم نگه دارد.

اگر سالمند برای مدت طولانی یا در سرمای شدید برای مدت کوتاهی،  در محیط سرد قرار بگیرید، فشار خون او افزایش می یابد و خون او غلیظ می شود.

این وضعیت می تواند خطر سکته مغزی و حمله قلبی را افزایش دهد.

سلامت سالمند در سرما

نکات مهم در رابطه با روش درست لباس پوشیدن سالمند در هوای سرد زمستان :

به جای یک لایه ضخیم چند لایه لباس بپوشید. گرمای بدن سالمند در حفره های هوایی که بین هر لایه تشکیل شده است محبوس می شود.

در داخل خانه از دمپایی پشمی استفاده کنید تا پاهای خود را گرم نگه دارید.

یک پتو گرم و سبک در کنار خود داشته باشید تا پاها یا شانه های سالمند را بپوشاند.

پرده های خانه را ببندید تا گرمای خانه بیرون نرود و درها را بسته نگه دارید.

اگر سالمند شب‌ها احساس سرما می‌کند، سعی کنید با جوراب بخوابد یا با یک بطری آب گرم به رختخواب برود و یک فلاسک نوشیدنی گرم را کنار تخت او بگذارید .

در هنگام بیرون رفتن به پوشاندن دست ها ، دهان و سر سالمند توجه ویژه ای داشته باشید.

گرم نگه داشتن خانه در زمستان

سعی کنید خانه سالمند را در دمای ثابت و راحت در طول روز گرم کنید. متخصصان توصیه می کنند که دمای خانه سالمند  حداقل 18 درجه سانتیگراد (64 درجه فارنهایت) باشد.

توصیه های مفید برای گرم نگه داشتن خانه در زمستان:

با استفاده از پرده های ضخیم، گرمای داخل خانه را حفظ کنید – کشیدن یک جفت پرده ضخیم یک راه عالی برای افزودن یک لایه عایق اضافی است.

گرما به دلیل عدم عایق بودن از پنجره ها خارج می شود، اما با افزودن یک لایه بین پنجره ها و اتاق، مانع دیگری برای حفظ هوای گرم و عدم ورود هوای سرد ایجاد می کنید.

اگر کف خانه سالمند سرد است از فرش استفاده کنید – لازم است سالمند هر گز پا برهنه روی یک کف لمینت سرد راه نرود زیرا این کار ستون فقرات او را به  لرزه می اندازد.

فرش ها می توانند با این مشکل مقابله کنند و حتی در اتاق های فرش شده نیز  می توان یک لایه گرم دیگر برای گرم نگه داشتن پاهای سالمند اضافه نمود .

مراقبت از سلامت سالمند

جای مبل ها را تغییر دهید – قرار دادن مبل در مقابل رادیاتور ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما در واقع از گردش گرمای بیشتر در اتاق جلوگیری می کند.

اطمینان حاصل کنید که رادیاتورها و شومینه ها توسط اقلام مسدود نشده اند تا اطمینان حاصل کنید که از روشن کردن گرمایش خانه نهایت استفاده انجام می شود .

مسدود کردن درز درها و پنجره ها  – مسدود کردن درز و فواصل در با استفاده از محصولات خاصی که در زمستان ها وجود  دارند می توانید تا مقدار زیادی از هدر رفت انرژی در منزل سالمند جلوگیری نمایید. .

لطفا این نکات زمستانی را با سالمندان به اشتراک بگذارید و به آنها یادآوری کنید که در طول فصل زمستان  گرم بمانند.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی