تاریخ انتشار: ژانویه 19th, 2022نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
با خواص شگفت انگیز لیمو برای سلامتی آشنا شوید

لیمو Lemons benefit یک میوه محبوب است که اکثراً برای طعم دادن به غذاها مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. لیمو علاوه بر خاصیت طعم‌دهندگی، منبعی غنی از ویتامین C است. یک لیمو 58 گرمی حاوی بیش از 30 میلی ویتامین C است. ویتامین C برای سلامتی ضروری است و کمبود آن منجر به بروز مشکلات و بیماری‌ها‌ی جدی در بدن می‌‌شود.

آشنایی با فواید لیمو

در این مقاله به بررسی فواید لیمو و اطلاعات تغذیه‌ای آن پرداخته‌ایم:

فواید لیمو

لیمو علاوه بر اینکه یک منبع عالی از ویتامین C و فلاونوئیدها است دارای خواص آنتی اکسیدان می‌‌باشد. رادیکال‌ها‌ی آزاد که باعث بروز آسیب به سلول‌ها‌ی بدن می‌‌شوند توسط آنتی اکسیدان‌ها‌ از بین می‌‌روند. این مواد مغذی می‌توانند به پیشگیری از بیماری‌های مختلف و افزایش سلامت و تندرستی کمک کنند.

1) کاهش خطر سکته مغزی

براساس مطالعات محققان، فلاونوئیدهای موجود در مرکبات باعث کاهش خطر سکته مغزی ایسکمیک می‌‌شود. در مطالعه‌ای که بر روی 70000 زن در طول 14 سال انجام شد مشخص گردید افرادی که بیشتر مرکبات مصرف می‌‌کنند نسبت به افرادی که کمترین میزان مصرف را دارند، 19درصد کمتر در معرض خطر سکته مغزی ایسکمیک هستند. سکته مغزی ایسکمیک شایع‌ترین نوع سکته است. این مشکل زمانی رخ می‌‌دهد که یک لخته جریان خون به مغز را مسدود می‌‌کند.

2) کاهش فشار خون

براساس تحقیقات دانشمندان افرادی که به طور منظم پیاده روی می‌‌کنند و هر روز در وعده‌های غذایی خود از لیمو استفاده می‌‌کنند فشار خون پایین‌تری نسبت به سایرین دارند. تحقیقات بیشتری برای شناسایی نقش لیمو در کاهش فشار خون لازم است زیرا پیاده روی روزانه نیز فشار خون را کاهش می‌دهد.

فواید لیمو برای پیشگیری از سرطان

3) پیشگیری از سرطان

لیمو و آب لیمو منابع غنی از آنتی اکسیدان و ویتامین C هستند. آنتی اکسیدان‌ها‌ باعث جلوگیری از بروز آسیب به سلول های بدن توسط رادیکال‌ها‌ی آزاد می شوند و احتمال بروز سرطان را کاهش می‌دهند.

4) حفظ سلامت پوست

ویتامین C نقش حیاتی در تشکیل کلاژن دارد که مسئول حمایت و سلامت پوست است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آلودگی، بالارفتن سن و عوامل دیگر می‌‌تواند منجر به مشکلات پوستی شود. مصرف ویتامین C به شکل طبیعی یا موضعی در پیشگیری از آسیب‌های پوستی مؤثر است.

5) پیشگیری از آسم

افراد مبتلا به آسم که در زمان سرماخوردگی مقادیر بیشتری ویتامین C و سایر مواد مغذی مصرف می‌کنند، ممکن است حملات آسم کمتری را تجربه کنند.

فواید لیمو برای جذب آهن

6) افزایش جذب آهن

کمبود آهن عامل اصلی کم خونی است. مصرف همزمان غذاهای سرشار از ویتامین C با غذاهای غنی از آهن، توانایی بدن برای جذب آهن را به حداکثر می‌رساند.
با این حال، مصرف زیاد ویتامین C می‌تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی در افرادی شود که مکمل‌های آهن مصرف می‌کنند. به همین دلیل، بهتر است آهن مورد نیاز بدن از منابع غذایی مانند جگر گاو، عدس، کشمش، لوبیا خشک، گوشت حیوانات و اسفناج تامین شود.

7) تقویت سیستم ایمنی بدن

غذاهایی که سرشار از ویتامین C و سایر آنتی اکسیدان‌ها‌ هستند ممکن است به تقویت سیستم ایمنی در برابر میکروب‌ها‌یی که باعث سرماخوردگی و آنفولانزا می‌‌شوند کمک کنند. ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی در افرادی که تحت فعالیت بدنی شدید قرار دارند، کمک می‌کند.

8) کاهش وزن

محققان ثابت نموده اند که استفاده از فنل‌های پوست لیمو با کاهش وزن ارتباط دارد. افرادی که از رژیم سم‌زدایی لیمو استفاده می‌‌کنند نسبت به سایر رژیم‌ها‌ی درمانی در کاهش وزن موفق‌تر بودند. همچنین این افراد بهبود بیشتری در مقاومت به انسولین، چربی بدن و کاهش نسبت دور کمر به باسن را نشان دادند.

شناسایی فواید لیمو

عوارض کمبود ویتامین C

اسکوربوت

در صورتی که فردی به اندازه کافی ویتامین C مصرف نکند، دچار بیماری اسکوربوت می‌‌شود. این بیماری معمولا افرادی را که از رژیم غذایی متنوعی برخوردار نیستند را تحت تاثیر قرار می‌‌دهد. کاشفان اولیه قاره‌ها‌ این موضوع را می‌‌دانستند و در سفرهای طولانی به صورت منظم از لیمو استفاده می کردند زیرا این بیماری یکی از عوامل تهدید کننده زندگی در بین ملوانان و دریانوردان بود.
علائم این بیماری ممکن است در عرض یک ماه پس از مصرف نکردن ویتامین C ظاهر شوند و عبارتند از:
– خستگی
– کسالت
– التهاب لثه یا خونریزی لثه
– لکه‌ها‌ی قرمز روی پوست به دلیل پارگی رگ‌ها‌ی خونی
– درد مفاصل
– بهبود آهسته زخم
– لق شدن دندان‌ها‌
– افسردگی

بسیاری از این موارد زمانی اتفاق می‌افتند که بافت‌های همبند بدن به دلیل کمبود ویتامین C ضعیف می‌شوند. از آنجایی که ویتامین C به جذب آهن در بدن کمک می‌‌کند، افرادی که دچار کمبود آهن هستند نیز ممکن است دچار کم خونی شوند.

اطلاعات تغذیهای لیمو:

یک لیمو به وزن 58 گرم حاوی مواد مغذی زیر است:
انرژی: 16.8 کالری
کربوهیدرات: 5.41 گرم که 1.45 گرم آن قند است
کلسیم 15.1 میلی گرم
آهن: 0.35 میلی گرم
منیزیم: 4.6 میلی گرم
فسفر: 9.3 میلی گرم
پتاسیم: 80 میلی گرم
سلنیوم: 0.2 میکروگرم
ویتامین سی 7/30میلی گرم
فولات: 6.4 میکروگرم
کولین: 3.0 میلی گرم
ویتامین A 6/0 میکروگرم
لوتئین + زآگزانتین: 6.4 میکروگرم

متخصصان تغذیه مصرف روزانه 75 میلی‌گرم ویتامین C را برای زنان 19 ساله و بالاتر و 90 میلی‌گرم در روز برای مردان را ایده آل می‌‌دانند. لیمو همچنین حاوی مقادیر کمی‌‌تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B-6، اسید پانتوتنیک، مس و منگنز است.

شناخت فواید لیمو

خطرات مصرف لیموترش

لیمو دارای محتوای اسیدی بالایی است، بنابراین برای افراد مبتلا به بیماری‌ها‌ی زیر مناسب نیست:
زخم‌ها‌ی دهان: لیمو باعث احساس سوزش شدید در این بیماران می‌‌شود.
بیماری ریفلاکس معده به مری: مصرف لیمو در این بیماران باعث تشدید علایمی مانند سوزش سر دل می‌‌شود.
مواد مغذی موجود در لیمو فواید متعددی برای سلامتی دارند. اما بدست آوردن تمام مواد مغذی لازم از لیمو به دلیل طعم ترش و اسید زیاد آن دشوار است.
با این حال، مصرف آب لیمو به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متنوع که شامل مقدار زیادی از میوه‌ها‌ و سبزیجات تازه است قطعا رژیم غذایی فرد را مغذی‌تر و سالم‌تر خواهد نمود.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

 

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی

One Comment

  1. شیرین سپتامبر 4, 2023 at 9:05 ق.ظ - Reply

    خیلی مقاله جالب و مفیدی بود.

ارسال دیدگاه