تاریخ انتشار: سپتامبر 11th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان در کودکان

بهداشت دهان و دندان کودک Dental Health  از مهم ترین اصولی است که باید والدین به کودک آموزش دهند . اما پیش از آموزش اصول بهداشتی بهتر است کودک اندکی با ساختار و تعداد دندان ها و نوع دندان ها  در دهان آشنا شود .

بهداشت دندان نوزاد

دندان شیری :

دهان کودک دارای 20 دندان اولیه است که به آنها دندان های اولیه ، دندان شیری نیز گفته می شود:

چهار دندان مولر دوم

چهار دندان مولر اول

چهار لبه (دندان های نیش یا چشمی نیز نامیده می شود)

چهار دندان پیشین جانبی

چهار دندان پیشین مرکزی

برای هر مجموعه چهار دندان ، دو دندان در قوس فوقانی (یکی در هر طرف دهان) و دو دندان در قوس پایین (یکی در هر طرف دهان) قرار دارد.

دندانهای دائمی

دهان بزرگسالان دارای 32 دندان دائمی است:

چهار دندان آسیاب سوم (دندان عقل نیز نامیده می شود)

چهار دندان مولر دوم (که مولر 12 ساله نیز نامیده می شود)

چهار دندان مولر اول (مولر 6 ساله نیز نامیده می شود)

چهار دوقلو دوم (که پرمولر دوم نیز نامیده می شود)

چهار اولین دوقطبی (اولین پرمولر نیز نامیده می شوند)

چهار لبه (دندان های نیش نیز نامیده می شود)

چهار دندان پیشین جانبی

چهار دندان پیشین مرکزی

بهداشت دندان و دهان

عملکرد دندان ها

دندان ها برای موارد زیر استفاده می شود:

گاز گرفتن و پاره کردن . دندان های پیشین مرکزی و دندان های پیشانی جانبی بیشتر برای گاز گرفتن و بریدن استفاده می شود و دندان های نیش در درجه اول برای پاره کردن غذا استفاده می شوند.

آسیاب و خرد کردن. دندان های آسیایی بیشتر برای جویدن و آسیاب کردن غذا استفاده می شوند.

 

ساختار دندان ها چگونه است؟

هر دندان سه قسمت اصلی دارد: تاج ، گردن و ریشه. تاج قسمت قابل رویت دندان است. یک لایه محافظ به نام مینای دندان تاج را می پوشاند. گردن ناحیه دندان بین تاج و ریشه است.

ریشه قسمتی از دندان است که از طریق لثه و تا استخوان فک امتداد می یابد. دندان های اولیه کودک (که به آن دندان های شیری گفته می شود) باید رویش کند و سپس بریزد. زمان رویش در کودکان متفاوت است.

اولین دندانها در حدود 6 ماهگی شروع به باز کردن لثه می کنند. معمولاً دو دندان اول که بیرون می آیند دو دندان پیشین مرکزی پایین (دو دندان جلویی پایینی) هستند.

در مرحله بعد ، چهار دندان جلویی بالا ظاهر می شود. پس از آن ، دندانهای دیگر به آرامی شروع به پر شدن می کنند ، معمولاً به صورت جفت – یک طرف در فک بالا یا پایین – تا زمانی که همه 20 دندان (10 در فک بالا و 10 در فک پایین) رویش نمایند .

وقتی کودک 2 تا 3 سال سن دارد مجموعه کاملی از دندانهای اولیه در دهان وجود دارد و تا  6 تا 7 سالگی در دهان باقی می مانند .

سایر حقایق رویش دندان اولیه یا شیری :

یک قاعده کلی این است که در هر 6 ماه زندگی ، تقریباً 4 دندان رویش می دهد.

دختران عموماً در رویش دندان از پسران جلوتر هستند.

دندانهای پایین معمولاً قبل از دندانهای بالا رویش می کنند.

دندانهای هر دو فک معمولاً به صورت جفت بیرون می آیند – یکی در سمت راست و دیگری در سمت چپ.

دندانهای اولیه از نظر اندازه کوچکتر و سفیدتر از دندانهای دائمی بعدی هستند.

در سن 2 تا 3 سالگی ، همه دندانهای اولیه باید رویش کرده باشند.

اندکی پس از 4 سالگی ، استخوان های فک و صورت کودک شروع به رشد می کند و فضایی بین دندان های اولیه ایجاد می کند.

این یک فرایند رشد کاملا طبیعی است که فضای لازم را برای رویش دندانهای دائمی بزرگتر فراهم می کند. در سنین 6 تا 12 سالگی ، مخلوطی از دندانهای اولیه و دندانهای دائمی در دهان قرار دارند.

اهمیت بهداشت دندان

چرا مراقبت از دندان های نوزاد اهمیت دارد؟

در حالی که درست است که دندان های شیری فقط در یک دوره کوتاه مدت در دهان هستند ، اما نقش حیاتی را برای کودک ایفا می کنند.

وظایف دندان های شیری:

فضایی را برای دندان های دائمی بوجود می آورند

ظاهر طبیعی را به چهره می دهند

کمک به توسعه گفتار به صورت واضح

به تغذیه مناسب کمک می کند  (دندان های از دست رفته یا پوسیده جویدن را دشوار می کند و باعث می شود کودکان غذاها را نجویده ببلعند )

دندان شیری سالم و رویش دندانهای دائمی و سالم (پوسیدگی و عفونت در دندانهای شیری می تواند باعث آسیب به دندانهای دائمی شود که در زیر آنها ایجاد می شود)

کودکان معمولاً باید در سن 1 سالگی یا 6 ماه پس از رویش اولین دندان به دندانپزشک مراجعه کنند.

در اولین ویزیت دندانپزشکی چه اتفاقی می افتد؟

اولین ویزیت دندانپزشکی معمولاً کوتاه است و شامل معاینه کوتاهی است .  این ویزیت به کودک فرصتی می دهد تا با دندانپزشک به صورت غیر تهدید آمیز و دوستانه ملاقات کند.

برخی از دندانپزشکان ممکن است از والدین بخواهند روی صندلی دندانپزشکی بنشینند و فرزند خود را در طول معاینه در آغوش خود  نگه دارند.  یا ممکن است لازم باشد والدین در قسمت پذیرش منتظر بمانند  تا دندانپزشک بتواند با کودک رابطه برقرار کند.

در طول معاینه ، دندانپزشک تمام دندان های کودک را از نظر پوسیدگی بررسی می کند و وضعیت آنها را بررسی می کند و به دنبال مشکلات احتمالی لثه ، فک و بافت های دهان می گردد.

در صورت لزوم ، دندانپزشک یا متخصص بهداشت دندان ها را تمیز کرده و نیاز به فلوراید را ارزیابی می کند. آنها همچنین والدین را در مورد اصول بهداشت دهان و دندان برای کودکان آموزش می دهند ، در مورد مسائل مربوط به رشد دندان صحبت می کنند و در نهایت به سوالات والدین پاسخ میدهند .

تکنیک های بهداشت دندان

توصیه های دندانپزشک معمولا شامل موارد زیر است:

شیوه های اجرای بهداشت دهان و دندان  و لثه های کودک و پیشگیری از  پوسیدگی

استفاده از فلوراید

عادات دهانی (مکیدن انگشت شست ، فشار زبان ، مکیدن لب)

نقاط عطف رشد

مراحل دندان در آوردن

تغذیه مناسب

بسیاری از دندانپزشکان اظهار می نمایند که لازم است کودک هر 6 ماه یکبار برای معاینات دندانی به دندانپزشک مراجعه نمایند .

تغذیه و دندان های کودک

آنچه کودک می خورد روی دندان هایش تأثیر می گذارد. کربوهیدرات های زیاد ، شکر (برای مثال کیک ، کلوچه ، آب نبات ، شیر و سایر غذاها و نوشیدنی های شیرین) و نشاسته (مانند پوره و چیپس سیب زمینی) می توانند باعث پوسیدگی دندان شوند.

مدت زمان باقی ماندن کربوهیدرات ها بر روی دندان عامل اصلی پوسیدگی دندان است.

بهترین کاری که می توانید به عنوان والدین انجام دهید این است که به فرزند خود آموزش انتخاب غذای سالم را بیاموزید. در اینجا چند نکته وجود دارد:

میوه و سبزیجات را امتحان کنید. میوه و سبزیجات را به عنوان میان وعده به جای کربوهیدرات ها به کودک پیشنهاد دهید.

میوه ها و سبزیجات با حجم زیاد آب ، مانند گلابی ، خربزه ، کرفس و خیار ، بهترین گزینه ها هستند. مصرف موز و کشمش را محدود کنید ، زیرا این مواد دارای قند غلیظ هستند ، یا اگر این میوه ها را سرو می کنید ، سعی کنید بلافاصله پس از خوردن دندان های کودک ، مسواک بزنید.

پنیر بخورید . پنیر را در وعده ناهار یا میان وعده ، سرو کنید که به تحریک جریان بزاق کمک می کند. بزاق به شستشوی ذرات غذا از دندان ها کمک می کند.

از غذاهای چسبناک و جویدنی اجتناب کنید. کشمش ، انجیر خشک ، گرانول ، کلوچه های جو دوسر یا کره بادام زمینی ، ژله ، کارامل ، عسل ، ملاس و شربت به دندان می چسبند و شستن قند را برای بزاق سخت می کند.

اگر کودک از این نوع محصولات استفاده می کند ، از او بخواهید بلافاصله بعد از غذا دندان های خود را مسواک بزند.

مزایای بهداشت دندان

غذاهای شیرین را با وعده غذایی سرو کنید ، نه به عنوان میان وعده. اگر قصد دارید به کودک خود شیرینی بدهید ، درست بعد از غذا به عنوان دسر به او غذای شیرین بدهید.

معمولاً در زمان صرف غذا بزاق بیشتری در دهان وجود دارد که باعث می شود غذا را از دندان ها راحت تر بشویید. نوشیدنی هنگام غذا همچنین به شستن ذرات غذا روی دندان ها کمک می کند.

به فرزندان خود عادت دهید تا جایی که ممکن است میان وعده بخورند. تعداد دفعات تنقلات کودک بسیار مهمتر از  حجم خوردن آن ها است.

فاصله بین وعده های غذایی به بزاق اجازه می دهد تا ذرات غذایی را که باکتری ها از آن استفاده می کنند ، بشوید.

میان وعده های مکرر ، بدون مسواک زدن ، سوخت ثابت را برای تغذیه باکتری ها فراهم می کند که منجر به ایجاد پلاک و پوسیدگی دندان می شود. بهتر است سعی کنید میان وعده ها را تا حد امکان و به یک یا دو وعده در روز محدود کنید.

از خوردن غذاهای شیرین که روی دندان ها ماندگار است خودداری کنید. آبنبات چوبی ، آب نبات های سفت ، قطره های سرفه و نعناع همگی به پوسیدگی دندان کمک می کنند زیرا به طور مداوم دندان ها را با شکر می پوشانند.

در صورت ضرورت برای کودک غذاهایی بخرید که فاقد شکر یا شیرین کننده  باشند.

هرگز کودک خود را با یک بطری شیر ، شیر خشک ، آب میوه یا نوشابه به رختخواب نبرید.

به جای آب میوه یا نوشابه به کودک خود آب معمولی بدهید. آب میوه ها ، نوشابه ها و حتی شیر حاوی قند هستند. آب به دندان ها آسیبی نمی رساند و به شستن ذرات غذایی که ممکن است به دندان ها چسبیده باشند کمک می کند.

منابع خوب کلسیم را در رژیم غذایی کودک قرار دهید تا دندانهای محکمی داشته باشند. منابع خوب کلسیم عبارتند از شیر ، کلم بروکلی و ماست.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی