تاریخ انتشار: جولای 31st, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
بیماری التهابی لگن چیست و چه عوارضی دارد ؟

بیماری التهابی لگن ( PID) یک نوع عفونت دستگاه تناسلی فوقانی زنان از جمله رحم ، لوله های فالوپ و تخمدان است. PID یک بیماری شایع است ، اگرچه مشخص نیست که دقیقا چه تعداد زن در سرتاسر جهان به این بیماری مبتلا هستند. این بیماری بیشتر زنان 15 تا 24 ساله فعال جنسی را تحت تأثیر قرار می دهد.

علایم بیماری التهابی لگن

 

علائم بیماری التهابی لگن (PID)

PID اغلب علائم واضحی ایجاد نمی کند. اکثر زنان علائم خفیفی دارند که ممکن است شامل 1 مورد یا بیشتر از موارد زیر باشد:

درد در اطراف لگن یا پایین شکم

ناراحتی یا درد در حین رابطه جنسی که در عمق لگن احساس می شود

درد هنگام ادرار کردن

خونریزی بین پریودها و بعد از رابطه جنسی

دوره های سنگین پریود

پریودهای دردناک

ترشحات غیر معمول واژن ، به ویژه اگر زرد یا سبز باشد.

تعدادی از خانم ها به شدت دچار علایم زیر می شوند:

درد شدید در شکم

دمای بالا بدن

احساس کسالت و مریض بودن

درد در ناحیه زیر شکم شایع ترین علامت بیماری التهابی لگن است.  این درد می تواند مانند فشار خسته  کننده یا درد شدیدتر از نوع گرفتگی باشد. در PID مزمن ، درد ممکن است خفیف باشد اما همیشه وجود دارد

بیماری التهابی لگن

چه زمانی باید به پزشک مراجعه نمود

در صورت مشاهده هر یک از علائم فوق ، لازم است که به پزشک عمومی یا کلینیک سلامت جنسی مراجعه کنید. اگر درد شدیدی دارید ، باید فوراً از پزشک عمومی یا بخش A&E محلی خود کمک بگیرید.

تاخیر در درمان PID یا تکرار قسمت های PID می تواند خطر عوارض جدی و طولانی مدت را افزایش دهد.

هیچ آزمایش ساده ای و مستقیمی برای تشخیص PID وجود ندارد. تشخیص بر اساس علائم بیمار و یافتن حساسیت در معاینه واژن (داخلی) است.

یک نمونه توسط سواب از واژن و گردن رحم (دهانه رحم) برداشته می شود ، اما سواب منفی احتمال درگیری با  PID را رد نمی کند.

علل بیماری التهابی لگن (PID)

بیشتر موارد PID ناشی از عفونت باکتریایی است که از واژن یا دهانه رحم به اندام های تناسلی بالاتر منتقل می شود.

انواع مختلفی از باکتری ها می توانند باعث PID شوند. در بسیاری از موارد  این بیماری  ناشی از عفونت مقاربتی (STI) ، مانند کلامیدیا یا سوزاک است.

تصور می شود که نوع دیگری از STI به نام mycoplasma genitalium مسئول موارد PID باشد.

در بسیاری موارد دیگر ، علت آن باکتری هایی است که به طور معمول در واژن زندگی می کنند.

تشخیص بیماری التهابی لگن

درمان بیماری التهابی لگن (PID)

اگر PID در مراحل اولیه تشخیص داده شود ، می توان با دوره ای از آنتی بیوتیک ها آن را درمان کرد که معمولاً 14 روز طول می کشد. مخلوطی از آنتی بیوتیک ها برای پوشاندن محتمل ترین عفونت ها و اغلب تزریق و همچنین قرص به بیمار داده می شود.

تکمیل کل دوره و اجتناب از رابطه جنسی در این مدت برای اطمینان از پاک شدن عفونت بسیار مهم است. همسر بیمار نیز باید مورد آزمایش و درمان قرار گیرد تا از بازگشت عفونت جلوگیری شود.

2 تا 3 روز پس از شروع درمان بیمار  احساس بهتری خواهد داشت. لازم است بیمار اطمینان حاصل کند که تمام داروها را طبق دستور به پایان رسانده است . اگر عفونت درمان نشود ، ممکن است به سایر نقاط بدن سرایت کند یا آبسه ای در لوله های فالوپ یا تخمدان ایجاد کند.

این داروها را پزشک عمومی یا پزشک کلینیک سلامت جنسی می تواند تجویز کند. اما اگر این بیماری درمان نشود ، می تواند منجر به عوارض جدی تر و طولانی مدت شود.

 

عوارض عدم درمان :

بیماری التهابی لگن (PID) عفونت دستگاه تناسلی زنان است. این بیماری می تواند روی رحم ، لوله های فالوپ و تخمدان ها تأثیر بگذارد. اگر PID درمان نشود ، می توانید دچار عفونت مزمن و ناباروری شوید. این توسط باکتری ها ایجاد می شود ، اغلب همان نوع باکتری هایی که باعث STD می شوند

اگر لوله های فالوپ تحت تأثیر PID قرار بگیرند ، ممکن است زخم شده و تنگ شوند. این مشکل می تواند انتقال تخمک ها از تخمدان ها به رحم را دشوار کند.

این مشکل می تواند شانس بارداری بیمار را در لوله های فالوپ به جای رحم (حاملگی خارج رحمی) در آینده افزایش دهد و برخی از زنان را نابارور کند.

تخمین زده می شود که از هر 10 زن مبتلا به این بیماری یک نفر  در نتیجه این بیماری نابارور می شوند. زنانی که درمان را به تأخیر انداخته اند یا دوره های مکرر PID داشته اند بیشتر در معرض خطر هستند. اما اکثر زنانی که تحت درمان PID قرار می گیرند هنوز می توانند بدون هیچ مشکلی باردار شوند

کدام آنتی بیوتیک ها بیماری التهابی لگن را درمان می کنند؟

درمان عضلانی/دهانی
سفتریاکسون 250 میلی گرم IM در یک دوز واحد
داکسی سایکلین 100 میلی گرم خوراکی دو بار در روز به مدت 14 روز.
مترونیدازول 500 میلی گرم خوراکی دو بار در روز به مدت 14 روز.
سفوکسیتین 2 گرم IM در یک دوز واحد و پروبنسید ، 1 گرم به صورت خوراکی به طور همزمان در یک دوز تجویز می شود.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

جلوگیری از بیماری التهابی لگن (PID)

در صورت مشکوک بودن به این بیماری با استفاده از کاندوم می توان خطر ابتلا به PID را کاهش دهید. کلامیدیا در مردان جوان بسیار شایع است و اکثر آنها هیچ علامتی ندارند. اگر نگران این موضوع هستید که ممکن است یک بیماری مقاربتی داشته باشید ، برای مشاوره به پزشک دستگاه تناسلی ادراری (GUM) یا کلینیک بهداشت جنسی مراجعه کنید.

تشخیص بیماری التهابی لگن
شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.
کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی