تاریخ انتشار: آگوست 22nd, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
روش های مراقبت پس از جراحی دندان عقل

بهبودی پس از جراحی دندان عقل Wisdom tooth removal  به دلیل جراحات باقی مانده پس از کشیدن دندان ، ممکن است تا 2 هفته طول بکشد.

مراقبت پس از جراحی دندان عقل

در این مدت ، ممکن است موارد عوارض زیر را داشته باشید:

دهان و گونه های متورم – این مشکل در روزهای اول بدتر است ، اما به تدریج بهبود می یابد. کمپرس ملایم با یک پارچه سرد به صورت باعث کاهش تورم می شود
برخی از کبودی های خفیف قابل مشاهده روی پوست – ممکن است پوست تا 2 هفته کبود شود
فک سفت و منقبض – این مشکل باید در عرض 7 تا 10 روز از بین برود
درد – اگر جراحی دندان عقل مشکل یا پیچیده بوده باشد این درد بیشتر است
طعم ناخوشایند در دهان
سوزن سوزن شدن یا بی حسی صورت ، لب ها یا زبان (هر چند این امر غیر معمول است)
لازم است هرگونه خونریزی اضافی ، درد شدید یا هرگونه علائم غیر معمول دیگر را فوراً به دندانپزشک یا جراح دهان اطلاع داده شود .

توصیه های مراقبتی

برای کاهش درد و بهبودی سریع تر پس از جراحی دندان عقل می توان اقدامات زیر را انجام داد :

  • از مسکن هایی مانند پاراستامول یا ایبوپروفن استفاده کنید (همیشه دستورالعمل دوز مصرف کننده را بخوانید و رعایت کنید) شواهدی وجود دارد که نشان می دهد ایبوپروفن بهترین مسکن بعد از کشیدن دندان عقل است.
  • تا چند روز از فعالیت های سنگین و ورزش خودداری کنید
  • از یک بالش اضافی برای ثابت نگه داشتن سر خود در شب استفاده کنید
  • به مدت 24 ساعت ، از شستشو ، تف کردن ، نوشیدنی های گرم یا هر چیز دیگری که ممکن است لخته های خونی ایجاد شده در حفره خالی دندان را از بین ببرد اجتناب کنید (آنها به روند بهبود کمک می کنند)
  • از سیگار کشیدن و نوشیدن الکل به مدت 24 ساعت خودداری کنید
  • چند روز غذای نرم یا مایع بخورید و با دندان های دیگر غذا را بجوید
  • بعد از 24 ساعت محل تزریق را به آرامی با دهانشویه ضدعفونی کننده بشویید و این کار را به طور منظم در چند روز آینده بخصوص بعد از غذا تکرار کنید – همچنین می توانید از آب گرم با یک قاشق چایخوری نمک به عنوان دهانشویه برای کاهش درد و التهاب لثه استفاده کنید.

نظافت پس از جراحی دندان عقل

برگشت به روال زندگی :

معمولاً توصیه می شود که بعد از کشیدن دندان عقل یک یا دو روز مرخصی از کار داشته باشید. در صورت استفاده از بی حسی موضعی می توانید بلافاصله بعد از عمل رانندگی کنید ، اما در صورت استفاده از داروی آرامبخش حداقل 24 ساعت و یا در صورت انجام بیهوشی عمومی 48 ساعت از رانندگی خودداری کنید.

زمان بهبودی کامل پس از جراحی :

بعد از اینکه دندان عقل فرد کشیده شد و هرگونه تورم و کبودی از بین رفت ، دهان و صورت فردباید به حالت عادی برگردد. معمولاً فرد بعد از چند روز می تواند دندان های خود را به طور معمول مسواک بزنید.لازم است اطمینان حاصل گردد که هر دوره آنتی بیوتیکی را که پزشک تجویز کرده است تا پایان به مصرف گردد .

بهتر است بیمار حدود یک هفته یا بیشتر پس از عمل مجددا توسط دندانپزشک معاینه گردد. در این مرحله ، هر بخیه باقی مانده ای برداشته می شود.

عوارض جراحی دندان عقل:

مانند هر نوع جراحی دندان دیگری ، کشیدن دندان عقل خطراتی را به دنبال دارد. با این حال ، این خطرات معمولاً کوچک هستند.

خطرات می تواند شامل موارد زیر باشد:

حفره خشک – جایی که لخته خون در حفره دندان ایجاد نمی شود یا لخته خون از محل کشیدگی جدا شود
آسیب عصبی – این آسیب می تواند مشکلات موقتی یا دائمی مانند سوزن سوزن شدن یا بی حسی ایجاد کند
عفونت – علائم شامل دمای بالا ، ترشحات زرد یا سفید از محل جراحی و درد و تورم مداوم است
خون ریزی
در صورت مشاهده علائم عفونت پس از کشیدن دندان عقل یا خونریزی شدید از محل کشیدن ، به دندانپزشک مراجعه کنید.

ضرورت جراحی دندان عقل

حفره خشک

حفره خشک (استئیت آلوئولار) یکی از شایع ترین عوارض کشیدن دندان عقل است. این حفره به شرایطی اطلاق می شود که لخته خون در حفره دندان ایجاد نمی شود ، یا شرایطی که لخته خون از بین برود و در محل باقی نماند . این شرایط ممکن است 3 تا 5 روز پس از عمل رخ دهد.

حفره خالی باعث درد یا ضربان قلب مانند در لثه یا فک فرد می شود که می تواند مانند دندان درد شدید باشد. همچنین ممکن است بو یا طعم ناخوشایندی از حفره خالی دندان خارج شود . در شرایطی که حفره خشک به وجود آمده باشد در هنگام مشاهده محل دندان ممکن است بتوانید استخوان نمایان شده در لثه را ببینید

چه افرادی بیشتر در معرض ابتلا به حفره خشک هستند

– افرادی که بعد از عمل کشیدن دندان دستورالعمل مراقبتی را طبق دستور پزشک رعایت نمی کنند
– فردی که سیگار می کشد
– فردی که قبلا این شرایط را داشته است
– فردی بیش از 25 سال سن داشته باشد
– جراحی مشکل یا پیچیده

اگر فکر می کنید دچار حفره خشک شده اید لازم است به دندانپزشک یا جراح مراجعه کنید. آنها می توانند هرگونه عفونت را از حفره خارج کرده یا با یک پانسمان دارویی آن را بپوشانند ، که لازم است تا زمان بهبودی مرتباً برداشته و جایگزین شوند.

حفره خشک

آسیب عصبی

اگرچه بسیار کمتر از حفره خشک ، آسیب به بخش هایی از عصب به نام عصب سه قلو یکی دیگر از عوارض احتمالی کشیدن دندان عقل است. این مشکل می تواند باعث درد ، احساس سوزن سوزن شدن و بی حسی در زبان ، لب پایین ، چانه ، دندان ها و لثه شود.

این آسیب معمولاً موقتی است و چند هفته یا چند ماه طول می کشد. با این حال ، اگر عصب به شدت آسیب دیده باشد ، میمکن است دائمی باشد.

آسیب عصبی می تواند فعالیت های روزانه فرد را مختل کرده و کارهایی مانند خوردن و آشامیدن را مشکل کند. با این حال ، آسیب عصبی فقط باعث مشکلات حسی می شود و هیچ گونه ضعفی در لب یا زبان فرد ایجاد نمی کند.

دندانپزشک یا جراح سعی می کند هنگام کشیدن دندان عقل ، احتمال آسیب به عصب را به حداقل برساند و قبل از عمل باید درباره عوارض آن با فردگفتگو نماید .

بیهوشی عمومی

گاهی اوقات برای کشیدن دندان عقل به بیهوشی عمومی نیاز است. این بیماری خطرات دیگری را نیز به همراه دارد ، اما عوارض آن بسیار نادر است و در کمتر از 1 مورد از هر 10000 مورد رخ می دهد.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.

لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی