تاریخ انتشار: جولای 10th, 2021نویسنده: دسته بندی: مطالب عمومی
هر آنچه باید در مورد بیماری فولیکویت دکلوانس بدانید

بیماری فولیکویت دکلوانس  Folliculitis Decalvans   نوعی از ریزش مو همراه با ضایعات دردناک است. طبیعی است که روزانه چندین رشته مو از سطح بدن ریزش نماید  . با این حال ، نازک شدن قابل توجه مو ، طاسی و تحریک پوست ممکن است نیاز به بررسی پزشکی داشته باشد .

علایم بیماری فولیکویت دکلوانس

طبق گزارش آکادمی پوست آمریکا ، ریزش مو (آلوپسی) یک بیماری نسبتاً شایع است. شرایط کوتاه مدت ، مانند بارداری ، ممکن است باعث ریزش موی موقتی شود.

اما ریزش موی طولانی مدت که منجر به لکه های طاسی می شود احتمالاً از یک بیماری زمینه ای ناشی می شود. فوليكوليت دكالوانس (FD) يكي از احتمالات است.

FD از التهاب گسترده در فولیکول های مو ناشی می شود. این امر باعث می شود که فولیکول ها موهای خود را از دست داده و همچنین می تواند منجر به علائم التهابی دیگری شود.

دراین مقاله درباره FD و نحوه مدیریت این بیماری  بیشتر بیاموزید. اگرچه درمانی برای این بیماری وجود ندارد ، اما درمان می تواند از طاسی ، زخم و جای زخم گسترده جلوگیری کند.

علائم بیماری فولیکویت دکلوانس چیست؟

التهاب در فولیکول های مو در نهایت منجر به انواع علائم قابل توجه می شود. اولین علامت FD خارش است. این  مشکل مربوط به التهاب اساسی است که بر فولیکول های مو تأثیر می گذارد.

برخلاف ریزش موی عادی که ممکن است در آن فقط لکه های کچلی را تجربه کنید ، FD علائم التهابی نیز دارد. با گذشت زمان ، ممکن است علائم زیر را در مناطق طاس شده پوست مشاهده کنید:

سرخی

ورم

جوش های چرکی (جوش های تاول مانند که حاوی چرک هستند)

جای زخم

ریزش مو در اثر این وضعیت اغلب در تکه های بیضی شکل یا گرد اتفاق می افتد.

آلوپسی شاید بیشتر در پوست سر قابل توجه باشد زیرا این ناحیه از بدن است که بیشترین مو را دارد. با این حال ، ریزش مو می تواند در هرجای موی بدن رخ دهد. به همین منظور ، FD می تواند در همین مناطق توسعه یابد.

عوارض بیماری فولیکویت دکلوانس

علاوه بر پوست سر ، ممکن است علائمی از این وضعیت در سایر قسمت های بدن وجود داشته باشد:

بازوها

صورت (در مردان شایعتر است)

سینه

پاها

منطقه شرمگاهی

چه عواملی باعث فولیکولیت دکالوان می شوند؟

FD محل تلاقی آلوپسی و فولیکولیت است که اصطلاح اخیر برای توصیف التهاب فولیکول های مو استفاده می شود.  با این حال ، علت دقیق این بیماری ناشناخته است. به عنوان نوعی آلوپسی طبقه بندی می شود که به آن آلوپسی سیکاتریکال می گویند. این مشکل بیشتر به عنوان طاسی همراه با زخم شناخته می شود.

آلوپسی و فولیکولیت همیشه به طور همزمان اتفاق نمی افتد. در واقع ، فولیکولیت معمولاً به خودی خود اتفاق می افتد. این مشکل می تواند بر روی هر بخشی از پوست تأثیر بگذارد ، اما مانند FD منجر به ریزش مو نمی شود.

فولیکولیت همچنین به دلیل عفونت باکتریایی یا قارچی ایجاد می شود. برخلاف FD ، فولیکولیت عادی ضایعات بسیار کوچکی مانند آکنه ایجاد می کند.

این ضایعات ممکن است به صورت برجستگی های کوچک قرمز یا جوش های سر سفید باشد. با گذشت زمان ، ممکن است عفونت گسترش یابد و باعث ایجاد زخم های گسترده شود.

در بیماری فولیکویت دکلوانس علاوه بر فولیکول های ملتهب مو ، می تواند رشد مو را متوقف کند. با پیشرفت بیماری  ،  فولیکول های مو از بین می روند و دیگر نمی توانند مو جدید ایجاد کنند.

باکتری ها ممکن است در فولیکول ها گیر کرده و منجر به ایجاد چرک شوند.یک بافت اسکار به جای فولیکول های مرده مو ایجاد می شود. این بافت از رشد بیشتر مو در مناطق آسیب دیده جلوگیری می کند.

FD می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد ، حتی اگر کسانی که از سلامتی خوبی برخوردار هستند ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

این وضعیت می تواند از اوایل نوجوانی  زنان و مردان را تحت تأثیر قرار دهد. با این حال ، هیچ عامل خطرزای دیگری  برای بروز این بیماری شناخته شده نیست. در حالی که آلوپسی و فولیکولیت از عوامل موثر در بروز این بیماری هستند ، هیچ دلیل واحدی در بروز FD وجود ندارد

علل بیماری فولیکویت دکلوانس

تشخیص بیماری فولیکویت دکلوانس

مانند سایر انواع ریزش مو ، FD توسط متخصص پوست تشخیص و درمان می شود . پزشک با معاینه فیزیکی  ضایعات بررسی کافی و مورد نظر را انجام می دهد و برای درمان  تصمیم می گیرد.

هنگامی که به یک متخصص پوست مراجعه می کنید ، این پزشکان مو و پوست شما را با دقت بیشتری بررسی می کنند. آنها پوست را بررسی می کنند و اثر هر گونه بثورات یا زخم را مورد توجه قرار می دهند .

علاوه بر این ، پزشکان مناطق چرک و موهای کم پشت را بررسی می کنند. همه این علائم در مجموع می تواند منجر به تشخیص FD شود.

اما قبل از تشخیص قطعی  بیماری فولیکویت دکلوانس لازم است متخصص پوست سایر دلایل ریزش مو را رد کند ، که شامل موارد زیر هستند :

شرایط هورمونی مربوط به بارداری ، یائسگی و افزایش سطح آندروژن

یک بیماری حاد  ، مانند آنفولانزا یا عفونت

تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید)

قرارگیری در معرض تشعشع

درمان های  مربوط به سرطان

داروهای خاص مانند قرص های جلوگیری از بارداری ، استروئیدهای آنابولیک و داروهای رقیق کننده خون

داروهای بیماری فولیکویت دکلوانس

درماتوفیتوز

استرس مزمن

استرس ناشی از یک واقعه آسیب زای اخیر

سو تغذیه (به ویژه کمبود آهن و پروتئین)

مصرف بیش از حد ویتامین A

کاهش وزن

اختلالات اشتها

بستن محکم مو

هنگامی که این موارد به عنوان دلایل ریزش مو بر اساس سابقه پزشکی بیمار رد شد ، متخصص پوست ممکن است نمونه برداری را توصیه کند.

این روش شامل گرفتن یک نمونه کوچک از پوست سر یا پوست بدن است. همچنین ممکن است یک آزمایش خون برای کمک به رد سایر موارد زمینه ای مانند بیماری تیروئید تجویز شود.

تشخیص بیماری فولیکویت دکلوانس

تشخیص بیماری فولیکویت دکلوانس می تواند زمان ببرد. در نهایت ، تشخیص بر اساس ترکیبی از موارد زیر است:

بررسی تاریخچه پزشکی

پرسشنامه

معاینه بدنی

نمونه برداری احتمالی

آزمایش خون

درمان بیماری فولیکویت دکلوانس

در حال حاضر هیچ درمانی برای FD وجود ندارد. هدف اصلی درمان جلوگیری از بدتر شدن وضعیت است. کنترل FD بستگی زیادی به داروهایی دارد که می توانند به کنترل گسترش التهاب کمک کنند. با این درمان ها  ممکن است علائم ، چرک و ریزش مو کمتر مشاهده شود .

در حال حاضر ، دارودرمانی بهترین روش درمانی است . پزشک ممکن است یک یا چند داروی زیر را توصیه کند:

آنتی بیوتیک برای کنترل چرک و عفونت از زخم های باز

ایزوترتینوئین  که برای آکنه های شدید استفاده می شود

کورتیکواستروئیدهای خوراکی برای کاهش التهاب و گسترش آن

درمان فوتودینامیکی ، که شامل استفاده از داروی حساس به نور همراه با قرار گرفتن در معرض نور است

وضعیت فرد مبتلا به بیماری فولیکویت دکلوانس در دراز مدت :

افراد مبتلا به FD در معرض زخم و ریزش دائمی مو در مناطق آسیب دیده بدن هستند. گاهی اوقات این ضایعات به لکه های پوست متراکم تبدیل می شود. در موارد جدی تر ، ممکن است طاسی و زخم گسترده ایجاد شود.

از آنجا که هیچ درمانی برای FD وجود ندارد ، مهم است که برای جلوگیری از پیشرفت بیماری ، سریعا به درمان آن بپردازید.

شرکت پرستاری آسایش ایرانیان با داشتن سال ها تجربه ارزشمند در ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به همشهریان گرامی ارائه خدمت نماید.
کادر متخصص و آموزش دیده این مرکز در قالب پرستار کودک ، پرستار سالمند و پرستار بیمار با اندوختن تجارب ارزشمند در طی سال ها خدمت رسانی همواره آماده حضور در کنار شما عزیزان می باشد.

هشدار! این مطلب صرفا جنبه آموزشی دارد و برای استفاده از آن لازم است با پزشک یا متخصص مربوطه مشورت کنید.
لطفا به این مقاله امتیار دهید.

در صورت نیاز به خدمات پرستاری (پرستار کودک در منزل، پرستار سالمند در منزل و پرستار بیمار در منزل) با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت پرستاری آسایش ایرانیان؛ آماده ارائه مشاوره رایگان، به شما هستند.

مشاوره رایگان تلفنی