تاریخ انتشار: جولای 3rd, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
بازی درمانی در کودک چیست و چه فوایدی دارد

بازی درمانی Play-Therapy  یک رشته درمانی است که برای درمان کودکان (معمولاً بین 3 تا 12 سال) با مشکلات عاطفی ، رفتاری و بهداشت روانی مورد استفاده قرار می گیرند.

فواید بازی درمانی

بازی درمانی یک محیط ایمن برای درمان ایجاد می کند و به طور گسترده ای در رشد عاطفی کودکان مفید تلقی می شود. به طور معمول ، یک جلسه بازی درمانی بین 30-50 دقیقه طول می کشد و طی آن یک درمانگر آموزش دیده (یک متخصص بهداشت روان) به کودک کمک می کند تا از طریق بازی کردن مشکلات را حل کند.

همچنین اعضای خانواده می توانند در این امر دخیل باشند ، اما آنها قبل از مشاركت به راهنمایی مشاور نیاز دارند. بازی درمانی را می توان در بزرگسالان نیز استفاده کرد .

بازی درمانی نوعی از درمان است که عمدتا برای کودکان استفاده می شود. این به این دلیل است که کودکان ممکن است نتوانند احساسات خود را کنترل کنند یا مشکلات را برای والدین یا بزرگسالان دیگر بیان کنند.

گرچه ممکن است به نظر یک بازی معمولی باشد اما بازی درمانی می تواند بسیار بیشتر از این باشد. یک درمانگر آموزش دیده می تواند از زمان بازی برای مشاهده و درک بینایی از مشکلات کودک استفاده کند.

همچنین درمانگر می تواند به کودک در کشف احساسات و مقابله با آسیب های کمک کند. از طریق بازی ، کودکان می توانند سازوکارهای جدید کنار آمدن با مشکلات و نحوه کنترل رفتارهای نامناسب را بیاموزند.

بازی درمانی توسط انواع متخصصان بهداشت روان مانند روانشناسان و روانپزشکان انجام می شود. همچنین توسط درمانگران رفتاری و شغلی ، فیزیوتراپیست و مددکاران اجتماعی انجام می شود.

 

 تاثیر مثبت بازی درمانی در کودک در خصوص ارتباطات

کودکان بین سه تا دوازده سالگی یاد میگیرند که  ارتباط برقرار کنند. آنها ممکن است در بیان کلامی افکار و احساسات خود مشکل داشته باشند. بازی درمانی یک روش موثر برای آشکار کردن اضطراب ، احساسات کودک (عصبانیت ، ناامیدی ، افسردگی) و هدایت او به روش مثبت در طی درمان کودک است .

چگونگی بازی درمانی

چگونه بازی درمانی به کودک کمک می کند؟

بازی درمانی به عنوان یک درمان انتخابی در ، مدرسه، بیمارستان ها و مکانهای تفریحی ، با مراجعه کنندگان در هر سنی اجرا می شود .

برنامه های درمانی ،بازی درمانی در کودک به عنوان یک درمان کمکی برای اختلالات اجتماعی ، عاطفی و رفتاری متعدد مورد استفاده قرار گرفته است ، به عنوان مثال اختلالات اضطرابی ، وسواس فکری عملی ، افسردگی ، بیش فعالی کمبود توجه ، اوتیسم ، اختلال سرکشی و سلوک مخالف ، مدیریت خشم ، بحران و ضربه ، غم و اندوه ، طلاق و انحلال خانواده ، رشد تحصیلی و اجتماعی و اختلالات جسمی و یادگیری.

تحقیقات اثربخشی بازی درمانی با کودکانی که طیف گسترده ای از مشکلات اجتماعی ، عاطفی ، رفتاری و یادگیری را تجربه می کنند ، تایید می کند ، از جمله: کودکانی که مشکلات آنها به عوامل استرس زای زندگی مربوط می شود ، مانند طلاق ، مرگ ، جابجایی ، بستری شدن در بیمارستان ، بیماری مزمن ، جذب فشار آور تجارب ، سوءاستفاده های جسمی و جنسی ، خشونت خانگی و بلایای طبیعی.

برخی از مزایای بالقوه بازی درمانی در کودک عبارتند از:

مسئولیت بیشتر رفتارهای خاص

توسعه استراتژی های مقابله ای و مهارت های خلاقانه حل مسئله

احترام به خود همدلی و احترام به دیگران

کاهش اضطراب

یادگیری تجربه و بیان کامل احساسات

مهارتهای اجتماعی قوی تر

روابط خانوادگی قویتر

خودکارآمدی و در نتیجه اطمینان بیشتری در مورد توانایی های آنها ایجاد می کند.

طبق تحقیقات و بررسی های صورت گرفته از بازی درمانی دریافته اند که تأثیر کلی بازی درمانی در کودک از اثرات مثبت متوسط ​​تا زیاد متغیر است. بازی درمانی در سن ، جنسیت و بروز مشکل به همان اندازه اثبات شده است. علاوه بر این ، هنگامی که والدینی وجود داشته باشد که به طور فعال در درمان کودک نقش داشته باشند ، تأثیرات مثبت درمانی بیشترین تأثیر را داشته است .

اثرات بازی درمانی

مزایای بازی درمانی کودک

 

رشد ذهنی

کودکان همیشه در حال تفکر و یادگیری هستند و آنها می توانند از طریق کاوش در فضاها و اشیا اطلاعات کاملاً جدیدی درباره مردم و دنیای اطراف خود بدست آورند. آنها یاد خواهند گرفت که تصمیم بگیرند با پیشرفت بازی ها ، کودکان با استفاده از تفکر انتقادی برای ایجاد راه حل ، برنامه ریزی می کنند ، از قضاوت و استدلال های خود استفاده می کنند و با چالش هایی روبرو می شوند .

خلاقیت

برای اینکه کودکان راه حل ایجاد کنند ، باید خلاقیت خود را گسترش دهند. آزاد بودن در خلق سناریو در تخیل خود ، ترسیم قطعات اصلی آثار هنری و ساختن سازه ها از ابتدا به کودکان این امکان را می دهد که خارج از چارچوب فکر کنند و امکانات را کشف کنند .

 

رشد اجتماعی

وقتی کودکان برای بازی دور هم جمع می شوند ، امکانات بی پایانی برای آنها فراهم می شود .هنگامی که آنها یاد بگیرند از پویایی جدید گروه استفاده کنند ، یکدیگر را برای به اشتراک گذاشتن و همکاری تشویق می کنند ، احساسات دیگران را تشخیص می دهند و احساسات خود را نشان می دهند.

همانطور که آنها به عنوان یک گروه با هم بازی می کنند ، آنها سازش می کنند و گوش می دهند ، و برای حل مشکلات به عنوان یک تیم به یکدیگر کمک می کنند .

یک محیط غیر استرس زا

جلسات درمان بالینی ، به خصوص برای کودکان خردسال ، سرد و ترسناک به نظر می رسد. بازی درمانی در یک محیط مشاوره ای (به نام “اتاق بازی”) انجام می شود که برای کودک راحت طراحی شده است.

درمانگر در ابتدا كودك را به بازی به روش باز دعوت می كند. با ادامه روند ، درمانگر ممکن است کودک را به بازی با وسایل یا شرکت در فعالیت هایی تشویق کند که به کودک امکان می دهد مشکلات فعلی خود را برطرف کند .

بیان احساس در بازی درمانی

بیان احساسات

با استفاده از اسباب بازی ها برای بیان احساسات و افکار در مورد تجربه های بد گذشته ، کودکان می توانند احساس بهتری داشته باشند. با کاهش احساسات شدید ، کودک در بازی درمانی شروع به تمرکز ذهنی به سمت حل مسئله و مهارت های اجتماعی می کند. درمانگر می تواند به کودک کمک کند تا احساسات خود را مدیریت کند و رفتارهای مناسب را انتخاب کند

مزایای عاطفی بازی درمانی در کودک

بازی خیالی خواه شاد ، غمگین ، عصبانی ، مضطرب یا با اعتماد به نفس به کودکان اجازه می دهد طیف وسیعی از احساسات را بیان کنند. کودکان در حالی که یادگیری درک و کنار آمدن با آن احساسات را دارند ، می توانند احساسات دیگران را تشخیص داده هنگامی که بازی های خود را کامل می کنند ، کودکان می توانند احساس موفقیت واقعی کنند که به افزایش اعتماد به نفس آنها کمک می کند .

بازی درمانی در کودک مبتنی بر لگو

هنگام کار با کودکان دارای اضطراب اجتماعی ، هنر و بازی درمانی می تواند بسیار جذاب باشد. استفاده از آجرهای اسباب بازی مانند لگو برای ساخت و ایجاد سازه ها ، صحنه ها و اشیا کودکان را قادر می سازد تا ضمن رشد مهارت های تعامل اجتماعی ، احساسات خود را بیان کنند .

بازی درمانی با لگو

تغییر و ساخت ساختمان ها یک درمان مبتنی بر لگو است که به بهبود مهارت های اجتماعی در کودکان پنج تا 16 ساله ، به ویژه در کودکان با اختلالات اوتیسم کمک می کند. در گروه های کوچک حداکثر شش کودک ، و با کمک درمانگر کاملاً آموزش دیده، بازی صورت میگیرد .

کسانی که در این کار شرکت می کنند با هم همکاری می کنند تا مدل هایی را بسازند ، و بین نقش های “تأمین کننده” ، “مهندس” و “سازنده” جابجا شوند.

جلسه یک ساعته در صورت بروز مشكل اجتماعي ، درمانگر كودكان را به حل مشكل و يافتن استراتژي جايگزين تشويق مي كند. کودکان همچنین می توانند خلاقیت خود را با ساختن مدل هایی از تخیل خود بدون آموزش بیان کنند .

تغییر و ساخت ساختمان به کودکان و نوجوانان این امکان را می دهد تا در یک محیط دوستانه و سرگرم کننده حل مسئله ، همکاری در کارها ، ارتباط ، گوش دادن ، به اشتراک گذاری و نوبت گرفتن را تمرین کنند و یاد بگیرند .

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.
کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیاز دهید .

 

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی

One Comment

  1. سارینا آگوست 27, 2023 at 9:13 ق.ظ - Reply

    متشکرم بابت مطالب بسیار مفید و عالی تون.

ارسال دیدگاه