تاریخ انتشار: سپتامبر 29th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
روش های مراقبت از دندان کودک نوپا

شروع زودهنگام مراقبت از دندان  Dental Care برای سلامت فرزند شما مهم است. مراقبت زودهنگام از دندان ها سلامت دندان ها را برای یک عمر حفظ می کند.

مراقبت از دندان نوزاد
. دندان های شیری سالم به کودکان کمک می کند تا غذا بخورند و واضح صحبت کنند. همچنین دندان های شیری دندان های بالغ دائمی را به موقعیت مناسب برای رویش هدایت می کند.

برخی از دندان های شیری تا 12 یا 13 سالگی با دندان های دائمی جایگزین نمی شوند. مراقبت از دندان شامل تمیز کردن لثه های کودک حتی قبل از رویش دندان ها به دهان است. تمیز نگه داشتن دندان ها و لثه های کودک شما ساده ترین راه برای حفظ سلامت او است.

پوسیدگی دندان در دوران کودکی چگونه بوجود می آید ؟

پوسیدگی دندان در دوران کودکی به ایجاد پوسیدگی در کودکان از 6 ماهگی تا 6 سالگی اشاره دارد. هنگامی که کودک در دهان خود دندان دارد ، در معرض پوسیدگی دندان قرار می گیرد.

بسیاری از عوامل باعث پوسیدگی دندان می شوند ، از جمله باکتری هایی که به طور معمول در دهان یافت می شوند. بدون درمان ، پوسیدگی می تواند در اعماق دندان گسترش یابد. پوسیدگی می تواند باعث درد و عفونت شود و حتی می تواند به دندان دایمی زیرین آسیب برساند.

دندان شیری یا دندان های شیری ممکن است نیاز به کشیدن داشته باشد.

مراقبت از دندان کودک نوپا

چه عواملی پوسیدگی دندان را تشدید می کند ؟

عوامل زیر ممکن است باعث پوسیدگی دندان در دوران کودکی شوند:

خوردن شیرینی مکرر (به ویژه غذاهای چسبناک یا شیرین)
استفاده مداوم از شیشه شیر یا لیوان شیرین پر از شیر ، آب میوه یا شیر خشک (به ویژه هنگام خواب)
مسواک نکردن روزانه کودک
عدم استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید

به گفته انجمن دندانپزشکان کانادا ، آسیبی که قند به دندان ها می زند بستگی به مقدار قند داخل دهان و مدت زمان ماندگاری آن در دهان دارد

هنگامی که کودک قند می خورد یا می نوشد ، میکروب ها (باکتری ها) در دهان کودک با قندها مخلوط شده و اسید ملایمی ایجاد می کنند.
این اسید به لایه بیرونی سخت دندان (که مینای دندان نیز نامیده می شود) حمله می کند تا پوسیدگی ایجاد کند.

اگر کودکتان اغلب بین وعده های غذایی آبمیوه می خورد یا میان وعده های چسبناک یا شیرین می خورد ، دندان ها بارها و بارها با قند پوشانده می شوند.

پوسیدگی دندان همچنین می تواند زمانی ایجاد شود که کودک با یک بطری شیر یا آب میوه بخوابد. مایع در دهان باقی می ماند و دندان ها را به مدت طولانی با قند آلوده می کند .

انتقال باکتری از دهان دیگران به نوزاد:

ممکن است کودک باکتری را از طریق بزاق اعضای خانواده دریافت کند. با انجام اقدامات زیر احتمال انتقال باکتری های ایجاد کننده پوسیدگی به نوزاد را کاهش دهید:

از به اشتراک گذاشتن مسواک خودداری کنید
برای تمیز کردن سرشیشه از لیسیدن آن خودداری کنید
از تغذیه کودک با قاشق مشترک با دیگران خودداری کنید
اطمینان حاصل کنید که همه اعضای خانواده دارای دهان ودندان سالم هستند
باکتری ها ، همراه با بهداشت ضعیف دندان و عادات غذایی ناسالم ، می توانند خطر ابتلا به پوسیدگی های دندان را در کودکی افزایش دهند.

مراقبت زودهنگام از دندان

چگونه از پوسیدگی دندان جلوگیری کنیم؟

مراقبت های دندانپزشکی بیاموزید

مراقبت های خوب دندان شامل تمیز کردن و بررسی دندان ها و دهان کودک به صورت روزانه است. لب کودک را بالا ببرید تا هنگام تمیز کردن خط لثه را ببینید. به دنبال مناطق سفید یا قهوه ای روی دندان باشید ، که ممکن است نشانه های اولیه پوسیدگی دندان باشد.

به آرامی لثه های کودک خود را با یک دستمال مرطوب تمیز پاک کنید. وقتی دندان ها شروع به رویش می کنند ، از یک مسواک کوچک با برس نرم با اسمیر (اندازه یک دانه برنج) خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.

دندان های کودک خود را صبح و به ویژه هنگام خواب مسواک بزنید. هنگامی که کودک شما 3 ساله می شود ، دندان های کودک خود را با استفاده از مقدار خمیر دندان فلوراید “به اندازه نخود” روی مسواک نرم کودک مسواک کنید

. خمیر دندان فلورایدی که در این مقادیر استفاده می شود در برابر پوسیدگی دندان بی خطر و موثر تر است .

بین دو وعده غذایی آب بنوشید

کودک خود را به استفاده از لیوان بین 6 تا 9 ماهگی عادت دهید . بعد از 12 ماه ، بهترین زمان ارائه آب بین زمان تغذیه معمولی و تشنگی است.

از ارائه شیر خشک یا شربت شیرین قبل از خواب اجتناب کنید

رویش دندان کودک در چه زمانی است ؟

هر کودکی برای دندان درآوردن برنامه خود را دارد. بیشتر کودکان شروع به دندان درآوردن در حدود 6 ماهگی می کنند. کودک باید تا 3 سالگی اولین مجموعه دندان یا دندان “شیری” خود را داشته باشد.

معمولاً دندانهای جلویی پایینی ابتدا ظاهر می شوند و سپس دندانهای جلویی بالا ظاهر می شوند. در کل ، 20 دندان باید ظاهر شود – 10 در فک بالا و 10 در فک پایین.

مراقبت از دندان کودک

چگونه می توان نوزاد را هنگام دندان درآوردن آرام نمود؟

دندان درآوردن ممکن است ناراحتی ایجاد کند و کودک را عصبی کند. اگر به نوزاد اجازه دهید یک لثه ساب حلقه ای تمیز و سرد ، اسباب بازی های مخصوص دندان درآوردن یا پارچه مرطوب تمیز را بجود ، احساس بهتری خواهد داشت.

بیسکویت دندان درآوردن انتخاب مناسبی نیست زیرا آنها می توانند به دندان نوزاد بچسبند و باعث پوسیدگی دندان شوند. دندان درآوردن باعث تب نمی شود. اگر کودک هنگام دندان درآوردن تب یا اسهال دارد ، مانند هر زمان اقدام کنید.
.

آیا پستانک برای کودک مناسب است ؟

بعضی اوقات در هنگام استراحت ، خواب یا زمان های دیگر به نوزادان پستانک داده می شود. اگر می خواهید به نوزاد خود شیر بدهید ، در اینجا چند نکته وجود دارد:

اطمینان حاصل کنید که تغذیه با شیر مادر به خوبی انجام شده است و سپس از سرشیشه استفاده نمایید
پستانک مناسب دهان کودک را انتخاب کنید
نوک پستانک را چک کنید. در صورت چسبندگی ، ترک خوردگی یا پاره شدن آن را دور بیندازید
نوک پستانک را تمیز نگه دارید

از فرو بردن سرشیشه در عسل یا سایر مواد شیرین كه می تواند باعث پوسیدگی دندان شود ، خودداری كنید در سن 1 یا 2 سالگی ، اگر کودکتان از پستانک استفاده می کند ، استفاده از آن را به زمان چرت زدن یا زمان خواب محدود کنید.

پس از رویش همه دندان های شیری ، معمولاً هنگامی که کودک در حدود 3 سالگی است ، از پستانک یا سرشیشه استفاده نکنید. بعد از این سن ، استفاده منظم از یک پستانک ممکن است بر رشد گفتار و موقعیت دندان های کودک تأثیر بگذارد.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی