تاریخ انتشار: اکتبر 25th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
آیا باید به نوزادان و کودکان داروهای سرماخوردگی و سرفه داد؟

سرماخوردگی  cold in kids و سرفه بیماری های بسیار شایعی هستند که نوزادان و کودکان خردسال ممکن است دچار آن شوند . ابتلای کودکان به این بیماری ها طبیعی است، اما آیا هر بار که دچار این بیماری می شوند باید به آنها داروی سرفه و سرماخوردگی بدهید؟

داروی سرماخوردگی نوزادان

دادن بیش از حد دارو به کودک ایده خوبی نیست و در مورد کودکان کوچکتر نیز باید به شدت از خوددرمانی خودداری شود. در این شرایط چه کاری باید انجام بدهید ؟ این مقاله را بخوانید و جنبه های مختلف مربوط به تجویز دارو به نوزاد یا کودکان بزرگتر را با جزئیات بدانید.

 

آیا داروهای سرماخوردگی و سرفه برای نوزادان و کودکان بی خطر هستند؟

تجویز داروهای سرماخوردگی و سرفه به نوزادان یا کودکان خردسال ممکن است ایده خوبی نباشد. زیرا داروهای سرفه و سرماخوردگی ممکن است تهدیدی جدی برای کودکان زیر دو سال باشد.

همچنین ثابت شده است که داروهای سرماخوردگی و سرفه بیشتر از اینکه برای نوزادان مفید باشند، ضرر دارند. علاوه بر این، چنین داروهایی فقط باید پس از تجویز پزشک استفاده شوند.

کدام داروهای سرماخوردگی و سرفه برای نوزادان و کودکان توصیه نمی شود؟

والدین باید از دادن این داروهای سرفه و سرماخوردگی به نوزاد یا کودک خود خودداری کنید:

داروهای سرکوب کننده سرفه

ضد احتقان ها

خلط آور سرفه

برخی از انواع آنتی هیستامین ها مانند کلرفنیرامین مالئات، دیفن هیدرامین و برمفنیرامین.

درمان سرماخوردگی نوزادان

خطرات تجویز داروهای سرماخوردگی و سرفه به نوزادان و کودکان

داروی سرفه و سرماخوردگی گاهی ممکن است تهدیدی جدی برای کودکان زیر دو سال باشد. تشنج یا ضربان سریع قلب برخی از عوارض جانبی است که نوزادان و کودکان ممکن است تجربه کنند.

همچنین، عوارض جانبی خطرناکی در صورت مصرف بیش از حد یا زمانی که والدین دو یا چند داروی بدون نسخه با ترکیبات مشابه به کودک بدهند ، گزارش شده است.

شواهد علمی کافی وجود ندارد که از این واقعیت حمایت کند که داروهای سرماخوردگی در درمان این بیماری مفید هستند.

بنابراین، نباید خطرات احتمالی را رد کرد و داروهای سرماخوردگی و سرفه را به طور محدود یا فقط پس از مشورت با پزشک مصرف کرد.

 

ملاحظات داروی سرفه و سرماخوردگی

قبل از دادن هر گونه داروی سرماخوردگی و سرفه به کودک ، نکات زیر را در نظر بگیرید:

اگر دو یا چند داروی بدون نسخه را به کودک خود می دهید، مطمئن شوید که مواد تشکیل دهنده را با نهایت دقت بررسی کنید.

زیرا گاهی اوقات ممکن است داروها حاوی مواد مشابهی باشند و دادن چنین داروهایی ممکن است منجر به مصرف بیش از حد دارو شود.

همیشه دارو را با توجه به وزن و سن کودک مصرف کنید. معمولاً دستورالعمل های دوز بر روی برچسب دارو ذکر شده است، آنها را بخوانید و به شدت رعایت کنید.

به کودک خود آسپرین ندهید. آسپرین می تواند منجر به عوارض پزشکی در کودکان مانند سندرم ری شود.

 

جایگزین داروهای سرماخوردگی و سرفه برای نوزادان و کودکان

اغلب اوقات، علائم سرفه و سرماخوردگی در نوزادان و کودکان ممکن است خفیف باشد و ظرف چند روز فروکش کند.

بنابراین، به جای دادن هر دارویی، می توانید جایگزین های دیگر را نیز امتحان کنید. بسیاری از درمان های خانگی وجود دارد که می توانید برای کمک به احساس بهتر کودک خود استفاده کنید.

درمان خانگی سرماخوردگی نوزادان

درمان های خانگی برای کمک به تسکین سرماخوردگی و سرفه

در اینجا چند درمان خانگی بیان شده است که می‌توانید برای کاهش علائم سرماخوردگی و سرفه در کودک استفاده نمایید:

 

  1. لیمو و عسل

لیمو و عسل یک داروی عالی برای درمان سرفه و سرماخوردگی است. یک قاشق غذاخوری سه بار در روز، میزان مصرف مناسب این ترکیب است.

عسل مخلوط با آب گرم نیز گزینه خوبی است. با این حال، برای جلوگیری از خطر بوتولیسم، به نوزادانی که کمتر از یک سال سن دارند، عسل ندهید.

 

  1. شیر و عسل

این درمان قدیمی از نسل ها  قدیم به نسل بعدی منتقل شده است. به سادگی یک پیمانه عسل  را در یک لیوان شیر بریزید و شب ها قبل از خواب به کودک خود بدهید. حتی می توانید برای شیرینی مقداری سیره انگور را در آن مخلوط کنید.

 

  1. آب پرتقال

ویتامین C در از بین بردن میکروب هایی که باعث سرماخوردگی می شوند، کار بسیار مهمی انجام می دهد. برای بهترین نتیجه، چند جرعه از آب میوه را به طور منظم به کودک بدهید. اما، اگر کودک گلودرد دارد، بهتر است از دادن این ترکیب به کودک آن اجتناب کنید.

 

  1. سوپ مرغ

گرمای سوپ باعث تسهیل راه بینی و تنفس راحت تر می شود. همچنین دارای خواص ضد التهابی است که اگر کودک از سرفه رنج می برد عالی است.

 

  1. چای زنجبیل

مقداری زنجبیل را با چای بجوشانید و چند قاشق از آن را به فرزندتان بدهید. نوزادان زیر یک سال می توانند چند قاشق و بچه های بزرگتر می توانند یک فنجان کوچک چای زنجبیل بخورند.

سرماخوردگی نوزادان و دارو درمانی

آیا می توان داروهای بدون نسخه را به کودک داد ؟

داروهای بدون نسخه را می توان بدون نسخه پزشک تهیه کرد، اما اگر نمی دانید چگونه و به چه مقدار از این داروها استفاده کنید از دادن آن به کودک خودداری کنید.

بسیاری از پزشکان بر این باورند که به نوزادان و کودکان کمتر از 2 سال نباید داروی سرفه یا سرماخوردگی داده شود تا زمانی که کاملا ضروری باشد.

بنابراین، هنگام تجویز هرگونه دارو برای سرفه و سرماخوردگی برای نوزاد 1 ساله یا کودک بزرگتر، بدون مشورت با پزشک، باید بسیار احتیاط کنید.

این به این دلیل است که اکثر داروهای سرماخوردگی و سرفه دوز را بر اساس وزن و نه بر اساس سن کودک ذکر می‌کنند که ممکن است درک آن برای والدین دشوار باشد.

همچنین، فقط به دلیل اینکه این داروها به راحتی در دسترس هستند، نباید آنها را به کودک خود بدهید زیرا ممکن است در همه موارد قابل استفاده نباشد .

چه زمانی باید با پزشک مشورت کرد

برای والدین ممکن است تجزیه و تحلیل زمانی که باید کودک را نزد پزشک ببرند دشوار باشد. یک قانون ساده که می توانید در صورت نگرانی در مورد سلامت کودک خود رعایت کنید این است که او را قبل از استفاده از خوددرمانی و داروهای بدون نسخه فورا نزد پزشک ببرید.

نوزادان و کودکان خردسال نمی توانند درد یا ناراحتی خود را بیان کنند و گاهی اوقات ممکن است علائم جدی در آنها نادیده گرفته شود.

اگر کودک گرفتگی بینی دارد، ممکن است این وضعیت خواب کود  را مختل کند و این می تواند او را بدخلق و تحریک پذیر کند، بنابراین مطمئن شوید که کودک را زودتر نزد پزشک ببرید تا ناراحتی او را کاهش دهید.

همچنین، کم آبی بدن ممکن است باعث نگرانی شود. اگر دهان کودک خشک به نظر برسد، ممکن است دچار کم آبی شده باشد .

ممکن است هنگام گریه اشک کمتری بریزد، ممکن است خسته به نظر برسد و علائم دیگری از این قبیل را در کم آبی نشان دهد.

در صورت مشاهده علائم فوق به او آب بدهید. و به جای دادن هر گونه داروی سرماخوردگی و سرفه به کودک به دنبال کمک پزشکی باشید.

اگر به سرعت اقدام کنید و اقدامات درمانی خانگی را انتخاب کنید، ممکن است نیازی به دادن هیچ دارویی برای درمان سرماخوردگی و سرفه نداشته باشید.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

 

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی