تاریخ انتشار: ژانویه 4th, 2022نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
هر آنچه باید درباره عوارض جسمی و روانی آلزایمر بدانید

اکثر مردم از این موضوع اطلاع دارند که بیماری آلزایمر Alzheimer’s disease  بر حافظه تأثیرات منفی می گذارد. اما علائم  و عوارض این بیماری می تواند تاثیرات گسترده ای بر شرایط جسمی و روانی فرد مبتلا بگذارد.

اثر بیماری آلزایمر بر حافظه

این بیماری می تواند نحوه راه رفتن، صحبت کردن و عملکرد بدن فرد را تغییر دهد. لازم است فرد سالمند و مراقبان او از آنچه ممکن است با پیشرفت بیماری رخ دهد آگاه باشند.

آگاه بودن از عوارض این بیماری باعث می شود که در هر مرحله از بیماری، نسبت به آنچه که قرار است با آن روبرو شوید اطلاعات کافی داشته باشید و به بهترین نحو عکس العمل نشان دهید.

ارتباط مغز و بدن

اگرچه علت آلزایمر دقیقا مشخص نیست، پزشکان تصور می کنند علائم این بیماری به دلیل تجمع پروتئین های مضر به نام آمیلوئید و تاو در مغز ایجاد می شود.

این پروتئین ها توده های بزرگی به نام پلاک تشکیل می دهند. آنها مانع عملکرد طبیعی مغز می شوند و سلول های سالم را تخریب می کنند.

آسیب معمولاً از ناحیه ای از مغز بیمار شروع می شود که خاطرات را تشکیل می دهد. افراد مبتلا به بیماری آلزایمر در مراحل اولیه اغلب در به خاطر سپردن اطلاعات مشکل دارند.

بیماری آلزایمر در مغز

با بدتر شدن بیماری، این پلاک ها در قسمت هایی از مغز که مسئول رفتارهای بدن هستند ظاهر می شوند. فعالیت های روزمره مانند راه رفتن، غذا خوردن، دستشویی رفتن و صحبت کردن در این مرحله برای بیمار سخت تر می شوند.

با بدتر شدن وضعیت بیمار ، اثرات بیماری برای هر فردی متفاوت خواهد بود. سرعت پیشرفت این بیماری می تواند کند باشد. برخی از افراد پس از تشخیص تا 20 سال عمر می کنند. اما میانگین امید به زندگی 4 تا 8 سال است.

تغییرات فیزیکی قابل انتظار پس از تشخیص آلزایمر

اینکه بیمار چه علائمی دارد و چه زمانی این علایم ظاهر می شوند در افراد مختلف متفاوت است.برخی از افراد قبل از از دست دادن حافظه به صورت جدی، دچار مشکلات جسمی می شوند.

در یک مطالعه، افرادی که آهسته راه می‌رفتند و تعادل ضعیفی داشتند، در 6 سال آینده بیشتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر قرار داشتند.

برخی از تغییرات جسمی که فرد مبتلا به آلزایمر ممکن است تجربه نماید عبارتند از:
  • از دست دادن تعادل یا هماهنگی اعضای بدن
  •  ماهیچه های منقبض
  • پاهایی که هنگام راه رفتن به هم می خورند
  • مشکل در ایستادن یا نشستن روی صندلی
  • ضعف عضلات و خستگی
  • بر هم خوردن برنامه خواب
  • مشکل در کنترل مثانه یا روده
  • تشنج و پرش غیرقابل کنترل اعضا

عوارض بیماری آلزایمر
چالش های مراقبت از بیمار مبتلا به آلزایمر

با گذشت زمان، اکثر افراد مبتلا به آلزایمر توانایی مراقبت از خود را از دست می دهند. ممکن است برای کارهای اساسی مانند مسواک زدن، شستن مو و بدن و تعویض لباس به کمک نیاز داشته باشند.

ممکن است بعد از مدتی داشتن یک مکالمه معنادار برای آنها سخت باشد. لازم است پرستار سالمند او را  تشویق کند تا در هنگام  ارتباط  به موضوعات ساده بپردازد و سؤالاتی از سالمند بپرسد که پاسخ های قطعی دارند.

در مراحل بعدی بیماری ، ممکن است سالمند توانایی صحبت کردن را به صورت کامل از دست بدهد.

جویدن غذا و بلعیدن آن ممکن است برای سالمند سخت شود. که این امر خطر خفگی یا گیر کردن غذا را افزایش می دهد. وعده‌های غذایی و میان‌وعده‌های سالمند اید به قطعات کوچک بریده یا پوره شوند.

اگر سالمند  به اندازه کافی غذا و نوشیدنی دریافت نکند، ممکن است دچار سوءتغذیه یا کم آبی شود. رژیم غذایی او را می توان به گونه ای تنظیم کرد که غذا خوردن او از طریق روش های ایمن و مغذی باشد. مکمل های ویتامین و پروتئین قابل نوشیدن می توانند به سالمند در دریافت مواد مغذی کمک کنند.

در برخی مواقع، ممکن است لازم باشد برای دریافت مراقبت های مورد نیاز سالمند از پرستار سالمند شبانه روزی استفاه کند. شرکت پرستاری آسایش ایرانیان در هر ساعت از شبانه روز آماده ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل می باشد. با کارشناسان ما تماس بگیرید.

بیماری آلزایمر پیشرفته

مراحل پیشرفته آلزایمر

همانطور که توانایی های بدن کاهش می یابد، خطر ابتلا به سایر مشکلات و بیماری ها افزایش می یابد. زمانی که سیستم ایمنی بیمار شروع به از کار افتادن می کند، ممکن است در قسمت های مختلف بدن عفونت ایجاد شود.

ممکن است سالمند به ذات الریه مبتلا شود به خصوص اگر به طور تصادفی غذا یا نوشیدنی وارد ریه او شده باشد. در این شرایط احتمال وقوع صدمات ناشی از سقوط نیز بیشتر از قبل است.

اکثر افراد مبتلا به آلزایمر بر اثر ذات الریه یا عفونت های دیگر یا حمله قلبی از دنیا می روند.

بهتر است سالمند تا وقتی که توانیی تکلم و تفکر دارد در مورد انتظارات خود با اطرافیان گفتگو نماید. این گفتگوها می تواند سخت باشد، اما داشتن یک برنامه می تواند کارهای مراقبت را برای سالمند و خانواده  او آسان کند.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.

کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.
هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

 

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی