تاریخ انتشار: نوامبر 29th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
با روش های درمان اسکار یا جای زخم آشنا شوید

اسکار  Scars یا جای زخم ها را نمی توان به طور کامل از بین برد، اما اغلب می توان با روش های درمانی خاص آنها را کمتر قابل مشاهده کرد. اگر جای زخمی دردناک، خارش دار یا ناخوشایند دارید، یا اگر حرکت شما را محدود می کند، تعدادی از درمان ها در دسترس هستند.

پزشک عمومی ممکن است شما را برای درمان به یک متخصص پوست (متخصص پوست) یا یک جراح پلاستیک ارجاع دهد. برخی از درمان ها، مانند لیزر درمانی و تزریق استروئید، به طور گسترده در NHS در دسترس نیستند، بنابراین باید هزینه آنها را به صورت خصوصی پرداخت کنید.

کرم آرایشی روی اسکار

استتار پوست (آرایش)

داروخانه ها لوازم آرایشی را می فروشند که به طور ویژه برای پوشاندن جای زخم طراحی شده است. می تواند به ویژه برای اسکارهای صورت مفید باشد.

اگر سطح پوست زیادی برای پوشاندن دارید و در انگلستان یا اسکاتلند زندگی می کنید، خدمات استتار پوست که توسط موسسه خیریه Changing Faces اداره می شود ممکن است بتواند به شما کمک کند. پزشک عمومی می‌تواند شما را به خدمات ارجاع دهد یا در برخی مناطق، می‌توانید خودتان را معرفی کنید.

متخصصان استتار پوست کاملاً آموزش دیده می توانند رنگ مناسبی برای رنگ پوست شما پیدا کنند و نحوه استفاده از لوازم آرایش را به شما آموزش دهند. این مواد ضد آب است و می تواند 2 یا 3 روز در جای خود بماند.

به عنوان مثال، اگر بعد از عمل یک اسکار دارید یا یک وضعیت پوستی بد شکل دارید – ممکن است بتوانید در NHS آرایش استتار کنید. شما باید این موضوع را با یک پزشک عمومی در میان بگذارید.

 

ژل یا ورق های سیلیکونی

ژل ها یا ورقه های سیلیکونی را می توان روی پوست در حال بهبودی (نه زخم های باز) استفاده کرد تا به نرم شدن و صاف کردن جای زخم کمک کند. آنها همچنین می توانند خارش و ناراحتی را تسکین دهند.

برای اثربخشی، ژل ها یا ورقه های سیلیکونی باید به مدت 12 ساعت در روز به مدت حداقل 3 ماه روی جای زخم قرار داده شوند. قابل شستشو و استفاده مجدد هستند.

از یک پزشک عمومی، متخصص پوست یا داروساز بپرسید که آیا می توانند یک درمان اسکار بر پایه سیلیکون مناسب را برای شما توصیه کنند.

استروئیدها

استروئیدها نمی توانند جای زخم ها را به طور کامل از بین ببرند، اما می توانند ظاهر آنها را بهبود بخشند. برای درمان برخی از اسکارهای کلوئیدی و هیپرتروفیک می توان از تزریق کورتیکواستروئید استفاده کرد.

این اسکار چندین بار تزریق می شود تا تورم کاهش یابد و آن را صاف کند. بسته به نوع اسکار، ممکن است نیاز به تکرار تزریق باشد. تزریقات معمولاً در 3 نوبت به فاصله 4 تا 6 هفته برای ارزیابی پاسخ بدن شما انجام می شود. اگر جای زخم در حال بهبود باشد، درمان ممکن است برای چندین ماه ادامه یابد.

همچنین می توان از نوار آغشته به استروئید برای صاف کردن اسکارهای کلوئید استفاده کرد. این کار می تواند توسط پزشک عمومی یا متخصص پوست تجویز شود و به مدت 12 ساعت در روز استفاده شود.

لیزر درمانی اسکار

لیزر درمانی

لیزر یا نور درمانی (پالس های نور) می تواند با هدف قرار دادن رگ های خونی موجود در بافت اسکار اضافی، قرمزی اسکار را کاهش دهد.

برای برخی از اسکارهای حفره‌دار، از جراحی لیزری (لیزر بازسازی) برای صاف‌تر کردن جای زخم استفاده می‌شود. این شامل استفاده از لیزر برای برداشتن لایه های بالایی پوست است که باعث تحریک تولید کلاژن در لایه های عمیق تر می شود.

اما مطالعات طولانی مدت زیادی برای اثبات اثربخشی و ایمنی لیزر درمانی وجود ندارد. اگر لیزر درمانی دارید، مطمئن شوید که فردی که آن را انجام می دهد یک پزشک کاملاً آموزش دیده با تجربه در بهبود جای زخم است.

سرما درمانی

از نیتروژن مایع می توان برای انجماد اسکارهای کلوئیدی استفاده کرد. اگر کرایوتراپی در مراحل اولیه استفاده شود، ممکن است اسکارهای کلوئیدی را صاف کند و رشد آنها را متوقف کند. یکی از عوارض جانبی درمان این است که می تواند رنگ پوست ناحیه تحت درمان را روشن کند.

سرما درمانی اسکار

پرکننده های پوستی

پرکننده‌های پوستی موادی هستند که می‌توان آن‌ها را برای «پر کردن» اسکارهای حفره‌دار تزریق کرد. درمان ممکن است پرهزینه باشد و نتایج معمولاً موقتی هستند. برای حفظ اثر به درمان های مکرر نیاز است.

سوزن زدن پوست

سوزن پوستی، که شامل چرخاندن یک دستگاه کوچک پوشیده از صدها سوزن کوچک در سراسر پوست است، همچنین می تواند به بهبود ظاهر اسکار کمک کند. اما اغلب برای دستیابی به اثر به درمان های تکراری نیاز است و نتایج به طور قابل توجهی متفاوت است.

 

عمل جراحي

گاهی اوقات می توان از جراحی برای بهبود جای زخم استفاده کرد:

طبیعی تر به نظر برسد
کمتر به چشم می آید (با استفاده از پیوند پوست)
برای بهبود حرکت، یک اسکار تنگ که نزدیک به مفصل است را آزاد می کند
جراحی کاهش اسکار یک درمان تهاجمی است که ممکن است برای همه مناسب نباشد.

قبل از تصمیم به جراحی، باید مزایا و معایب را به دقت در نظر بگیرید. علاوه بر خطرات طبیعی جراحی، احتمال بدتر شدن اسکار نیز وجود دارد.

اگر به دنبال جراحی کاهش جای زخم هستید، مطمئن شوید که جراح پلاستیک در این نوع جراحی کاملا آموزش دیده و با تجربه است. به طور کامل در مورد این روش با جراح خود صحبت کنید تا از خطرات و نتایج مورد انتظار آگاه باشید.

اگر برای درمان اسکار کلوئید جراحی انجام دهید، ممکن است بلافاصله پس از آن به درمان های دیگری نیاز داشته باشید تا از بزرگتر شدن جای زخم جلوگیری کنید. این روش ها شامل تزریق استروئید یا رادیوتراپی است.

پانسمان فشاری اسکار

پانسمان های فشاری

پانسمان های فشاری معمولاً تحت نظارت متخصص برای درمان اسکارهای سوختگی بزرگ یا بعد از پیوند پوست استفاده می شوند. هدف مسطح کردن سطح پوست است.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی